Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 03.01.2020, 18:34:48
-
Olen hankkimassa perheeseen Volvo V70 -mallia ja tietysti käytettynä.
Huomasin Trafin tietopaketista, että jossain vaiheessa katsastushistoriaa löytyy merkintä "mitätöity". Mitä ihmettä se tarkoittaa?
Auto on muuten kiinnostava ja ennakkotietojen perusteella jopa lupaava. Mutta onko tuo dramaattinen termi liikaa?
Auto oli ensin katsastettu sanotaan vaikka 3.9. merkinnällä "mitätöity", sitten oli 4.9. "hylätty" ja jokunen päivä myöhemmin aito "hyväksytty".
-
syystä tai kolmannesta katsastus keskeytetty
-
ei kai noilla muilla ole mitään käytännönmerkitystä,toi hyväksytty kiinnostaa senverran että asia on ok ja auto katsastettu! ;)
-
ei kai noilla muilla ole mitään käytännönmerkitystä,toi hyväksytty kiinnostaa senverran että asia on ok ja auto katsastettu! ;)
Noin minäkin ajattelen.
Liekö sitten oikea ajatus? :) :)
-
Lähinnä tulis mieleen, että ensimmäisessä katsastuksessa olis joku seikka ollu menossa vituralleen, ja katsastus loppuunvietynä olisi auton tietoihin tai rekisteriotteeseen päätynyt jotain ei-toivottua.
Esimerkkinä voisi heittää, että pakettiautoksi rekisteröidyllä autolla erehtyy leimalle liian mukavilla/useilla penkeillä, ja katsastuksen seurauksena uhkaa ajoneuvoluokan muutos ja uudelleenverotus henkilöautona.
En tiedä, onko em. esimerkki todellisuutta, mutta moisella peloteltiin kun oli yleisempää uittaa autoja maahan esim. veronkiertopakuina.
-
Lähinnä tulis mieleen, että ensimmäisessä katsastuksessa olis joku seikka ollu menossa vituralleen, ja katsastus loppuunvietynä olisi auton tietoihin tai rekisteriotteeseen päätynyt jotain ei-toivottua.
Esimerkkinä voisi heittää, että pakettiautoksi rekisteröidyllä autolla erehtyy leimalle liian mukavilla/useilla penkeillä, ja katsastuksen seurauksena uhkaa ajoneuvoluokan muutos ja uudelleenverotus henkilöautona.
En tiedä, onko em. esimerkki todellisuutta, mutta moisella peloteltiin kun oli yleisempää uittaa autoja maahan esim. veronkiertopakuina.
Hmm. Jotain tuollaista ajattelin aluksi minäkin. Mutta kun auto on ehta Suomi-pirssi ja niin edelleen. Asiallinen historia, sanoisin näin maallikkona.
Ei kai vaan kyse ole kolarista ja sen jälkeen laitetusta pelistä, jonka katsastus piti keskeyttää auton oikeasti kuntoon saattamiseksi? Voi voi, jos niin on. :( :(
-
Muistaakseni voi tulla keskeytys/mitätöinti jos verot on maksamatta katsastuksessa. Yhden romun olen käyttänyt konttorilla omistajan puolesta ja katsastusta ei voitu viedä loppuun juurikin verojen takia, vaikka auto oli kunnossa muuten.
-
Katsurille käyny moka ja on valinnu katsastusta päättäessä väärän auton katsastusjärestelmästä, jolloin päätetty katsastus on pitänty mitätöidä trafin jäjestelmästä.
-
Verojen tai vakuutusten maksamattomuus jos muita hylkäykseen johtavia vikoja ei ole, johtaa katsastusen keskeytykseen.
Tämä kuitenkin tarkoittaa samaa kuin hylkäys. Katsastuksen jatkaminen on vain eri riippuen käytettävissä olevasta katsastusjäjestelmästä.
-
Muistaakseni voi tulla keskeytys/mitätöinti jos verot on maksamatta katsastuksessa. Yhden romun olen käyttänyt konttorilla omistajan puolesta ja katsastusta ei voitu viedä loppuun juurikin verojen takia, vaikka auto oli kunnossa muuten.
Yleensä verojen tai vakuutusmaksujen maksamattomuus aiheuttaa sen, että autoa ei edes oteta katsastukseen. Ymmärtääkseni silloin ei edes syötetä auton tietoja koneelle tms.
Voin olla väärässä. Mielenkiintoista.
-
Joskus kuullut katsastuksia keskeytetyn insinöörin uhattua tehdä tietämättömyyttään tai mielivaltaisuuttaan ns. virkavirheen. Liittynee tosin usein muutoskatsastuksiin tai muihin rakentelusäädöksiin liittyviin tapauksiin...
Muistaakseni voi tulla keskeytys/mitätöinti jos verot on maksamatta katsastuksessa. Yhden romun olen käyttänyt konttorilla omistajan puolesta ja katsastusta ei voitu viedä loppuun juurikin verojen takia, vaikka auto oli kunnossa muuten.
Kerran vein auton katsastettavaksi ja uudelleenrekisteröitäväksi, eikä tullut missään vaiheessa mieleen, että siihen olisi pitänyt olla valtakirja omistajalta. Asia hoitui onneksi puhelinsoitolla. Tokko se olisi varsinaiseen katsastukseen vaikuttanut, mutta rekisteröinti olisi ainakin kosahtanut.
Ei kai vaan kyse ole kolarista ja sen jälkeen laitetusta pelistä, jonka katsastus piti keskeyttää auton oikeasti kuntoon saattamiseksi? Voi voi, jos niin on. :( :(
Lienee mahdoton arvata ilman todenmukaista tietoa katsastuksen keskeyttäneeltä henkilöltä.
-
Yleensä verojen tai vakuutusmaksujen maksamattomuus aiheuttaa sen, että autoa ei edes oteta katsastukseen. Ymmärtääkseni silloin ei edes syötetä auton tietoja koneelle tms.
Voin olla väärässä. Mielenkiintoista.
Kyllä yleensä näin, mutta jos asiakas vaatii katsastusen tekemistä, niin silloinhan se tehdään. Katsastuksen keskeyttämistä voi vaatia myös asiakas. Tällaista keskeytystä ei voi jatkaa muut kuin sama konttori. mak-katsastuksen voi tehdä uudestaan toisella konttorilla, jos esim. viertietoa ei ole tehty. (yleensä ei). Muutos- ja rek-katsastuksissa tämä tieto välittyy myös muoille konttoreille, eli ne ei voi jatkaa sitä, eikä aloittaa uutta katsastusta.
-
Olen hankkimassa perheeseen Volvo V70 -mallia ja tietysti käytettynä.
Huomasin Trafin tietopaketista, että jossain vaiheessa katsastushistoriaa löytyy merkintä "mitätöity". Mitä ihmettä se tarkoittaa?
Auto on muuten kiinnostava ja ennakkotietojen perusteella jopa lupaava. Mutta onko tuo dramaattinen termi liikaa?
Auto oli ensin katsastettu sanotaan vaikka 3.9. merkinnällä "mitätöity", sitten oli 4.9. "hylätty" ja jokunen päivä myöhemmin aito "hyväksytty".
Virhe voi myös olla siinä että, Traficom:in järjestelmä on taas kaatunut sopivalla hetkellä ja katsastus tiedot on jotunut konttori korjaamaan seuraavana päivänä. Kun ne tehdään manuaallisesti niin siinä tulee helposti virheitä. Tämä skenaario on myös hyvin todennäköinen. Jos haluat lisä tietoja laita yv.
-
Perus huttua toi katsastuksen keskeytys, ei paniikkia.
Ite keskeyttänyt katsastuksen parikin kertaa alustan /vanteiden muutoskatsastustuksen yhteydessä kun ei näkemykset inssin kanssa ole kohdanneet ihan sulassa sovussa :P
-
Katsurille käyny moka ja on valinnu katsastusta päättäessä väärän auton katsastusjärestelmästä, jolloin päätetty katsastus on pitänty mitätöidä trafin jäjestelmästä.
Tämä on yksi mahdollisuus.
Toinen mahdollisuus on se, että esimerkiksi vikojen tallennuksessa on tullut virhe ja katsastaja ei ole korjannut sitä järjestelmästä, vaan on mitätöity ja tallennettu uudestaan.
Mitätöinnillä ja keskeytyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Ei siis tarvitse olla huolissaan mitätöinnistä.
-
Yleensä verojen tai vakuutusmaksujen maksamattomuus aiheuttaa sen, että autoa ei edes oteta katsastukseen. Ymmärtääkseni silloin ei edes syötetä auton tietoja koneelle tms.
Voin olla väärässä. Mielenkiintoista.
Jälkitarkastukseen ei oteta. Määräaikaiskatsastus voidaan suorittaa, ja päättää keskeytys-merkinnällä, ja näin kannattaakin usein toimia.
-
Perus huttua toi katsastuksen keskeytys, ei paniikkia.
Ite keskeyttänyt katsastuksen parikin kertaa alustan /vanteiden muutoskatsastustuksen yhteydessä kun ei näkemykset inssin kanssa ole kohdanneet ihan sulassa sovussa :P
Ymmärtääkseni keskeytys ja mitätöinti on kuitenkin tässä yhteydessä kaksi eri asiaa, Japi ja Riikka aika hyvin asian valaisivatkin
-
Mitätöinti juurikin yleensä jos katsuri tekee virheen vaikka vahingossa väärällä rekkarilla menee päätöksen tekemään. Riikka asian selvittikin ps oletko se neuloja :D
-
Serkku keskeytti katsastuksen joskus kun inssi rupesi meuhkaamaan normaali vuosikatsastuksessa veronkiertopakusta. Serkulla oli jonkun porsaanreijänaikaan tehty muutos, ja autossa oli normaalit takapenkit. Ne säännökset on muuttuneet niin moneen kertaan että ei niitä voi ulkomuistista kaikkia muistaa, joten inssi meinasi että se pitää muuttaa henkilöautoksi jne.. Vartin päästä seuraavalla konttorilla se kelpasi.
-
Mitätöinti juurikin yleensä jos katsuri tekee virheen vaikka vahingossa väärällä rekkarilla menee päätöksen tekemään. Riikka asian selvittikin ps oletko se neuloja :D
En harrasta kyllä neulomista, joten en varmaankaan? :D
-
Mitätöinti juurikin yleensä jos katsuri tekee virheen vaikka vahingossa väärällä rekkarilla menee päätöksen tekemään. Riikka asian selvittikin ps oletko se neuloja :D
Viime viikolla hain asiakkaan auton leimalta. Lapuissa luki leimattu, auton kohdassa saab 900 -88 poistettu lopullisesti rekisteristä.
Ei muuten mutta oli ekalle leimalle menossa oleva hyundai, yksi numero väärin. Inssiäkin huvitti kun käännyin takasin mainitsemaan asiasta. :D
-
Mitenkäs se nyt käytännössä menee näiden wannabe-pakujen, matkailu-, retkeily-, huolto- tms. erikoisautojen kanssa, jos tavan määräaikaiskatsastuksessa huomataan, ettei auto täytä kaikkia ajoneuvoluokalle asetettuja määräyksiä?
-
Mitenkäs se nyt käytännössä menee näiden wannabe-pakujen, matkailu-, retkeily-, huolto- tms. erikoisautojen kanssa, jos tavan määräaikaiskatsastuksessa huomataan, ettei auto täytä kaikkia ajoneuvoluokalle asetettuja määräyksiä?
No silloin se kai pitäisi muutoskatsastaa, eikä sitä kai saisi hyväksyä vuosikatsastuksessa, mutta käytännössähän tuo on melkoinen viidakko jälkikäteen selvittää että mitkä pykälät on aikanaan olleet voimassa kun auto on rekisteröity.
-
Mielenkiintoisia tietoja. Katsastus taitaa olla yhä edelleen aikamoista arpapeliä.
Auto on kuitenkin tuossa pihalla ja on aikalailla OK. 8) 8)
-
Olen hankkimassa perheeseen Volvo V70 -mallia ja tietysti käytettynä.
Huomasin Trafin tietopaketista, että jossain vaiheessa katsastushistoriaa löytyy merkintä "mitätöity". Mitä ihmettä se tarkoittaa?
Auto on muuten kiinnostava ja ennakkotietojen perusteella jopa lupaava. Mutta onko tuo dramaattinen termi liikaa?
Auto oli ensin katsastettu sanotaan vaikka 3.9. merkinnällä "mitätöity", sitten oli 4.9. "hylätty" ja jokunen päivä myöhemmin aito "hyväksytty".
Mitätöinti ilm. tarkoittaa että uusintasaika mennyt umpeen joka mitätöity ja sen jälkeen aloitettu uusi katsastu ns. "puhtaalta pöydältä" eli uudestaaan..
-
Mitätöinti ilm. tarkoittaa että uusintasaika mennyt umpeen joka mitätöity ja sen jälkeen aloitettu uusi katsastu ns. "puhtaalta pöydältä" eli uudestaaan..
Ei vaan se on tässä topicissa jo ihan ammattikatsureiden toimesta selitetty
-
Mitätöity tarkoittaa katsastuspäätöksen muokkaamista. Lisätty/Poistettu vikoja, tai inhimillisestä erheestä johtuen kirjattu väärällä rek. tunnuksella tietoja järjestelmään.
-
Ei vaan se on tässä topicissa jo ihan ammattikatsureiden toimesta selitetty
Juurikin näin. Kuten alan ammattilaiset Riikka ja Japi jo selittivät, mitätöinti tarkoittaa yleensä joko inhimillisen tai teknisen virheen korjaamista. Virhe on siis tapahtunut itse katsastusprosessissa, tietoja tallennettu väärin, järjestelmä kaatunut tms.
Ja kuten tässä on myös jo tullut ilmi, keskeytys ja mitätöinti on kaksi eri asiaa.
Auton ostajan ei tarvitse siis päätään vaivata mitätöinti-merkinnällä. Kyse ei ole sen ihmeellisemmästä asiasta kun kaupan kassakuitissa joskus näkyvä mitätöintirivi. Yleensä johtuu siitä, että henkilö kassalla näpytellyt väärin jonkun tuotteen/hinnan, rivi on mitätöity ja tehty sitten uudestaan. Ei se silloinkaan tarkoita, että siinä tuotteessa olisi mitään vikaa.
EDIT: hups, tämä olikin jo muutaman päivän vanha topic. Noh, tulihan selvennettyä vielä yhteen kertaan asiaa. :D
-
Vein autoni ensimmäiseen katsastukseen ja eivät löytäneet siellä auton tunnistekilpeä. Se, jossa on painot ym. puuttui autosta. Katsastus keskeytettiin. Dealer selitti, että se olisi jäänyt tehtaalla asentamatta. Yritin selittää, että onhan se "kilpi" tuossa ovenpilarissa kiinni, mutta siitä on tekstit hävinneet.
Myöhemmin selvisi, että se "kilpi" oli sellaista materiaalia, että jos sitä yritti poistaa / siirtää toiseen autoon, niin tekstit katosi siitä saman tien. Oli nääs varkaita ja konnia varten tällainen keksitty. Auto oli pesussa ja sitä oli joku siitä kohdin hangannut ja tekstit tietenkin pyyhkiytyneet pois. Sain tehtaalta uuden ja katsastus hoitui ongelmitta.