Joo, hiukkassuodattimet tulivat, kun moottorit päivittyivät. Eli D5 185 hv / 2,4 D 163 hv ovat hiukkassuodattimellisia malleja. Nämä tunnistaa esim. harmaasta moottorinpeitteestä.
Itse pitäisin ensimmäisen polven D5:sta (163 hv) varmempana kuin noita uudempia, koska vanhemmissa on öljynvaihtoväli 20 tkm ja uudemmissa 30 tkm. Papatuksesta eli venttiilinnostajavioista voi lukea
tuolta. Varmasti tähän asiaan on useita näkemyksiä, mutta oma käsitykseni on, että nimenomaan tuo 30 tkm vaihtoväli aiheuttaa nostajavikoja. Vanhemmissa niitä ei ole juuri ollut.
Tosiaan, manuaali on noilla kilsoilla sellainen ostos, että kannattaa varautua kytkinremonttiin. Itse maksoin reilut 1400 töineen ja osineen, kun tilasin kytkinsetin itse Englannista. Tuolla rahalla tekis aika paljon remppaa automaattiinkin. Periaatteessa en nää mitään syytä karsastaa ajallaan huollettua ja asiallisesti toimivaa automaattia. Tietysti ne vievät kaupungissa enemmän ja vero on kovempi CO2-lukeman takia.
Hankintakeskustelussa on varmasti sanottu kaikki mahdollinen. Omasta mielestäni yleisimpiä vikoja/ominaisuuksia dieseliä koskien
- Mittariston juotosviat, 2003 ja vanhemmat (korjaus n. 200 e)
- Etupään pyöräntuennan osat ovat kulutustavaraa kuten muissakin aikakauden isoissa etuvedoissa
- Kuskinpenkin saumat ratkeavat ja/tai selkänojan sivutoppaus hajoaa
- tankinluukun sarana hajoaa (10 e osa)
- takavalojen polttimot ovat kulutustavaraa
- koukun sähköjen asennus on kallista
- käsijarru on häiriöherkkä: ei kestä mitään käkkärikäännöksiä ja nätilläkin käytöllä voivat hihnat irrota (--> takapyörä jumissa)
- Välijäähdytin voi haljeta alaosasta, tod. näk. jäätyvän kondenssiveden takia.
- ilman Ardiccia lämpeää hitaasti
Silloin kun alustassa ei ole mitään väljää, niin mukava pelihän tuo on kaikin puolin. Teknisesti ehkä paras juttu on erittäin hyvä ruostesuojaus. Ei tarvii viettää unettomia öitä ennen katsastusta tai olla metsarihitsaaja.