Elekma  Autoracing

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 97135 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #150 : 18.03.2013, 16:37:44 »
Autoa ajaneena en kyllä tiedä mitään ei-kuuluvaa pompotusta takaa, veikkaan että yrität nyt muuttaa taka-akselia massattomaksi ja se ei ole ihan helppoa. Näissä tarttis tietää mitä toinen oikeasti tarkoittaa pompotuksella...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #151 : 21.03.2013, 16:25:02 »
Takajousien simulointia jatkettu.

Nyt kontissa pauttiarallaa 70 kiloo ylimääräistä lastia. Ja perän käytös muuttui
totaalisesti tuolla lisäkuormalla. Kuormajousi siis toimii suunnitellusti.

Tuo aiemmin mainitsemani "pomputus" oli historiaa ja perä käyttäytyi jopa
mukavuuspainotteisesti. Kuitenkaan ilman ylimääräisiä notkumisia. Aika hyvä
juttu.

Kun aletaan noita kiloja kasaamaan hifiasennukseen, niin tulos on seuraavanlainen:
akku 16 kg ja pääteet n. 20 kg ->vielä jäisi 35 kg käyttämättä. No subihan vielä
puuttu, mutta ei siitä kai ihan 35 kilon mötikkää tule. 20 kiloa sensijaan voi mennä
rikki.

Joten en nyt panikoi tuon takajousituksen kanssa sen enempää ja katson tilanteen
uudestaan, kun kontissa on hiukan äänentoistosälää. Eikä tuo ylimääräinen paino
talvellakaan niin huono juttu ole.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #152 : 21.03.2013, 16:34:53 »
Helposti painaa kunnon subi 35kg.

Itellä on paksusta filmivanerista tehty abt. 60l ja 10" tuplamagneetti tehosekoitin, sisällä kulmarautavahvistukset muistelen, että tuo painaa just sen 35kg.

Pakillinen työkaluja mukaan niin sekin painaa helposti jo 15- 20kg ja 5l varabensaa 5kg...

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #153 : 21.03.2013, 16:50:10 »
No mulla kotelosta tulee sellainen 35 litrainen. Aion kyllä valaa seinustoille hiekka-hartsia
tai vetonit tasoitetta. Eli kyllä siitä painoa kertyy. Raskasta hifiä nääs.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #154 : 21.03.2013, 17:02:38 »
hehheh itselläni pelkkä subin vahvistin 1kanavainen painaa mun muistaakseni sen 15kiloa ja subi ilman koteloa 40kilon paikkeilla. Siihen kotelo päälle niin subi 50-60kiloa

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Muutama kysymys herroilta etuvedon vanteista ja speicereistä.

Kuten tiedämme takavedon vanteita on kovin haastavaa löytää. Etuvetojen valikoima runsasta
ja komeitakin vanteita tarjolla. Tarjontaa voisi hyödyntää.

Tarvitaan spacerit. Olen tutkinut http://www.rimsntires.com/specs.jsp sivua. Se ei kuitenkaan
kerro ihan kaikkea. Jos leikitään ajatuksella, jotta vanne on 7" leveä ja rengas 205, niin minkä
levyiset spacerit eteen ja taakse?

Tuleeko etuspacereiden kanssa ongelmaksi niiden ohuus, eli jääkö spacereiden kiinnitysmuttereiden
kannat liian ylös. Käsitääkseni autossa olevat vanteiden kiinnityspultit on mahdollista vaihtaa pidempiin,
jolloin voisi käyttää tämän kaltaisia spacereita http://www.tommisbillet.com/fi/tuotteet/spacerit ?
Taaksehan käy sitten paksummat, joissa itsessään on jo nuo vanteenkiinnityspultit.

Mutta minkä paksuisilla spacereilla homma järjestyy?

EDIT. et oli 40 ...
« Viimeksi muokattu: 23.03.2013, 12:19:54 kirjoittanut hazaa »

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Katsastuksissa ei mee läpi kuin mäihällä, mutta periaatteessa noi pidemmät pultit ja spacerit toimii. Joku laillinen setti taitaa olla kun orggispulteilla kiinnittää spacerin napaan ja siihen kiinnitetyistä pulteista sit vanteeseen. Joku viisas varmentanee asian.

Ja kyllä takavetoihin hienojakin löytyy, galaxy, polaris, eiker jne jne
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3197
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Katsastuksissa ei mee läpi kuin mäihällä, mutta periaatteessa noi pidemmät pultit ja spacerit toimii. Joku laillinen setti taitaa olla kun orggispulteilla kiinnittää spacerin napaan ja siihen kiinnitetyistä pulteista sit vanteeseen. Joku viisas varmentanee asian.

Ja kyllä takavetoihin hienojakin löytyy, galaxy, polaris, eiker jne jne

Suomen hieno lainsäädäntö ei hyväksy edes TUV:itettuja levikkeitä. Ainoastaan vannevalmistajan ko vanteeseen hyväksymät ja autovalmistajan ko autoon tarkoittamat spacerit kelpaa leimalla.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Long time, no see...

Täällä paljoakaan ole tapahtunut. Suunnittelutyöä on pääasiassa tehty. No vanneasia on (kai) saatu
loppuun. Kaksi vaihtoehtoa on, kokellaan ja mietitään sen jälkeen.

Vanneasia on pyörinyt päässä enkä päässyt selvyyteeni itseni kanssa. Aloin siis etsimään aluvanteita.
Tarkoitus oli ostaa 15" Virgot, mutta sellaisia ei löytynyt tarpeeksi ajoissa. Yhtenä päivänä niitä sitten
tarjottiin peräti kolmea eri settiä, mutta silloin oli jo liian myöhäistä. Tori.fi:stä löysin myynti-ilmoituksen
takavetoon sopivista vanteista. Soittoa Sawoon ja edulliset kaupat 15" aluvanteista syntyivät. Vanteiden
et on 15, joten niiden pitäisi istua autoon ihan hyvin. Vanteet on hiekkapuhallutettava ja maalattava.
Maalautan molemmat vanteet, sekä käännetyt peltivanteet, että myös aluvanteet. Aluvanteista tulee
mustat ja peltivanteiden väriksi tulee tumma metallinhohtoharmaa. Sovittelen sitten molempia ja päätän
mitkä tulevat autoon. Voi olla, että pidän molemmat. Saa nähdä.

Puhallukseen ja maalaukseen lähtevät vanteet.


En saanut vanteita Tampereen ammattiopistolle kunnostettavaksi. Kyselyihini ei vastattu, joten
joku toinen ratkaisu piti pulmaan löytää. Ylöjärveltä löysin hiekkapuhaltamon (hiekkapuhallusmaattanen),
joka puhalsi ja maalasi vanteet. Nopeasti ja mielestäni edullisestikin. Peltivanteet 80€ ja aluvanteet 120€.
Eli 200€ koko setti. Aluvanteista tuli satininmustat ja ne on muuten upean näköiset. Peltivanteista tuli
tummanharmaat. Molemmille vanteille on hankittu käytetyt "testikumit", joilla vanteita kokeillaan auton
alle. Molemmilla renkailla ajelee kevyesti yli yhden kesän ajot.

Hiekkapuhalletut ja maalatut vanteet.


Eipä mulla nyt muuta  :hello:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Ihan ko maa olisin nähny tän liikenteessä tommosilla leveänlaisilla pellivanteilla tänään?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Ihan ko maa olisin nähny tän liikenteessä tommosilla leveänlaisilla pellivanteilla tänään?
ootko ny ihan varma? :D
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Kummallinen yhteensattuma  ::).

Hiukan maistiasia muuttuneesta vanne- ja rengaskoosta. Yksi "tyyppi" varotteli ja vakuutti,
jotta auto muuttuu ihan kauheaksi ajaa. No onneksi nyt ei kuitenkaan käynyt niin. Urat
löytyy motarilla nyt kyllä helpommin. Tohon nyt on jo ehtinyt etuvedon kanssa tottua.

Auto muuttui hemmetin paljon mukavammaksi ajaa. Varsinkin peräpään osalta. Se pinta-
kovuus, mitä olen valitellut väheni nyt radikaalisti. Täytyy tarkastaa molempien (14" ja 16")
renkaiden paineet. Tuo ero ajomukavuudessa on nimittäin älyttömän suuri. Nyt tää 240 alkaa
tuntua jo ihan autolta eikä traktorilta.

Seuraavaksi kokeillaan sitten 15" aluvanetta. Kunhan ensin saan kumit niihin.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Täälläkin on vihdoin joku tehnyt jotain. Nyt tulee muutama kuva, koska niitähän aina halutaan.

Toinen etuovi vihdoin viety vaimennuksien osalta loppuun.

Ovissa olevat reiät siis tukittiin alumiinilevyjen paloilla. Homma oli aika yksioikoista. Hiukan alumiinilevyjen taivuttelua ja
sovittelua ennen liimamassan käyttöä. Nuo alumiinilevyt piti kiinnittää liimamassalla ja vaimennusmatolla saman aikaisesti,
jotta levyt istuvat paikoilleen ja pysyvät paikoillaan liimamassan kuivumisen ajan. Kikka toimi hyvin ja levyt istuvat oikein
hyvin paikoilleen. Alkaa avonainen ovi jo etäisesti muistuttamaan koteloa. Samassa yhtydessä kiinnitin jakosuotimelle tehdyn
kotelon paikoilleen. Tarkkasilmäinen lukija huomaa myös oven alareunaan ilmestyneen suurennetun reiän bassoelementille.
Tilaa tarvitaan, koska elementit ovat kooltaan 8". Eli autoon tulee sittenkin 6,5" suurempia kaiutinelementtejä.



Olin jo sitä mieltä, että tämä saa riittää vaimennuksen osalta, mutta kun katselin noita ikkunan- ja ovenavausmekanismien seutuja,
niin eihän tuollaisia aukkoja voi oviin jättää. Ne olisi siis vielä tulpattava jollain keinolla. Ongelmaksi nousee se, että ovipahvikin pitäisi
saada vielä takaisin oveen kiinni. Eli aukot pitää tilkitä jollain aika ohuella materiaalilla. Alumiinilevyt olisivat voineet toimia, mutta
otetaan nyt tähän väliin hiukan perusteita lasikuidulla työskentelystä. Kun kerran on kesä ja ulkona lämmintä.

Tarvitaan siis lasikuitumattoa, hartsia, kovetetta, alumiinifoliota ja teippiä. Tuo pahvinpala on tarvittava mallikappale aukon peittämiseen.
Sen malliset lasikuitupalat pitäisi saada aikaiseksi. Alumiinifolio kiinnitetään tasaiselle pinnalle teipillä kiinni. Folion päälle sitten laminoidaan
lasikuitu. Lasikuitumatosta kannattaa leikata etukäteen sopivan kokoiset palat valmiiksi ennen hartsin ja kovetteen sekoittamista. Ei tule
sitten turhaa paniikkin hartsin kuivumisen kanssa.



Hiukan hartsia folion pinnalle ja ensimmäinen lasikuitumaton pala folion päälle. Sitten lisää hartsia kunnes lasikuitumatto on kauttaaltaan
kostea hartsista. Sitten toinen mattokerros ja hartsia. Ja toisen perään kolmas. Tämä riittääkin tässä tapauksessa. Ja sitten odotellaan
hartsin kovettumista. Ei kestä pitkään hellekelillä. Hartsin kuivuttua teipit levystä irti ja lasikuitulevy sekä folio lähtevät siistissä paketissa irti.
Sen jälkeen revitään folio irti lasikuitulevystä. Irtoaa ihan helposti. Nyt meillä on siis tarvittavaa materiaalia aukkojen peittämiseen.





Sitten piirretään mallin avulla lasikuitumattoon leikkausviivat ja leikataan palat irti. Näin ohuen lasikuidun leikkaa siististi esim. peltisaksilla.
Hiukan reunojen hiontaa ja levyt ovat valmiit asennettavaksi. Kiinnitys tapahtuu helposti vaimennusmaton suikaleilla.







Alla sitten valmis etuovi. Oven alareunassa oleva aukko sai osakseen erikoisvaimennuksen, koska midielementin asennuspaikka saa olla
mahdollisimman tukeva. Tämä ovien vaimennus saattaa näyttä äkkiseltää aika simppeliltä pikkuhommalta, mutta aikaa tähän on kyllä
kulunut reilusti. Ja repsikan puoli on vielä puoliksi tekemättä. Pellit tukevoituneet, reiät tukittu ja ainoa huolenaihe on sitten oviverhoilun
paikalleen saaminen. Se selviää sitten myöhemmin. Toivottavasti ei tarvitse alkaa veistelemään mitään pois.



Seuraavaksi sitten tulee lisää passoa. Eli subin kimppuun. Ja sen koko ei tule olemaan 6,5" vaan hiukan enemmän...

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
No niin, bassoa on saatu asennetuksi takakonttiin.

Aluksi suunnitelmat oli siis laittaa kaksi kappaletta 6,5" elementtejä refleksikoteloon. No suunnitelmat elää ja muuttuu.
Nyt tilenne on se, että kontissa on yksi 12" elementti. Toistakin 12" elementtiä joskus testaan (Pioneerin litteä elementti)
sekä nuo 6,5" elementitkin pääsee testipenkkiin. Jollei tää tämän hetkinen viritelmä räjäytä tajuntaa heti ensi metreillä.

Mitä kontissa sitten on. Tuossa alla hiukan teoriaa siitä. Auton ikään ja aikakauteen sopivaa asennusta:

FREE-AIR:
Free air-asennuksella tarkoitetaan subwoofer elementtien asennusta siten, että takana oleva kotelo on ikään kuin ääretön.
Siis periaatteessa niin suuri, että "kotelolla" ei ole juurikaan elementin kartion liikettä kontrolloivaa vaikutusta. Elementti on
asennettu siis "vapaaseen ilmaan" (=free air). Asennusta kutsutaan englanniksi myös nimellä "infinite baffel", mikä tarkoittaa
ääretöntä etulevyä eli niin suurta levyä etteivät sen taakse syntyvät ääniaallot pääse koskaan sen etupuolelle.

Vapaasta asennuksesta huolimatta elementti tulee asentaa siis siten, että sen taakse syntyvät ilmanpaineen vaihtelut eivät
pääse vastakkaisvaiheisina elementin etupuolelle aiheuttaen akustista oikosulkua.

Yleensä "äärettömänä etulevynä" autossa toimii tavaratilan ja matkustamon välinen hattuhylly ja takapenkki. Free air -asennus
onkin yleensä mahdollista toteuttaa vain sedan-malliseen autoon, vaikka on viistoperäisissäkin autoissa tavattu toimivia free air-
sovelluksia. Viistoperäisissä autoissa tavaratila ei ole välttämättä sellaisenaan riittävän tiivis suhteessa matkustamoon.

Kotelossa oleva ilma kontrolloi elementin kartion liikettä ja kokonaisuus muodostuu kotelon ja elementin yhteistoiminnasta. Free
air-asennuksessa kotelolla ei ole kontrolloivaa vaikusta ja elementti ikään kuin kontrolloi itse itseään. Tämä asettaa elementille tiettyjä
vaatimuksia, koska mm. kartion liikepoikkeama kasvaa merkittävästi matalimmilla taajuuksilla. Mitään yleispäteviä arvoja free air-
asennukseen soveltuvalle elementille on vaikea antaa, mutta toivottavaa olisi kuitenkin suhteellisen tukeva rakenne ja pitkähkö
liikepoikkeama. Periaatteessa mikä tahansa laadukas elementti toimii free air -asennuksessa.

Free-air -asennuksen ongelmat liittyvät elementin hallitsemattomaan käyttäytymiseen sen resonanssitaajuuden alueella ja erityisesti
sen alapuolella. Toisto voi olla voimattoman tuntuinen tai sitten resonanssitaajuutta korostava. Herkkyys ja mekaaninen tehonkesto
ovat myös kotelovaihtoehtoja pienemmät. Parhaimmillaan free air tarjota kuitenkin erittäin alas ulottuvan lineaarisen toiston, joka on
lisäksi tarkka ja erotteleva.


Joku ilonpilaaja infosi mua, että takapenkin taakse kyllä mahtuisi 12"elementti ja tilaakin jäisi yli vielä muutama sentti. Sitten joku
toinen halusi myydä free-air asennukseen sopivan elementin. Siitä se sitten lähti. Takaniskatukia ei siis laiteta takaisin, ainakaan tässä
vaiheessa. Elementiksi valikoitui DLS AO 12". Korvattiin kaksi pientä elementtiä yhdellä hiukan suuremmalla. Noita pienempiäkin kyllä
vielä tulen kokeilemaan.




Eipä sitten muuta kuin rakentamaan jonkinlainen kiinnityslevy tuolle 12" elementille. Tarvitaan levyä, liimaa, poraa, jyrsintä, puristimia,
sirkkeliä jne jne... Asennuslevyn paksuudeksi tulee yhteensä 40 mm:ä ja se saa nyt riittää. Ensin sirklasin kolme saman kokoista levy ja
kiinnitin ne puristimilla yhdeksi paketiksi. Sitten reikä keskelle levyä jyrsimen harppia varten. Reikä pitä saada samaan kohtaa jokaiseen
levyyn, jotta elementinkin reikä on jokaisessa levyssä samassa kohtaa. Sitten vaan jyrsin laulamaan. Reikiä pitää tehdä kahden eri kokoisia.








Sitten koesovitus tässä välissä. Parempi varmistaa, että elementti istuu paikalleen. Ja hyvin istuu. Sitten pitää porata elementille kiinnitysruuvien
reiät. Käytän iskumuttereita, koska levyt ovat lastulevyä ja lastulevy ei ole parasta materiaalia silloin, kun ruuveja pitää ruuvailla auki ja kiinni
useammin kuin yhden kerran. Ja taas olisi reikien osuttava kohdilleen, koska muuten pultteja ei saa muttereihin kiinni. Hyvä keino reikien
porauskohdan merkitsemiseen on puuporaterä, koska siinä on keskellä terävä kärki. Jättää hyvän merkin levyyn. Poranterän on oltava tasan
saman kokoinen kuin elementissä olevat kiinnitysreiät, jotta reiänpaikan saa oikeaan kohtaan. Ensin porasin 6 mm:n terällä, koska pultit ovat
sen kokoisia. Sitten levyt ympäri ja toiseltapuolelta porasin 8 mm:n terällä pikku pätkän, koska iskumutterit tarvitsevat 8 mm:n reiän istuakseen
hyvin levyyn.












Enään tarvitsee siis laittaa paketti kiinni autoon ja tämä osio olisi tältä osin tässä. Näin siis teoriassa. Käytännössä homma meni niin, että
sovitettiin ja muokattiin muutamaan kertaan, jotta paketti istui paikalleen. Tämä kun oli ensimmäinen kappale, niin ihan kaikkea en osannut
ottaa suunnitellessa ja visioidessa huomioon. Nyt paketti istuu paikalleen nätisti ja on kiinni tukevasti kuudella pultilla auton rungossa.
Elementin sain kiinnitettyä "vain" seitsemällä pultilla. Alimmainen eli lähimpänä kontinpohjaa olevan pultin kiinnitys ei onnistunut, kun tila
kävi liian ahtaaksi. Tämä tosin oli odotettavissakin.





Tässäpä tämä. Näyttää niin nopealta hommalta, mutta aikaa tässäkin meni. Valmista tuli melkein ekalla kerralla. Sitten vaan toivotaa, että
toteutus vastaa teoriaa ihan käytännön tasollakin. Odotukset on aika korkealla. Elementti on ihan OK tavaraa, samoin tulevat vahvistimet.
Virtaa tulee olemaan tarjolla ja konttikin pitäisi olla aika hyvin eristetty matkustamosta. Jos tää ei toimi, niin sitten vaan kotelon tekoon.
Ei tää sen kummempaa ole  V:>

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Rojekti etenee pienen ja epävarmoin askelin  :)

Koska autoon tulee kaksi akkua, niin sille toiselle pitää jokin järkevä sijoitupaikka keksiä. Konttiin tulevalle akulle
pitää keksiä jokin järkevä sijoituspaikka. Ja sellainen löytyikin kuskinpuoleisesta syvennyksestä. Paikka siis löytyi.
Nyt pitää vaan ratkaista, kuinka saan akun pysymään syvennyksessä paikoillaan. Taitaa mennä lasikuituhommiksi.
Lasikuidusta pitää laminoida muotti syvennyksestä ja akulle jonkinlainen teline muottiin kiinni. Siitä lähdetään.



Normi lasikuituhommaa, suojaus, laminointi, irroitus ja viimeistely.







Koska laminoitu muotti istuu aika tiukasti syvennyksessä, niin mielessä kävi talvi ja kondenssivesi. Jos syvennykseen
kondensoituu kosteutta, niin se ei pääse kuivumaan vaan jää pellin ja lasikuidun väliin. Tätähän ei kukaan halua tapahtuvaksi.
Tein reiän muotin pohjaan ja laitoin muutaman vaimennusmaton suikaleen muotin ulkopinalle. Nyt muotti on hiukan irti
syvennyksen pinnasta. Muotti istuu yhä paikalleen hyvin ja ilmalle jäi pieni kulkureitti.



Sitten akulle jonkinlainen teline. Se valmistui vanerinpalasta ja neljästä kulmaraudasta. Kulmaraudat liimamassa kiinni vaneriin.
Varmistin kiinnityksen vielä lasikuidulla. Maalia pintaan, jotta kosteus ei imeydy vaneriin. Telineen kiinnitin muottiin tietty lasikuidulla.
Aika simppeli teline akulle.



Muotin kiinnitin syvennykseen vaimennusmatolla. Sen saa siis helposti tarvittaessa irti. Akun kiinnitys tapahtuu simppelisti tuollaisella
kiristettävällä liinalla. Akku istuu hyvin paikallaan eikä hölsky mihinkään suuntaan telinessään. Samaan monttuun tulee vielä sulakepesä
sekä virranjokoblokki. Muuta sinne ei sitten enään mahtuisikaan.



 

Autodiagnoosi  Carcom Oy