RallyBaron  Samppasport

ZAR-738 740 TIC farkku (Tarina jatkuu)

  • 20 Vastauksia
  • 8525 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
ZAR-738 740 TIC farkku (Tarina jatkuu)
« : 19.08.2012, 20:48:18 »
Kai tästäki nyt jo vois alkaa pitää jonku näköstä kertomusta.. Johan se on useamman kuukauden ollukki  :D Osalle jo tuttukin laitos. Tarinahan menee jota kuinki näin : Tuli kaverille autokaupassa vaihdossa eikä hänellä ollut autolle tarvetta. Hän tietää minut volvo mieheksi joten soitti samana iltana vielä mulle et nyt ois tällänen tarjolla tuu kattoo. No kävin kattomassa ja kilvestä tunnistin et oon nähny tän aikasemminki. Siinä sit tutkiskeltii ja polteltii norttia ja käytii koe ajamassaki. Ahdot ja B-paineet oli "aika" kovat. Piikkas ahtoja 1,7 ja jäi 1,45bar vakio t03 garretilla. Bensan paineet oli säädetty erillisen säätimen kanssa niin että peruspaine oli 5bar  :2funny:
Hetki neuvoteltii hintaa eikä se mun mielestä asettunu oikeen kohilleen ni lupasin miettiä.
Muutaman päivän päästä tää kaveri sit soitti perään et nyt vikalistan kanssa saat siihe mitä lupasit maksaa eli alle puolen tonnin. Vikalistalle oli tullu sanomista seisontajarrusta,rikkinäisistä takavaloista ja pakoputken vuodosta. Päästöt oli myös mittaamatta. No se ratkaisi koko asian ja starttasin samoin tein puhelun jälkeen oman kotteroni ja polkaisin sen irvokkaaseen lentoon kohti lähintä otto-automaattia ja sen jälkeen kohti tulevaa turbo volvoani. Fyrkat lapaan ja autosta paperit mun nimiin. Ajoin Zar:in omalle tallille n20km päähän ja heti etupenkit vaihtoon :
Vaihdoin myös etupuskurin sekä vanteet. Laskin ahdot ja b-paineet inhimillisiin lukemiin. Laskin myös keulan sopivaksi omaan mieleen tutulla tavalla eli Toyota camryn iskarit ja lyhennetyt dieselin jouset. Parin päivän päästä olinkin jo vaihellut takavalot ja käsijarru kengät sekä noutanut motonetistä "yleismallin" pakoputki materiaalia eli 3 tuumaista josta huomasinki väänteleväni uutta putkistoa. Menin näyttämään konttorille ja leimahan sieltä heltis. Muutostin samalla 17" vanteet ja 225/45 kokoiset kumit. Heti leimalta päästyäni ajoin taas tallille jossa vaihdoinkin bemarin jouset taakse jotka sattuivat löytymään "rytöpa*kan" alta kun ne olin sinne laittanut. Kuvaa nykykorosta. Ja ulkonäöstä.
Keulasta

Perästä (epätasainen maasto ni näyttää et olis oikeesti tilaa renkaan ja kaaren välissä)


Nooo noin kuukauden ajeltuani uudella ostoksellani päätti B200ET antautua venttiilin lautasen kohdattua männän laen. Ja normaalista ajosta vieläpä.
Nelos sylinteriltä tipahti pakoventtiilin lautanen varresta irti ja noh eihyvä..



Alakertaa en oo sen enempää availlu mut käsin sitä ei pysty läpi pyörittämään..

No siihen tuli sitte uus kone tehtyä :



Samalla kun tein uutta konetta ni tuli värkättyä tupla vakaajat eteen.
Mitään ei oikeestaan pystyny hyödyntää edellisestä köneesta paitsi imusarjan ja apulaitteet.
Ahtimenkin läpi oli menny männän kappaleita.
Autossa oli M46 laatikko joka tuli Kesämiittiin lähtöä edeltävänä yönä vaihdettua M47 laatikkoon. Syynä ylivaihteen toimimattomuus. Perässä on 3,31 välitys.

No Botnia oli ensimmäinen paikka jossa tällä ees kunnolla tuli yritettyy polttaa kumia..
Voloovo mieheltä töppöset lainaks Kiitokset kaikuvat sisällä mun pään  ;D
Ja eiku sutimaan



Tekniikka pakettihan pitää tälläerää sisällään seuraavaa :
B230 lohko jossa 13mm kanget
16v männät joista sorvattu "kuppia" pikkusen vielä syvemmäks
530 kansi josta kanavia avarrettu hiukan
Hegehin vanha pakosarja ja hukkis
337cc suuttimet
Bensan peruspaineena 3bar josta kertoo sitte pikkusen ahtojen noustessa
Nokka jossa takapäässä stanssattuna X,VX,T,A,Y ni ota tosta nyt sit selvää  :D Tämä nokka tuli edellisen turbo seiskan mukana.
Ahdin on 4wd cossu sierrasta
ahdot nyt 1.2-1.3bar (botnialla 0.8bar)
CiinaIC (asennettu vasta botnian jälkeen)
Joku dumppi.
3" putkisto 2 vaimentajalla
Niin ja tässähän ei ole edes lastua. Sen takia kuminpoltto oikeestaan kusi ku motronic teki 2 vaihteellakin fuelcuttia..



Lisämittareita löytyy Ahto,Ö-p ja B-p


Jotain osia on tullu hommattua talvi iltojen iloksi mm.

Kaikkea ei viiti ees tänne vielä julkasta kun ei oo varmaa..


Oiskohan tuossa nyt tarinaa jonku verran  :D Jos auton historiasta tietää jotain ni voi kertoa mulle. Kiitos ja anteeks.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2012, 10:04:57 kirjoittanut räkänokka »
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #1 : 19.08.2012, 23:41:12 »
2 turbon vakaajaa edessä? Täytyy tutustua toteutukseen keskiviikkona miitissä  :hello:

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #2 : 19.08.2012, 23:44:14 »
2 turbon vakaajaa edessä? Täytyy tutustua toteutukseen keskiviikkona miitissä  :hello:
Enks mä oo muistanu ees mainita siitä ? :-[
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #3 : 19.08.2012, 23:46:09 »
Enks mä oo muistanu ees mainita siitä ? :-[

Ei oo ollu puhetta :knuppel2:


2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #4 : 19.08.2012, 23:48:10 »
Ei oo ollu puhetta :knuppel2:

 :facepalm:
Noooo ei kaikkea voi aina muistaa :D
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #5 : 20.08.2012, 00:20:15 »
Onko etutolppa vakiomittainen? Jos on niin eikö nuo kierreholkit olisi syytä olla alempana?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #6 : 20.08.2012, 05:11:39 »
Onko etutolppa vakiomittainen? Jos on niin eikö nuo kierreholkit olisi syytä olla alempana?
En oo mitannu. Ostin coilitolpat tollasina. Ja nuo kierre osat on 4 pisteellä vaan kiinni ni ei oo paha rasti ruveta muuttaa paikkaa  :)
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa JJS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Näin meillä
    • 945 kuvat
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #7 : 20.08.2012, 21:15:24 »
Onko etutolppa vakiomittainen? Jos on niin eikö nuo kierreholkit olisi syytä olla alempana?
Miksi niiden pitäisi olla alempana ? Eikös tuohon saa ostettua ihan mitkä vain kynäjouset (niissähän saa valita pituudet ja jäykkyydet)

ps: Voipi tämäkin auto olla komia, kunhan saat sen valmiiksi (keskeneräsiä autojahan ei saa arvostella)

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #8 : 20.08.2012, 23:34:38 »
Miksi niiden pitäisi olla alempana ? Eikös tuohon saa ostettua ihan mitkä vain kynäjouset (niissähän saa valita pituudet ja jäykkyydet)

Saa toki ostettua ihan millaiset jouset haluaa. Itselleni kun ostin coilover hilut etupäähän niin myyjäliikkeen ohje oli että mitä alempana holkki niin sen parempi, siitäpä tuo lähinnä jäi mieleen ja luotan kyllä että myyjä tiesi mistä puhui. Oli siihen järkevät perustelut mutta minulta meni ohi kovaa ja korkealta. Mutta kannattaa soittaa vaikka rallyraceen ja kysyä itse.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa HeZe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #9 : 22.08.2012, 01:16:48 »
Ohan se hieman muuttunut kun multa lähti :)
Nykyiset: Volvo 740tic

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #10 : 22.08.2012, 10:11:33 »
Ohan se hieman muuttunut kun multa lähti :)
Hieman ;D ostettaessa se oli samas kondikses ku sulla ollessaan.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa HeZe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #11 : 22.08.2012, 18:54:26 »
Jep. noi ahot on kyllä ollu aika kovat... mulla oli 0,7bar. tiiätkö montako omiatajaa on ollu välissä muutaman myyntiilmon oon nähny tästä mun jälkeen
Nykyiset: Volvo 740tic

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #12 : 23.08.2012, 09:42:05 »
lukumääräst ei oo mitää hajuu mut tuli riihimäelt kaverille ja siitä sit mulle..
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa HeZe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #13 : 24.08.2012, 00:08:40 »
taisin myydä hyvinkäälle :D kiertäny mailmaa....
Nykyiset: Volvo 740tic

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: ZAR-738 740 TIC farkku
« Vastaus #14 : 12.09.2012, 23:25:20 »
Tääki on kyl jo myyty.. Eli kiertopalkinnon rooli jatkuu  ;D
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

 

RallyBaron  Samppasport