Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Googen LH projekti - B230F ja B230A männät (monttu 2,2->0,6mm)?

  • 184 Vastauksia
  • 74835 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Painetta niissä putkissa on niin vähän, että ihan klemmarilla kiinnnitetty letkukin toimii kyllä. Putkileikkurilla siististi vaan poikki(putsaa putken pinta ennen leikkaamista!) ja letkua väliin, hieno. Kunhan siis on kunnollista letkua.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Painetta niissä putkissa on niin vähän, että ihan klemmarilla kiinnnitetty letkukin toimii kyllä. Putkileikkurilla siististi vaan poikki(putsaa putken pinta ennen leikkaamista!) ja letkua väliin, hieno. Kunhan siis on kunnollista letkua.

Googlettelin eilen ja sattui silmään automaattilaatikkojen korjauskirja. Siinä "Line pressure" on paikoillaan 50-91psi ja "Stall speed pressure" 137-242 psi. Tuo paine mitataan laatikon toiselta puolelta samoin kuin "governor pressure". Paine olisi tuolla laatikon sisällä 3.5-16.7 bar, mutta mikä paine vaikuttaa tuossa jäähdyttimen putkistossa?

Eli jos laitan letkua, niin joku 20bar letku pitäisi riittää?

Jotenkin tuo letku ei houkuta. Jos tuota nykyistä putkea taivuttelisi putken taivuttimella eri asentoon ja sitten, kun menee poikki, teettää hydrauliikkapuljussa uudet  puolimetriä pidemmät putket :). Nuo uudet saisi sitten taivuteltua miten haluaa.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011, 09:45:04 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Jäähdyttimen putkistossa ei juurkaan ole painetta, huuhteluvaihtoja tehneet tietääkin että kun virtaustie vaan on vapaa niin paine on sama kun puhaltamallakin. Sitä en tiedä, paljonko painetta syntyisi jos sen tulppaa, mutta sehän nyt ei oikeastaan edes liity tuohon putkien muutokseen. Villi veikkaus vakiokuosissa on baarin kymmenyksiä, alle puolen baarin kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011, 11:19:59 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Jäähdyttimen putkistossa ei juurkaan ole painetta, huuhteluvaihtoja tehneet tietääkin että kun virtaustie vaan on vapaa niin paine on sama kun puhaltamallakin. Sitä en tiedä, paljonko painetta syntyisi jos sen tulppaa, mutta sehän nyt ei oikeastaan edes liity tuohon putkien muutokseen. Villi veikkaus vakiokuosissa on baarin kymmenyksiä, alle puolen baarin kuitenkin.

Ok. Taittelin nuo nyt aluksi sivuun ja päätän myöhemmin mitä teen. Yritin arpoa korjauskirjoista mistä öljy lähtee ja mihin palaa, mutta ei auennut. Luulisi puhaltavan vapaasti öljypohjaan?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Ok. Taittelin nuo nyt aluksi sivuun ja päätän myöhemmin mitä teen. Yritin arpoa korjauskirjoista mistä öljy lähtee ja mihin palaa, mutta ei auennut. Luulisi puhaltavan vapaasti öljypohjaan?
Näin luulisin, mutta varmaksi en osaa sanoa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Ei puhalla vapaasti öljypohjaan, öljypumpun jälkeen lähtee lauhuttimelle ja palaa sieltä venakoneistoon ja hukkuu sinne.

EDIT: Kuva mistä näkyy vielä noi öljyputket.

« Viimeksi muokattu: 01.05.2011, 13:17:06 kirjoittanut Sjtv »
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Ei puhalla vapaasti öljypohjaan, öljypumpun jälkeen lähtee lauhuttimelle ja palaa sieltä venakoneistoon ja hukkuu sinne.

Siellähän voisi sitten olla kovakin paine?

Tänään tuli taas hitsailtua ja jälki on karua, mutta tiivistä :).



Pakoputken tuessa hitsasin kaksi klemmaria taivuteltuun lattarautaan. Kollektorille ja v-pannalle piti tehdä tilaa ja siksi tuollainen mutkittelu. Tangot tukevat tuota lattaa aika näppärästi molemmin puolin kolmesta kohtaa. En ole vielä sovittanut paikoilleen, kun ei tosiaan ole sitä v-pantaa enkä ole vielä viilannut moottoritukea riittävän matalaksi, etta pakosarja sopisi paikoilleen.

Tein noita samantien kaksi kappaletta erilaisilla supisteilla.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2011, 18:41:45 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Se paine ei ole ongelma niissä automaatin öljyputkissa, lämpö on. Pitää olla sellasta letkua joka kestää toistasataa astetta lämpöä. Ja unohdat ne kaikki syyläriviritykset ja ostat kunnon lisäjäähyn. Ethän myöskään unohda tehdä shift kittiä, jottet polta kytkinpakkoja uusilla tehoilla  ;) .

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Minen tiedä, millasta ajoa tarttisi olla, että tarvisi tuota lisäjäähyä. Testattuna noin +25c paahteessa vetää 1300kg asuntovaunua vähän ripeää 90kmh pitkä siivu motaria(turbiinilukko ottais satasessa vasta, eli turbiini auki) 230fk+aw71l paketilla, yli 90C ei laatikkoöljyt ollu kun kesken tuon vetäs rampille sevverta että mittas laatikkoöljyputken lämmön. Ja autossa ei ollut kuin se "öljynlämmitin" syylärinpäädyssä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Se paine ei ole ongelma niissä automaatin öljyputkissa, lämpö on. Pitää olla sellasta letkua joka kestää toistasataa astetta lämpöä. Ja unohdat ne kaikki syyläriviritykset ja ostat kunnon lisäjäähyn. Ethän myöskään unohda tehdä shift kittiä, jottet polta kytkinpakkoja uusilla tehoilla  ;) .

Juu en ymmärrä miten tuo laatikko toimii, mutta en ole sitä vielä purkanut eli shift kit on tekemättä. Jos tämä laatikko laukeaa, niin tekisin tuon uuteen laatikkoon ennen asennusta. Onkohan mistään saatavissa edullista korjaussarjaa näihin laatikoihin ja kuinka tarkasti mallinumero pitää tietää tilatessa?

Tilasin kaksi kappaletta 13 rivisiä öljynjäähdyttimiä, hain öljynsuodattimen alle tulevan ryöstölaipan ja kunhan kaikki osat on kasalla mittailen putket ja käyn teettämässä jossain hydrauliikkaliikkeessä (missä Espoon lähellä on hyvä ja edullinen?) teettämässä uudet. Letkua tulee sen verran väliin, että koneen heiluminen ei katko putkia.

Minen tiedä, millasta ajoa tarttisi olla, että tarvisi tuota lisäjäähyä. Testattuna noin +25c paahteessa vetää 1300kg asuntovaunua vähän ripeää 90kmh pitkä siivu motaria(turbiinilukko ottais satasessa vasta, eli turbiini auki) 230fk+aw71l paketilla, yli 90C ei laatikkoöljyt ollu kun kesken tuon vetäs rampille sevverta että mittas laatikkoöljyputken lämmön. Ja autossa ei ollut kuin se "öljynlämmitin" syylärinpäädyssä.

Laatikossa on niin paljon öljyä, että luulisi jo pelkästään sen hillitsevän ylikuumenemista. Laatikon ulkopintaakin riittää säteilemään lämpöä ja johtamaan sitä ilmaan. Siitäpä tuli mieleen, että voisi olla hyvä välillä pestä laatikosta körnät päältä ja alta pois :).

Tutkailin Mobilin sivuilta jonkin ATF:n speksejä ja viskositeetti ilmoitettiin korkeimmillaan vain @100 astetta. Toinen mielenkiintoinen juttu eli öljyn leimahduspiste oli >185 astetta. Pienikin vuoto pakosarjan lähellä polttaa auton samantien. Jos tuon öljyn lämpötila vaihtelee ulkolämpötilan ja 150+ asteen väliä, niin en enää ihmettele kuinka vaikeaa on mitata tikulla öljynmäärä.

Laatikon kylkeen ruuvailtiin korjauskirjassa painemittareita. Samaan paikkaan öljynlämpömittari kiinni ja lisää tuiketta mittaristojoulukuuseen :).
« Viimeksi muokattu: 04.05.2011, 20:12:10 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Nyt olen edennyt ajatuksissa taas muutaman piirun. Pyörittelen sitä, että laitanko öljyjäähyille pelkkää letkua vaiko osan matkaa putkea?

Letkuliitoksia pystyisi myös tekemään itse. Letkuun kierretään sisälle hydrauliikkaliitin ja ulkopuolelle kierretään holkki. Eikö tämä olisi se kaikkein fiksuin tapa tehdä kaikki nuo putkistot? Letkut kiinni koriin kumipäällysteisillä letkukiinnikkeillä. Jos letkut pettävät, niin vanhasta kierretään liittimet irti ja kaupasta uutta letkua.

Ongelma on tosiaan vain se letku. Lämpöä pitäisi kestää ja paljon. Normaalit hydrauliikkaletkut kestää n. 100 astetta ja pitäisi kestää ainakin 150 astetta. Teflonletku voisi olla simppelein valinta, mutta eipä taida nuo kierrettävät liittimet enää sopia ja letku maksaa jonkun hinnaston mukaan 1/4" kokoisena 15,70e/m ja 1/2" kokoisena 30,10e/m. Nuo muut kuumaa kestävät letkut maksoivat toisen hinnaston mukaan vielä enemmän. Letkut taitavat olla aika arvokkailta ainakin teräsputkeen verrattuna. Jos noihin vetoihin menisi yhteensä noin 10 metriä letkua, niin hintaa tulee reilusti yli 300e pimpelipom :uglystupid2:

Letkuksi kävisi:
PTFE-teflonletku -60 - 260 astetta
Dunlop Hiflex 814AE Commander 1SN -40 - 150
Gates G2XH +300 F eli 150 astetta celciusta
"R150K - Kuuman kestävä 1-kudosletku" -40 - 150
« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 11:11:11 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Sovittelin taas pakosarjaa ja sain kaikki putket paikoilleen, mutta nelonen on palkissa kiinni. Sanonko? No, kohta sanon... Voi tuut tuuut!

Jos kerran tuo apurunko tai etupalkki tai wåt ever on kaikissa sama, ei tuo ketun putki sovi tuonne muutenkuin rälläkällä.

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Jos letkut on kerta ton hintasia, nii ehkä kannattaa vaikka ostaa semmonen halpa hydrauliikkaputken taivutin ja harjotella sillä ne putkivedot... oppiipahan taas uuden taidon ja tulee kunnolliset O0
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Jos letkut on kerta ton hintasia, nii ehkä kannattaa vaikka ostaa semmonen halpa hydrauliikkaputken taivutin ja harjotella sillä ne putkivedot... oppiipahan taas uuden taidon ja tulee kunnolliset O0
Samaa mieltä. Putki on halpaa.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Samaa mieltä. Putki on halpaa.

Täytyy käydä hydrauliikkaliikkeessä tai IKH:lla ihmettelemässä jahka motivaatio palaa. Tällä hetkellä all-time-low. Viimeisessä kuvassa sellainen monitoimiputkentaivutin vähän pilkisteleekin :).

Pakosarja paikoillaan, mutta ei siltikään sovi:
http://aijaa.com/v.php?i=002247999550.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=001037999551.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=002977999552.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=003037999553.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000457999554.jpg

Nelosen putki on palkissa kiinni. Välistä ei mahdu edes tuo nippuside mikä kuvissa pilkistää. Kuinka paljon pakosarja vaatii "varoetäisyyttä"?
« Viimeksi muokattu: 07.05.2011, 15:33:28 kirjoittanut googe 2.0 »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron