Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 960 B6304S + ZF 260Z

  • 81 Vastauksia
  • 35250 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z| Vetoja // Volvo 240
« Vastaus #15 : 18.07.2019, 19:33:30 »
Välillä vissiin laitettava kuvia ihan ite autostakin, vaikka onkin ihan perus katiskan näköinen.




Tuli yks päivä otettua 4. vaihteellakin yks veto


Ja vähän ennakon ja nokkien pyörittelyä.. taas.


Se tuli siis ilmi, että nyt oli jo turhankin myöhäisellä nokat.
Ja kone näköjään tykkää alle 30* ennakosta tuolla reippaammilla kierroksilla.
 Nyt jos ihan tosissaan onnistuisi säätämään tuota konetta, niin ehkä 230-240hp/300-310nm olisi mahdollista vaikkakin melko optimistinen ajatus.
Tuohon 4. vaihteen vetoon verrattuna siis.

Pitää joku päivä hakea paremmin noita täyskaasu alueen säätöjä.
Matkaksi riittää jarrutusmatkan kanssa alle 400m helposti 3. vaihteella (1500-7000rpm)

Viimesessä vedossa tuli kierrätettyä lähemmäs 7500rpm jo maxxecun mukaan. Nostin siis rajoitinta 7300->7600rpm kokeiluna.
Lähti vaan noilla säädöillä tehot laskuun jo ennen 7000rpm, ja tuntui aika selkeänä puutumisena kun ei vaan ollu voimaa.

Säätöjä tuli muuten ajettua sit, ja nyt toimii "ihan ok".
Kulutus on aika raju, jos näin voi sanoa.
~20l/100km moottoritiellä n. 100km/h nopeudessa.
Kaupungissa jos ajelee nätisti 5. vaihteella (eli käytännössä 50km/h alkaen 5. vaihde käytössä), niin kulutus pyörii ecun laskentojen mukaan alhaisimmillaan jopa alle kympissä.

Jos tiputtaa nopeuden 80km/h, niin kulutus pyöriikin sit vaan jossain 12-13l/100km kieppeillä.
Pitäis kokeilla jos heittäis vaa reilummin ennakkoa tuonne osakaasualueelle ja sit pystyis ajelemaan pienemmällä kaasulla.. vaikka nytkin aika vähällä kaasun käytöllä vetää.


Katsastus näyttää kyllä aika työläältä.
Ainut katti mikä löytyy, onkin sökö ja käsijarrun vaijeri pitäis vaihtaa oikeelle puolelle kun jumittaa vielä vähän vaivalloisesta herkistelystä huolimatta (linkut, vaijeri.. oli jumissa + oikeen puolen kenkien välistä palikkaa täyttöhitsasin ja viilailin mittoihin).
 Toimii kuitenkin käsijarru ihan jees, tehot n. 1200/1500N rullalla ja sit nous auto ylös rullilta.

Myös takaiskarit pitäis vaihtaa 240 kaasuihin, kunhan saan modattua paikoilleen.. ja jousille jotku vaimennuskumet niin ei kolise. Vaikka luultavasti kolina loppuu iskareiden vaihdon myötä.

Päästöt tyhjäkäynnillä nyt co n. 1% ja hc >200ppm.
Tyhjäkäynnillä kuuluu välillä pauketta putkessa, ilmeisesti joku pytty välillä sytyttää huonosti.. katottava tulpat ja mahdollisesti vaihdettava kun on varmaan ottaneet vähän itteensä.
 Sen verran pielessä ollut seokset niillä tulpilla (ngk bkr7es-11), et ihme on et toimii edelleen.

Edit:
Jotta ei liian hyvin menisi, niin toinen bensapumppu oletettavasti levisi..bensapaineet nyykähtää heti kun kaasua painaa.
Kestihän se jo liian kauan - toivottavasti ei mene aiemmat säädöt kokonaan uusiksi...
_______________________________

Semmoinen oletus oli syntynyt, että männänrenkaat olisi asettuneet kun ei enään näkynyt sinistä savua konetta kierrätellessä, eikä näköjään ole ihmeemmin huohottanutkaan vaikka kone on kiertänytkin ihan suht reippaasti.

Kokeilin sitte mitata puristuspaineet kylmällä moottorilla, kun on nyt pumppukin sökö.


On se ainakin ihan suht tiivis. :D
Vaihtelu oli +/-0,5bar , eli 19,5-20,5bar pyöreesti.
 Samalla mittarilla joskus mittasin edellisestä koneesta n. 14,5bar joka pytystä muistaakseni.

Ihan älyttömät puristuspaineet.
Dynaaminen puristussuhde olisi silloin n. 13:1 luokkaa.

Melko reippaat puristuspaineet/dynaaminen puristusuhde säilyisi jollain 250@1mm nokillakin, mitä tässä haetaankin.
Pitäis vaan keksiä joku loistava suunnitelma, miten ratkaisen venttiilikolo -ongelman.
 Yks hyvä ratkaisu olisi teetättää männät jollain valmistajalla omilla spekseillä, pohjautuen kawasaki zx12r mäntiin jotta voi käyttää edelleen nissan rb30 veivejä (152.4mm).

Mut saattaa maksaa jokusen euron moinen ratkaisu.
Toinen lohko olis varmaan hyvä olla jo darton putkilla tai vastaavilla, jotta ei tarvitse odottaa milloin lohko pettää.
 Ja saa sylinteriryhmästä jäykemmän, mikä on aina parempi.. ja toki käyntivälykset pienemmäksi.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2019, 20:23:25 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z| Käyntivideota // Volvo 240
« Vastaus #16 : 19.07.2019, 23:01:40 »
Kannattaa nostaa reilusti pintakaasualueen ennakkoa. Aloittaa vaikka 30-32 asteen paikkeilta ja siitä nostaa vähän kerrallaan sen mukaan miltä tuntuu. Valkeassa noin 40 astetta vähän kohdasta riippuen, mutta mikä siinä lie puristussuhde ::)

Jos uutta virtaavampaa kattia haluaa, Autoracingilta Magnaflow 59959. On toiminut hyvin ja aika edullinen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z| Käyntivideota // Volvo 240
« Vastaus #17 : 19.07.2019, 23:41:21 »
Joo siellä TPS < 10% alueella ennakot on aika olemattomalla tasolla, kun ei ole tullut haettua niitä sen paremmin vielä.
Sinne 3-4krpm alueelle taisin laittaa säätöjä ajettaessa 27 astetta, ja sillä tipahti kulutus 22>20l/100km.
 Se on kokeiltava säädellä jonnekkin 30 asteen paremmalle puolelle jos sais tipahtamaan järkevämmälle tasolle, kunhan saan auton taas laitettua ajokuntoiseksi.

Tuota katti asiaa pitää vielä katella. Leimalle pelkästään ajattelin katin laittaa, minkä vuoksi käytetty alimitoitettu katti olis kelvannu.
Halvimmat yleismalliset katit tuntuu oikeasti olevan max. vuoden kestäviä, hyvällä säkällä.. et niitä en välttämättä taida sen enempää edes harkita. :P
____________________

Edit 29.07.2019:
Säädöt menikin kokonaan uusiksi, kun ecu keksi jostain alkaa uudestaan käyttämään map pohjaista karttaa ja sen lisäksi suutin oli vaihtunut "user defined" > bosch 1200cc.. :idiot2:
 Ja polttoainesuodatin oli mennyt tukkoon ilmeisesti, vaikken sen rakennetta oikeen sisäistänyt kun purin rautasahalla.
Kai se jotenkin on polttoainetta päästäny läpi.

Poistin koko mappi pohjaisen kartan ja korvasin sen uudella TPS , VE ja RPM kartalla.
Sai aika nopeasti takas säädöt ihan ok alueelle.



Nokkien ajoitukset 110ILC / 103LSA.
Ennakkoa saa näköjään koittaa tiputtaa pari astetta parhaasta vedosta, kun teho vaan tippui ennakkoa lisäämällä edelleen.

Jäi vaan taas loggaus pois päältä, niin tärkeät tiedot jäi hyödyntämättä.
Ensi kerralla sitten muistettava taas kun jatkaa testailuja.
 Rajoitinta saa ainakin kokeilla nostaa, nyt kun tulee taas vastaan.
 Jospa sen vielä sais vetämään kunnolla 7500rpm asti (jossa nyt rajoitin on).
« Viimeksi muokattu: 29.07.2019, 22:00:42 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z| Käyntivideota // Volvo 240
« Vastaus #18 : 04.08.2019, 21:30:49 »



Suppiloihin lisäsin 50mm ja tein uudet kiinnityskorvakkeet samalla.
Eli imukanavan pituus 330->380mm.

Nyt tullut 4500rpm kieppeillä huippuvääntö, ja oletuksena oli että käyttäisi tuossa kohdalla 4. aaltoa hyödykseen.
Ja jossain 5600-5700rpm alueella 3. aaltoa.

Tällä pidemmällä suppilolla pitäisi käyttää 2. aaltoa @ 7000rpm, 3. aaltoa @ 4900rpm ja 4. aaltoa @~3900rpm.
Mikäli homma menee silleen niin kuin pitäisi, teoriassa.

Jäi tuon lopputulos nyt vähän kysymysmerkiksi, kun kytkin kävi todella pahasti luistamaan.
Joko: voimaa tuli lisää tai sit syystä x yllättäen kytkin vaan kävi lipsumaan herkemmin.
 Se on tiedossa, et (paljon) lyhyempi imukanavan pituus ei toimi kovin hyvin.. joskus tuli ilman suppiloita testattua jolloin oli n. 200mm imukanavan pituus.. vääntökäppyrä oli tasainen eikä noussut missään vaiheessa selkeästi (paljon vähemmän tehoa/vääntöä).

Työsylkän otin irti ja katoin lampun kanssa kopan sisälle, eikä näkynyt öljyä.
Toki täähän ei kerro paljoa kun näkyvyys melko huono loppujen lopuksi sinne.

Pitää säästellä jotta on varaa hankkia uus vp-asetelma-levy paketti.
Luultavasti -618 sintterilevyn kanssa.
Saa sen aikaa olla rauhassa tää auto.. kyllä sillä normaalia ajoa pystyy suorittamaan, mut kaasua ihan turha tarjota kunnolla. :P Ja normaalia ajoa olisi tarkotus ajella nyt jonkun verran lähiaikoina kun auto muuten toimii.

Toinen juttu mikä muuttui tuossa torvien jatkamisessa oli imuäänet. Ja jostain syystä myös kierrosherkkyys parani. :idiot2:

Uuden vesilähdön tein myös, jonka kanssa käytän rellun 82*C letkutermostaattia.
Ylävesiletkuviritelmä ei kuvassa näy kuitenkaan.
 Vesilähtö osoittautui aika hankalaksi, kun ensin menin tekemään väärään paikkaan jostain syystä ihan turhaan anturien paikat -> piti hitsata umpeen reiät ja seuraavaksi jäähdytysjärjestelmää ilmatessa alkoi tihkuttamaan vettä lähdön alapuolelta.
 Putki oli haljennut??? Sit pyyhkäsin taas lamellilla puhtaaks ja tigillä lisäainetta ihan huolella.. nyt pitää.

Lämmöt pysyy hyvin 81-83C alueella, loistavaa.
Lämppärinkennon letkut vedin myös uusiksi ja lähdöt muutin läpiviennistä.

Huohotinpöntön siirsin imutorvien alapuolelle "syrjään".
Pitää askarrella ohjaustehostimen öljysäiliö pellistä jossain vaiheessa ja kiinnittää vaikka huohotinpönttöön, niin ei ole sekään niin patentin näköinen.
_____________________
Ääninäytettä:
https://www.youtube.com/watch?v=EcjFH6uXExM

https://www.youtube.com/watch?v=Laind2J3uUg

Puhelin ei kyllä tykännyt yhtään olla pakoputken lähettyvillä.
Äänet ei vastaa tosiaan (onneksi) yhtään todellisuutta jälkimmäisellä videolla. :buck2:

MaxxEcu:n login mukaan nappas n. 7880rpm tuossa kun polkas täyden kaasun tyhjäkäynniltä.. :idiot2:
7500rpm rajoitin (fuel cut).

Huohottimelle vedin jokaiselta läppärungolta 3mm alipaineletkun yhteen kumiputkeen.
Eli silleen alipaine sinne.. ei tuo pahemmin(?) sinistä pölläyttele.

Katti edelleen putkessa ahdistelemassa.. sekään ei oikeen tykännyt reippaammasta kaasun käytöstä käryn perusteella.
________________________
Edit: 6.8.2019

Pyöräkulmat säädetty.
+0.5mm / puoli auraukset joka nurkkaan, ja -1.2 / -1.4° camber / +4.3 / +4.2° caster .. takana -1.16 / -1.37° camber

Kuskinpuolen etutolpan yläpäässä näköjään pieni välys.

Kulutuksen sain romahtamaan kun aikani säätelin kadulla.
Nyt on n. 10l/h @ 100km/h ja ~6.5l/h 65km/h nopeudessa.. molemmat 5. vaihteella.
32-33° ennakko ja lambda n. 1. Pitää säädellä myöhemmin lisää, niin saa vielä enemmänkin tipahtamaan.. kaveri vaan kuskinpenkille, niin hiukan nopeampaa ja tarkempaa sit tuo säätely.
 TPS tipahti sieltä ~10% alueelta > n. 4% 100km/h nopeudessa.

Puolella kaasulla kokeilin 3. vaihteella kiihdyttää. Ei luistanut kytkin.
80-120km/h väli meni puolella kaasullakin < 4s.
Ehkä on jopa mahdollista et pelkällä lisävoimalla alkoi luistamaan kytkin.. mut ei pidä liikaa innostua. ::)
« Viimeksi muokattu: 06.08.2019, 19:08:10 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z| Käyntivideota // Volvo 240
« Vastaus #19 : 10.08.2019, 13:45:43 »


Lootan tiputin alas. Tällä kertaa yritin tehdä hommasta mukavampaa, nostamalla auton joka nurkasta mahdollisimman ylös.
Vähän hankala oli nostaa auto tunkilla melko epätasaisella pihalla ja hakea paikkoja et sai kunnolla nostettua.. on tukeva kuitenkin.

Asetelma (ja vauhtipyörä) oli vähän lämpösenä käynyt luisteluiden takia.
Öljyä ei oo kuitenkaa päässy levylle.


Näköjään käpälän kulma on sellainen vielä, että vähän hioutunut asetelmaan.
Pitää kattoa jos laittais korkeamman painelaakerin millä korjaisi tilannetta.

Nyt tuonne on menossa 5 lapainen sintterilevy, kun kuitenkin päädyin siihen et kokeillaan nyt vielä. :P
18.8. lappeenrannan ilmailupäivät, missä olis tarkoitus käydä kokeilemassa miten volvo kulkee.
 Sais vaan olla aika paljon pidempi perävälitys kun voipi tulla turhan aikaisin rajoitin vastaan maililla, ettei kovin kummoista loppunopeutta maililla ole odotettavissa.

Silmälaakerista oli pari neulaa murtunu ja palaset pyöri siellä pesässä.
Totta kai se oli aika tiukasti kiinni.
Pitkän yrityksen jälkeen lopulta lähti kuitenkin kun löin 20mm laakerin sisäpuolisen ulosvetäjän kiinni ja tiukkasin.

Laakeri on HK1512, eli 15x21x15mm jota mm. VAG konserin autot käyttää aika paljon.
Volkkarin varaosanumerolla tilasin uuden: 026 105 313

Tuossa perjantai aamuna tuli ajettua jonkun sankarin peräkärristä tielle lentäneen isohkon puukappaleen yli, mikä kolahti 'aika pahasti' pohjaan.
Vähän sen jälkeen alkoi kuulumaan satunnaisesti ulinaa, joka lopulta kuuluikin jatkuvasti - ei vaikuttanut onko vaihde päällä vai ei, onko kytkin pohjassa/ylhäällä.. pitää tarkastaa kuuluuko ohjaustehostimen pumpusta tai laturista kun saan lootan takas paikoilleen (alkuviikosta).
 Ei tuo puukappaleen osuma kyllä sitä ääntä aiheuttanut kuitenkaan.. tai en ainakaan usko siihen.

Tuli tuolla ajettua kuitenkin lpr-imatra väli edestakaisin. Viinaa meni n. 11-12l (80km matka)
Aika reippaasti tuli kiihdyteltyä sattuneista syistä...
 Ihan älytön määrä oli ihme hidastelijoita molempiin suuntiin.
Pahimmillaan 50km/h alle nopeusrajoituksen, vaikka oli vielä hyvä sää. :idiot2:

Mut on jopa mahdollista päästä noin kympin kulutuksella nyt jos mahdollista ajaa tasakaasulla ja pitää kierrokset siellä 3-3,5krpm alueella.
 Mikäli lukemat paikkansa pitää.. ainakin bensamittarin viisarin mukaan uskaltaa luottaa noihin lukemiin.

Ajelin oikeastaan 1 päivää lukuunottamatta koko viikon 960:lla työmatkoja yms., ja ihan hyvin pelas.
Kylmäkäynnistykseen vähän lisää viinaa niin jää käymään ekalla startilla (oli aamuja jolloin oli vaan 3-7C lämpömittarin mukaan), vaikka lähtikin lyhyellä startilla käyntiin.

Kulutuskin oli aika kohtuullinen, eikä muutenkaan ollut valittamista.
Lämppärille pitää rakentaa ilmanottoputket et saa kuumaa ilmaa lasille ja halutessaan myös näpeille.
 Samalla sit tulppaa tulipellistä ylimääräisiä reikiä mitä jäänyt auki.
________________________________

Edit: 14-08-2019

Kytkinlevy vaihdettu (ja silmälaakeri, sekä painelaakeri samalla).
Alkuun ei tahtonut pitää jostain syystä, mut kuumana alkoi pitämään ihan hyvin ainakin nyt.

Pitää seuraavaksi tehdä kylkiputki millä varmistaa ettei pakoputki ainakaan rajoita tehoja.. kuten nyt tekee sen väliaikaisen katin takia (lienee jo kenno palasina :D ).



Aika rikkaalle vetää tuossa 6000rpm jälkeen.
Pahimmillaan lambda n. 0,65 ja allekkin.
 
Mut rajoittimelle vetää kevyesti silti.
Rajoitinta nostamalla varmaan saa kiertämään enemmänkin, kun tehot pysyy noinkin hyvin..

3. vaihteen veto mtunessa.


Tilasin joku aika sitte jenkeistä ebayn kautta Qstarz BT-Q818XT 10Hz gps vastaanottimen kiihdyttelyjen mittausta varten ja myöhemmin ratapäiville.
Tulli vaan ilmeisesti tahtoo pantata koko viikon sitä, niin saa nähdä milloin saapuu ja pääsee koittamaan käytännössä..
« Viimeksi muokattu: 14.08.2019, 17:39:39 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Kiihdytysvideota ulkopuolelta.
https://www.youtube.com/watch?v=qa9DhJYr4Z8

Kytkin pitää nyt hyvin, ja nappaa aika hyvin.
Kuskista vaan kiinni lähdöt ja vaihdot oikeestaan.

En saanut tänään toimimaan tuota Qstarzia puhelimen kanssa siten että käyttäisi oletuksena sitä oman 1hz gps sijasta.
Racechrono ei suostunut mitään näyttämään, eikä ilmeisesti tarvitsekkaan tällaisessa tarkoituksessa, ja "Drag racer" appi menetti gps signaalin kun otti vetoja.. paras oli 77km/h ja sit katos gps signaali.

N. 6s luokkaa 0-100km/h videon ja ecun login mukaan laskettuna.
Nyt sain illemmalla tuon 10hz gps mokkulan toimimaan, ja huomenna pitäis saada virallisempia aikoja.

Säätelin aikani, ja huomenna on tarkoitus jatkaa mut vähän syvällisemmin (nokkien säätöä lähinnä).
Nyt sain ennakoita testailtua taas lisää, ja on aika hyvä käsitys mihin jättää ennakkokäppyrän.. seoksetkin pysyy nyt hyvällä alueella.

Lähtöja saa harjoitella aika ahkerasti.
Kestää kyllä ottaa n. 4krpm 2 vaihteella, mut aika herkästi saattaa käydä sutimaan.. kuten kerran kävikin ja tuli sudittua koko 2 vaihde läpi. :D

Testasin myös aika uhkarohkeesti reippaampaa rajoitinta.
Sillä ajatuksella et kattoo nyt hajoaako vai ei.. 7900rpm: kestää ja kiertää sinne asti.
Sit 8100rpm:  :o :o juu kesti läjässä ja veti sinne asti ainakin 2. vaihteella. Melko rajut äänet lähti ainakin. :D

Pikku burnisvideo lopuks:
https://www.youtube.com/watch?v=HkDLXgjWz-4

Jaksaa 4. vaihteellakin piirtää viivoja, mut ei saa pidettyä autoa paikoillaan millään.
Linjalukko pitäis olla sitä varten.. mut ei oo kumin polttoa varten tämä auto, joten ei tule.


Edit:
4. vaihteella gsf dyno näytti n. 220hp/286nm ja tehot pysyy yli 200hp ~7500rpm asti.

Pitää alkaa varailemaan penkkiaikaa...tai ainakin kyselemään milloin pääsisi.
_____________________________________
Edit:
Ohjaustehostimen pumpun o-rengas petti pihaan peruutellessa.
Yks kierre oli pettänyt, niin piti sit vähän korjailla ja siivoilla.

Testailu jäi sitte vähemmälle sattuneista syistä ja pumpun korjauksen jälkeen jakohihnan yks hihnapyörä kävi aika paljo pahemmin huutamaan.. niin ei tarvii tuota enempää polkea kun saattaa olla turhan suuri riski et leikkaa vielä kiinni ja hihna poikki. :buck2:

Sen verran sain kuitenkin kokeiltua ja huomattua et ei tykännyt imunokan myöhäistyksestä tai pakonokan aikaistuksesta, eli meni päin vastaiseen suuntaan molemmilla.
Pitää jossain vaiheessa jatkaa nokkien säätelyä kun on hihnapyörät vaihdettu ja samalla uus jakohihna...

Aiempia testailuja:
Katti pois välistä ja tilalle 3" resonaattori (välivaimennin)

380 vs 330mm imukanava. Pidemmällä tosin veti vielä rikkaalle 6000-> rpm.


4. vaihde testi (pitkä veto)

5. vaihde testi (lyhyt), lähinnä miten tykkää reilummasta kuormituksesta. tässä erityisesti näkyi se kun ruuttas liikaa viinaa kaasun suoraan polkastessa pohjaan (kiihdytysrikastus) , minkä vuoksi tehot ei oikeen lähde nousemaan.
Nyt korjattu tosin.


Sitten "Drag Racer" sovelluksella mitä tänään sain koitettua.
Tosin sattuneista syistä joutui tyytymään huonompaan tiehen, jossa oli hiekkaa vähäsen.



Lähti sutimaan 2. vaihteen loppuvaiheilla.
Lähtö oli tarpeettoman varovainen , just sutimisen välttämiseksi.



Login mukaan tuo aika olisi lähtenyt ~sekunnin liian aikaisin pyörimään. ???
Kun siitä tarkastelemalla huomaa et kierroksia on vasta pidetty ylhäällä ennen kytkimen nostoa.

Ajat on aika surkeat kuitenkin.
Varsinkin tuo 1/8 maili - kuitenkin 3. vaihteella ~1500-7500rpm vetokin ollut 8.8s luokkaa , hyvänä esimerkkinä. ::)

Mut samapa tuo, pitää kokeilla sitten myöhemmin uudestaan useampi veto.
Nyt sai kuitenkin koitettua tuota gps mokkulaa, ja ihan hyvin toimii.
______________________________

Nokkien täytöstä ja hionnasta tuli eräältä vrcf käyttäjältä kyseltyä, ja jos hyvin menee niin vielä ehtisi ennen lumia testaamaan kunnon nokkia.
Pipemaxilla jos ihmettelee näitä vakionokkia (n. 200 astetta millistä milliin), niin riittäisivät vaan 6000rpm asti.
 Eli miten käytännössä tuo näkyy, näkyy se tuon tehokäppyrän tasoittumisena n. 6000-> rpm ja lisää voimaa ei tule.
Kansi kun oletettavasti on 'riittävän' hyvin virtaava, niin ylläpitää kuitenkin tehot ja jaksaa kiertää vaikka sinne 7500rpm asti isommallakin vaihteella.

Näin ainakin ite tulkitsen tuota koneen käytöstä.

Tulevien nokkien speksien (254*@1mm, 11mm nostoa) mukaan vastaavasti pipemaxin mukaan riittäis n. 8000rpm asti.
Mistä voisi päätellä, et onnistuu ongelmitta saada huipputeho sinne 8000rpm kieppeille - mikäli muuten kone pelaa hyvin niillä kierroksilla.

Se miks tota konetta tuli rääkättyä rajummilla kierroksilla, kun halusin testata kestääkö venttiilinjouset enään yhtään perässä.
Jos olis seonnut, niin aika varmasti olis venttiilit kolissu ja koneesta kadonnu puristukset.

Tehokäppyrän perusteella näkee vielä myöhemmin sit paremmin sekoaako vai ei.. eli romahtaako tehot ihan täysin.

Jos noita bemarin kartiojousia voi käyttää myöhemminkin, niin siinä pysyy hyvin budjetti vielä.
Jotkut Hondan B -sarjan koneen virikäyttöön tehdyt jouset maksaa riippuen sarjasta n. 350-500$+alv+tullit+postit  / sarja.
Ja niitä tarviis sen pari sarjaa.....

________________________________________

18-08-2019 testiveto (melko uhkarohkeeta hihnapyörän vuoksi, mut tulipahan kokeiltua vielä)



Joudun kyllä myöntämään, et en edes ymmärrä miks veti nyt noin hyvin.. :idiot2:
Pakonokka 2° aikaisemmalla, imunokka 2° myöhäisemmällä edelleen, eli mitään muutoksia en tehnyt.

Ainoastaan vedon aloitus oli vähän erilainen.
Hitaammin kaasu pohjaan pienemmiltä kierroksilta, ja ennen vetoa osakaasulla n. 4000rpm hetken aikaa.

Samalla näkyy tuossa et nyt kuitenkin tuottaa tehoa @ 7500rpm, kun rajoitinta nostettu 400rpm ylemmäs (=7900 rajoitin).
Ja taas sama toistuu, eli 200rpm ennen varsinaista rajoitinta tippuu tehot.
_______________________________

6s raja 0-100km/h meni rikki.
Melko onnistunut lähtö (kevyt sutiminen) ja kohtuu nopea vaihto auttoi et meni alle 6s.
 Muut ajat oli 6.0-6.1s jolloin joko jäi liikaa sutimaan tai nyykähti vähän viivalle.




1/8 mailin eli 201m loppunopeuteen vaikutti käytännössä se miten pitkälle tajus vinguttaa 3. vaihteella.
Kiekkamittari loppuu 7000rpm niin joutuu mutulla menemään milloin on sopivasti kierroksia  :D
 Pari vetoa jäikin 1/8 mailin osalta vajaaks kun tuli liian aikaisin löysättyä et jäi loppunopeus jonnekkin 120km/h paremmalle puolelle.

Hakka vihreet alkoi lopulta lipsumaan turhan herkästi ja imulämmötkin nous jopa 50C (vaikka ajossa laskeekin n. 30-35C alueelle aika nopeasti), niin sai riittää.
Kulutuspintaa hävinnyt turhankin paljon renkaista, niin pitänee uusia ne pikkuhiljaa. ::)
________________________________

Edit: 21-08-2019



4. vaihteella vetoa.. aiemmin päivällä lyhyempi veto ja vastasi aika hyvin 3. vaihteella saatua aiemmin parasta vetoa.
2 astetta tuli taas pyöräytettyä pakonokkaa aikaisemmalle ja imunokkaa myöhäisemmälle.. samalla sai kiihdytysrikastusta pienentämällä toimimaan paremmin kun polkas suoraan kaasun pohjaan.. nyt lähtee heti vetämään, eikä hävitä hetkeks tehoja kunnes lähtee vetämään.
 Veti siis liian rikkaalle.

Sai ylärekisteriin hyvin lisää löylyä.
80-160km/h väli login mukaan 9.9s.

Vielä pientä hienosäätöä tarkoitus tehdä ennen penkitystä.. ja uusia 0-100km/h ja 1/8 mailin aikoja kokeiltava, nyt kun vetää paremmin tuolla korkeammilla kierroksilla.
Penkkiaika varattu 6.9.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2019, 19:14:58 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari








- imuilman lämmöt 20-21C vs. 37-39C (4. vs. 3. vaihteen veto)
- konetta huudatettu aika paljon ennen tuota 3. vaihteen vetoa -> miksi imulämmöt vähän korkeammat
- 8100rpm rajoitin

Konetta tuli kierrätettyä 0-100km/h ja 1/8 mailia kiihdytellessä enimmillään tosin 8220rpm 3. vaihteella. :D
Siinä mielessä tuo korkeampi rajoitin auttoi, et sallii koneen venyä paremmin vaikka tehot laskeekin.

Suht huomaamattomasti vetää sinne 8000rpm asti, kun näkyi useimmat vedot olleen sinne asti.

Tuo paras veto, jolloin on aika älyttömät 0-100km/h ja 1/8 mailin ajat, oli kyllä tosi onnistunut lähdön osalta varsinkin. Toki aikaa kohtaan voi olla vielä vähän skeptinen.
Voisi olettaa et ehkä siinä auttoi se nopea renkaiden putsaus kuitenkin, kun muilla vedoilla joko suti liikaa tai tahtoi nyykähtää kun löysäs liikaa kaasua. ???

Pitää jatkoa ajatellen joku vaihtovalo vetää tuonne, niin ei mene niin mutulla vaihdot tai turhaan vinguta yli 8000rpm. :D

Mut toistaiseksi edelleen kone kestänyt läjässä - ihmettelen suuresti.
Nyt voikin odotella penkitystä, ettei tule sen suhteen pettymystä et just ennen penkkiä kone kilahtais.. :buck2:
______________
Edit 26-08-2019

Ja kk laakerit ilmeisesti meni jostain pytystä kun kylmänä pistin koneen käyntiin.. hetken tyhjäkäynnin jälkeen alkoi kolisemaan aika kovasti.

Pitää joku päivä ottaa kone irti ja kattoo mitä se on syöny.
Ei päässyt penkkiin asti. Vähän yllättävässä tilanteessa kyllä hajos (tyhjäkäynnillä), mitä olis voinu kuvitella. ::)
« Viimeksi muokattu: 26.08.2019, 16:35:27 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #22 : 28.08.2019, 21:00:33 »







Imuventtiilin ohjaimesta murtunut pala ja päätynyt männän päälle.
1 mäntä ja kansi menee uusiks.

Laitoin brittien ebaysta 4kpl käytettyjä kawan mäntiä tilaukseen, kun edullisen setin bongasin.
49£ posteineen.

Yks B6254 hattu löytyy venakopan kanssa aihioks, niin siitä rakentelemaan.
Tällä kertaa teetätettävä k-line ohjainholkit, sen sijaan että vaihtaisi.

Mietin vielä vaihtoehtoja, mitä tekee.
Joko vielä 2 uutta mäntää ja koneistuttaa kannesta palotilat tiivistepinnan alapuolelle tai sit tuostakin ottaa sen 2mm pois tasopinnasta.

Konetta sen verran tarkastellut ja seuraavanlaisia havaintoja tehnyt:
- kk laakerit hyvässä kunnossa, samoin kaulat
- männät (1syl pois lukien), pytyt... hyvässä kunnossa, ei ole tullut lasittumaa mäntiin kuten volvon omissa männissä näkynyt reilumpaa kulumaa (veivin kulma?)
- huohotinpöntössä ei ollut juuri nimeksikään öljyä
- öljypumpun imuputken sihti oli painunut kohti putkea (???) ja kerännyt paljon tiivisteaineen (elring) mujua... eli volvon omalla liimalla kasaan jatkossa, toimii paljon paremmin koska ei kovetu kanavissa
- sytytystulppien posliinit halkes avatessa (ei ollut turhan tiukalla), kahdesta oli jo valmiiks halki. Ja toisen sytkäpäätteen liitin aika paljon hapettunut kun vettä päässyt sisään (käännettävä toisin päin jatkossa) -> miksi pätki kylmänä ja tyhjäkäynnillä sytytti välillä jossai pytyssä huonosti (paukku putkessa)
- paininkuppien palat näytti hyväkuntoisilta, eikä ollu kuluneet
- venttiilien pitopinnat näytti olleen tallessa ja selkeät, sekä kaikki jouset yms. kunnossa
- 1syl männän sahasin rautasahalla halki ja mittasin vahvuudet venttiilitaskujen kohdalta: n. 6mm min. vahvuus

Öljynmäärä pitää vielä mitata paljonko tuli astiaan.
Näytti ainakin olleen max rajassa ennen purkuakin, eli öljyä hävinny aika nimellinen määrä jos on hävinny.

Kone vaikutti muuten näiden tarkastelujen perusteella ihan onnistuneelta.
En keksi paljoo muutoksia millä sais kestämään paremmin, kun yks ohjain vaan murtu nyt.
 Öljynkiertoon olisi kyllä tarkoitus yrittää tehdä parannuksia, ja jotai loiskelevyjä rakennella öljypohjaan.. vaikka ajatuksena on rakentaa kuivasumppu versio tilalle kun sellaiseen on varaa.


Luultavasti tulee kasattua kone sitte uusilla nokilla jo suoraan, kun oletuksena on että ne ehtii valmistumaan ennen ku tän koneen saan nippuun.. pelkästään kanteen saa kuitenkin uhrata aika älyttömästi aikaa.
Toivottavasti ehtii vielä ennen lumia. :D
« Viimeksi muokattu: 28.08.2019, 21:03:19 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #23 : 30.08.2019, 12:16:26 »
Onko tossa ekassa mäntäkuvassa venat osuneet mäntään, vai mistä on jäljet tullu venakolojen pohjalle? Minkä laitteen paininkuppeja muuten käytät?

Hyvä merkki että laakerit on pysyneet kunnossa, vaikka kierroksia onkin koneessa ollut  :)

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #24 : 30.08.2019, 14:10:35 »
Joo on, jälkeepäi vasta huomasin kun kuvia kattelin ni sit kävin mäntiä kattomas ni tosiaa pakovenat osunu mäntiin.

Kaikki venttiilit suoria kuitenkin eikä venttiileissä näkyny jälkiä.

Sillo ku pakonokan ajoitus ollut n. 95° EYKK (max noston keskikohta=centerline), ni ollut ilmeisesti vähän liia pien välys.
 Myöhemmin oli >100°.

Jos olis imuventtiilit ottanu osumaa, ni se ois selittäny tuon ohjaimen murtumisen.

Pitää tehdä terä jostai ylimääräisestä 6mm varrellisesta venttiilistä ja koitettava jos sais tehtyä syvemmät venttiilitaskut.
Nyt kun tietää männän vahvuuden, niin tietää paljo voi jyrsiä koloja.

Tietyst helpommalla pääsis jos joltai onnistuis tehdä iha kunnon laitteilla venttiilitaskut.

Paininkupit on volvon omat (hydr.kupit).
Hitsattu öljykanava tigillä umpeen ja palat tehty mäntien tilalle jostai vanhoista kannenpulteista.

Opelin c30se koneeseen tarkoitettuja kovia kuppeja (n. 40g) saa ainakin Saksasta....hintaa tosin n. 500€ / 24kpl.
Sit joutuu vaa keksimään toisen tavan säätää venttiilivälykset.


Edit.
Näköjään ainakin nuo 1syl ohjurit kuluneet ihan väljiksi.
Venttiileissä ei näy jälkiä et olis yrittänyt leikata kiinni (= liian tiukka välys).

Liekkö sitte olleet vaan niin paljon huonompaa matskua nuo ohjurit, et sen takia kuluneet tosi paljon näillä ajoilla jo. ???
Arviolta noin puol milliä suuntaansa heiluu - jopa ihan muutaman millin irti seetirenkaasta.
 Tuo voisi selittää sen miks ohjuri murtunut.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2019, 20:04:51 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #25 : 30.08.2019, 20:16:37 »
Joo on, jälkeepäi vasta huomasin kun kuvia kattelin ni sit kävin mäntiä kattomas ni tosiaa pakovenat osunu mäntiin.

Kaikki venttiilit suoria kuitenkin eikä venttiileissä näkyny jälkiä.

Sillo ku pakonokan ajoitus ollut n. 95° EYKK (max noston keskikohta=centerline), ni ollut ilmeisesti vähän liia pien välys.
 Myöhemmin oli >100°.

Jos olis imuventtiilit ottanu osumaa, ni se ois selittäny tuon ohjaimen murtumisen.

Pitää tehdä terä jostai ylimääräisestä 6mm varrellisesta venttiilistä ja koitettava jos sais tehtyä syvemmät venttiilitaskut.
Nyt kun tietää männän vahvuuden, niin tietää paljo voi jyrsiä koloja.

Tietyst helpommalla pääsis jos joltai onnistuis tehdä iha kunnon laitteilla venttiilitaskut.

Paininkupit on volvon omat (hydr.kupit).
Hitsattu öljykanava tigillä umpeen ja palat tehty mäntien tilalle jostai vanhoista kannenpulteista.

Opelin c30se koneeseen tarkoitettuja kovia kuppeja (n. 40g) saa ainakin Saksasta....hintaa tosin n. 500€ / 24kpl.
Sit joutuu vaa keksimään toisen tavan säätää venttiilivälykset.


Edit.
Näköjään ainakin nuo 1syl ohjurit kuluneet ihan väljiksi.
Venttiileissä ei näy jälkiä et olis yrittänyt leikata kiinni (= liian tiukka välys).

Liekkö sitte olleet vaan niin paljon huonompaa matskua nuo ohjurit, et sen takia kuluneet tosi paljon näillä ajoilla jo. ???
Arviolta noin puol milliä suuntaansa heiluu - jopa ihan muutaman millin irti seetirenkaasta.
 Tuo voisi selittää sen miks ohjuri murtunut.

Paljon sulla oli paljerakoa?

Nythän tässä alkaa olla kasassa erinomainen perusmoottori ahtamista varten :)
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #26 : 30.08.2019, 20:46:26 »
0,9mm tais olla paljevälys.
Se kyllä vois olla vielä helposti kympin verra pienempi, mut kierroksia kun on tarkoitus ottaa myöhemmin vielä enemmän niin sitä ajatellen parempi pitää tuo sama paljevälys ettei käy kolisemaan ja mene eka m-rengas jumiin sen seurauksena.

Vaparina on tarkoitus pitää tää kone, ja kattoo mitä tuosta lopulta saa irti ennen kuin osaaminen/sen hetkinen tietotaso tulee vastaan. :P
 Myöhemmin on ollut ajatuksena tehdä johonki toiseen koppaan ahdettu tinakone. ::)
_________________________
E:
Vanha hattu kokonaan purettuna.

- imukanavat öljyiset (väljäksi kuluneiden ohjureiden takia)
- 2 imuventtiiliä ei ollu täysin tiiviitä seetirenkaisiin (karstaa seetirenkaissa vähän.. ym. syystä)
- 2 pakoventtiilissä oli pientä heittoa -> vaihtoon

B6254S aihioon pyöräytin alustavasti seetit noille 33/29,6mm venttiileille


Pitäis palotilat tehdä (yhtä palotilaa jo aloiteltu), ja puristukset saada ylös.. taitaa taas jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi vaan ottaa älytön määrä lastua tasopinnasta, eli >2mm.
K-line ohjuriholkkien asennutus taitaakin olla turhan tyyristä ja riskialtista (ohjuri saattaa haljeta), niin pitää taas kokeilla onnea Ferrean ohjureiden kanssa - tällä kertaa vaa mitattava välykset jos onnistun mittaamaan ohjurin sisähalkaisijan järkevästi.

Jos jollain tiedossa joku, jolta onnistuu kohtuulliseen hintaan reippaampi koneistus kannelle niin saa vinkata.
Kansipajat pyytää tuollaisesta hommasta aika paljon, eikä välttämättä edes suostu tekemään.
 Aiemmin missä käytin tuon vanhan kannen, niin en viitti viedä kun oli ollut niin työläs kyseisen pajan koneella.. hinta oli kyllä kohtuullinen siitä huolimatta.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2019, 18:10:13 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #27 : 08.09.2019, 22:13:55 »
Vasen = B6304 hattu Oikea = keskeneräinen B6254


B6304


B6254


Japsilaatua, eli Kawasaki OEM m-rengassarjat x6 tuli tilattua paikallisen mp korjaamon kautta.

Jonkunlainen karkea hoonaus pytyille (ei pakkohoonilla, koska ei stressilevyä), ja männät renkaineen wd40 kanssa sisään.. öljyksi joku mineraaliöljy, ja kenkää vaihtelevilla kierroksilla jos nuo renkaat asettuis.
 Ei siellä kyllä nytkään pahaa ohipuhallusta ollut, mut kampikammion paineesta pystyi päättelemään ettei m-renkaat ole kovin tiiviit.

Käytetyillä renkailla en edes yrittänyt varsinaista sisäänajoa (sen lisäksi että meni oma aikansa hakea säädöt), vaan kippasin suoraan semisynteettiset öljyt sisään, ja kasasinkin reilulla öljyllä.

Kunhan briteistä tilatut männät saapuu, niin voikin pikkuhiljaa alkaa ihmettelemään venakolojen jyrsimistä jota varten pitäis teräkin tehdä.

Tuleva nokkaprofiili kun ei kuulemma ihan sovikkaan 32mm paininkupeille, niin päädyin melko nopeasti siihen ratkaisuun et ei tingitä nokkaprofiilista - eli 35mm kupit seuraavaksi. :D
Niitä näkyy saavan mm. fcp engineering:ltä ja nordic porting serviceltä joko BMW tai VW 16V (joita on myös kahta eri mallia), tai sit vaihtoehto B käytetyt BMW 35mm hydr.kupit mihin kova pala.
 Pesien suurennus olisi tarkoitus tehdä miralla, mut kunhan nyt yhteen romukanteen ensin testaan miten onnistuu.

Myös ohjurit tulee luultavasti olemaan BMW:n pronssiohjurit.
Kunhan selvitän sovitteen millä ne pitää asentaa.. nykyiset ohjurit on 11.99mm ilmoitetulta mitaltaan ja BMW:n 12.05mm.
Eli oletettavasti joutuu kalvaimella käymään läpi.


Sitten 240 jonka parissa on tullut puuhasteltua enemmän tai vähemmän.
Joutui kyllä kiristämään tahtia kun 960 kone kilahti ja 240 oli sopivasti vailla hattua. ::)





Vastustelua riitti paljon. Oikeastaan ihan jokaisessa mahdollisessa työvaiheessa, eli motivaatio ollut ainakin kovasti koetuksella.

Nyt on ajo-ominaisuudet kadotettu vinokoneen testailun (virittelyn) vuoksi ainakin toistaiseksi.
Tehokäppyrä kertoo tarkemmin. :D


Eli hattuna 530, jota madallettu 2mm (joutui hakemaan 122 hampaisen ladan hihnan, joka just ja just sopii).
46mm imuventtiilit, seetit koneistettu, pakovenat 35mm (muokatut) ja BMW tuplajousilla.
Nokkana Laaksosen 13.3mm nostoinen 282°@1mm (olikohan 316° ns. mainosasteet) ajoitettuna orkkis nokkapyörällä (tarvii säädettävän, on ostoslistalla).

Palotiloja hinkattu ja puristukset jäi ilmeisesti jonnekkin 11-11.5:1 kieppeille eli ihan liian vähän mut sille ei nyt oikeen minkään voi.
Puristuspaineet oli kylmänä 9,5-11bar (nokan ajoituksen kanssa leikkimisen jälkeen).. pitää mitata uudelleen kuumana tai ainakin hetken ajelujen jälkeen.

Jollai koneistamolla pitäisi teetättää kannen madallus.
 Nyt teetätetty yhdellä paikallisella korjaamolla jolla vähän antiikkisempi kone, mut siellä teetätin kun tiesin homman onnistuvan kohtuullisessa ajassa.. mut on niin hidas se kone, ettei kehtaa tuota enempää ottaa kerralla.

Ajettavuudesta sen verran, et alle 2500rpm jos on koneessa niin yskii vaan jos avaa kaasuläppää.
Sit kun lähtee vetämään, rajoitin tulee masentavan äkkiä vastaan (kuten oli odotettavissa) ja seuraava vaihde onkin sen verran pidemmällä välityksellä et tippuu kapealta tehoalueelta pois ja taas odotellaan et alkaa vetämään. :D

Pakoäänet kasvoi potenssiin kymmenen, eli aika järkyttävän kovat.
Ei ole siis mitenkään liioiteltua jos rajulla nokalla sanotaan äänien nousevan tuntuvasti.

Tuo on hyvä huomioida 960 kanssa. Saa siis panostaa äänenvaimennukseen ihan huolella.



Edit:
240 puristuspaineet kuumana 12,2-12,5bar eli aika tasaiset joka pytyssä.
Tuo hankala toiminta alle 2500rpm johtuu nokan rajusta overlapista.
 Eli lambda näkee pienemmillä kierroksilla todellista rikkaampana seoksen, minkä vuoksi lh säätää vaan laihemmalle.
Sitä en tiedä saisko tuota pakotettua toimimaan suht järkevästi laittamalla esim. 250-300cc/min suuttimet että korjausrajat tulisi vastaan.. yläpäässäkin vetää ilmeisesti laihalle, ellei imuventtiilit ala kellumaan mikä kyllä selittäisi myös miksi tehot ei jatka nousua yhtä jyrkästi kuten tuolla noin 4500-5300rpm.
 Imuventtiilien seetipaineet jäi alhaisemmaksi mitä pakopuolella koska ei löytyny paksumpia shimmejä/prikkoja.. tuo olis tarkoitus korjata kun jostain löydän paksummat niin on tuokin vaihtoehto pois suljettu.

Aavistuksen verran suurempi seetipaine mutulla heitettynä mitä vinokoneen pienillä vakiojousilla.. imupuolella siis.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2019, 17:05:59 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #28 : 09.09.2019, 22:09:20 »
Tää on niin härö toteutus tuo 240, ja en oo ikinä pirteetä vaparia säätänyt, että jos kiinnostaa tehdä seikkailumatka oriveden suunnille niin säädetään tuo LH ja kahtotaan mitä siitä saa aikaseksi, voin tehdä ihan silkasta akateemisesta mielenkiinnosta tuon säädön.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #29 : 09.09.2019, 22:54:32 »
Onko mahdollisuuksia nostaa myös rajoitinta ezk:sta? Se rajoitti tehoja jo A nokan kanssa ikävästi, ja nyt koneen pitäisi jaksaa pyöriä kevyesti yli 7500rpm mikäli kansi on onnistunut kompromisseista huolimatta.
 Kyllähän tuo kovasti herättää mielenkiintoa jos tällä setillä (toki suuttimet kannattaisi vaihtaa pykälän isompiin) kehtaisi kuitenkin säätää.
 Kuullut että onnistuisi, mut ainut xdf missä ylipäänsä rajoitin mainittu oli vielä vähän keskeneräinen.. oisko neljä eri vaihtoehtoa ollut ja kysymysmerkit perässä.

Mitään varsinaista estettähän tuolle ei ole säätää lh+ezk kanssa pirteämpää(?) vaparikonetta, kun käytössä on ilmamassamittari.
Tuo tyhjäkäynti ja alle 2500rpm osakaasualue toki voi olla aika mielenkiintoinen säätää, mut ei ole niin oleellista.

Tää on toki melko kehno viritelmä vielä, kun pullonkauloja molemmin puolin kantta. :D
Imusarjan tilavuus onneton, imukanavien pituus vähän mitä on ja virtauskaan tuskin kummoinen.
 Pakosarjasta puhumattakaan.

Mut nää on tämmösiä viritelmiä kun tehdään olemattomalla budjetilla. ::)
Tarkoituksena on toki korvata lh myöhemmin megalla että voi pyöräyttää vinokoneen tulille läppärunkojen kanssa jatkossa. Mut ennen läppärunkoja ei oikeen mitään ihmeellistä hyötyä saa megasta vrt. lh.
 Siinäkin käytännössä se ainut syy tahtoo olla ettei voi tai ole järkevää enään käyttää ilmamassamittaria, eikä myöskään map anturi toimi tuollaisessa moottorissa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy