Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Alex89 - 29.06.2018, 17:17:41
-
Hei.
Olisiko jollain hieman valaisevaa tietoa, miten pääsisin autooni sisälle? Kyseessä 99 vuosimallinen v70 tdi.
Auto on seisonut pihassa pari kuukautta ja akku tyhjeni. Ainoat autossa olevat lukot on kuskin ovessa sekä takaluukussa. Takaluukun lukkoa ei ole koskaan käytetty ja se on jumahtanut täysin ja kuskin oven lukkokaan ei toimi.
Kuskin lukkoa kun koittaa avata, avain kääntyy n. kahdeksaosakierroksen vastapäivään ja nuppi nousee hieman, mutta ei tarpeeksi. Jos vääntää väkisin neljänneskierroksen niin lukosta kuuluu naksahdus, mutta nuppi ei nouse ja lukko ei aukea.
Toissatalvena auto viimeksi tyhjännyt akun ja silloin kuskin lukko toimi vielä normaalisti.
Olen koittanut jo päästä sisälle rautalangalla nuppia nostamalla. Kuskin oven nuppi ei tunnu nousevan millään vaikka saa hyvän otteen, repsikan oven nupin sain nostettua paljon vähemmällä voimalla kuin kuskin puoleisen mutta lukko/ovi ei aukea. Onko näissä jonkin sortin varkaudenesto, että ovea ei saa auki sisältä kun virrat on poissa?
Olen myös koittanut aseöljyllä öljytä lukkopesiä, mutta ei ole auttanut asiassa ollenkaan.
Alkaa tuntua, että ainoa keino rupeaa olemaan ikkunan läpi meneminen. Kokemuksia eri ikkunouden vaihtohinnoista? Mistähän olisi halvin mennä sisälle jos mikään muu ei auta...
-
Ovissa on salpalukot. Ei aukene ilman sähköä. Vaikka menisit lasista sisään ei ovi aukea kammesta vetämällä.
Hieno keksintö jos ja kun vikaantuu vaikka kolarissa ja ovet ei aukee eikä ole sähköä et sais ikkunaa alas ja konehuoneessa palaa.
Takaoven pikkulasi on helpoin irrottaa mut vittumainen mennä sisälle. Takasivulasi on vittumaisempi irrottaa ja helppoa mennä sisään. Nää on niitä valintoja.
-
Kokeile rassata se takaoven lukko. Tai saisko konepellin auki irrottamalla lukkopellin tms ja lataamalla akkua sitten lukot auki?
-
Kokeile rassata se takaoven lukko. Tai saisko konepellin auki irrottamalla lukkopellin tms ja lataamalla akkua sitten lukot auki?
Noista alat, pitäisi vähäinenkin jännite piisata lukon avaamiseen, valojen kautta tai laturin plussaan virtaa, älä heti riko autoa :-\
-
Heis, ainakin pulleakylkisessä toimii seuraava: Ota siitä jäähdyttimen alta muovisuoja pois, ronklaa koukulla konepellin vaijeri ja vedä sillä pelti auki. Sitten vaan jumpstarteri kiinni akkuun ja avaat ovet kaukosäätimellä. Näin mentiin veljen entiseen autoon. Uskon vaijerin löytyvän näin vanhemmastakin. Onnea yritykseen :)
-
Startin virtakaapelin liitin ehkä helpoin paikka syöttää virtaa, miinuskaapeli vaan sitten runkoon.
-
Jos on vetokoukku, niin sieltä oikeaan napaan syöttämällä virtaa saa monesti myös herätettyä sen verran että ovet saa auki.
Mutta tuon kuskin oven toiminta kuulostaa siltä, että kunnon rasvaamisella se alkaisi vielä toimimaan ja saat oven auki. Tässä on hyvä syy miksi niitä mekaanisia lukkoja pitäisi käyttää myös niissä autoissa joissa on kaukosäätimellä keskuslukko. Monet kerrat käyn työni puolesta murtautumassa autoihin ja työ on usein haastavempaa jos oven lukkoa ei ole ikinä käytetty avaimella.
Noissa on tosiaan murtolukitus joten siksi se ovi ei aukea rautalangallakaan.
-
Etulasi on muutamalla 3 euron klipsillä kiinni hississä. Pari kertaa hajonnut nuo klipsit pakkasella, kun lasi ollut jäässä ja avannut vahingossa ikkunan. Eli saisiko ikkunaa jollain kammettua alaspäin, että nuo klipsit antaa periksi.
-
Jos on vetokoukku, niin sieltä oikeaan napaan syöttämällä virtaa saa monesti myös herätettyä sen verran että ovet saa auki.
Mutta tuon kuskin oven toiminta kuulostaa siltä, että kunnon rasvaamisella se alkaisi vielä toimimaan ja saat oven auki. Tässä on hyvä syy miksi niitä mekaanisia lukkoja pitäisi käyttää myös niissä autoissa joissa on kaukosäätimellä keskuslukko. Monet kerrat käyn työni puolesta murtautumassa autoihin ja työ on usein haastavempaa jos oven lukkoa ei ole ikinä käytetty avaimella.
Noissa on tosiaan murtolukitus joten siksi se ovi ei aukea rautalangallakaan.
Vetokoukku pistokkeineen löytyy. Millaista jännitettä sieltä uskaltaa syöttää? Uskaltaako koittaa suoraan akkulaturilla verkkovirrasta? Löytyy laturi jolla saa syötettyä 12V tai 6V. Vai olisiko turvallisempi ladata vanhaa akkua ja siitä koittaa antaa virtaa?
-
Sieltä vaan laturilla 12V asennossa, menee suoraan akulle. Sulake siellä on välissä. Uskaltaa ladata ihan niinkuin latais suoraan akun navoista.
Laturista sit riippuu, että lataako mitään, jos akku on ihan tiltissä, (modernit laturit), jos ei niin sit vaan vanha rautasydänmuuntajalla varustettu laturi kehiin, jota ei kiinnosta akun kunto pätkääkään.
Sent from my SM-G930F
-
Vetokoukku pistokkeineen löytyy. Millaista jännitettä sieltä uskaltaa syöttää? Uskaltaako koittaa suoraan akkulaturilla verkkovirrasta? Löytyy laturi jolla saa syötettyä 12V tai 6V. Vai olisiko turvallisempi ladata vanhaa akkua ja siitä koittaa antaa virtaa?
Kestää syöttää 12v ihan surutta.
-
Laturi on kyllä erittäin vanhaa mallia. Riittääkö että plussaa sörkkii vetokoukun napoihin vai pistetäänkö miinus johonkin runkoon/pohjaan?
-
Laturi on kyllä erittäin vanhaa mallia. Riittääkö että plussaa sörkkii vetokoukun napoihin vai pistetäänkö miinus johonkin runkoon/pohjaan?
Lataus perävaunupistokkeesta onnistuu vain, jos 2. nasta on kytketty jatkuvaksi virraksi. Tai jos valot on päällä niin 5. ja 7. nasta käy myös.
Maa laitetaan 3. nastaan tai runkoon.
http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/pvkytk.htm
-
Ehkä ei kannata sörkkiä arviosta pistoketta, koska oikkari tekee tulipalon alta aikayksikön, esim.no 3 on maa. Ite tekisin siten kun joku ehdotti, eli startin päästä virtaa. Keulaa nostamalla saattaa päästä käsiksi.
-
Ehkä ei kannata sörkkiä arviosta pistoketta, koska oikkari tekee tulipalon alta aikayksikön, esim.no 3 on maa. Ite tekisin siten kun joku ehdotti, eli startin päästä virtaa. Keulaa nostamalla saattaa päästä käsiksi.
No ei tee tulipaloa, on siellä sulakkeet välissä.
Sent from my SM-G930F
-
-98 s70 ainakin pääsee sisään ovenvälistä lattaraudalla sisäkahvaa vetämällä.
jos särkeä tarvii, niin joku oven lasi helpoin vaihtaa ja käytettynä löytyy helposti. (nimim. vituttaa kun stereoryövärinistit koittaneet potkia farkusta takaovenlasia ja useamman kerran takasivulasia onnistumatta kerralla ja kyljet lommoilla :facepalm:)
-
Jos ovet on lukittu kaukosäätimellä, on lukko salpalukitusasennossa, jolloin sisäkahvasta lukko ei aukene lattaraudallakaan.
-
No ei tee tulipaloa, on siellä sulakkeet välissä.
Sent from my SM-G930F
Kun laittaa maan koukkuun ja virtaa kolmoseen maajohtoon, niin miten käy ?
-
Kun laittaa maan koukkuun ja virtaa kolmoseen maajohtoon, niin miten käy ?
Ei mitään tai latauslaitteesta palaa sulake
-
Ei ole vieläkään päästy sisälle. Perästä virtaa antamalla ei auennut lukot.
Tiedän, että sisältä vedettävä nokkaluukun kahva avaa tuolta sivusta lukot ennen kuin saa keskeltä nostettua konepellin auki, mutta jos tuon etumaskin irrottaa onko sitä kautta mitään toivoa päästä kyseistä vaijeria nyppimään?
(https://thumb.ibb.co/geingd/maski.png) (https://ibb.co/geingd)
Miten ja millaisilla työkaluilla lukkoa rassataan? Vai onko mahdollisesti tuo takaluukkukin mennyt salpalukolla kiinni? Luulisi sen toimivan normaalisti tässä tilanteessa jos lukkopesä ei olisi jumissa.
-
jos tuon etumaskin irrottaa onko sitä kautta mitään toivoa päästä kyseistä vaijeria nyppimään?
(https://thumb.ibb.co/geingd/maski.png) (https://ibb.co/geingd)
Mielestäni aika heikkoa on.
Eikö sitä keulaa nyt voisi vähän tunkata ylös ja antaa virtaa suoraan sinne startin tai laturin perään? Ei tarvitsisi rikkoa mitään.
Tuskin tuota maskiakaan ehjänä ulkopuolelta irroittaa.
-
Kyllä mulla ainakin saa akun ladattua vetokoukun pistokkeesta.
-
Eiköhän siellä vetokoukun pistokkeessa ole se jatkuva virta korvattu takasumarilla jo jostain 90-luvun alusta asti?
Sen sijaan jos jolla tikulla tökkii parkit päälle ja syöttää sähköä parkkivalojen liittimeen voi saada akkua vähän ladattuakin. Latautuminen tietysti hidastuu koska parkit ovat päällä. Mitään isoa laturakaan ei kannata käyttää koska se peräkärryn parkeille tarkoitettu sulake ei ole todennäköisesti kuin 5A.
-
Eiköhän siellä vetokoukun pistokkeessa ole se jatkuva virta korvattu takasumarilla jo jostain 90-luvun alusta asti?
Sen sijaan jos jolla tikulla tökkii parkit päälle ja syöttää sähköä parkkivalojen liittimeen voi saada akkua vähän ladattuakin. Latautuminen tietysti hidastuu koska parkit ovat päällä. Mitään isoa laturakaan ei kannata käyttää koska se peräkärryn parkeille tarkoitettu sulake ei ole todennäköisesti kuin 5A.
...mulla 13 piikkinen, siellä aina plussa.
-
Tuo 13 piikkinen perävaunupistoke standardoitiin vasta 2004, eli todennäköisesti -99 mallin autossa ei ole sitä.
-
Tuo 13 piikkinen perävaunupistoke standardoitiin vasta 2004, eli todennäköisesti -99 mallin autossa ei ole sitä.
Mulla on 2002:ssa, tuntuis alkuperäisllä.
-
Nyt on päästy autoon sisälle. Pohjasta saatiin annettua virtaa oli vaan kauhean vaikea löytää oikea paikka.
Nyt kuskin oven lukkokin toimii niinkuin pitääkin, jopa akku irroitettuna. Mihkä lie jumiin oli sitten mennyt virran loputtua...
Kiitos kaikille auttaneille.