Samppasport  Futurez

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752699 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #990 : 10.08.2014, 17:36:57 »
Tuntuu olevan vähissä nuo paikat mitkä ei ois virtalukon kautta tulevia.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #991 : 10.08.2014, 18:42:06 »
Diodi laturin herätteeseen.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #992 : 10.08.2014, 18:49:16 »
Mjaa ite oon ainakin kattonut 240 sulakerasiasta vaan jonkun johdon mihin tulee virta myös startti asennossa. Hyvin on toiminut.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #993 : 10.08.2014, 20:21:17 »
Diodi laturin herätteeseen.

Niinkö, että latausvalo palaa sen jälkeen aina? Diodi toisinpäin laturi ei enää lataa ja toisinpäin laturilta ei tule jännitettä merkkivalolle. Ainakin äkkiseltään veikkaisin näin käyvän.

Jostain sulakkeelta vain virta niinkuin juzi sanoin. Toinen vaihtoehto on kokeilla jotain toista virtalukonpohjan nastaa. Olisikohan puolan + johto ollut hyvä paikka megan virralle:)
Kyllä sille paikka löytyy ihan ilman mitään erikoista räpeltelyä.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #994 : 10.08.2014, 21:06:19 »
No itse asiassa sulakerasialta ei löytynyt mistään kohtaa josta olisi toiminut, mutta tämä diodi taas toimii erittäin hyvin, eli meno suunta vaan laturia kohen ja merkki valo toimii ja kyllä myöskin lataa. Diodina 1n4007 eli d5 verrattava, mutta suuremmalla jännitteen kestolla.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #995 : 10.08.2014, 21:32:18 »
Mistä ootte ottanu megadquirtin releille herätteen? Ongelman nimenä se että auto ei sammu avaimista vaan herätteeseen jää kellumaan 2-3V joka pitää relettä kytkettynä, mutta jos auto ei ole käynnissä jännite ei jää kellumaan. Heräte tällä hetkellä virtalukolta.
Itselle laitettiin mittariston taakse diodi ennen laturin merkkivaloa piirilevylle, niin alkoi sammumaan avaimesta.
Edit. led valo voisi toimia samalla tapaa, kunhan se on siellä oikeinpäin
« Viimeksi muokattu: 11.08.2014, 01:11:27 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #996 : 10.08.2014, 21:35:18 »
Tarkastan, kun kerkeän mistä itse otin. Ei ole mitään muuta joutunut tekemään, kuin kaksi johtoa yhdistää.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #997 : 11.08.2014, 01:38:13 »
Edit. led valo voisi toimia samalla tapaa, kunhan se on siellä oikeinpäin
Luultavasti ei riitä virta herättämään laturia -> ei lataa.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #998 : 11.08.2014, 01:55:40 »
No itse asiassa sulakerasialta ei löytynyt mistään kohtaa josta olisi toiminut, mutta tämä diodi taas toimii erittäin hyvin, eli meno suunta vaan laturia kohen ja merkki valo toimii ja kyllä myöskin lataa. Diodina 1n4007 eli d5 verrattava, mutta suuremmalla jännitteen kestolla.
Ihan varmasti löytyy sulakerasiasta sopiva piuha.. Olen 87, 86 ja 81vm 240 volvoissa ainakin löytänyt ja kytkenyt megan releen virrat sieltä, mutta hyvä jos sait toimimaan.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #999 : 11.08.2014, 07:04:38 »
Nyt kyllä pitää sanoa että joko minun volvossa on joku tehnyt omia kytkentöjä sulakerasialle tai sitten mulla on jotkut johdot tahattomasti yhdessä, sillä testasin kaikki paikat sulakerasialta läpi mihin vaan virtaa tuli 2-asennossa ja ei toiminut. Mutta diodilla alkoi heti toimimaan, eli vika ei ole releessäkään. Kaverin vanhemmassa kantissa taas ei ole mitään ongelmaa virtalukon herätteen kanssa.

Mutta joo pääasia minulle että nyt toimii. :hello:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1000 : 11.08.2014, 11:44:01 »
Tuota se, että 2 asennossa tulee virta ei riitä. Virta pitää ehdottomasti tulla myöskin startatessa. Monesta paikasta se jännite katoaa juurikin starttauksen ajaksi. Kolmeen volvoon olen megasquirttia laittanut ja aina on valmis karva löydetty. Voin ihan mielenkiinnosta koittaa selvittää, vaikka ongelma ilmeisesti selvisikin jo. Ihan vain, että jos joku tietoa myöhemmin kaipaa, niin löytää vastauksen.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1001 : 11.08.2014, 12:19:29 »
Hyvähän tämä ois selvitellä niin ois muillekkin apuja. Ja juu siis tietty pitää tulla virta myös tartatessa ja sain kyllä käymään auton mutta se ei vaan sammunut mistää sulakerasian valmiista karvasta.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1002 : 11.08.2014, 12:23:17 »
Hmm mielenkiintoista, töiden jälkeen pitää kammeta itsensä volvoon mittailemaan. Kaverin volvossa semmoinen vika megasquirtin kanssa, että auto sammuu vasta kun pakin laittaa päälle ;D

Poissa Kontti76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1003 : 17.08.2014, 17:14:36 »
Ongelmana olisi kierroslukutiedon häviäminen kun kone on vielä kylmä. Kierroslukutieto tulee startatessa muutaman sekunnin viiveellä ja auto käynnistyy kyllä, mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua, myös ledit 17 ja 19 sammuvat jotka tomivat sytytyslähtönä. Autoa joutuu käynnistelemään monta kertaa kunnes moottorinlämpö nousee n. 50 asteeseen niin vikaa ei enää tule.

Käyntilämpöisenä kierrosluku tulee startatessa heti ja kone käy pätkimättä ylös asti.

Kokoonpano:
-triggeri 6-1 kampiakselilla, Honeywell 1gt anturilla
-hukkakipinäpuola erillisellä päätteellä
-em. kytkennät tehty finsquirt sivujen esimerkin mukaan http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=2167

Onko raadilla ollut ongelmia hall- anturin kanssa, vai onko tuo 6-1 pyörä liian harva tai rako liian suuri hampaan ja anturin välissä, pienenee kun moottori lämpenee?

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1004 : 17.08.2014, 17:40:44 »
Ongelmana olisi kierroslukutiedon häviäminen kun kone on vielä kylmä. Kierroslukutieto tulee startatessa muutaman sekunnin viiveellä ja auto käynnistyy kyllä, mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua, myös ledit 17 ja 19 sammuvat jotka tomivat sytytyslähtönä. Autoa joutuu käynnistelemään monta kertaa kunnes moottorinlämpö nousee n. 50 asteeseen niin vikaa ei enää tule.

Käyntilämpöisenä kierrosluku tulee startatessa heti ja kone käy pätkimättä ylös asti.

Kokoonpano:
-triggeri 6-1 kampiakselilla, Honeywell 1gt anturilla
-hukkakipinäpuola erillisellä päätteellä
-em. kytkennät tehty finsquirt sivujen esimerkin mukaan http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=2167

Onko raadilla ollut ongelmia hall- anturin kanssa, vai onko tuo 6-1 pyörä liian harva tai rako liian suuri hampaan ja anturin välissä, pienenee kun moottori lämpenee?

Kyllä tuollaisellakin pyörällä pitää saada käyntiin lähtemään, vaikka siitä jotain pientä ongelmaa voikin ilmetä käynnistyksessä. Paljonkos se välys sulla on hampaan ja anturin välissä? Datasheetin mukaan 1-2mm, itselläni nyt 1,5mm, toimii sillä paremmin käynnistyksessä kuin alle millin välyksellä.

Jos tuo välys on kunnossa niin sitten lähtisin jotain huonoa liitosta tai kylmäjuotosta etsimään.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

 

Samppasport  Futurez