Samppasport  Futurez

Googen LH projekti - B230F ja B230A männät (monttu 2,2->0,6mm)?

  • 184 Vastauksia
  • 74660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Nonii täähän alkaa olemaan pikkuhiljaa jo loppusuoralle päin kääntymässä? :)

Kunhan nämä jo päätetyt romut saan asennettua paikoilleen, en tähän hätään keksi mitä vielä tekisin? Pientä säätöä tuo moottorinohjaus vielä kaipaa, mutta se on sellaista siistiä sisätyötä :).

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Nyt kun on taas päässyt ajelemaan tällä, niin pompsahti esiin jäähdytysnesteen kulutus. Siellä täällä on ollut pientä vuotoa ja olen klemmareita kiristellyt ja vaihdellut, mutta nestettä silti katoaa. Lämmöt ovat olleet vähän koholla monasti (siis viisari sojottaa muutaman millin lämpimän puolella), mutta nyt on öljylle ja laatikolle jäähdyttimet laskemassa järjestelmän kuormitusta.

Tulpat ovat pikemminkin karstaiset kuin puhtaat.

Neste on täysin kirkasta eli ainakaan öljyä ei kulje mukana. Jonkin verran painetta tuonne tuntuu kertyvän. Ylävesiletku ei ole kivikova, mutta kovempi kuin toisessa Volvossa. Puristussuhde on nostettu 11.x:1:n ja siitä lisää kuormitusta järjestelmälle, mutta jostain falskaa. Paisarin alla olevan palkki on jäähdytin nesteestä märkä ja palkin alla valumareiän ympärillä kirkasta geelimäistä töhkää. Paisarin alla oleva letku vuosi jonkin aikaa, mutta nyt on ehkä tilkitty. Lokaria pitkin ei noru enää nestettä.

Purin eilen paisarin korkin eikä siellä sisällä ollut oravia tai linnunpesiä ja kaikki venttiilit olivat auki. Olisiko korkin pitämä paine liikaa?

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Mitenkäs tää muuten liikkuu, kun tässä on se voittajavaihteisto vähän viemässä
enintä puhtia?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Mitenkäs tää muuten liikkuu, kun tässä on se voittajavaihteisto vähän viemässä
enintä puhtia?

Mitenkään muuten en ole mitannut kuin persdynolla. Ero lähtöpisteeseen on tähtitieteellinen, mutta muutoksiakin on tehty aika paljon. Joku GPS/AGPS -sovellus voisi olla aika hyvä näiden "musta tuntuu" arvioiden lisäksi. Dynoon en ole ainakaan vielä menossa. Nyt naatiskellaan...

Tänään sain mittarit toimintaan. Ensimmäinen painemittari näytti 2-3 barin painetta kun kone ei käynyt ja käynnissä 0.1bar...

Normaali paine ajossa on 3baria ja nousee vain hieman kierroksilla. Ehkä n. 4bar? En nyt muista monenko baarin paineella nuo öljyruiskut aukeavat tai mikä on tuon öljypumpun paineenrajoitusventtiilin paine. Kun ulkona on n. 20 astetta lämmintä paine oli kylmäkäynnistyksessä noin 4baria.

Laatikon öljylämpötilasta en ole vielä päässyt kunnolla käsitykseen, mutta ensimmäisellä lyhyellä ajolla lämpötila ei noussut yli 55 asteen.

Nyt aletaan tosiaan lähestyä sitä pistettä, että auto on viimeistelyä vaille valmis ja projekti on tullut päätökseen.

Kiitos kaikille avusta, jota ilman ei hommasta olisi tullut mitään. Hannu_264 antoi erityisen suuren panoksen. Erityiset kiitokset hänelle.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Nyt autolla on ajettu n. 2000 km kasaamisen jälkeen ja vaihdoin "moottorinohjauksen säätötulpat" uusiin.

Jostain luin, että tälle >11:1 <12:1 puristussuhteelle NGK:n lämpöarvo olisi 8. Tuollaisilla olen nämä ensimmäiset pari tuhatta nyt ajanut eli BPR8ES. Nyt laitoin tilalla BPR8EIX -tulpat. Pienempi iridium pintainen kärki yms. ja mikä tärkeintä kaksin- tai kolminkertainen hinta :).

Miltä nuo vanhat tulpat näyttävät?

Pomppasi heti silmään nuo valkoiset pisteet tuolla reunoissa, mutta onko tuo alumiinia vaiko jotain kattilakiveä tms.?
Tulpan rei-istä kun tihrustaa sisälle, männän päällä on vähän karstaa.

---
Rapsuttelin tulppia ja liotin ne yön yli lamppuöljyssä. Kupin pohjalla on tuhkan tms. seassa pientä metallilastua ja öljyn seassa lilluu pienen pieniä hippusia. Fikkarilla nuo saa kimmeltelemään ja suurennuslasilla näkyy aivan selvästi. Tuota tavaraa ei montaa mikropicogrammaa ole, joten en vielä nappaa kantta irti. Kunhan löydän endoskoopin, niin yritän tihrustella tulpan rei-istä männistä paljealuetta.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 18:29:45 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Eipäs nuolaista ennenkuin tipahtaa :).

Jäähdytinnestettä on tällä kannella kulunut asennushetkestä tähän päivään aina vähän kerrassaan. En ole siitä sen enempää stressaillut, kun kaikki on muutenkin vasta vaiheessa ja vuotojakin on ollut siellä täällä. Vuodot on paikkailtu, mutta nestettä silti kuluu. Putkesta ei tule valkoista savua ja tulpat on "normaalin" näköiset. Mitä nyt edellisissä tulpissa tuota alumiininakutushippua. Noo, ajelinpa eilen 150km ja perille tullessa vilkaisin konehuoneeseen. Öljytikku oli noussut pois paikoiltaan ja majoneesimössöähän sieltä tursusi.

Voi tutti!

Paisarissa nestepinta laski aina lähelle minimiä, muttei ole koskaan ollut aivan tyhjä. Jotenkin kutittelee ajatus, että lohkossa ei välttämättä olisi mitään halki, vaan kannessa tai sitten nakunaku ja kansipahvi on mutkalla.

Kansi vaihtuu ja puristukset laskee aavistuksen. Turboilijat vievät kaikki 531 -kannet nenän edestä, mutta eiköhän tässä 530:kin pärjää. Jonkinlainen porttaus ja avot taas mennään.

Koneen käydessä kuuluu silloin tällöin tietyllä kierrosalueella narinaa/värinää. Toivottavasti lakrut eivät ole saaneet tuosta glykolista kipeää? Koneella on ajettu n. 2000km remontin jälkeen ja jos se nyt on tuo kansi halki, niin öljyn seassa on ollut kokoajan glykolia.

Nyt pitäisi päättää mitä teen:
1. Vaihdan pelkästään kannen ja huuhtelen ATF + moottoriöljy seoksella koneen puhtaaksi.
2. Puran koko moottorin, vaihdan kaikki laakerit ja männän renkaat ja pesen möhnät pois harjalla.

Kumpi vaiko kampi on järkevämpi?

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
No ei ne laakerit ainakaan narise. Uus kansi päälle ja kovaa ajoa.. Jos se kansi on rikki.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2011, 19:18:21 kirjoittanut Sittana »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
No ei ne laakerit ainakaan narise. Uus kansi päälle ja kovaa ajoa.. Jos se kansi on rikki.

Hommasin koeponnistussatsin ja yritän hakea vuotokohtaa jahka suurimmasta hatutuksesta selviän.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Jepulis. Joku urpo meinasi pölliä tämän. Jäi kuitenkin haaveeksi ja työkalunsakin jätti virtalukkoon. Tuli ilmeisesti kiire? Noo, toivottavasti jäät kiinni - paskiainen.

Ihan sitten tätä lukeville rosmoille tiedoksi: Minulta ei pöllitä autoa ihan tuosta noin vaan. Saat kantaa mukana toista autoa kaikkine sähköosineen ja johtosarjoineen ja saat huolella arpoa mikä panee hanttiin, kun ei käynnisty ei sitten millään. Ehkä jopa sanoisin ettei maksa vaivaa.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Jepulis. Joku urpo meinasi pölliä tämän. Jäi kuitenkin haaveeksi ja työkalunsakin jätti virtalukkoon. Tuli ilmeisesti kiire? Noo, toivottavasti jäät kiinni - paskiainen.

Ihan sitten tätä lukeville rosmoille tiedoksi: Minulta ei pöllitä autoa ihan tuosta noin vaan. Saat kantaa mukana toista autoa kaikkine sähköosineen ja johtosarjoineen ja saat huolella arpoa mikä panee hanttiin, kun ei käynnisty ei sitten millään. Ehkä jopa sanoisin ettei maksa vaivaa.
Mulla on kanssa aika erikoinen käynnistyksen esto. :D

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Mulla on kanssa aika erikoinen käynnistyksen esto. :D

Omansa kun tuntee aikalailla läpikotaisin, niin sinne mahtuu kaikenlaista jäynää. Tekisi mieli asennella kaikenlaista muutakin pikkukivaa, mutta täytyyhän se rosmonkin työturvallisuus huolehtia :). Rattilukkoa olen aina karsastanut, mutta nyt tuollaisen joutuu hankkimaan. Eiköhän paskiaiselle jäänyt asia kaivelemaan ja tulee vielä kokeilemaan.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Omansa kun tuntee aikalailla läpikotaisin, niin sinne mahtuu kaikenlaista jäynää. Tekisi mieli asennella kaikenlaista muutakin pikkukivaa,

katkasijoita piiloon ja kovaääninen hälytin huutamaa auton sisälle sillain että ku istuu penkille ni huuto alkaa kuulumaa, ei sielä kauan aika voi olla  ;D

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
katkasijoita piiloon ja kovaääninen hälytin huutamaa auton sisälle sillain että ku istuu penkille ni huuto alkaa kuulumaa, ei sielä kauan aika voi olla  ;D

PIR, niin ei tarvitse istumaankaan käydä, kun voi juosta suoraan hevon kuuseen. Pitäisi vaan kyetä laukomaan 12v relettä.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Jostain ihmeestä ja kummasta iski hetkellinen motivaatio puuska ja purin pikkusen konetta. En löytänyt vuotokohtaa tuuttaamalla jäähdytinjärjestelmään painetta. Pumppailin painetta ja tökin halvalla endoskoopilla palotilaan ja kanaviin, mutta missään ei näkynyt pisaraakaan. Sormikaan ei löytänyt kosteutta venttiilien luota.

Tässä pari otosta tulpanrei-istä sisään. Kontrastia tuli säädettyä aivan liikaa eikä tuota perunapellosta osaa sanoa onko sen keskeltä noin möykkynen? Karstaa on kuitenkin reuna-alueilta täräytetty taivaan tuuliin ja pakosarjan ja pakokanavan sisäpinnoilla oli alumiinihilettä. Tuon endoskoopin ledit ovat aika sinisinet ja siitä tuo kuvien sävy. Auto ei ole ydinkäyttöinen ;).









---
Purin kantta pidemmälle ja nokan viimeinen laakeripukki ja nokan pinta oli naarmuilla. Kun nyppäsin virranjakajan irti, oli siellä välissä reilusti majoneesia. Tuo laakeripukki on ainakin yksi paikka, josta alumiinisilppua on irronnut. Saapa nähdä missä kunnossa männät ovat.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2011, 11:14:18 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Mistä ostit endoskoopin?

 

KL-varaosat  Race.fi