Elekma  Autoracing

Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä

  • 54 Vastauksia
  • 32597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Laitetaans taas tänne tämä KAHAn vastaus mun kyselyyn aikoinaan, kun työmaalla siirryttiin tuohon systeemiin ja porukoilla alkoi vastuksia menemään...
Nykyään on taas jatkuva virta, laitoin saman vastauksen johtoportaaseen.. :knuppel2:

Saatte väitellä, onko tuossa perää? Ainakin vastukset on nyt kestäneet.


Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #1 : 18.11.2010, 08:54:24 »
Tuohan on täyttä asiaa mulla on menny kaksi vastusta samasta autosta just ton pulssisähkön takia. ei tosin samana talvena mutta samassa parkkiruudussa...

yritäppäs tommosella lämmittää autoa ennen töihinlähtöä se parituntia....
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #2 : 18.11.2010, 09:18:58 »
Enpä ole itse moiseen törmännyt, vaikka näiden kanssa jonkinverran touhuankin. Tämä koskee lienee vain nestelämmittimiä, ei säteilylämmittimiä ? Muistaakseni joskus oli Kahan edustajan kanssa puhetta, että säteilylämmitin on "tunteeton" lämpötilalle kun taas nesteessä olevan teho voi muuttua lämpötilan eli käyttöajan mukaan.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

hevonen

  • Vieras
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #3 : 18.11.2010, 09:49:32 »
Kai siellä säteilijässäkin vastus on? Käsittääkseni se vastus ottaa itseensä noista toistuvista päällekytkennöistä.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2010, 09:53:58 kirjoittanut hevonen »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #4 : 18.11.2010, 09:58:28 »
säteilylämmitin voi kestääkkin paremmin kun se on vaan kiinni lohkossa elikkäs osin ulkoilmassa niin siinä ei tuu samanlaista nopeeta muutosta vastukselle... ja ohan se muutenkin aika eri tehoinen niin...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #5 : 18.11.2010, 11:01:35 »
Taitaa lähteä nyt kolmas vai neljäs talvi "pakkasvahdin" kanssa...
Ei mitään ongelmia vastusten keston suhteen tms. Päinvastoin, sula auto odottamassa tuli lähtö mihin aikaan vaan. Sopivan kokoisella sisätilan lämmittimellä pysyy sopivasti sisätilat "nollassa".
Eli kyseessä on tämmönen: http://www.euroka.fi/pakkasvahti.htm

Rapiat viisikymppiä maksaa tällä hetkellä. En ole kellokytkinten kanssa enää tuon hankkimisen jälkeen pelannut.
 :)
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

hevonen

  • Vieras
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #6 : 18.11.2010, 12:35:18 »
Eipä välttämättä ihan heti näykään tuo vastusten vikaantuminen, kun katsoo vastuksen keskimääräistä elinikää normaalikäytössä.
Pikkupakkasilla ja lähellä nollakeliä meidän työmaalla nuo kytkentäjaksot olivat luokkaa 30 sek ja 1-2min huilausta. Siitä voi laskea montako kytkentää tulee vaikka 8 tunnin aikana.
Itse uskon tuota vastusvalmistajan testiä.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #7 : 18.11.2010, 13:45:22 »
30 sek ja 1-2min huilausta.
Eihän tollasella jaksotuksella kerkiä lämpiään kun kuski kun menee kylmään autoon. Nollan tienoilla tuo voi riittää mutta tuskin enää edes 15 asteessa.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #8 : 18.11.2010, 13:49:28 »
Miten toi sähkön katkaisu on käytännössä toteutettu ? Katkaistaanko kaikista tolpista yhtä aikaa virta pois, ja sitten taas yhtä aikaa päälle ? Mahtaa olla melkoinen piikki virrankulutuksessa pakkasella kun kaikki lämmittimet ja puhaltimet pärähtää yhtä aikaa käyntiin  :idiot2:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

hevonen

  • Vieras
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #9 : 18.11.2010, 14:08:44 »
Joo, se olikin siinä nollan tienoilla noin, niinkuin kerroinkin. Kytkentäaika säätyi ulkolämpötilan mukaan, haistelija oli pihalla seinässä.
Systeemi hoiti kytkentää ryhmittäin tolpissa, ei kaikissa samaan aikaan. Ei pahoja piikkejä tullut, muuten paska systeemi. Jos kylmän auton laittoi piuhaan, ei mitään apua huomannut muutaman tunnin käytöllä.
Mieluummin pidin ilman lämpöä. Joskus mullakin oli tinamoottorillinen käytössä, etuveto :sundaydriver: siinä oli säteilijä(400W  :D) Ei ollut mitään hyötyä tuosta "lämmityksestä".

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #10 : 19.11.2010, 10:54:41 »
Kyllä tuollainen mielestäni on pelkkää vastuksen kiusaamista, ensin lämmitetään punaseksi, ja sitte jäähdytetään, ja tuo sama monta kertaa päivässä.
Mielestäni jo tuo käyttötapa ei ole eduksi mihinkään ( paitsi sähkölaskuihin )

Miksi yleensä lämmittää, ja tuhoaa vastuksen, kun kone on kuitenkin kylmä  :-\
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #11 : 19.11.2010, 11:35:07 »
Täällä nykyisellä työpaikalla (tai siis kiinteistöllä jossa työpaikka on) on käytössä juuri tuollainen jaksosähkö. En tiedä tarkemmin speksejä, miten on toteutettu.

Tuon TDI:n kanssa huomasin, että iltapäivällä kun lähti työpaikan pihasta, neste oli sen verran lämmennyt ainakin anturin kohdalta, ettei hehkut menneet päälle. Mutta kun kone ei kunnolla ollut kuitenkaan lämmin, käynnistyminen oli monesti yhtä tuskaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #12 : 19.11.2010, 12:32:31 »
Taitaa lähteä nyt kolmas vai neljäs talvi "pakkasvahdin" kanssa...
Ei mitään ongelmia vastusten keston suhteen tms. Päinvastoin, sula auto odottamassa tuli lähtö mihin aikaan vaan. Sopivan kokoisella sisätilan lämmittimellä pysyy sopivasti sisätilat "nollassa".
Eli kyseessä on tämmönen: http://www.euroka.fi/pakkasvahti.htm

Rapiat viisikymppiä maksaa tällä hetkellä. En ole kellokytkinten kanssa enää tuon hankkimisen jälkeen pelannut.
 :)
Mikähän ( sähkön )säästö tuossa saadaan aikaan, jos ilman lämpötila on -18 astetta, niin pakkasvahti on jatkuvasti päällä ( ja siten myös sisätila, ja lohkolämmitin, tietysti sellaisessa paikassa, missä ei pakkasta ole kun 5 - 10 astetta talvisin, niin tuolla pätkimisellä voi nippa nappa selvitä, mutta ei sisätila, ja kone silloinkaan ole lämmin)::) kun normaalilla kellolla se on se normi kolmetuntia.
Ei äkkiseltään mielestäni mitään järkeä ( en tosin suuremmin perehtynyt ) ja jatkuva pulssitus pienemmillä pakkasilla ei hyvää vastuksille tee, no tiedä sitten.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2010, 12:36:01 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #13 : 19.11.2010, 13:20:54 »
Sätelylämmittimillä saa jo -5 asteen pakkasilla auto olla roikassa sen pari tuntia minkä taloyhtiön tolppa antaa.  Itse en tykkää että auto on sisältä nollassa, vaan mitä lämpimämpi sen parempi. Sen takia autossa onkin 2100w Defan lämppäri :).
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #14 : 19.11.2010, 14:21:39 »
Onko kenelläkään kokemuksia akkulämmittimestä?
Myynnissä mm. Motonetissa.
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

 

RallyBaron  Samppasport