RallyBaron  Samppasport

Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille

  • 68 Vastauksia
  • 14036 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« : 07.03.2020, 09:51:28 »
Eri lähteiden mukaan nykyautoilla ajetaan 20 ja jopa 30 tkm samoilla öljyillä.

Se on mielestäni aivan liikaa! Öljyt eivät ole niin hyviä tai kehittyneempiä kuin jokunen vuosi aiemmin. Esimerkiksi Volkkarit syövät paljon öljyä vaihtovälin aikana.

Mikä on paras vaihtoväli V70 ja S80 autojen 170-hevosvoimaiselle bensavaparille? Itse pidän 10-12 tkm maksimina. Kyse on siis vuosimalleista 2005-2006.

Sinisellä sanottiin, että näillä ajetaan se 20 tkm ennen öljynvaihtoa, mutta myönnettiin heti, että tuo mainitsemani vaihtoväli on kyllä parempi.  8) 8)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #1 : 07.03.2020, 10:13:20 »
Eri lähteiden mukaan nykyautoilla ajetaan 20 ja jopa 30 tkm samoilla öljyillä.

Se on mielestäni aivan liikaa! Öljyt eivät ole niin hyviä tai kehittyneempiä kuin jokunen vuosi aiemmin. Esimerkiksi Volkkarit syövät paljon öljyä vaihtovälin aikana.

Mikä on paras vaihtoväli V70 ja S80 autojen 170-hevosvoimaiselle bensavaparille? Itse pidän 10-12 tkm maksimina. Kyse on siis vuosimalleista 2005-2006.

Sinisellä sanottiin, että näillä ajetaan se 20 tkm ennen öljynvaihtoa, mutta myönnettiin heti, että tuo mainitsemani vaihtoväli on kyllä parempi8) 8)
Juuri näin.

Jos ihan puhtaasti ajelee pelkkää maantietä niin, että moottori on kokoajan lämmin, niin voi vaihtoa venyttää.

Poissa Pumba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #2 : 07.03.2020, 10:17:47 »
Mä oon saanut vanhan liiton kasvatuksen,n.5-7000km.  04 vapari V70. Pysyy kone ja öljyt puhtaana :)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #3 : 07.03.2020, 10:27:32 »
Liekö öljynvaihtoinnostani vai muista huolloista kiinni, mutta yli 12 vuoden ajan viisi Volvoamme ovat kestäneet erittäin hyvin.

Vanhimmalla vm. -98 V70 TDI:llä oli myytäessä ajettu muistaakseni 507 tkm, josta meillä noin 200 tkm. Hyvin pelitti! Samoin seuraavalla V70 oli ajettu lähes saman verran. Nyt on hyväkuntoinen S80 2,4 D lähdössä muualle ja sillä on ajettu pian 492 tkm.

Öljynvaihtovälin pitäminen 10-12 tkm:n tuntumassa ei mitään rytökasaa enää pelasta, mutta hyväkuntoinen auto säilyy edelleen aika hyvänä.  :) :)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #4 : 07.03.2020, 10:33:39 »
Jos kaksi kertaa vuodessa vaihtaa niin se toimii varmasti riippumatta kilometreistä.

Eri asia jos autolla ei tule edes sitä 10tkm jolloin kerta vuoteen kuulostaisi hyvältä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #5 : 07.03.2020, 10:41:41 »
Itsellä ollut 8-10 000km tai vuosi. Ei haittaa tiheyttää vaihtoa iän ja kilsojen karttuessa. En ajaisi koskaan 30 tonnia samoilla litkuilla, varmaan 15-20 uudemmalla autolla ok... Öljy on oikeasti todella tärkeä asia moottorin kannalta, eikä sitä kaikki tunnu miettivän. Suodatin aina Volvolta.
a car you can believe in

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #6 : 07.03.2020, 10:53:34 »
Niin, jäi sanomatta että etanolilla ajaessa olen vaihtanut 6-8tkm välein. Lyhyttä kaupunkiajoa ja vain silloin pari kertaa kuukaudessa tulee poistuttua isommalle tielle. Öljyt menee tuossakin ajassa ihan vetisiksi litkuiksi.

Eli vuodessa vaihdoin kolmesti öljyt ja kohta saisi vaihtaa taas :D.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #7 : 07.03.2020, 10:57:52 »
Jos kaksi kertaa vuodessa vaihtaa niin se toimii varmasti riippumatta kilometreistä.

Eri asia jos autolla ei tule edes sitä 10tkm jolloin kerta vuoteen kuulostaisi hyvältä.

Nykyisin tulee ajoa noin 13-15 tkm per vuosi.

Katseltiin Sinisellä torstaina, että kerran vuoteen voisi olla hyvä vaihtotahti.

Huollatin "uutta" autoani (V70 vm. -06) Sinisellä Essentialin + pienen laiton verran. Olen erittäin tyytyväinen, koska edellinen omistaja oli Trafin ja huoltokirjan mukaan ajanut saman verran ja vaihdattanut öljyt vuosittain Sinisellä.

Saa nähdä millaisen pelin sain, mutta osto suoraan Siniseltä tuntuu luotettavalta. Ajossa auto on kuin uusi, joten tiheähkö öljynvaihtoväli kyllä kannattaa.  :) :)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #8 : 07.03.2020, 11:07:14 »
Muutan lausuntoani että kerta vuoteen jos tulee noin 15tkm paitsi etanolilla. Mitä enemmän ajaa vuodessa niin sitä paremmin öljyt kestääkin.
1-15tkm kerta vuoteen
20-40tkm kaksi kertaa.
40-60tkm kolme kertaa

Olisiko näin hyvä?

Toki tähän vaikuttaa öljytilavuus. 960:iin meni 6,5l ja olikohan nissanin 1,8 koneessa 2,7l.

Noissa nissaneissa onkin öljynkulutus ongelmia alle 200tkm.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2020, 11:09:03 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #9 : 07.03.2020, 11:12:48 »
En ajaisi koskaan 30 tonnia samoilla litkuilla, varmaan 15-20 uudemmalla autolla ok...
Tätä kuulee paljon, mutta noita uudempia koneita purkaneena ja ihmetelleenä olen itselleni muodostanut, ehkä valheellisenkin mielikuvan, että uudemmat moottorit ovat vielä herkempiä sille moottoriöljyn likaantumiselle, kuin vanhempi tekniikka.

Itelläkin ollut yksi auto, josta porsi VVT-pyörä ja sen säätösolenoidi moottorin öljypesun jälkeen (seuraavana päivänä). Kyseessä oli kylläkin Renault, mutta juttelin erään merkkiin haksahtaneen kanssa jolla oli samalla moottorilla olevat saman ikäiset ranskanpullat pihassa. 504tkm mittarissa, orig. VVT ja solenoidi. Toisessa 43Xtkm (en muista enään), toinen VVT menossa ja solenoidia oli tilailemassa takertelun vuoksi.
Erona noilla oli öljynvaihto. Yli 500tkm ajettuun oli säntillisesti vaihdettu uudesta alkaen 9-11tkm välein öljyt. Toiseen muistaakseni 20tkm välein (huolto-ohjelma).

Oma isäni ajoi 1980 ja 1990 luvuilla järkyttäviä kilometrimääriä. 120-130tkm/vuosi ja kiireellisyyden (ja korjaamoiden epärehellisyyden) vuoksi alkoi venyttämään huoltoja. Parhaimmillaan mentiin se 25-35tkm samoilla öljyillä (toki lisätty jo litra tuossa välissä), mutta vaihtaessa öljyt olivat ihan normaalit "öljyt" eikä moottorit olleet edes pahemmin pikeentyneitä esim. venttiilikoneistostaan. Ajosuorite 98%:sti maantieajoa moottorin ollessa kokoajan tasalämpöinen. Vapaasti hengittävät bensakoneet ihan perinteisillä 10W-40 öljyillä, mitä tuohon aikaan kaupasta sai.

Öljynvaihdosta tinkiminen on jokatapauksessa hieman outoa, koska sen kustannukset varsinkin tänäpäivänä on naurettavat vrt. autoilun muihin kustannuksiin. Vähän jos vaivaa viitsii nähdä, niin laatuöljyjä saa edullisestikkin ja todella monessa korjaamossa on öljynvaihto "omilla litkuilla" ~50€. Jos vaikka kahdesti vuoteen tekee tuon vaihdon, niin työlle 100€, öljylle ja suodattimille sitten xxx€. Olkoot vaikka 500€/vuosi öljynvaihtoon, on sekin pieni summa melkein tilanteessa kuin tilanteessa.

Koska meillä on tänäpäivänä internet ja jokainen korjaamo on jonkin öljymerkin "sponsoroima", eikä Tekniikan Maailmakaan enään tee mitään talvitestejä millekkään öljylle, koska ne eivät sisällä kosketusnäyttöjä, on ns. "puolueettoman datan" saaminen todella vaikeaa. Tämän takia ite ajelen Bilteman synteettisillä öljyillä, siinä purkin kyljessä on melko kovat luokitukset sen hintaluokan öljyksi ja koska lainsäädäntö, pitäisi sen öljyn ne luokitukset täytttää.
Yks paskan maku onko se uudelleen tislattua, hydrokrakattua vai noiduttua. Näyttäs olevan liukasta jne.

Niin, jäi sanomatta että etanolilla ajaessa olen vaihtanut 6-8tkm välein. Lyhyttä kaupunkiajoa ja vain silloin pari kertaa kuukaudessa tulee poistuttua isommalle tielle. Öljyt menee tuossakin ajassa ihan vetisiksi litkuiksi.
Vinokone (volvo 940 B230FB) punerti öljyt todella herkästi. Etanolilla ajaessa 2tkm taajamapörräystä riitti siihen, että öljytikku haisi kotiviinille ja öljy oli todella punaista. Joskus tuo punerrus ja haju hävisi ajamalla esim. 500km maantietä, mutta useimmiten se punerrus vain pysyi ja pysyi. Talvella punertui todella herkästi, mutta toisaalta kylmälimaa ei muodostunut kertaakaan.
Tinakone (Volvo 850 B5254S) ei tehnyt tuota lähellekkään yhtä herkästi. Siinä ei alkanut pikkupakkasillakaan öljyt punertamaan tai haisemaan, jos moottorin vain ajoi edes lämpimäksi välillä. Samoin öljy ei ainakaan "tikkutestin" (eli tutkitaan sitä tikussa olevaa öljyä värin, hajun ja sormituntuman perusteella) perusteella muuttunut yhtään mitenkään sen kummemmin, kuin bensalla ajaessa, vaikka ajoin reilusti vaihtovälin yli etanolilla. Toki tarkemmassa testissä olisi varmasti eroja löytynyt.

Syy noiden kahden erolle lienee öljyn kierrossa tjsp. Toisessa öljyt lämpeävät vissiin nopeammin ja tasaisemmin, kun taas toinen luottaa vanhanliiton "roiskitaan vähän sinne ja tänne niin luistaa" -voiteluun. En tiedä...


Muutan lausuntoani että kerta vuoteen jos tulee noin 15tkm paitsi etanolilla. Mitä enemmän ajaa vuodessa niin sitä paremmin öljyt kestääkin.
1-15tkm kerta vuoteen
20-40tkm kaksi kertaa.
40-60tkm kolme kertaa

Olisiko näin hyvä?

Toki tähän vaikuttaa öljytilavuus. 960:iin meni 6,5l ja olikohan nissanin 1,8 koneessa 2,7l.

Noissa nissaneissa onkin öljynkulutus ongelmia alle 200tkm.
Jos puhut niistä sukkulamallin primeroista vai mitä helvettejä ne nyt oli, niin niissä on tehtaalta lähtiessään soikea alakerta. Tuosta on ollut takaisinkutsukin ko. moottorityyppien kohdalla.
Kivoja moottoreita, vaihdat mummon nokeentuneeseen nissaniin öljyt, niin pakoputkesta alkaa tupruttamaan sinistä ja öljykorkista pakokaasua. :2funny:

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #10 : 07.03.2020, 11:44:48 »
Mutta onhan se varma että 2,7l öljyä menettää ominaisuutensa paljon nopeammin kuin 6,5.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #11 : 07.03.2020, 11:52:33 »
Mutta onhan se varma että 2,7l öljyä menettää ominaisuutensa paljon nopeammin kuin 6,5.
Tottakai.

En nyt muista oliko joku -90 luvun transitti vai sprinter semmonen, että öljytilavuus oli pitkästi yli 10 litraa. Kyllähän ne nokiset semmosessa dieselpadassa on aina, mutta aika järkyttäviä kilometrimääriä semmosilla päästellään alkup. moottorilla. :D

Tosin iso öljytilavuus vaikuttaa myös öljyn lämpeämiseen, osin negatiivisesti ja osin positiivisesti. Vähäinen öljymäärä lämpeää nopeasti - kosteus haihtuu nopeasti eikä moottorin tarvitse lämmetä lämmettääkseen öljyä. Tosin vähäinen öljymäärä voi myös ylikuumentua herkästi, näin kävi harrastajatutulle 1.2 -litraisella pikkumoottorilla ahvenistolla. Yksi lämmittelykierros ja kolme kierrosta "täysillä" vakiomoottorilla - öljyn lämmöt yli 140 (jäähdytysneste pysyi max. 100) ja voitelun katoaminen. Ylikuumentuminen tosin harvoin on siviilimoottoreissa ongelma, koska vaikka ajettaisiin autobahnalla kaasu lattiassa puoli tuntia, niin välttämättä tällöinkään ei öljyt pääse ylikuumenemaan. Ihan vain sen takia, kun siellä 200km/h nopeuksissa sitä öljypohjaa "halaileva" ilmamassa on niin järkyttävä, että riittää jo jäähdyttämään sitä öljyä jonkinverran. Rata-ajossa kiihdytetään pienissä nopeuksissa rajusti ja vauhti tapetaan jarruttamalla jotta päästään kiihdyttämään - jäähdyttävä ilmamassa on huomattavasti vähäisempi.

Tosin transitilla harvemmin ajetaan rataa ympäri kaasu pohjassa (Sabine Smidt älä suutu), eikä mikään "normaalimoottori" kestä ratarääkkiä loputtomasti, oli sitä öljyä kuinka paljon tahansa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #12 : 07.03.2020, 12:26:26 »
Jos ostaa uudehkon auton jolla ei ole miljoonia ajettu eikä suunnittele pitää sitä montaa vuotta niin ei voita mitään sillä että 10tkm välein vaihtaa öljyt.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #13 : 07.03.2020, 12:27:53 »
Mutta onhan se varma että 2,7l öljyä menettää ominaisuutensa paljon nopeammin kuin 6,5.

Kyllä se 6.5litraa voi menettää nopeammin ominaisuutensa kuin 2.7litraa kun ajetaan lyhyttä ajoa...  ;)

Jos ostaa uudehkon auton jolla ei ole miljoonia ajettu eikä suunnittele pitää sitä montaa vuotta niin ei voita mitään sillä että 10tkm välein vaihtaa öljyt.

Ihan sama vaikka ajais vaihtamatta öljyjä jos ajaa 2 vuotta. 10tkm kyllä aika vähän nykyöljylle. Enemmänkin 15tkm noin normi käytössä ja normi moottorissa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #14 : 07.03.2020, 12:31:01 »
Ihan sama vaikka ajais vaihtamatta öljyjä jos ajaa 2 vuotta. 10tkm kyllä aika vähän nykyöljylle. Enemmänkin 15tkm noin normi käytössä ja normi moottorissa.
Volvolla huoltoväli on se vuosi, mutta monella merkillä voi olla 2v. Mutta vaikka pitäisi 5v ja ajaisi 100tkm. Ei vaikuta vaihtohyvitykseen, olet vain pistänyt autoiluun n. 500€ enemmän rahaa. Tuo siis jos extra öljynvaihdot ei ole huolto vaan että vaihdetaan öljyt.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Ateho  Elekma