Autodiagnoosi  Carcom Oy

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752616 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #765 : 06.10.2013, 13:22:08 »
Nyt tarttis vähä neuvoa. Tuli hommattua tommonen 740 b200et talvileluksi ja megan (ms2 v3) ajattelin siihen tyrkätä.

Tps - 850 volvost, oliko jollain siitä sovitus ohjeita/kuvia?
triggeröinti 36-1 kampuralle vr -anturilla - alkuperäinen ei toimi koska motronic? kö?
Clt - alkuperäinen, näin jossain kalibrointi arvot
Mat - alkuperäinen? onko jollain kalibrointi arvoja?
Lambda - laajakaista putkeen
Map - megassa
Tyhjäkäyntimoottori - minkätyyppinen vinokoneessa/miten toimii?
suuttimet - vakiot, kai ne johonkin riittää? isommatkin löytyy, mutta aika vakiona pitää mennä koska vakio sisuskalut. Eikä isompaa föönii ole vielä tulossa..

Mitä unohtui?
« Viimeksi muokattu: 06.10.2013, 21:16:26 kirjoittanut Makru »
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #766 : 09.10.2013, 06:44:46 »
Nyt tarttis vähä neuvoa. Tuli hommattua tommonen 740 b200et talvileluksi ja megan (ms2 v3) ajattelin siihen tyrkätä.

Tps - 850 volvost, oliko jollain siitä sovitus ohjeita/kuvia?
triggeröinti 36-1 kampuralle vr -anturilla - alkuperäinen ei toimi koska motronic? kö?
Clt - alkuperäinen, näin jossain kalibrointi arvot
Mat - alkuperäinen? onko jollain kalibrointi arvoja?
Lambda - laajakaista putkeen
Map - megassa
Tyhjäkäyntimoottori - minkätyyppinen vinokoneessa/miten toimii?
suuttimet - vakiot, kai ne johonkin riittää? isommatkin löytyy, mutta aika vakiona pitää mennä koska vakio sisuskalut. Eikä isompaa föönii ole vielä tulossa..

Mitä unohtui?
TPS.n sovitin itse 8mm paksulla levyn palasella johon porasin tarvittavat reiät, muovista on helppo tehdä.

Vakio suuttimet riittää meillä ainakin 0,8bar paineella b200et koneessa, ja vaikka säädettävällä bensanpainesäätimellä niistä sais enemmänkin irti.

Tyhjäkäyntimoottoria en laittanut ollenkaan niin muuten pärjää hyvin mutta kylmäkäynnistyksissä joutuu vähän kaasun kanssa pelaamaan.

Alkuperäinen motronikin vr anturi pitäisi pelittää kyllä sillä 36-1 pyörällä. itsellä toimii tuo anturi 940.n 60-2 vauhtipyörälläkin, toisin kuin lh2,4.n oma anturi ei pysy perässä vaikka pitäsi olla juuri toisinpäin  :idiot2:
Itselläni on kahdessa autossa lambdana innovaten lc2, eikä ole valittamista
 http://www.autotune.fi/tuote/100/innovate-lc2-sininen-db-mittari
« Viimeksi muokattu: 09.10.2013, 06:47:41 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #767 : 09.10.2013, 09:06:57 »
Alkuperäinen motronikin vr anturi pitäisi pelittää kyllä sillä 36-1 pyörällä. itsellä toimii tuo anturi 940.n 60-2 vauhtipyörälläkin, toisin kuin lh2,4.n oma anturi ei pysy perässä vaikka pitäsi olla juuri toisinpäin  :idiot2:

Ilmarakoa pienemmäksi, ni johan pysyy perässä. Itse olen toteuttanut triggeröinnin juurikin 60-2 pyörältä. Ilmarakoa joutui hieman pienentämään, satunnausten katkoksien takia. Katokokset tosin myöhemmin osottautui häiriötä antaviksi kovettuneiksi tulpanjohdoiksi.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #768 : 10.10.2013, 06:29:03 »
Ilmarakoa pienemmäksi, ni johan pysyy perässä. Itse olen toteuttanut triggeröinnin juurikin 60-2 pyörältä. Ilmarakoa joutui hieman pienentämään, satunnausten katkoksien takia. Katokokset tosin myöhemmin osottautui häiriötä antaviksi kovettuneiksi tulpanjohdoiksi.
ilmarako laskettu 0.1mm ja sen jälkeen viilattu anturista muovia pois ja laskettu vielä lähemmäs, kiertää jotenkin vielä 4500rpm muttei enempää. Pitää kevällä tehdä asialle jotain.
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #769 : 10.10.2013, 08:56:48 »
En lähtisi anturia tuhoamaan. Vika on varmasti jossain muualla. Vika löytty varmaan vr muuntopiiristä tai vastaavasti vain sen potikkasäädöistä.

Edit: järviselläkin oli omassa kankkulankaivossa hetken aikaa mega toteutettuna tuolta 60-2 pyörältä ja toimi. Molemmilla ms3v2 ja levyn oma muuntopiiri.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2013, 08:59:10 kirjoittanut miikel »

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #770 : 16.10.2013, 16:58:21 »
Onkos kellekkään sattunu moista ongelmaa että välillä nykii ja polttaa putkessa kun ajaa pinta kaasulla?
Piuhoja heiluttelemalla ei ainakaan tyhjä käynnillä tule mitään ihmeellistä häröä käyntiin. Tuo nykiminen tulee lähinnä 2000-3000rpm.
Kylmänä kun lähtee niin yleensä nykii ja hetken ajettua kun sammuttaa ja uudetaan käyntiin ni ei välttämättä tule tuota ongelmaa. Toki noinkaan ei välttämättä lähe pelittämään kunnolla.
Rikastukset on kahottu silleen että ei varmasti kytke niitä päälle.

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #771 : 19.10.2013, 00:59:04 »
Oiskohan kellään heittää bensa- ja sytytyskarttoja ahdettuun vinokoneeseen. Tarve olisi jonkinlaisille peruskartoille, joilla sais tuon tunerstudion autosäädön toimimaan. Myös kiihdytysrikastuksien arvoille olisi käyttöä. Itselläni polttoaineena RE85, joten perus bensaturbon sytytyskartta toimisi todella hyvin.  :)

Jos ei halua tänne postata niin voi laittaa samupyhaniemi@hotmail.com.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #772 : 19.10.2013, 11:21:23 »
Ei muttakuin opiskelemaan lisää. Lähdet nimittäin väärällä jalalla liikenteeseen. Aivan yhtä tyhjän kanssa toisen karttaa pummata. Heitä vaikka kaikkiin ruutuihin aluksi arvo millä se pysyy käynnissä ja siitä sitten eteenpäin. Kiihytysrikastukset kanssa perstuntuman mukaan. Vaikeampaa ja aivan turhaa toisen karttaa säveltää.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #773 : 19.10.2013, 11:26:57 »
En lähtisi anturia tuhoamaan. Vika on varmasti jossain muualla. Vika löytty varmaan vr muuntopiiristä tai vastaavasti vain sen potikkasäädöistä.

Edit: järviselläkin oli omassa kankkulankaivossa hetken aikaa mega toteutettuna tuolta 60-2 pyörältä ja toimi. Molemmilla ms3v2 ja levyn oma muuntopiiri.
MS2 v3

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #774 : 19.10.2013, 11:32:41 »
Joo järvinen korjasikin, sama laitos myös täällä.

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #775 : 19.10.2013, 19:45:42 »
Ei muttakuin opiskelemaan lisää. Lähdet nimittäin väärällä jalalla liikenteeseen. Aivan yhtä tyhjän kanssa toisen karttaa pummata. Heitä vaikka kaikkiin ruutuihin aluksi arvo millä se pysyy käynnissä ja siitä sitten eteenpäin. Kiihytysrikastukset kanssa perstuntuman mukaan. Vaikeampaa ja aivan turhaa toisen karttaa säveltää.

Saisko perusteluja tälle? Mielenkiinnosta kysyn, kun itse parin tutun tyypin kanssa jutellut ja he ovat olleet eri mieltä.

Lähinnä sentakia, kun VE-kartat olisi tosiaan tarkoitus säätää tunerstudiolla raakileen pohjalta afr-targettien mukaan ja kun megassa tuo suuttimien ja muiden skaalaus menee niin yksinkertaisesti. Kartta pysyy samana, req fueli vaan muuttuu.

Sytkäkarttana voisi olettaa jonkin suht vakion turbovinokoneen kartan olevan suht turvallinen. Kuiteskin tuo etanoli antaa "säätögurujen" mukaan huomattavasti enemmän anteeksi sytkäpuolen säädöissä kuin bensiini.  ::)

parashan olisi, jos pääsisi dynossa säätämään, mutta koetetaan eka kadulla saada perussäädöt edes kohdilleen.
Kaikki neuvot on kultaakin arvokkaampia varsinkin perustelujen kanssa, kun tuntuu että jokaisella on aina se oma mielipiteensä.  :)

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #776 : 19.10.2013, 20:10:25 »
Saisko perusteluja tälle? Mielenkiinnosta kysyn, kun itse parin tutun tyypin kanssa jutellut ja he ovat olleet eri mieltä.

Lähinnä sentakia, kun VE-kartat olisi tosiaan tarkoitus säätää tunerstudiolla raakileen pohjalta afr-targettien mukaan ja kun megassa tuo suuttimien ja muiden skaalaus menee niin yksinkertaisesti. Kartta pysyy samana, req fueli vaan muuttuu.

Sytkäkarttana voisi olettaa jonkin suht vakion turbovinokoneen kartan olevan suht turvallinen. Kuiteskin tuo etanoli antaa "säätögurujen" mukaan huomattavasti enemmän anteeksi sytkäpuolen säädöissä kuin bensiini.  ::)

parashan olisi, jos pääsisi dynossa säätämään, mutta koetetaan eka kadulla saada perussäädöt edes kohdilleen.
Kaikki neuvot on kultaakin arvokkaampia varsinkin perustelujen kanssa, kun tuntuu että jokaisella on aina se oma mielipiteensä.  :)

Ja väität tosissasi, että kunhan suuttimien kalibrointi menee samoihin niin sama se mihin koneeseen ne sitä suihkuttelee? Senkun kopioit toisen kartat, mutta on yhtä tyhjän kanssa. Samassa ajassa osaava kaveri laittaa sen oikeasti säätöihin. Tee niinkuin itse haluat. On minulla tuollaiset kartat, muttet sinä niillä mitään tee.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #777 : 19.10.2013, 20:20:33 »
Ja väität tosissasi, että kunhan suuttimien kalibrointi menee samoihin niin sama se mihin koneeseen ne sitä suihkuttelee? Senkun kopioit toisen kartat, mutta on yhtä tyhjän kanssa. Samassa ajassa osaava kaveri laittaa sen oikeasti säätöihin. Tee niinkuin itse haluat. On minulla tuollaiset kartat, muttet sinä niillä mitään tee.

mullakin on hyvä esim. karttojen kopioinista. sain 323f foorumilta vakio BP mazdan koneen kartat koska mulla on myös samalainen vakiokone jokkismazdassa,kartojen sisään ajon jälkeen kokeilin ni hyvä että sain sen edes pysymään käynnissä saatikka sitten saaha kottero liikeelle. siittä lähtien en oo enää kysellyt karttoja vaan tehnyt kaikki itte.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7594
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #778 : 19.10.2013, 20:23:17 »
Valmis kartta on hyvä säätöpohja jos kokoonpano on yhtään samantyyppinen. Omiin koneisiin käyttänyt vanhoja aiempia karttoja ja on noita mennyt muillekin. Jotain säätöä tarvii kumminkin. Lukuunottamatta yhtä konetta joka oli niin samanlainen, ettei kuulemma tarvinnut muutella.

E85:ttä varten nostellut karttaa 5-7 astetta vakiosta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #779 : 19.10.2013, 20:43:20 »
Ja väität tosissasi, että kunhan suuttimien kalibrointi menee samoihin niin sama se mihin koneeseen ne sitä suihkuttelee? Senkun kopioit toisen kartat, mutta on yhtä tyhjän kanssa. Samassa ajassa osaava kaveri laittaa sen oikeasti säätöihin. Tee niinkuin itse haluat. On minulla tuollaiset kartat, muttet sinä niillä mitään tee.

En noin väittänytkään, mutta reqfuelin kautta on helppo skaalata suuttimien kokoeroja yms. Tottakai sillä on eroa onko kyseessä ylinokitettu 16v turbo vai patarautakasi. Mutta niin kauan kuin puhutaan vinokoneesta uskoisin säätöpohjaksi kelpaavan kaikki vähänkään omaa konetta lähellä oleva setuppi.

Kyse kun oli vieläkin siitä, että kyseinen kartta on tulossa tunerstudion autotunen pohjaksi. En itsekään lähtisi ilman autotunea tekemään toisen VE-kartan pohjalle omaa karttaa, mutta autotune pystyy muokkaamaan sinnepäin olevasta kartasta oikeasti hyvän kunhan määrittää afr-targetit fiksusti.

Tarkoituksena ei ollut saada kenellekään herneitä nekkuun, pahoitteluni tästä.  :-[


E85:ttä varten nostellut karttaa 5-7 astetta vakiosta.

Tämä hyvä tietää. Juurikin yritin metsästää vakion b200et:n sytkäkarttaa, mutta vielä en ainakaan löytänyt.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo