Autodiagnoosi  Carcom Oy

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752729 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #900 : 07.05.2014, 23:53:13 »
Mites kun hukkakipinälle ottaa sytkälähöt sieltä ledien jaloista, niin millä perusteella niiden etuvastusten resistanssi määräytyy? Oon tätä nyt esimerkiksi lueskellut: http://www.msextra.com/doc/general/sparkout-v30.html ja tuntuu olevan eri toteutuksissa eri resistansseja.

Ajattelin alunperin käyttää MX-5:sen sytkäpäätettä kun sellainen oli muita juttuja varten ja siinä oisi kätevä kiekkamittarin lähtö ollut, vaikkei sen laitto muuten ongelma olekaan. Tuossa nyt lukee että Logic level ignition output vaihtoehdossa käytettäisiin 4,7k ohm, toimisikohan se sillä? Vai olisiko parempi laittaa noita BIP373 ja 330ohm vastukset?

MS1V3.0 ja puola on Bosch -407.

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #901 : 08.05.2014, 01:25:07 »
megakieli ja käsitteet hukassa.

Cranking advance taitaa olla ennakko ja nominal dwell latausaika.
Vai oonko väärässä ja entäs noi cranking dwell ja spark duration?
Jos joku viitsisi selittää ja antaa vaikka vinkkiä että minkälaisia arvoja sinne kannattaisi näin alkuun laittaa.
ms2 & vag hukkakipinä siis kyseessä.

Tuon vakio tyhjäkäyntimoottorin toiminnasta.
Pwm toi on, mutta mikä taajuus pitäisi valita?
Ja kuinka tuo virransyöttö onko auki kun off vai kiinni?
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 01:30:20 kirjoittanut samperi50 »
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #902 : 08.05.2014, 01:40:05 »
Cranking advance taitaa olla ennakko ja nominal dwell latausaika.
Vai oonko väärässä ja entäs noi cranking dwell ja spark duration?
Jos joku viitsisi selittää ja antaa vaikka vinkkiä että minkälaisia arvoja sinne kannattaisi näin alkuun laittaa.
ms2 & vag hukkakipinä siis kyseessä.

Cranking advance on sytytysennakko startates mulla se on 6ms (1.6 fsi vag hukkakipunapuola) http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_Files/VW_CoilPack.pdf
nominal dwell varmaan sama kuin maximium dwell duration? (näin mun tunerstudiossa lukee) 3ms
spark duration oli vissiin kipinän kulkema aika tjsp? En muista nyt mitä mulla siinä oli.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #903 : 08.05.2014, 08:47:16 »
Pika kysymys. Saako ms1:llä vähäpäästöisen auton menemään päästöistä läpi?
citikka

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #904 : 08.05.2014, 10:14:28 »
Pika kysymys. Saako ms1:llä vähäpäästöisen auton menemään päästöistä läpi?
Melko Surkea kapistus jos ei saa menemään.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #905 : 09.05.2014, 09:44:49 »
Pika kysymys. Saako ms1:llä vähäpäästöisen auton menemään päästöistä läpi?

saa. mutta älä mee kertomaa katastuksessa että moottorinohjaus vaihedettu ;)

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #906 : 13.05.2014, 14:41:03 »
Auto saatu ekan kerran käyntiin megan voimin, mutta sytytysennakot aivan hukassa.
Minkälaiset ennakot olisi näin aluksi turvalliset tuonne karttaan asetella? Minkälaiset ennakot esim vakiona on?
Myös toisten sytytyskarttoja olis kiva nähdä niin olisi jotkut suuntaa antavat arvot joista sitten lähteä liikkeelle.
Tietysti on autokohtaista ja kuunnellaan ettei nakutusta ilmene.
Kyseessä b230ft a-nokalla eli puristukset jotain 8,7. Tarkotus yli 1 bar ahtaa, mutta näin aluksi paljon miedommilla ahdoilla.
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #907 : 13.05.2014, 15:11:32 »
Auto saatu ekan kerran käyntiin megan voimin, mutta sytytysennakot aivan hukassa.
Minkälaiset ennakot olisi näin aluksi turvalliset tuonne karttaan asetella? Minkälaiset ennakot esim vakiona on?
Myös toisten sytytyskarttoja olis kiva nähdä niin olisi jotkut suuntaa antavat arvot joista sitten lähteä liikkeelle.
Tietysti on autokohtaista ja kuunnellaan ettei nakutusta ilmene.
Kyseessä b230ft a-nokalla eli puristukset jotain 8,7. Tarkotus yli 1 bar ahtaa, mutta näin aluksi paljon miedommilla ahdoilla.

Tuolla näyttäisi yksi esimerkkikartta olevan jopa hyvin lähelle olevasta vinokoneesta kun alaspäin selaa:
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=8
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #908 : 13.05.2014, 15:18:07 »
Pika kysymys:
Bensa kartoissa x akselilla on kierrosluku ja y akselilla kPa, mutta jos taulukossa lukee vaikka 100 4000rpm ja 100kPa risteyksessä niin mitä se tarkoittaa?
citikka

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #909 : 13.05.2014, 16:03:56 »
Bensakartassa oleva luku on periaatteessa volymetrinen hyötysuhde (VE) joka kuvaa kuinka paljon ilmaa sylinteriin saadaan jäämään. Mega laskee suuttimen aukioloajan sitten kaavalla:

PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time

Eli käytännössä, jos rikastuksia ei ole käytössä, ja VE on 100, syötetään req_fuel arvon pituinen ruiskutus. VE on prosentteja joten tuo 100 vastaa ykköstä.

Megamanuaali kertoo lisää näistä jos englanti taittuu. http://www.megamanual.com/index.html
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #910 : 13.05.2014, 16:54:23 »
Bensakartassa oleva luku on periaatteessa volymetrinen hyötysuhde (VE) joka kuvaa kuinka paljon ilmaa sylinteriin saadaan jäämään. Mega laskee suuttimen aukioloajan sitten kaavalla:

PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time

Eli käytännössä, jos rikastuksia ei ole käytössä, ja VE on 100, syötetään req_fuel arvon pituinen ruiskutus. VE on prosentteja joten tuo 100 vastaa ykköstä.

Megamanuaali kertoo lisää näistä jos englanti taittuu. http://www.megamanual.com/index.html

Ok. Mistäs perus Pulliainen tietää mitä ve arvoja Se hakkaa sinne? Sitä ei manuaalit näytä kertovan.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 20:06:49 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #911 : 13.05.2014, 20:25:25 »
Kyllä se tuolla mainitsemallani sivulla kerrotaan, kohdassa tuning. Arvot haetaan kohdalleen että saadaan haluttu seos. Alkuarvauksen saa esimerkiksi säätöohjelman työkalulla joka pullauttaa muutaman moottorin arvon perusteella arvauskartan tai sitten voi kopsata jostain toisesta koneesta kartan.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #912 : 13.05.2014, 20:54:22 »
Kyllä se tuolla mainitsemallani sivulla kerrotaan, kohdassa tuning. Arvot haetaan kohdalleen että saadaan haluttu seos. Alkuarvauksen saa esimerkiksi säätöohjelman työkalulla joka pullauttaa muutaman moottorin arvon perusteella arvauskartan tai sitten voi kopsata jostain toisesta koneesta kartan.

Ilmankos en löytänyt kun tongin väärästä paikasta.
Eli jos koittais saada laajakaistan avulla jokaiseen ruutuun 14,7 "seosprosentti" niin olis helppo lähteä muuttamaan.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 21:29:06 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #913 : 13.05.2014, 21:09:47 »
Ei välttämättä kannata ensin pyrkiä siihen 14,7 seokseen jos kuitenkin on menossa muualle, pyrkii vaan siihen lukemaan mihin on tähtäämässäkin. AFR karttaa ja vaikka mega log vieweriä käyttämällä homma helpottuu kummasti. Mega3:ssa saa vielä AFR targetin mukaan polttoaineyhtälöön niin VE kartta on periaatteessa aina oikein vaikka haluaisikin jossain vaiheessa muuttaa AFR karttaa.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #914 : 13.05.2014, 21:23:47 »
Ei välttämättä kannata ensin pyrkiä siihen 14,7 seokseen jos kuitenkin on menossa muualle, pyrkii vaan siihen lukemaan mihin on tähtäämässäkin. AFR karttaa ja vaikka mega log vieweriä käyttämällä homma helpottuu kummasti. Mega3:ssa saa vielä AFR targetin mukaan polttoaineyhtälöön niin VE kartta on periaatteessa aina oikein vaikka haluaisikin jossain vaiheessa muuttaa AFR karttaa.

Löytyykö jokaisesta megasta afr kartta mahdollisuus ja jos sinne hakkaa haluamansa arvot niin päivittyykö VE kartta automaattisesti eli koko VE karttaan ei tarvitsisi tällöin koskea?
citikka

 

Autoracing  KL-varaosat