Carcom Oy  Ateho

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 96946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Kultakeskiöinen hunajakenno nyt vaan on The Vanne ihan mihin vaan kasarihärveliin, aina ja jokatapauksessa. Sulta tosin puuttuu punanen nahkasisusta... :hello:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Jos kaksiväristä haluaa niin itse hakisin sellaista jossa olisi koneistettu "naamataulu" ja mustat puolien reunat tai toisin päin.

Laitappas ajatuksestasi joku kuva tahi linkki. Katsotaan sen jälkeen ollaanko vielä puheväleissä  ;).

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Kultakeskiöinen hunajakenno nyt vaan on The Vanne ihan mihin vaan kasarihärveliin, aina ja jokatapauksessa. Sulta tosin puuttuu punanen nahkasisusta... :hello:
Vois olla aika sutenööri fiilis ajella tuollaisella yhdistelmällä.

Tuo Lenso on komee vanne, mutta ongelmaksi tulee spacerit. Ei niiden paksuus vaan se seikka,
että 16" Lensoa olen löytänyt vaan 5x100 jaolla. Ja 5x108 -> 5x100 jaonmuutos spacereita olen
tavannut vain ison meren takaisilta toimijoilta. Ja sieltä tilaaminen tulee kovin usein vähä turhan
kalliiksi. Jos joku tietää, mistä tuollaisia löytyy tältä mantereelta, niin avatkoon sanallisen arkkunsa
tai iäksi vaiekoon.

17" Lensoa on sitten saatavilla 5x112 jaolla ja niille kyllä löytyy helposti spacerit. 17" löytyy
jopa 5x108 jaolla ET:n ollessa 20, mutta ei kultaisena. Muissa väreissä kylläkin. Ja tää juttu
kyrsii ja ankarasti  *tumppuun->.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
SuperDTM ja maalaa keskiosan mustaksi tai mistä väristä ite tykkääkään.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa aapo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vannetukussa oli ainakin viimeviikolla vielä poisto tarjouksessa 5*110--> 5*100 spacerit. Keskireikä oli aika pieni mutta sorvissa pyöräyttää helposti isommaksi. Satakymppi jakohan on iha käypäne ku keskireikä vaan on sopiva. Tais olla 13 euroa hintaa per kpl.

-Aapo

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
SuperDTM ja maalaa keskiosan mustaksi tai mistä väristä ite tykkääkään.

Tuo Super DTM on komein vanne, minkä takaveto Volvoon voi laittaa.
Mutta niitä ei saa mistään ja taitavat olla aika leveätkin kaiken lisäksi.

edit. vai ei löydy ja vielä "vain" 8" leveänä:

http://www.chromefälgar.se/index.php/dack-falger/product_search/tyrerimsearch

Hintaa 6000 ruattin kruunua eli eli alle 700 €.

Vi säljer till både privatpersoner och företag i Sverige men vi exporterar även till Norge,
Danmark, Finland och Tyskland  *taavih->.

Pitänee alkaa keksimään mammalle hyviä selityksiä, miksi ne on juuri nuo ja miksi niistä
kannattaa maksaa tuon verran.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2014, 00:57:46 kirjoittanut hazaa »

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Laitappas ajatuksestasi joku kuva tahi linkki. Katsotaan sen jälkeen ollaanko vielä puheväleissä  ;).

Jotain vähän tätä luokkaa. Rimpulahan tuo on mutta kuitenkin.


Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2119
    • Instagram kuvat

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Lenso

Tää olisi kyllä se ykkösvaihtoehto. Tarjolla olevat vaihtoehdot ovat 15" kultainen tai 17" musta.
Toki mustan saa värjattyä kultaiseksi, jos se siitä kiini on. 16" olisi mun ykkösvalitani, mutta tuon
kokoista Lensoa en ole sopivala ET:llä enkä jaolla mistään löytänyt. Luulen, että ajomukavuus
on reilusti parempi 16" kumeilla.

17" Lenso olisi puoli tuumaa kapeamipi, kuin Super DTM. Ja tää asia olisi pelkkäää plussaa. Kaiken
kukkuraksi tuo 17" Lenso on kalliipmi kuin Super DTM. Mun kun pitää katsastaa tää auto kesärenkain.
Jos saisi leimauksen hoidettua talvikumeilla, niin ongelma olisi jo ratkaistu.

Se asia on kyllä päätetty, että vanteet tulevat olemaan sopivalla jaolla varustettuja, että mun ei
tarvi alkaa spacereiden kanssa pelaamaan. Tarpeeksi ahdasta tuolla meidän ulkovarastossa ilman
ylimääräisiä vannesettejä.

Kyllä mä kiroan hurrit till helvetten, kun ovat tollasen jaon vanteisiinsa valinneet  :nohnoh.
Jos joku osaa kertoa, mistä 16" Lensot sopivalla jaolla takavetoon löytyy, niin kerro, pliis.

Tällainen linkki löytyi juuri:
http://www.autopartuk.com/lenso-bsx-wm-59.php ja siellä seisoo seuraavan lainen huomautus:
"Note: This wheel is available Blank, so can be drilled to almost any fitment." Taidanpa
kysyä mitä tuo almost any fitment oikein tarkoittaa. Varmaan sorry, but not to 5x108. Ja eipä
noiden vanteiden ET:tä ole missään kerrottu. Tuo on muuten asia, mikä tulee vastaa turhan
monen vannemyyjän nettisivuilla.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Jotain vähän tätä luokkaa. Rimpulahan tuo on mutta kuitenkin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ajatuksesi selvisi, kiitos kuvallisesta selvennyksestä. Nää on mun mielestäni malliltaan hiukan liian
modernit tollaseen vanhaan kulkineeseen. Huulta olisi kyllä aika kivasti tarjolla.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Malli on tosiaan totaalisen väärä mutta tuollaisella värityksellä kun saisi jotain vanhemman koulukunnan vannetta niin voisi olla aika tyylikäs ilmestys. Hmmmm, Virgossahan olisi kantikkaat puolat ja minun Virgot on muutenkin aika lailla maalin tarpeessa...

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Malli on tosiaan totaalisen väärä mutta tuollaisella värityksellä kun saisi jotain vanhemman koulukunnan vannetta niin voisi olla aika tyylikäs ilmestys. Hmmmm, Virgossahan olisi kantikkaat puolat ja minun Virgot on muutenkin aika lailla maalin tarpeessa...

Tossa sulle pikku värivinkki Virgojen henkiinherättämisessä. Kova työ varmaan, mutta kyllä
on komeimmat näkemäni Virgot. Tuollaiset joskus mielessä erittäin vahvasti pyörivät.


Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: White Power; taas yksi 240. Ahtoa ja alustaa.
« Vastaus #223 : 17.06.2014, 18:36:48 »
Tervehdys täältäkin. Jotain on tapahtunut.

Tuossa "uudemmassa" Volvossa on takajouset jo aikansa eläneet ja siihen piti sitten tilata K.A.W:n madallussarja. Ja kun en oikein
tykkää tosta 240:n pomputtvasta takapäästä, niin tilasin siihenkin saman valmistajan jousisarjan. Nämä laitetaan sitten alle. Tuossa
alla näkyy molemmat jousisetit. Yllätys oli suuri kun lähetti toi jouset kotiovelle. Sellainen 150 cm pitkä (sulka päässä) oleva pikku
tyttönen seisoi paketin kanssa ovella. Ihmettelin, että missä on toinen paketti. Voi kerpele sentään, jokin sähläys. Mutta kun tartuin
pakettiin, niin paino kyllä kertoi molempien sarjojen olevan samassa paketissa. Ja tuo pikku mimmi oli kantanut laatikon autosta ovelle.
Painoa laatikolla oli kuitenkin yli 30 kiloa. Toinen yllätys oli se, että 240:n jousissa on enemmän rautaa kun S70:n jousissa. Joo, näiden
jousien mukana tule ne vaadittavat TUV-dokumentit. Ja puslasetti takapäähän tuli tilattua Ruotsista.





Seuraavaksi sitten maalaushommiin. Viime kesänä maalailin joitain osia mustalla (ei 2k-maalilla) ja
lopputuloksen saattaa arvata. No saan maalata ne sitten tänä keväänä uudelleen. Nyt hankin sellaisen
maalin, mikä myös pitää ruosteet poissa ja pysyy kiinni. Paikallinen automaaleja myyvän liikkeen
avulias myyjä sai minut vakuuttuneeksi Poradur 2K HS UNI PRIMER +UV PINNOITE tuotteesta.
Maalilla on monta hyvää ominaisuutta:
- yhdistetty pohja- ja pintamaali
- hyvä korroosiosuoja
- hyvä värin pysyvyys
- pysyväeti elastinen
- kuivuu 60 minuutissa jopa -20 pakkasasteessa
- voi maalata ilman lämpörajoitusta
- maali sopii teräs-, alumiini-, sähkösinkattu- kovamuovi- ja tiilipinnoille

Maail onkin oikeasti peltikattomaali. Käytetään paljon myös autoprojekteissa. Niin myös nyt tässäkin.
Halpaa ei ollut, mutta jos nyt pysyisi ruosteet poissa.



Ei muuta kun maalaamaan siis. Ulkona 2 astetta pakkasta. Ja jumankauta sentään, maali kuivui tuossa
lämpotilassa alle tunnissa. Maalausaikaa maalilla on kuulemma reilu kaksi tuntia. Kysyin maalia ostaessani,
jotta mitä jos sekoitan maalia liikaa. Neuvottiin laittamaan maalikerroksen päälle hiuksen hieno kerros
ohennetta ja maali mahdollisimman viileään paikkaan säilytykseen. No mähän sekoitin sitten liikaa maalia
ja tein kuten neuvottiin. Maali säilyi maalauskelpoisena kolmen yön yli. Jos vaan ruoste pysyy poissa, niin
tämä tuote ansaitsee kyllä suuret kehut.



Joustenvaihto oli aika nopea operaato tällä kertaa. Takapää on muutenkin nopea homma. Etupäässä jouset
vaihtui myös helposti. Edes jousipuristimia ei nyt hommassa tarvittu. Madallusjousen vaihto toiseen on siis
aika kivuton homma. Tosin työvälineviritykset oli ns. hiihtoliiton hyväksymät. Mutta erittäin toimivat.
Jousisetin madallus on valmistajan mukaan 40/30 mm. Autossa oli siis ennen joustenvaihtoa edessä Lesjön
madallusjouset ja takana katkaisemattomat kuormajouset. Mittasin korkeudet navan keskeltä lokarinkaareen
seuraavin tuloksin 35/35 cm. K.A.W:lla korkeudet ovat 33,5/31,5 cm. Eli madallusta tuli.

Lesjö vasemmalla ja K.A.W. oikealla






Mutta muuttuiko mikään muu kuin alustan korkeus?  No kyllä muuttui. Tietyiltä osin alusta muuttu hemmetisti
mukavammaksi. Eteenkin moottoritienopeuksissa auto on aika kiva ajaa. Vaikka takapään puslat ovatkin loppu.
Jousituksen pintakovuus väheni, mutta peräpää ei kyllä vieäkään ole ihan sitä mitä haluaisin. Terävät nypyt tulee
vieläkin läpi. Siis takana. Etupää on ihan siedettävä ja mukavampi kuin Lesjöillä. Kun kyydissä on takapenkillä kaksi
raavasta miestä, niin tilanne on toinen. Silloin mennään ihan mukavasti. Onkohän tää jo iskariasia. Olisikohan Sasch
Advantage sittenkin parempi vaihtoehto? No parannusta tapahtui  ja ero siihen mistä lähdettiin (Motonetin kaasuiskarit)
on huima. Kyllä tästä vielä ihan siedettävän kulkineen saa aikaiseksi.

Potkuahan tässä autossa ei vielä oikein ole ja lisähevosten haku aloitettiin. Lastun tilasin Tonilta. Ensin tuli väärä lastu,
mutta asiat kyllä hoituivat kivuttomasti kuntoon. Kahta eri lastutettua boxia on kokeiltu. Toinen siis Tonin lastuttama ja
toinen boxi on muistaakseni joku 900-saarjan boxi. Tonin versio toimii jotenkin pehmeämmin ja vähemmin särmikkäämmin
eli on käytössä mukavampi.



Ahtopaineen mitattiin ennen lisähevosten puristusta ja tulokseksi saatiin noin, 0,35 bar. Paineiden nosto tehtiin alla näkyvillä
tarpeilla. Metallinen t-haara ja pätkä letkua. Letkua katkottiin ja mitattiin välillä paineet. Letkuvirityksellä saadaan kuulemma
mukavampi vaste kaasupolkimeen, eikä sellaista turbolle ominaista äkäistä potkua pitäisi ilmetä. Eikä muuten ilmenekään. Nyt
ahtoja on 0,8 bar ja kulkua saatiin hiukan lisää.



Paineidennoston yhteydessä vastaan tuli ilkeää nykimistä sellaisella 0,5 bar paineella, kun kierroksia koneessa oli 2000-3500. Täyttä
tehoa ei ollut kovin mukavaa ulosmitata. Kokeiltiin molempia boxeja, mutta sama ongelma molemmilla. Kele sentään. Asiaa hiukan
tutkittiin ja löydettiin kaksi hiukan huonoa tulpanjohtoa. Mutta seuraavana päivänä töihin ajellessa huomasin, että nykiminen on
kadonnut eikä sitä nyt kuukauden ajon jälkeen ole enään ilmennyt. Tulpanjohdot on nyt myös vaihdettu toimiviin. Jopa mammakin
on nyt tyytyväinen, kun kuulemma ei "kaiken maailman Fordit" enään roiku puskurissa  :3/4 jättää sen:.

Mun "Volvo Omamekaanikkoni" haluaa kokeilla lastujen tuunausta ja tästä taitaa tulla sitten jonkinmoinen testipenkki sille. Tarkoitus
olisi mahdollisuuksien mukaan parantaa nykyistä lastua ja tehdä sitten mahdollisesti viinalle oma lastu. Katsotaan mitä tästä syntyy.
Aihe on mulle täyttä hepreaa...


Lambda-anturin vikavalon nollaamista olen päässyt treenaamaan. Koodina 2-1-2. Kun valo on nollattu se syttyy työmatkalla valehtelematta
300 metrin tarkkuudella samassa kohtaa tietä. "Volvo Omamekaanikkoni" kehoitti nollaamaan vikavalon ja ajamaan töihin alkupätkän motaria
pitkin. No eipä vikavalo syttynyt töihin mennessä. Mutta takaisin tullessa syttyi. Työmatkan alkupätkillä on 40-60 km:n nopeusrajoituksia ja
vikavalo syttyy, kun tuollaista nopeutta ajelee. Lambda-anturin kunto on tarkastettu ja se toimii normaalisti. Onkin herännyt epäily siitä, että
down pipen jälkeen oleva vuoto pakoputken sauma kohdassa sekoittaisi anturin toimintaa.

Tilasin eräältä foorumilaiselta etupäähän hiukan jäykistettä. Ja totta tosiaa etupää kyllä jämäköityikin. Poikkituki oli mallia "istuu heti paikalleen".
Ylä GT tukien kanssa sen sijaan oli hiukan ongelmia. Sain sitten ensimmäisen parin tilalle toisen ja sen sain istumaan pikku madauksen avulla.
Hyödylliset kalikat totta tosiaan.





Peränvaihdon yhteydessä vaihdetaan myös jarrukilvet. Ostin foorumilta käytetyt kilvet ja kunnostin ne. Puhdistus ja sitruunahappokylpyä.
Alla olevat kuvat kertovat kuinka rapaisista ja pinttyneistä kilvistä tuli ihan hyvät ja siistikuntoiset osat. Maali pintaan ja eiköhän nuo nyt
muutaman vuoden kunnossa kestä. Tuo sitruunahappo on kyllä mainio ruosteenpoistoaine. Sillä edellytyksellä, että asialla ei ole hoppu.
Kokeilin myös Bilteman vaaleanpunaista happotahnaa. Olisikohan fosforihappoa. Toimiin sekin ja on nopeampaa kuin sitruunahappo.
Tuo sitruunahappo vaan on reilusti edullisempaa ja mukavampaa käyttää.







Reaktiotangot laitetaan myös kuntoon ennen peränvaihtoa. Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman paljon valmiiksi ennen peränvaihtotöihin
ryhtymistä. Vanhojen puslien irroitus on ollut aika työlästä hommaa. Ensin laitoin ruosteenirroitusainetta, jotta saataisiin metalliholkit helposti
irti. Työmaalla on käytössä Rocol-merkkistä metallin työstöainetta, joka toimii hemmetin hyvänä ruosteenpoistoaineena. Eka holkki sahattiin
halki ja hakattiin irti. Toinen holkki saatiin prässillä irti. Toinen tanko onkin sitten kovempi pala purtavaksi. 5 tonnin paineella holkki liikkui sen
verran, että päätettiin laittaa lisää Rocolia ja antaa sen vaikuttaa vielä muutama päivä ja kokeillaan uudelleen. Kyllä nuo holkit irtoaa halkaisemalla
ja hakkaamalla. Prässillä hommaolisi vaan hiukan nopeampaa ja siistimpää. Kuinkahan kova homma on saada uudet puslat paikoilleen...






Eipä tässä nyt muuta. Auto on päivittäisessä ajossa, eikä mitään ongelmia ole esiintynyt.

ps. nyt näyttää siltä, että olen ostamassa M90 ja turbokonetta viritysaihioksi  ::).
« Viimeksi muokattu: 17.06.2014, 18:38:29 kirjoittanut hazaa »

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: White Power; taas yksi 240. Ahtoa ja alustaa.
« Vastaus #224 : 18.06.2014, 09:54:50 »
Mistä sait tuon poikkituen ja sen kiinnikkeet?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy