Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752803 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1560 : 29.03.2017, 17:27:17 »
Reilusti laihemmalle vaan vielä. Tulee lisää kulkuakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 517
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1561 : 31.03.2017, 21:31:04 »
onko millaisia käytännönkokemuksia ahtopaineenohjauksesta megan kautta? modauksen osat alle kympin ja solenoideja esim. autotunella 60-80e

vai onko viisaampi ostaa suoraan joku valmis paketti tähän tarkoitukseen? on erillisiä ja sitten purkkeja missä lamdaohjain ym. samassa paketissa.

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1562 : 14.04.2017, 18:12:26 »
Pieni ongelma omassa 16v turbo seiskassa. Ohjauksena ms2 v3 levyllä.

Ollut nyt reilu 1000km ajossa ilman ongelmia, mutta viikko sitten räpsähti megan sulake pimeeksi ihan normi ajossa. Vaihdoin sulakkeen, mutta levy ihan kuollut, edes ledit ei syttynyt.

Poltti samalla piirilevyltä d37 pinniltä levylle tulevan johtimen ja diodit d10 sekä d12 olivan rikki (päästivät virtaa estosuuntaankin).

Nyt diodit vaihdettu ja levyltä palanut lanka korvattu hyppyjohdolla. Auto lähti normaalisti käyntiin ja latausjännite ainakin plx mukaan ok (13.5-14v). Kävi pari minuuttia nätisti paikallaan ja aivan yhtä'äkkiä taas räps ja sulake rikki.

Jos jollain tietoa tai kokemuksia niin kuunellaan mielenkiinnolla.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1563 : 16.04.2017, 22:44:01 »
Mites muilla lähtee megalla varustetut kotterot käymään? Itellä ollu aina enempi tai vähempi ongelmana kylmäkäynnistys. Lisäilmaventtiiliä ei ole käytössä mulla. Hörähtää kylmänä lähes heti kun vaan koskee avaimeen mutta käynti on vaivalloista, eli pw arvo saattas olla liki kohillaan? Kuitenkin vaatii pienen kaasuun koskemisen että pysyy käynnissä. Hetken käynnin jälkeen uskaltaa kaasusta päästää mutta käy vaikeesti luokkaa 500-800rpm ja kierroksia ottaa vain varovasti poljinta painaen. Kun lämpeää käynti luokkaa 1200 ja pelaa ok. Saako tuota käyntiä ilman tyhjäkäyntimoottoria kunnolliseksi? Tosin ei tuolla juuri ajamaan pysty ennen kuin lämpiää kun kaasuun vastaaminen on mitä on. Kiihdytysrikastus on toistaiseksi poissa käytöstä. Sen verran vilkaisin että kylmäkäynnille on oma rikastuksena, voiko vaikuttaa jotain?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa ||Nixu||

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1564 : 17.04.2017, 06:57:53 »
Tyhjäkäyntiin en osaa auttaa mut kiihdytytysrikastus asetuksista accel tpsdot arvoa pienentää niin vastaa paremmin kaasuun, esim 200>50.
Volvo S40 T4 -98

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1565 : 17.04.2017, 12:14:03 »
Tyhjäkäyntiin auttaa kun tekee sytkäkarttaan "kanjonin" johon haluaa tyhjäkäynnin asettuvan. Tästä on muistaakseni manuaaleissa juttua...
Lisäksi tuo kylmäkäyntirikastus on oleellinen säätää kohdalleen.
144-70

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1566 : 20.04.2017, 18:23:47 »
Autoa käytelty ms3 + lisälevyn turvin sekventaalisena.
Moottorina vaparista tehty "T6".
Kipinän ajoitushan pitäisi katsoa lampulla. Laitoin ennakon kiinteäksi ja tähtäilin itse tehtyihin ajoitusmerkkeihin kampiakselin hihnapyörällä. Näyttäisi että kipinä olis myöhäisellä joku 10-20 astetta?
Ensiksi epäilin omia merkkejä, tinamoottorista en ole tehdasmerkkejä vielä bongannut.
Sitte itse kysymykseen. Voiko olla että minulla on tuo tooth 1 angle väärin. Nyt on 90 astetta ennen yläkuolokohtaa. Vauhtipyöränä blingfactoryn teräs missä trigger. Puuttuvat hampaat tismalleen samassa kohtaa kuin esim. 850 kovassa vauhtipyörässä ja anturi vakio paikassa.

Toinen kysymys. En löytäny tunerstudiosta mistään tuota eri ohjeistuksissa näkyvää kohtaa mistä tuon ajoituksen voi säätää oikeaksi. Mistä mahtaisi löytyä?

Volvo 960 2.5 -95

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1567 : 21.04.2017, 23:52:50 »
Autoa käytelty ms3 + lisälevyn turvin sekventaalisena.
Moottorina vaparista tehty "T6".
Kipinän ajoitushan pitäisi katsoa lampulla. Laitoin ennakon kiinteäksi ja tähtäilin itse tehtyihin ajoitusmerkkeihin kampiakselin hihnapyörällä. Näyttäisi että kipinä olis myöhäisellä joku 10-20 astetta?
Ensiksi epäilin omia merkkejä, tinamoottorista en ole tehdasmerkkejä vielä bongannut.
Sitte itse kysymykseen. Voiko olla että minulla on tuo tooth 1 angle väärin. Nyt on 90 astetta ennen yläkuolokohtaa. Vauhtipyöränä blingfactoryn teräs missä trigger. Puuttuvat hampaat tismalleen samassa kohtaa kuin esim. 850 kovassa vauhtipyörässä ja anturi vakio paikassa.

Toinen kysymys. En löytäny tunerstudiosta mistään tuota eri ohjeistuksissa näkyvää kohtaa mistä tuon ajoituksen voi säätää oikeaksi. Mistä mahtaisi löytyä?

Tota 90 astetta olen itse käyttänyt vakio vauhtipyörän kanssa. Volvon omat ajoitusmerkit ovat muistaakseni 10 astetta väärin..
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1568 : 25.04.2017, 21:17:32 »
Eihän kellään oisi tinakuutosen moottorin lämpötila-anturin vastusarvoja mitattuna?  Tuntu olevan omat mittaukset suurella toleranssilla. Näyttää kuumempaa kuin on.

Anturi tämän näköinen ja sijaitsee kannen takaosassa.

Volvo 960 2.5 -95

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1569 : 25.04.2017, 22:56:24 »
Aika hämärä kuva, mutta tuollanen löyty, muistaakseni otin tuon jostain volvon vihreäkantisesta

760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1570 : 26.04.2017, 23:33:04 »
Eihän kellään oisi tinakuutosen moottorin lämpötila-anturin vastusarvoja mitattuna?  Tuntu olevan omat mittaukset suurella toleranssilla. Näyttää kuumempaa kuin on.

Anturi tämän näköinen ja sijaitsee kannen takaosassa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Olenko väärässä vai onko tuo mittariston anturi?

Itse olen vitoskoneissa käyttänyt Boschin 0280130032 anturia, kun siihen löytyy suoraan arvot googlaamalla.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/373309/lampotilananturi-bosch-i-musta
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1571 : 27.04.2017, 20:18:49 »
Olenko väärässä vai onko tuo mittariston anturi?
Kutosen 1.8 Motronicissa moottorinlämpöanturi on kannen päässä, mittaristolle termarikotelossa. 4.4 käyttää sitten samaa menetelmää kuin nelos- ja vitoskoneet eli termarikotelon anturi on ainoa ja boksi ohjaa lämpömittaria.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1572 : 05.05.2017, 12:54:41 »
Tuli tuossa mieleen että onko tässä parannettu virransyötön häiriösuodatusta kun esim. ms2 prossu v2.2 levyllä on todella herkkä ottamaan häiriöitä jännitepiikeistä. esim pelkkä flektin sammuttaminen saattaa aiheuttaa prossun resetointia vaikka mega ei edes ohjaa sitä millään tavalla.
V2.2 ja V3 levyissä on molemmissa samat bypass konkat.
V2.2 levyllä ne on C15 ja C16
V3 levylllä ne on C16 ja C17
33µF 12v ja 5v puolella, joka on aika hiton vähän

Purin sitten LH:n ja EZK:n ja laiton ne jännitteisiin ja mittailin, mitkä bypass konkat niissä on
EZK:ssa 12V puolella 100µF-35V, ja 5V puolella 470µF-10V
LH:ssa 12v puolella 220µ-40V ja 5V puolella 470µF-25V
Eli vaihtaa nuo konkat isompiin megaan niin pitäisi loppua jännitteen heittely :)


Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1573 : 10.05.2017, 11:49:03 »
Miten paljon ennakon kuulus vaikuttaa tommoseen normi cruisiin? Itellä ei oo juuri tuon säädöstä muuta hajua kuin ennakon tulee nousta kierrosten mukaan 0bar asti ja paineella sitten laskea. Probleemina tasa-ajon nykiminen. 80 vauhdissa pahimmillaan. Kattelin mapista kohdan ja rikastin seosta auttoi vähän. Sitten nostin ennakkoa samalta kohtaa 20 -> 28 asteeseen ja säädin seosta siten että on vähän paksulla, vähän alta 14. Nyt kulkee huomattavasti pehmeemmin mutta vieläkin aavistuksen nypyttää. Voiko tuo vika olla edelleen säädöistä kiinni?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1574 : 10.05.2017, 12:00:26 »
Sanoisin että lisää ennakkoa. Minun säätämissä vinokoneissa on ollut ennakko 35-40 astetta juuri tuossa 80km/h "cruising" alueella.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2017, 12:03:01 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

Futurez  Kulkukoira