KL-varaosat  Race.fi

940 lämppäri ongelmaa

  • 12 Vastauksia
  • 2249 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
940 lämppäri ongelmaa
« : 02.04.2015, 00:11:38 »
Tuli tuossa huomattua töihin lähdettäessä että kuskin jalkatila on märkä. Konehuoneesta sitten katsoin, paisari oli tyhjänä, täytin sen ja sinne meni n. 4dl nestettä. Auto on 96 loppuvuodesta käyttöönotettu b230ft ilman ilmastointia, kyssäri kuuluu: mistä tiedän lämmittimen mallin? Kun näissä on ilmeisesti ollut ilmastointivalmiudella olevia sekä ilman valmiutta olevia lämppäreitä.voisiko vuoto johtua lämppärin hanasta ja missä tämä hana sijaitsee? Tarttis saada vika korjattua että uskaltaa töihin ajella. :(

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #1 : 02.04.2015, 00:33:22 »
Ilmastoidussa ja valmiudella (mutu)olevissa on alipaine käyttöset säätimet. Ja jos jompi kumpi näistä nii hana on konehuoneen puolella.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #2 : 02.04.2015, 00:43:56 »
Ja jos ei? Jostain olen saanut käsityksen että se olisi juurikin kuskin jalkatilan päällä. Apparin puolelta matto ei ollut märkä  ???

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #3 : 02.04.2015, 01:37:05 »
Jos vaijerikäyttöinen, niin konehuoneen puolella menee vain letkut tulipeltiin, ja kaasupolkimen lähistöllä on hana, mihin menee pari vaijeria. Jos alipainesäätö, niin konehuoneessa toisessa letkussa on se pieni hana lähellä tulipeltiä, ja siihen menee yksi musta letku. Sen kyllä huomaa(ja kuulee) myös siitä säätimen tuntumasta, onko vaijeri vai alipainekäyttöinen, alipaine huomattavasti löysempi ja "tarkempi" säätää.

s73

  • Vieras
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #4 : 02.04.2015, 04:46:29 »
Helpoiten tunnistaa  kytkimistä, esivalmiudellla olevissa on pyöriteltävät kytkimet ja vivut vaijerikäyttöisissä.
Kennojen letkuliitännöissä on myös eroa.

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #5 : 02.04.2015, 07:05:31 »
Aihetta sivuten kyselisin, että olisko 96´ssa myös ollut versio, jossa ei ole kraanaa lainkaan? En ole asiaa tutkinut, mutta omassani tuo lämmönsäätö tuntuu toimivan samalla tapaa kuin esim. eräissä ranskalaisissa, joissa kennon läpi virtaa aina täydeltä ja lämmönsäätö tapahtuu ilmaläpän avulla sekoittamalla ulkoilmaa halutun lämpötilan mukaan. Tuo vaan tuli mieleen kun tuota lämpötilanuppia omassani kääntelee niin kiinniasentoon laittaessa tuntuu ja kuuluu kuinka luukku sulkeutuisi?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #6 : 02.04.2015, 08:03:24 »
Siellä on sekä hana (osa 10) että luukku (osa 24). http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243093&ukey_make=865&ukey_model=20180&ukey_category=7876
Mulla meni hana vuosi kennon jälkeen, kumpikin vuoti kuljetatjan jalkatilaan.

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #7 : 02.04.2015, 08:26:40 »
Kiitokset tuosta ja hyvästä linkistä.

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #8 : 06.04.2015, 09:42:26 »
Omastani poistin tuon hanan. Lämmönsäätö toimii tosiaan ilmankin.
exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa Elno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • Volvoja jo vuodesta 1991
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #9 : 06.04.2015, 23:31:30 »
Serkkupojan Volvossa oli samaa ongelmaa. Jalkatilat aivan märkänä jäähdytystesteestä. No, autossa oli muutakin vikaa ja se päätettiin purkaa. Irrotin tuosta autosta lämppärin kennon ja ajattelin korjauttaa sen Vantaan Jäähdyttimessä valmiiksi omaan Volvooni, jos siitä se alkaisi joskus vuotamaan.

Sain soiton Vantaan Jäähdyttimestä parin päivän päästä ja he kertoivat yllätyksekseni, että kenno oli täysin ehjä!??

Jäähdytinneste oli valunut siis letkuliitoksesta sisälle lämppärin kennon koteloon ja sitä kautta jalkatilaan.

Eli kannattaa tarkastaa huolella ne letkut ensin.
940 B230FT STW Classic -98 & 242DL B19-83

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #10 : 07.04.2015, 00:57:21 »
Tutkin kuskinjalkatilasta vuotoa. Poistin sen muovilevyn polkimien päältä että pääsee näkemään, mutta mistään ei löytynyt vuotokohtaa.. Kuivunutta glykolia löytyi, edellisen omistajan mukaan oli vaihdettu viimetalvena lämppärin hana. Mistäköhän lie valuttanut kuskin maton läpimäräksi? Nesteiden lisäyksen jälkeeb ajettu 300km eikä ole nesteitä hävinnyt.  Joutuu varmaan lattiamattoa ottamaan pois että ei jää kosteus muhimaan alle? Sitä ennen olisi kyllä hyvä paikallistaa vuotokohta jos semmonen on ettei uudestaan joudu mattoja kuivattelemaan  ???

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #11 : 07.04.2015, 08:01:55 »
Matot pois, peset pahimmat jäljet rätillä ja laitat sisätilalämppärin huutamaan hetkeksi. Tulipellin eristysmatto kerää paljon glykolia, kannattaa laittaa jotain palikoita sen alle että ilma kiertää kuivauksen aikana.

Viikonloppuna autoa siivotessa huomasin myös että kuskin matto on märkä taas. Näytti vuotaneen juurikin letkun ja hanan liitoksesta, nestettä on saanut lisätä ehkä kerran puolessa vuodessa. Nyt on klemmari kiristetty, katsotaan vaikuttaako. Kenno 5v vanha ja hana 4v, joten toivin mukaan vika ei ole niissä.

Poissa Cortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppäri ongelmaa
« Vastaus #12 : 07.04.2015, 09:55:42 »
Itse korjautin kennon juuri Vantaan jäähdyttimessä, hinta 220 euroa. En edes harkinnut noita alumiinisia tarvikekennoja.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron