Elekma  Autoracing

Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka

  • 10 Vastauksia
  • 11999 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Olen nyt vajaa pari kuukautta ajanut D6 hybrid -mallilla ja autossa on monta eri ajotilaa. Pelkällä sähköllä pääsee lähes 50 km ja omalla olen ajanut parjaimmillaan noin 43 km. Onko kukaan päässyt omalla autolla luvatuun 50 km edes uutena?

Toinen mielenkiintoinen asia on ajotilat joita löytyy: Pure, Hybrid, Power, Save ja AWD eli viisi erityypistä ajotilaa.

Olen testaillut eri ajotiloja ja en ole vielä saanut selkoa onko Pure, Hybrid vai Save energiatehokkain vaihtoehto vai pitääkö ajotiloja vaihtaa maaston mukaan? Jos jollain on kokemuksia tai ideoita mikä on energiatehokkain vaihtoehto, niin kuulisin siitä mielelläni
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #1 : 21.09.2018, 17:30:06 »
Olen nyt vajaa pari kuukautta ajanut D6 hybrid -mallilla ja autossa on monta eri ajotilaa. Pelkällä sähköllä pääsee lähes 50 km ja omalla olen ajanut parjaimmillaan noin 43 km. Onko kukaan päässyt omalla autolla luvatuun 50 km edes uutena?

Toinen mielenkiintoinen asia on ajotilat joita löytyy: Pure, Hybrid, Power, Save ja AWD eli viisi erityypistä ajotilaa.

Olen testaillut eri ajotiloja ja en ole vielä saanut selkoa onko Pure, Hybrid vai Save energiatehokkain vaihtoehto vai pitääkö ajotiloja vaihtaa maaston mukaan? Jos jollain on kokemuksia tai ideoita mikä on energiatehokkain vaihtoehto, niin kuulisin siitä mielelläni
Jos haluaa pihistellä niin ehdottomasti Pure-tila. Save-tila lataa polttomoottorilla akkuja, kun range putoaa alle 20km. Pure-tila on aina vakiona kun auton käynistää ja silloin ei tarvi miettiä ajoaan sen enempää.
Itse ole tuolla omalla päässyt reilu 41km ja hieman ois vielä ollut akkua jäljellä. Tuo ”luvattu” on yhtä luvattua kuin esim Xc60 dieselin 5,0litraa sadalla ;)
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/00d65565c9582ead1239381f573d2bb6b45846a9/V60H_quick_guide_MY15_FI_tp_17758.pdf
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6024
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #2 : 22.09.2018, 13:26:47 »
Jos haluaa pihistellä niin ehdottomasti Pure-tila. Save-tila lataa polttomoottorilla akkuja, kun range putoaa alle 20km. Pure-tila on aina vakiona kun auton käynistää ja silloin ei tarvi miettiä ajoaan sen enempää.
Itse ole tuolla omalla päässyt reilu 41km ja hieman ois vielä ollut akkua jäljellä. Tuo ”luvattu” on yhtä luvattua kuin esim Xc60 dieselin 5,0litraa sadalla ;)

Kukaan ei aja NEDC-normin mukaiseen kulutukseen. Laboratorio-olosuhteissa tehty, epärealistisilla vastusarvoilla, ilman kytkettyjä apulaitteita.
Uusi WLTP realistisempi. Hauska verrata vielä myynnissä olevia malleja. Alkuvuoden hinnastosta katsoo ilmoitetun kulutuksen ja vertaa sitä vaikka uuteen syyskuun jälkeiseen WLTP-hinnastoon. Esim. 1,6l/100km pomppauksia havainnut automalleissa.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #3 : 22.09.2018, 13:47:29 »
Kukaan ei aja NEDC-normin mukaiseen kulutukseen. Laboratorio-olosuhteissa tehty, epärealistisilla vastusarvoilla, ilman kytkettyjä apulaitteita.
Uusi WLTP realistisempi. Hauska verrata vielä myynnissä olevia malleja. Alkuvuoden hinnastosta katsoo ilmoitetun kulutuksen ja vertaa sitä vaikka uuteen syyskuun jälkeiseen WLTP-hinnastoon. Esim. 1,6l/100km pomppauksia havainnut automalleissa.
Mutta joissakin malleissa kulutus on jopa laskenut.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #4 : 14.10.2018, 23:16:07 »
Muutaman testin olen tehnyt eri ajotavoilla ja määrät ovat vielä sen verran pieniä, ettei niistä suuria johtopäätöksiä pysty tekemään.

Pure-tila toimii hitailla nopeuksilla eli alle 80 km/h, kunnes akku on totaalisen tyhjä ja auto vaihtaa Hybrid-tilaan. Tällöin auto päättää ladata akkuun energiaa polttomoottorilla.

Pitkällä matkalla nopeassa ajossa, kun akku on vielä tasolla "25 km akulla", toimii Save-tila. Alamäessä pääsee hetkisen ajamaan akulla. Kun akku tyhenee 20 km tasolle, niin auto päättää ladata akkuun energiaa polttomoottorilla.

Näyttäisi siltä, että optimaaliseen tasoon pitää itse kikkaila eri moodien välillä ja ajaa lopuksi akku tyhjäksi Hybrid-tilassa. Hiukkasloukun tyhjäyksen aikana auto muuten päättää ladata akkuja eli moottoria kuormitetaan kuumempien pakokaasujen vuoksi. Noki palaa pois.

Autolla olen nyt ajanut 8000 km ja kulutus 3.5 l/100 km. Pitkässä matkassa olen päässyt 3.9 l /100 km hyvissä olosuhteissa ja sähkön kulutus on ollut 24.4 kWh/100 km.

Ostin energiamittarin pistorasiaan ja mittailin sähkönkulutusta ajamalla 30 - 40 km pelkällä sähköllä. Tuolla menetelmällä saa melko tarkkaan tietää paljonko sähköä kuluu.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #5 : 15.10.2018, 07:27:14 »
Muutaman testin olen tehnyt eri ajotavoilla ja määrät ovat vielä sen verran pieniä, ettei niistä suuria johtopäätöksiä pysty tekemään.

Pure-tila toimii hitailla nopeuksilla eli alle 80 km/h, kunnes akku on totaalisen tyhjä ja auto vaihtaa Hybrid-tilaan. Tällöin auto päättää ladata akkuun energiaa polttomoottorilla.

Pitkällä matkalla nopeassa ajossa, kun akku on vielä tasolla "25 km akulla", toimii Save-tila. Alamäessä pääsee hetkisen ajamaan akulla. Kun akku tyhenee 20 km tasolle, niin auto päättää ladata akkuun energiaa polttomoottorilla.

Näyttäisi siltä, että optimaaliseen tasoon pitää itse kikkaila eri moodien välillä ja ajaa lopuksi akku tyhjäksi Hybrid-tilassa. Hiukkasloukun tyhjäyksen aikana auto muuten päättää ladata akkuja eli moottoria kuormitetaan kuumempien pakokaasujen vuoksi. Noki palaa pois.

Autolla olen nyt ajanut 8000 km ja kulutus 3.5 l/100 km. Pitkässä matkassa olen päässyt 3.9 l /100 km hyvissä olosuhteissa ja sähkön kulutus on ollut 24.4 kWh/100 km.

Ostin energiamittarin pistorasiaan ja mittailin sähkönkulutusta ajamalla 30 - 40 km pelkällä sähköllä. Tuolla menetelmällä saa melko tarkkaan tietää paljonko sähköä kuluu.
Sen verran tarkennetaan että Pure-tilassa kyllä pääsee moottoritienopeutta. Taisi olla 125km/h mitä pääsee pelkällä sähköllä 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #6 : 15.10.2018, 17:35:34 »
Sen verran tarkennetaan että Pure-tilassa kyllä pääsee moottoritienopeutta. Taisi olla 125km/h mitä pääsee pelkällä sähköllä 8)
Täsmälleen näin. Ajan itse isommat nopeudet aina polttomoottorilla. Akun varaus tippuu isoilla nopeuksilla aika nopsaan. Sähkön käyttö tuntuu mielekkäältä pienemmissä nopeuksissa ja olen omassa päässä päättänyt että se nopeus on 80 km/h tai sen alle.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #7 : 31.12.2018, 15:30:37 »
Autolla on nyt tullut ajettua eri tyyppisiä matkoja ja polttoaineen kulutus näyttää kasvavan talvella.

Ajelin lyhyttä noin 10-15 km matkaa, joka käytännössä menee sähköllä. Hybrid-tilassa auto käynnistyy lämmittämään hyttiä ja Pure-tilassa auto sammuu. Tällöin mennään sähköllä + lämmitys webastolla.

Laskeskelin polttoaineen kulutusta ja kun autoa lämmittää webastolla ennen ajoa, niin polttoainetta kuitenkin kuluu noin 4 litraa/100 km. Ilmeisesti webaston esilämmitys+ ajonaikainen lämmitys webastolla lisää kulutusta nimenomaan lyhyillä ajomatkoilla. Tämähän ei näy polttoaineen keskikulutuksessa ajotietokoneella edes ajon aikana.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #8 : 31.12.2018, 15:37:48 »
Autolla on nyt tullut ajettua eri tyyppisiä matkoja ja polttoaineen kulutus näyttää kasvavan talvella.

Ajelin lyhyttä noin 10-15 km matkaa, joka käytännössä menee sähköllä. Hybrid-tilassa auto käynnistyy lämmittämään hyttiä ja Pure-tilassa auto sammuu. Tällöin mennään sähköllä + lämmitys webastolla.

Laskeskelin polttoaineen kulutusta ja kun autoa lämmittää webastolla ennen ajoa, niin polttoainetta kuitenkin kuluu noin 4 litraa/100 km. Ilmeisesti webaston esilämmitys+ ajonaikainen lämmitys webastolla lisää kulutusta nimenomaan lyhyillä ajomatkoilla. Tämähän ei näy polttoaineen keskikulutuksessa ajotietokoneella edes ajon aikana.
Tuolta pääset halutessasi katsomaan mun ex hybridin kulutusta. Yllätys että mullakin kulutus kasvoi talvella ;D
https://www.spritmonitor.de/en/detail/797211.html
Suurin kulutus maaliskuun pakkasilla 5,61l/100km ja pienin kulutus touko-heinäkuun välisellä reilulla 3000km matkalla 1,23l/100km
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #9 : 01.01.2019, 10:49:19 »
Webaston kulutus on noin 0,5 l/h.
Minulla on keskinopeus 50 km/h niin siitä tulee +1.0 l/100km
ja siihen esi/tauko lämmitykset vielä kylkeen.
Edellinen tankkaus oli 2.4 l/100km.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 hybrid ajotilat ja sähköllä ajettu matka
« Vastaus #10 : 01.01.2019, 20:32:04 »
Webaston kulutus on noin 0,5 l/h.
Minulla on keskinopeus 50 km/h niin siitä tulee +1.0 l/100km
ja siihen esi/tauko lämmitykset vielä kylkeen.
Edellinen tankkaus oli 2.4 l/100km.

Aivan. Minulla on esilämmitys -> ajo päiväkotiin 4 km -> auto parkissa 10 min -> ajo 6 km. Käytännössä siis lämmitin tekee tämän kymmenen kertaa 100 km:n matkalla. Tästä kulutus nousee yllättävän korkealle, mutta webasto ei kyllä nokeennu  :)
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

 

Elekma  Autoracing