No niin. Kirjoittelenpa tähän nyt miten asia on edennyt. Täytyy myöntää, että en olisi ennakkoon osannut kuvitella mitä vastaan tulee.
Asia eteni loppukesästä siten, että käytettyäni vaunun autopeltikorjaamolla, vahinkotarkastaja myöhemmin soitti ja antoi vaihtoehdot: korjaus peltikorjaamolla, jolloin vaihdetaan rikkoutunut lokasuoja ja vanne/rengas-yhdistelmä taikka sitten kertakorvaus.
Olin sen verran jo asiaa selvittänyt, että kyseistä lokasuojamallia ei enää saa, vaan malli poikkeaa jonkin verran.
Eli korjauksen jälkeen reilun 10-vuotiaan vaunun lokasuojat olisivat keskenään erilaiset malliltaan, sekä toinen sitten uutuuttaan kiiltävä muun kärryn ollessa hieman ikääntyneemmän oloinen.
Meinasin, että kaksi kiiltävää uutta lokaria olisi kivampi sitten.
Eli päädyin ottamaan kertakorvauksen. Sain korvaussummalla hankittua molemmat lokarit, rengas/vanne -combon ja jonkin verran vaivannäkökorvausta.
Tilasin lokarit ja renkaan (muuten samasta firmasta, joka tuhosi kärryni).
Aikaa kului syyskuun alkuun, jolloin sain tiedoksiantona firman vastuuvakuutusyhtiöltä kirjeen, jossa todettiin, että vahingon kustannus on pienempi kuin mitä vastuuvahinkovakuutuksen omavastuuosuus on. Näin ollen vahinkoa ei voida käsitellä vastuuvakuutuksen perusteella.
Lopuksi kirjeessä pyydettiin vakuutuksenottajaa maksamaan sovittu korvausmäärä suoraan minulle.
Nyt kun kaksi viikkoa tästä kirjeestä kului, eikä maksuliikennettä vielä tapahtunut, soitin kyseiseen vakuutusyhtiöön, koska en oikein ymmärtänyt sitä, miksi vakuutusyhtiö "kampesi" itsensä tästä hässäkästä ulos.
"Niin se vaan on", totesi asiakaspalvelija, kun omavastuu ei ylity, asia ei kuulu vakuutusyhtiölle edes sen rahan siirtymisen verran.
Olen luullut, että vahingon kärsinyt saa vakuutusyhtiöltä korvauksen, ja vakuutusyhtiö sitten saa omavastuun maksun lypsettyä vastuuvakuutuksen ottajalta eli vahingon aiheuttajafirmalta, tässä tapauksessa. Väärässä olin.
Kysyinkin sitten seuraavaksi virkailijalta, että mitä voin tehdä siinä vaiheessa, jos firma ei jostain syystä näekään tarpeelliseksi maksaa korvausta minulle. Mitä voin siis käyttää "vipuvartena" yritystä vastaan.?
Vakuutusvirkailijan ohje oli vähän aikaa mietittyään se, että "ota yhteys perintätoimistoon ja hae perittävä sitä kautta".
Jep. Sehän se onkin halpa keino.
Soitin seuraavaksi sitten vahingon aiheuttaneen firman toimitusjohtajalle, joka ensi alkuun ehdotti, että soita vakuutusyhtiöön, niin saat asiaasi eteenpäin.
Kerroin juuri äsken soittaneeni, ja sieltä kehotettin soittamaan vahingon aiheuttajaan. Huomautin myöskin, että kun olen itse saanut vakuutusyhtiöltä tiedoksiantokirjeen kaksi viikkoa sitten, veikkaan että firma itsekin on saanut aiheesta postia.
Tämän jälkeen hän totesi, että asia ei oikeastaan ole hänen hoidettavanaan, vaan konttoristi hoitaa paperiasiat.
Kun tiedustelin, että mahdammeko tietää, milloin konttoristi alkaa hoitaa asiaa, lupasi hän laittaa asiaa eteenpäin.
Saas nähdä miten asia etenee. Tämä kyseisen ketjufirman paikallinen myymälä on juuri lopettamassa. Hieman tulee nyt sellainen ajatus, että pelataanko aikaa.?