Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752893 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #135 : 14.09.2011, 07:36:48 »
Tuli postissa tuo megan johtosarja protopartsilta niin pitääkös noita veden/ilma antureita sitten jotenkin kalibroida vai voiko käyttää noita vakiota mitä koneessa on jo ollut kiinni kun ollut motronic toiminnassa? vai vaihdanko nuo uudet anturit vaan paikallaan. TPS anturi tuli myös vaihdettua johtosarjaan, nyt on 850 lolvon. meni suoraan siihen liittimeen oli nopea vaihto :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #136 : 14.09.2011, 16:23:39 »
Suosittelen vilpittömästi bosch 0 280 130 085 MAT-anturia ja volvon omaa CLT-anturia.
TPS sinulla jo onkin kondiksessa.
Pitää kalibroida.

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #137 : 16.10.2011, 18:54:10 »
Ihan mielenkiinnosta meinasin kysellä... Onkohan kellään kokemusta b5234t:n Squirttauksesta tai tietoa miksi tuota ei kannattaisi tehdä :o

Mietiskelin vaan kun lastuttamalla luvataan yleensä n. 270 heppaa ja 400Nm vääntöö. Ei tuo periaatteessa kuitenkaan ole muuta kun lisää ilmaa ja bensaa koneeseen. Hintaa lastuttamisella taitaa olla yleensä 500-600€, itellään sattuu olemaan ms II ylimääräisenä hyllyssä joten tuolle ei hintaa tulisi mitään. Saisi lähtörajoittimet yms toiminnot kylkiäisinä toimintaan.

Anturoinnin voisi pitää alkuperäisenä paitsi että MAF vaihtuisi MAP anturiin. Onko tuossa koneessa muuten VR vai Hall anturi kampiakselilla? Ahtopaineen säätö tulisi perinteisellä "turbo ruuvilla". Laajakaista lamdan kun vielä investoisi niin avot ;)

Niin, kilpakäyttöön on tulossa eli kaikki saastehärpäkkeet voi unohtaa ;D

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #138 : 17.10.2011, 19:52:07 »
Aikasemmin taisi ongelma olla tuo 5-mukisuus. Siinä kun tuota kipinää ei voi hukkakipinäpuolalilla tehdä kun ei ole parillista määrää sylinterejä, jolloin ainut mahdollisuus on COP käyttö. Mutta tämä tieto perustuu muutaman vuoden takaisiin keskusteluihin. Voi olla että nykyään tämä ei ole enään ongelma. Finsquirtin sivuilta tai sitten jenkki foorumeilta löytyypi varmasti ennemmän tietoa kuin täältä.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #139 : 17.10.2011, 20:27:05 »
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=126892 Tuolta löytyy 5cyl tinamotin squirttauksesta tietoo

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #140 : 18.10.2011, 21:00:26 »
Aikasemmin taisi ongelma olla tuo 5-mukisuus. Siinä kun tuota kipinää ei voi hukkakipinäpuolalilla tehdä kun ei ole parillista määrää sylinterejä, jolloin ainut mahdollisuus on COP käyttö. Mutta tämä tieto perustuu muutaman vuoden takaisiin keskusteluihin. Voi olla että nykyään tämä ei ole enään ongelma. Finsquirtin sivuilta tai sitten jenkki foorumeilta löytyypi varmasti ennemmän tietoa kuin täältä.

Kiitoksia vastauksista. Ei onneksi ole tuo 5 mukisuus ongelma, voi tosiaan laittaa COP:na tai kuten alunperinkin eli suorasyttynä jakajalla. Tuossa turbobricksin jutussa sanottiin että orkkis kampiakselin triggeri olisi 60-2 ja anturina VR, tuo pitää varmaan paikkansa?

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #141 : 19.10.2011, 07:15:56 »
Kiitoksia vastauksista. Ei onneksi ole tuo 5 mukisuus ongelma, voi tosiaan laittaa COP:na tai kuten alunperinkin eli suorasyttynä jakajalla. Tuossa turbobricksin jutussa sanottiin että orkkis kampiakselin triggeri olisi 60-2 ja anturina VR, tuo pitää varmaan paikkansa?
kyllä se varmaan pitää,  kai näissä on myös vakiona tuo nokka akselin päässä oleva 1 hampainen triggeri vai onko näissä jakaja sytkä vielä  ???

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #142 : 19.10.2011, 18:40:26 »
kyllä se varmaan pitää,  kai näissä on myös vakiona tuo nokka akselin päässä oleva 1 hampainen triggeri vai onko näissä jakaja sytkä vielä  ???

Juu, kyllä pakonokan päässä on kampiakselin anturin lisäksi tuo triggeri. Tuota ei kuitenkaan välttämättä taida tarvita käyttää jos ei sequentaalina meinaa ruiskua laittaa. "Jakajan" sisällä ei taida olla muuta kuin pyörijä kirjaimellisesti jakamassa kipinää oikeaan sylinteriin :)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #143 : 19.10.2011, 18:49:37 »
Juu, kyllä pakonokan päässä on kampiakselin anturin lisäksi tuo triggeri. Tuota ei kuitenkaan välttämättä taida tarvita käyttää jos ei sequentaalina meinaa ruiskua laittaa. "Jakajan" sisällä ei taida olla muuta kuin pyörijä kirjaimellisesti jakamassa kipinää oikeaan sylinteriin :)
nimenomaan jos haluat suorasytkää käyttää, pitää sulla olla tuo triggeri lisäksi, muutenhan mega ei tiedä mikä tahti menossa, 

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #144 : 20.10.2011, 07:44:38 »
nimenomaan jos haluat suorasytkää käyttää, pitää sulla olla tuo triggeri lisäksi, muutenhan mega ei tiedä mikä tahti menossa,

Jos COP tai sequentaali on käytössä tarvitaan nuo molemmat triggerit jotta kipinä ja/tai suihkutus saadaan oikeaan sylinteriin oikeaan aikaan.

Jos taas suuttimet on yhdessä ryhmässä ja yksi puola käytössä, riittää kun 5 kipinää ja suihkutusta saadaan aikaiseksi 2 kampiakselin kierroksen aikana, tuo jakajassa oleva pyörijä huolehtii kipinän oikeaan sylinteriin ja sylinterit nieleksii imukanavassa olevan seoksen sisuksiin ;) Mega osaa laskea tuon yhdestä triggeripyörästä :o Triggerin hammasluvun pitää olla vielä jokin 5 jaollinen esim 60-2 jotta tuo toimii.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #145 : 22.10.2011, 01:02:07 »
Onkos jollakin jotain mittoja siitä välikappaleesta mikä pitää tehdä kun vaihtuu volvo 850 kaasuläpänasentotunnistin? ja miksi sitä akselia pitää lyhentää pari milliä jos tulee kerta välikappale?

E: elikkä paljonko porukka on lyhentänyt akselia ja kuinka paksusta pellistä tehtyt sen välikappaleen?
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #146 : 22.10.2011, 01:07:47 »
Onkos jollakin jotain mittoja siitä välikappaleesta mikä pitää tehdä kun vaihtuu volvo 850 kaasuläpänasentotunnistin? ja miksi sitä akselia pitää lyhentää pari milliä jos tulee kerta välikappale?

E: elikkä paljonko porukka on lyhentänyt akselia ja kuinka paksusta pellistä tehtyt sen välikappaleen?

Adapterilevy on mulla 7mm paksua muovia niin ei tarvinnut lyhentää akselia.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #147 : 22.10.2011, 17:32:49 »
mistä otetaan kierroslukumittarille signaali kun ennen se otettiin puolalta ?

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #148 : 22.10.2011, 17:46:19 »
mistä otetaan kierroslukumittarille signaali kun ennen se otettiin puolalta ?





Jos COP tai sequentaali on käytössä tarvitaan nuo molemmat triggerit jotta kipinä ja/tai suihkutus saadaan oikeaan sylinteriin oikeaan aikaan.

Jos taas suuttimet on yhdessä ryhmässä ja yksi puola käytössä, riittää kun 5 kipinää ja suihkutusta saadaan aikaiseksi 2 kampiakselin kierroksen aikana, tuo jakajassa oleva pyörijä huolehtii kipinän oikeaan sylinteriin ja sylinterit nieleksii imukanavassa olevan seoksen sisuksiin ;) Mega osaa laskea tuon yhdestä triggeripyörästä :o Triggerin hammasluvun pitää olla vielä jokin 5 jaollinen esim 60-2 jotta tuo toimii.

juuri näin,  suora- ja jakajasytkä vaan kaksi eri asiaa jos tarkkoja ollaan. Sain vaan töiden jälkeen silmät ristissä tuosta edellisestä viestistä  kuvan että päädyt oikeaan suorasyttyyn  :-[
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 17:55:44 kirjoittanut Ari E »

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #149 : 22.10.2011, 17:56:30 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

hukkakipinä puolasta voi siis ottaa ?

puolia siinä käytännössä on 2kpl eli molemmista lenkki + diodi väliin ?

eikö näin että jos ottaisi vain toisesta niin kierrosluku mittari näyttäisi puolella liian vähän 4cyl koneessa

 

Kulkukoira  Proturbo