Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaide - 17.11.2010, 15:57:44
-
Ja tästä tuoretta juttua näistä uusista GTDi moottoreista http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/innovation/article8136077.ab (http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/innovation/article8136077.ab)
-
Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Mutta miksi bensakoneen tyyppimerkinnässä on dieseliin viittaava D-kirjain? Sotkee ihan turhaan moinen. :(
-
Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Mutta miksi bensakoneen tyyppimerkinnässä on dieseliin viittaava D-kirjain? Sotkee ihan turhaan moinen. :(
Samaa asiaa mietin , muutamalla automerkillä on GTD dieselit ( esim Golf )
-
ihme merkintä mut kai se meinaa sitä suorasuihkutusta... luulin jo että olis aika kova kone ennenkö tajusin että se T5 onkin 2.0 eikä 1.6 :-[
-
Eihän se 240hv/2l, ja vain ~8l/100km oo pahakaan.
Dieselistä luulin myös ensin että oli kyse, mut olikin Gasoline Turbocharged Direct Injection.
-
Ihmeen kauan Volvolla meni että korvaa kuutiotuumia turbolla. T4 teho ja vääntöarvot on melkein samat kuin viimeisten 2.4 vaparien. Olisi joskus mukava kokeilla kuinka mopo S80 oli 2.0 vapari bensalla ;D
-
Ihmeen kauan Volvolla meni että korvaa kuutiotuumia turbolla. T4 teho ja vääntöarvot on melkein samat kuin viimeisten 2.4 vaparien. Olisi joskus mukava kokeilla kuinka mopo S80 oli 2.0 vapari bensalla ;D
0-100 km/h: puoli toppaa punasta norttia..
-
Jännä, että tuola linkin takana sanotaan T4 ja T5 mallimerkinnällä noita parilitraisia.
Nykylinjahan volvolla on se, että noi mallimerkinnät moottoreille menee tehon mukaan, olikohan te bensakoneissa T2-T8 ja dieseleissä D2-D8
Mutta tuo 2 litrainen on lanseerattu merkinnällä 2.0T koska kuulemani mukaan T4 merkintä haluttaisiin säästää muuhun käyttöön (luultavasti S/V40 sarjan T4 suosion takia se haluttaisiin käyttää vähän tehokkaampaan koneeseen)
Toi moottori oli tosi mahtava S60 nokalla, se alkaa vääntämään tosi alhaalta huippuväännöllä eikä tule missään kohtaa tilannetta, että tuntuisi, että nyt turbo tulee mukaan, vaan se on siinä kokoaika.
Pirunmoisen tikityksen pitää se korkeapainepumppu, uskon, että siitä tuleekin tänne foorumille vielä monen monta kysymystä, että mikähän moottorissa on vikana, kun se tikittää aivan älyttömästi.
tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik
Tuossa myllyssä on muuten aika erikoinen ratkaisu, rosteripellistä prässätty turbo
Tuliskohan mulle tosta moottorista muuta mieleen.... no, kyllähän mä siitä kaiken tiän, mutta mitään en muista :D
Volvon edellinen käyttämä suorasuihkubensa (eli S/V40 sarjassa ollut 1.8 mitsun kone jota ei suomeen tuotu) on ollut vissiinkin aika susi... toivottavasti tämä kone toimii paremmin.
Ainiin, tulihan mulla mieleen yksi superhyperextraturbo juttu nimeltä overboost, kun polkaisee kaasun pohjaan, niin käytettävissä on (ainakin 2 litraisen koneen kohdalla V70:ssä manuaali lootalla) 320Nm 300:n sijaan, eli tulee 20Nm lisää vääntöä hetkellisesti.
Eip täs muuta :)
-
Jännä, että tuola linkin takana sanotaan T4 ja T5 mallimerkinnällä noita parilitraisia.
Nykylinjahan volvolla on se, että noi mallimerkinnät moottoreille menee tehon mukaan, olikohan te bensakoneissa T2-T8 ja dieseleissä D2-D8
Mutta tuo 2 litrainen on lanseerattu merkinnällä 2.0T koska kuulemani mukaan T4 merkintä haluttaisiin säästää muuhun käyttöön (luultavasti S/V40 sarjan T4 suosion takia se haluttaisiin käyttää vähän tehokkaampaan koneeseen)
Ainiin, tulihan mulla mieleen yksi superhyperextraturbo juttu nimeltä overboost, kun polkaisee kaasun pohjaan, niin käytettävissä on (ainakin 2 litraisen koneen kohdalla V70:ssä manuaali lootalla) 320Nm 300:n sijaan, eli tulee 20Nm lisää vääntöä hetkellisesti.
Eip täs muuta :)
Kyllä tuo T4 mallimerkitä tulee takaisin :). Tuo 2.0T jää tuohon T4 ja T5 mallien väliin. Itsekkin miellän aina tuon T4 merkinnän tehokkaaksi kun 40-sarjassa se oli se tehokkain.
Tuo overboost taitaa olla T4 sekä T5 malleissa. Ainakin T4 kohdalla Volvoviestissä luki että maksimi vääntö tulee tuon overboostin avulla. Normaalisti vääntö oli sama kuin T3 mallissakin. T4 ei pitäisi olla rajoitettuna laatikkoon tuo toiminto, olisi jännää jos T5 mallissa olisi.
-
Onhan volvossa (X40) jo ollut GDI moottori, joten ei se D aina siellä voi kiisselimiehiä hämätä :)
-
Taisi olla mitsun tekele se x40:n suoraruiskutus-moottori
-
Eihän se 240hv/2l, ja vain ~8l/100km oo pahakaan.
Mutta kun kilpailijoilla löytyy 306hv/3l ja 8.4 niin mun mielestä toi ei ole hirveen hyvä kuitenkaan...
-
kovemmat litratehot volvossa kuitenkin kuin kilpailijalla...
-
Tulispa sieltä D6,D7,D8 akselilta tänne isompiin koppiin jotakin muuta kuin viismukista, tilaongelma poikittain ja vaihdelaatikot rajoittaa, mutta...
-
2.0T ihan OK tuntuinen moottori mutta Powershift sen jatkeena jättää toivomisen varaa. Onhan noissa jo litratehot kohdallaan ja alentaa pienet ilmoitetut kulutuslukemat hintaakin hiilidioksidiorientoituneessa verottajan paratiisissa :)
-
OT:nä tähän, että edelleen jaksaa hämmästyttää itseäni Honda S2000:n moottori, 240hv/2litraa vaparina jo vuonna -97. Nyt vasta muuta alkavat turbojen kanssa ottamaan samoja litratehoja, kulutus toki eroaa hieman, samoin teho- ja vääntöalue.
-
OT:nä tähän, että edelleen jaksaa hämmästyttää itseäni Honda S2000:n moottori, 240hv/2litraa vaparina jo vuonna -97. Nyt vasta muuta alkavat turbojen kanssa ottamaan samoja litratehoja, kulutus toki eroaa hieman, samoin teho- ja vääntöalue.
Tuossa hondan koneessa tehot on otettu kierroksilla.
-
Kierroskoneita on kiva laulattaa kun lapsettaa mutta arkikäytössä ei päivittäisenä menopelinä palvele kuten nykyiset turbot joissa on mukavasti yhdistetty laaja vääntö ja korkeahko huipputeho ja kulutuskin on maltillinen. Kehityssuunta on oikea. Hetken tuntui ettei bensakoneita olla kiinnostuneita kehittämään dieselhuumassa mutta onneksi tilanne on muuttunut O0
-
OT:nä tähän, että edelleen jaksaa hämmästyttää itseäni Honda S2000:n moottori, 240hv/2litraa vaparina jo vuonna -97. Nyt vasta muuta alkavat turbojen kanssa ottamaan samoja litratehoja, kulutus toki eroaa hieman, samoin teho- ja vääntöalue.
Ja ainakin essonpaarin puheiden mukaan sieltä ei sitä 240 heppaa oikeasti irronnut, todellisuus oli lähempänä 200 hepoa.
-
Ja ainakin essonpaarin puheiden mukaan sieltä ei sitä 240 heppaa oikeasti irronnut, todellisuus oli lähempänä 200 hepoa.
Tuossa juuri sitä valmistajien ilmottamien ja todellisten eroa, jotkut ilmottaa vähän turhan optimistisesti tehot sekä kulutuksenkin.
-
Tulispa sieltä D6,D7,D8 akselilta tänne isompiin koppiin jotakin muuta kuin viismukista, tilaongelma poikittain ja vaihdelaatikot rajoittaa, mutta...
D6 tai D8 vois olla aika kova 8)
-
Jos pensapadoissa pysytään ja jätetään nokivasarat rauhaan :2funny: TM:n testissä olleessa 2.0T Powershiftissä oli kulutus odotetulla tasolla eli kilpailijoita korkeammalla. Tehoa kyllä piisasi riittävästi mutta sitä ei saatu välitettyä tiehen. Jotain lukkoa tai nelivetoa pienempiinkin moottoreihin kaivattaisiin. Edelleen kun kulutus ei ole tuon ihmeemmin alentunut niin liputan Volvon omien 5-pyttysten puolesta! FoMoCo:t joutaa poijun... tai ehkei ihan mutta sais säilyä vanha vitonen, Hitto minkä tekivät!
-
D6 tai D8 vois olla aika kova 8)
Näissä Volvon nykyisissä merkinnöissähän toi luku ei enää viittaa sylinterien lukumäärään.
Eli D6 ei ole kuusimukinen eikä D3 kolmemukinen. :D
-
Näissä Volvon nykyisissä merkinnöissähän toi luku ei enää viittaa sylinterien lukumäärään.
Eli D6 ei ole kuusimukinen eikä D3 kolmemukinen. :D
T6 on kuitenkin kuusisylinterinen ja D5 viisisylinterinen. Edes jotkut pysyvät samana :P
-
Ainoana "hyvänä" puolena uudessa Fordissa verrattuna Volvoon on jakoketju. Nopealla vilkaisulla Foortissa tarvii melkein kaikkeen paitsi öljyjen tarkistukseen työkaluja...