Elekma  Autoracing

940 pyöränpultin vaihto

  • 27 Vastauksia
  • 13059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #15 : 06.01.2011, 16:55:34 »
Joo, ja ilman jatkovarttakin... :knuppel2:
Nimenomaan  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #16 : 06.01.2011, 17:36:33 »
Miten abs kehä irtoaa navasta? On tiellä...
exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #17 : 06.01.2011, 20:02:39 »
Laakerikin levisi käsiin, kun vähän naputtelin napaa.
Abs-kehää ei ilmeisesti pysty navasta irroittamaan?
exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #18 : 06.01.2011, 20:24:46 »
mulla tapana aina avata pyörän mutterit pyssynkaa , mutta kiinni päin aina käsipelillä :P
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #19 : 06.01.2011, 20:32:11 »
mulla tapana aina avata pyörän mutterit pyssynkaa , mutta kiinni päin aina käsipelillä :P

Sama täällä. Pitäähän ne pystyä aukaseen myös tienpäällä jos kummi puhkiaa.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #20 : 06.01.2011, 20:50:33 »
Sama täällä. Pitäähän ne pystyä aukaseen myös tienpäällä jos kummi puhkiaa.
Kyllä.
Itse avaan pulttikoneella täysillä, kiinni laita 1/2 teholla, toiminut hyvin. Tarvittaessa saanut käsivääntimellä auki.
On toki tuttu masiina, joku vietnamilainen, tehoja ei liikaa, mutta kii on pysynyt.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #21 : 06.01.2011, 21:02:23 »
Miten abs kehä irtoaa navasta? On tiellä...

Muistaakseni se on prässäämällä asennettava / irroitettava, sillä tarvike napa tulee ilman hammaskehää. En voi kyllä vannoa, olisko noissa vuosimalli eroja. Käytännössä ei kuitenkaan irtoa kotikonstein ehjänä, ellei ole äskettäin ollut irti. Kehän lämmitys kevyesti pillillä helpottaa irtoamista. Jos siis on irtonainen...

Tosin jos nyt on laakerikin vainaa, niin melkein suosittelen kokonaan uutta napaa laakereineen ja pultteineen. Toki se jotain maksaa :'(
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #22 : 07.01.2011, 00:40:56 »
Muistaakseni se on prässäämällä asennettava / irroitettava, sillä tarvike napa tulee ilman hammaskehää. En voi kyllä vannoa, olisko noissa vuosimalli eroja. Käytännössä ei kuitenkaan irtoa kotikonstein ehjänä, ellei ole äskettäin ollut irti. Kehän lämmitys kevyesti pillillä helpottaa irtoamista. Jos siis on irtonainen...

Tosin jos nyt on laakerikin vainaa, niin melkein suosittelen kokonaan uutta napaa laakereineen ja pultteineen. Toki se jotain maksaa :'(

Olin lukevinani Haynesin oppaasta, että vain vanhemman mallin navan hammaskehä on irroitettavissa.
Mutta joo, vaikeaksi on tehty pultin vaihto ellei jopa mahdottomaksi.

Piti sitten mennä pihalle nappaamaan purkuautosta napa vanhan tilalle. Kaupan päälle tuli terveet pultit.
exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #23 : 07.01.2011, 11:09:54 »
Laakerikin levisi käsiin, kun vähän naputtelin napaa.
Abs-kehää ei ilmeisesti pysty navasta irroittamaan?

Siis navasta irtosi toiselta puolelta tuo kehä? Sen saat takaisin, kun työnnät kuulalaakereita toiselta puolelta ulospäin ja samalla työnnät tuon kehän takaisin paikoilleen mahdollisimman suoraan. Sinne paikoilleen se menee, että lups vaan.


Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #24 : 07.01.2011, 13:59:08 »
Siis navasta irtosi toiselta puolelta tuo kehä? Sen saat takaisin, kun työnnät kuulalaakereita toiselta puolelta ulospäin ja samalla työnnät tuon kehän takaisin paikoilleen mahdollisimman suoraan. Sinne paikoilleen se menee, että lups vaan.

Yritin kyllä, mutta sormet oli sen verran rasvassa ja pinna sen verran kireällä, että ei kyllä onnistunut.  :tickedoff:
Mutta hyvä tietää.


exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #25 : 11.01.2011, 11:23:59 »
Näistähän selviää jatkossa paremmin kun käyttää momenttiavainta ;). Sen lisäksi on hyvä tietää, että 740/940 (vast) autoissa on selvästi pienempi kiristysmomentt kuin näissä etuvetoisissa. Pääasiallinen syy on se kiesteen nousu: 1,25 vanhat ja 1.5 etuvetoiset.  Niinpä levypyörät saa jo helposti pilalle kiristämällä etuvetoisten momentilla - olikohan 130 Nm? :-\. Samalla voi onnistua tekemään kierot navatkin - usko tai älä :). Pyöränpultteihin saa niitä pysyviä vaurioita noilla pulttipyssyillä huseraamalla. Niista puuttuu se pieni asia - tunto ;). Voimaa kyllä on, mutta sitä kun ei tässä tarvita.

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #26 : 12.01.2011, 06:37:19 »
Näistähän selviää jatkossa paremmin kun käyttää momenttiavainta ;). Sen lisäksi on hyvä tietää, että 740/940 (vast) autoissa on selvästi pienempi kiristysmomentt kuin näissä etuvetoisissa. Pääasiallinen syy on se kiesteen nousu: 1,25 vanhat ja 1.5 etuvetoiset.  Niinpä levypyörät saa jo helposti pilalle kiristämällä etuvetoisten momentilla - olikohan 130 Nm? :-\. Samalla voi onnistua tekemään kierot navatkin - usko tai älä :). Pyöränpultteihin saa niitä pysyviä vaurioita noilla pulttipyssyillä huseraamalla. Niista puuttuu se pieni asia - tunto ;). Voimaa kyllä on, mutta sitä kun ei tässä tarvita.

Ja 5 mutterilla kiinni.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #27 : 12.01.2011, 19:44:28 »
Ja 5 mutterilla kiinni.

Tämä ei taida auttaa tuon nousun määrittämiseen, mutta "tulppaanipuimureilla" taitaa olla neljällä.
Tietysti jos sattuu tien päällä muttereita hukkumaan, niin kolmellakin / per pyörä taitaa ajo varoen onnistua jos sijoittaa ne oikein? ::)

 

Proturbo  Autodiagnoosi