Autoracing  KL-varaosat

Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.

  • 27 Vastauksia
  • 2626 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« : 25.10.2022, 03:12:45 »
Mitä kansa täällä on mieltä valtavan suuriksi kasvaneista kosketusnäytöistä auton keskikonsolissa?
Itse en tykkää, pienempi näyttö on enemmän minun juttu vai onko se vaan tottumuskysymys?
Jotkin vanhemmat autoarvostelut huvittaa koska niissä haukutaan mm tuon V40 mallin, joka minulla on, näyttöä ja keskikonsolia vanhanaikaiseksi.
No, kukin tyylillään, minusta esim kädellä pyöritettävät lämmönsäätimet ovat kivempia kuin hipaisunäytöllä oleva grafiikka jota on melkein pakko katsoa että tietää mitä on tekeillä ja se vie ehkä huomiota liikenteeltä?

Tuossa olikin näköjään kaksi kysymystä samassa, näyttääkö suuri näyttö miellyttävältä kojelaudassa ja onko ”vanhanaikainen” oikeasti käsissä tuntuva säätönupikka parempi kuin hiplailunäytöllä oleva kuva?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13597
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #1 : 25.10.2022, 10:03:08 »
Minä liputan kyllä ison keskinäytön puolesta, en kaipaa enää yhtaan namikoita. Minä olen niitä jotka ajaa samoilla säädöillä läpi vuoden ja muuttuvat säädöt joita itse joudun käyttämään toimivat kosketusnäytöllä ihan oikein.

tietenkin omassa on takalsin lämmitin ja tuulilasin puhallus napilla ja ne on kyllä ok ollakkin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #2 : 25.10.2022, 10:14:16 »
Tuossa olikin näköjään kaksi kysymystä samassa, näyttääkö suuri näyttö miellyttävältä kojelaudassa


Varsin monissa autoissa näyttö ei ole integroitu järkevän näköisesti kojelautaan, vaan näyttää siltä, että kojelautaan on jälkikäteen liimattu iPad. Sellaiset toteutukset ovat kamalia näytön koosta riippumatta, siististi kojelautaan upotetut näytöt taas visuaalisesti ok koosta riippumatta. Samoin kammottavia ovat pienempienkin näyttöjen kohdalla (kuten Volvon vuosimalleissa ~2012-2017 ollut Sensus) hinnat alkaen -versiot, joissa isomman näytön kokoiselle paikalle on laitettu huomattavasti pienempi näyttö halvan näköisillä ja jäätävän isoilla muovireunuksilla.

onko ”vanhanaikainen” oikeasti käsissä tuntuva säätönupikka parempi kuin hiplailunäytöllä oleva kuva?

On, koska varsin nopeasti fyysisiä säätimiä oppii käyttämään niihin erikseen katsomatta, mutta kosketusnäytön käyttäminen vaatii aina katseen irrottamisen tiestä.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #3 : 25.10.2022, 12:39:43 »
Isompaa kosketusnäyttöä on kivempi käyttää kuin pienempää kosketus näyttöä ;)

edit:
Minä liputan kyllä ison keskinäytön puolesta, en kaipaa enää yhtaan namikoita. Minä olen niitä jotka ajaa samoilla säädöillä läpi vuoden ja muuttuvat säädöt joita itse joudun käyttämään toimivat kosketusnäytöllä ihan oikein.

tietenkin omassa on takalsin lämmitin ja tuulilasin puhallus napilla ja ne on kyllä ok ollakkin.
Samoilla linjoilla kaiman kanssa. Todella harvoin esim. muutan lämpötilaa. Autossa menee automaattisesti päälle ratin- ja penkinlämmitin jos on kylmää. Samoin takalasin ja tuulilasin lämmitys.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2022, 12:41:15 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #4 : 25.10.2022, 14:10:42 »
Tästä näyttökeskustelusta tulee mieleen Nokian johdon jääräpäisyys :) Kuka kumma haluaisi käyttää päätelaitteitaan kosketusnäytöltä?!

Omasta mielestäni surkein mittaristo oli -14 mallin V70. No, ehkä Tipparellussa taisi omistamistani autoista olla vielä surkeampi viritelmä ELK.


Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #5 : 25.10.2022, 15:09:36 »
Omasta mielestäni surkein mittaristo oli -14 mallin V70.

Jos viittaat digitaaliseen versioon, niin mitä erityisen surkeaa siinä oli? Faceliftin analoginen hinnat alkaen -versio oli kieltämättä aika ruma, mutta sekin sentään oli oikealla paikalla suoraan kuskin edessä eikä kojelaudan keskellä, jossa se on sivussa näkökentästä, kuten vaikkapa vanhoissa Yariksissa.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #6 : 25.10.2022, 17:05:29 »
Henkilökohtaisesti en pidä autojen kosketusnäytöistä, varsinkaan sellaisista joiden taakse on piilotettu paljon yleisesti tarvittavia säätöjä, kuten radion äänenvoimakkuus ja ilmastointilaitteen säädöt.
Ymmärrän kyllä autonvalmistajan paineet kun paljon toimintoja pitää saada ahdettua ja mielellään vielä halvalla toteutettua.
Toinen nykyautojen trendi mitä en pysty ymmärtämään on sen kiiltävän mustan muovin käyttäminen. Voiko olla mitään epäkäytännöllisempää. Siinä kun näkyy heti sormenjäljet ja pöly, olisi edes sitten mattapintaista.
Monissa autoissa kosketusnäytöt ovat myös omituisen päälle liimatun näköisiä, kuin ne eivät kuuluisi siihen ollenkaan. Esim. Mercedes on mielestäni kadottanut uusissa C ja E sarjalaisissa täysin otteen kojelautansa suhteen.
Verratkaapa vaikka 2010 lukuista E sarjalaista ja nykyistä mallia. Uudessa mallissa näyttää kuin siinä olisi ollut monta eri tyyppiä suunnittelemassa kojelautaa ja kaikki olisivat saaneet vapaasti toteuttaa itseään. Todella häiritsevän ja sekavan näköistä.
Sitten on vielä se seikka että ainakin minua häiritsee näin pimeällä ajettaessa siinä keskikonsolissa kirkkaana  loistava näyttö todella paljon. Onneksi monista autoista sen saa napista painettua kokonaan pois päältä.
Oma seikkansa on myös se että kuinka kauan tuollaisille kosketusnäytöille ja sen toiminnoille on mitään tukea tai päivityksiä olemassa.
Tai kuinka hiton vanhanaikainen tuollainen on jo jossain, sanotaan vaikka kymmenen vuotta vanhassa autossa, jossa se saattaa olla jo alunperinkin kehnosti toteutettu.

Itse tykkään enemmän ihan painettavista napeista joita voi käyttää vaikka silmät kiinni ja hanskat kädessä talvella. Jos paljon toimintoja niin sitten jonkinlainen valikkosysteemi pyöritettävällä komentorullalla vaikka vähän vanhempien Mersujen tyyliin.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #7 : 26.10.2022, 08:05:40 »
Jos viittaat digitaaliseen versioon, niin mitä erityisen surkeaa siinä oli?
Mittariston yleisilme ei ole mikään käytettävyystutkimuksen riemuvoitto. Iso mittari keskellä oli ok, mutta alakuloisesti roikkuvat sivuosat ja pystypalkit viittaavat vahvasti Fordin muotoilustudioon. Jos jotain hyvää haluaa sanoa, vakionopeuden säätimen asetus oli mukava uudistus km/h lukemineen. Toki tämäkin piirre on SPA-aikakaudella selvästi parempi. Mittaristo ei ollut mielestäni muun auton tasolla.

Nappuloista pitäville noissa niitä riitti keskikonsolin täydeltä :). Niihin varmasti osui oikein ilman katseen kääntämistä ja hanskatkin saavat olla kädessä!?

Pikaisella silmäyksellä ne, joilla ei ole isoa keskinäyttöä, eivät voi sitä sietää. Omistaja-asteella siihen ollaan enimmäkseen tyytyväisiä S*.


Poissa svolvo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • Volvo for life
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #8 : 26.10.2022, 08:35:47 »
Pikaisella silmäyksellä ne, joilla ei ole isoa keskinäyttöä, eivät voi sitä sietää. Omistaja-asteella siihen ollaan enimmäkseen tyytyväisiä S*.
Hyvin sanottu, näinhän se oikeasti on.

Keskinäytöstä ei minkäänlaista moitittavaa, on sulava ja helppo käyttää. Jos uudessa Volvossa olisi napit näytön sijaan, olisi merkki ollut muu kuin Volvo. Ei napit ole enää tätä päivää. Ja miettikäähän kuinka ruma jostain uuden S/V90 ohjaamosta tulisi, jos näytön tilalla olisi järkyttävä määrä nappeja  :idiot2: Tai minkä vaan uuden Volvo mallin.
'2020 Volvo XC40 T3 Business
'2004 Volvo V70 2.5T

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #9 : 26.10.2022, 08:51:04 »
Hyvin sanottu, näinhän se oikeasti on.

Keskinäytöstä ei minkäänlaista moitittavaa, on sulava ja helppo käyttää. Jos uudessa Volvossa olisi napit näytön sijaan, olisi merkki ollut muu kuin Volvo. Ei napit ole enää tätä päivää. Ja miettikäähän kuinka ruma jostain uuden S/V90 ohjaamosta tulisi, jos näytön tilalla olisi järkyttävä määrä nappeja  :idiot2: Tai minkä vaan uuden Volvo mallin.
Tänä aamuna mietin että jokainen näytössä oleva "nappula" olisi erillinen nappula niin olisi melkoinen viidakko keskikonsolissa.

Ja eikä kukaan valmistaja uskalla tehdä autoa jossa näyttö ei olisi kosketusnäyttö tai no Mazdalla taitaa olla joku uusi malli missä ei ole.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #10 : 26.10.2022, 10:51:06 »
Paras on tietty sellainen välimallin toteutus, missä volyymi ja lämpötila säätyy perinteisillä namiskoilla. Ja penkinlämmittimet. Radio ja muut viihdehärpäkkeet sekä harvemmin tarvittavat asetukset taas kosketusnäytöltä. Ei tämän pitäisi olla kovin vaikeaa.

Jopa niissä kaikkien mainostamissa puhelimissa on napit volyymille.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #11 : 26.10.2022, 12:49:09 »
Isot kosketusnäytöt on useimmiten vähän rumia ja päälleliimatun näköisiä. Mut mä oon aika laiska ja mukavuudenhaluinen nykyään, riittää että käyttöautossa on ajon aikana käytettävät fyysiset nappulat tai potikat:
  • ohjaukselle
  • vilkulle
  • nopeudensäätimelle
  • adaptiiviselle vakionopeudensäätimelle
  • huurteenpoisto täysille paniikkinappulalle
Aikalailla kaiken muun hoitaa automat, ja mun puolesta robotti vois hoitaa ajamisen muutenkin enimmän osan aikaa.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #12 : 26.10.2022, 14:49:46 »
Paras on tietty sellainen välimallin toteutus, missä volyymi ja lämpötila säätyy perinteisillä namiskoilla. Ja penkinlämmittimet. Radio ja muut viihdehärpäkkeet sekä harvemmin tarvittavat asetukset taas kosketusnäytöltä. Ei tämän pitäisi olla kovin vaikeaa.
No, Volvossa on iso nuppi volyymille kojelaudassa. Ja pienet nupit ratissa. Ratista saa näpelöidä myös radiota, muuta viihdettä, ajotietokonetta, vakkaria ja avustimia.. ei lopu nappulat ja tekeminen kesken. Ja aina voi antaa äänikomentoja, niillä säätyy se lämpötilakin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #13 : 27.10.2022, 09:35:28 »
Ja aina voi antaa äänikomentoja, niillä säätyy se lämpötilakin.
Äänikomennot ei toimi suomen kielellä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatuksia isoista kosketusnäytöistä.
« Vastaus #14 : 27.10.2022, 10:14:38 »
No, Volvossa on iso nuppi volyymille kojelaudassa. Ja pienet nupit ratissa. Ratista saa näpelöidä myös radiota, muuta viihdettä, ajotietokonetta, vakkaria ja avustimia.. ei lopu nappulat ja tekeminen kesken. Ja aina voi antaa äänikomentoja, niillä säätyy se lämpötilakin.

Ja hyvä niin. Ja joo, ei rattiin mitään kapasitiivisia muka-nappeja  :P
Sekin unohtui että vilkun ja lasinpesimen viiksi on kivoja fyysisinä sekä "ajosuunnan valinta". Nekin kun on tesloista jo hävitetty.

Ja jos keskellä kojelautaa tököttävä mittaristo olisi paras mihin pystytään, niin Primera (ja yaris?) olisi olleet kaikkien ylistämiä ergonomian ihmeitä.

 

KL-varaosat  Race.fi