Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rhexcon - 30.06.2018, 11:49:26

Otsikko: D5 nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: Rhexcon - 30.06.2018, 11:49:26
Nyt kävi niin, että vanha kansi oli niin huonossa kunnossa, että jouduin ostamaan uuden tehdaskorjatun kannen joka on ns. bolt on. Eli kannessa on kaikki uutta. Kantta purkaessa laitoin nokkapyörään, sekä nokka-akseliin meistillä jäljet, jotta saan nokkapyörän samaan asentoon nokka-akseliin nähden. Nyt tietenkin kun uudessa kannessa on uudet nokka-akselit ei niissä mitään merkkiä ole. Kuinka saan ajoituksen kohdalleen, jottei nokat kohtaa mäntiä ekalla käynnistyksellä?? Säätö on melkein yhden hampaan verran.
Otsikko: Vs: D5 nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: J2K - 30.06.2018, 14:22:09
Jos ei ole mitään merkkejä niin vaikeaksi menee. Tässä video miten se muuten menee.
https://youtu.be/NOQse-cekKc
Otsikko: Vs: D5 nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: Rhexcon - 30.06.2018, 18:24:02
Joutuu ilmeisesti katsomaan pulttien kantojen jäljistä mihin nokkapyörä tulee. En keksi muutakaan, jollei jollain ole parempaa tietoa asennuksesta.
Otsikko: Vs: D5 nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: Kulmamies - 30.06.2018, 18:30:07
Tarvitaan lukitustyökalut kampiakselille ja nokka-akseleille, jos haluaa hyvän. Muuten pitää luottaa tuuriin.

Alipainepumpun alla on reikä, johon tulee lukitustappi nokkia varten ja startin takana on lohkossa tulppa, jonka reiästä työnnetään kampuran lukitustappi.
Otsikko: Vs: D5 nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: J2K - 30.06.2018, 19:23:04
Noita tappeja en muistanutkaan. Joutuu purkamaan kamaa tieltä että saa paikoilleen. Mulla oli ne numerot taannoin jossain ylhäällä kun lainasin kulmikselta niitä. Koetan metsästää jos tilaat netistä vastaavat.  Ei ole kalliit.
Otsikko: Vs: D5 nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: Lankku - 30.06.2018, 20:25:45
Vakioissa nokissa on ollut tähän mennessä kaikissa merkit takapään hammastuksen sivussa jakopään puolella. Toisessa hammaspyörässä on kaksi koloa ja toisessa yksi, arvatenkin sen pitää osua noiden kahden väliin. Silmämääräisesti katseltuna nokkapyörä on ollut kaikissa koneissa aivan samassa kohdassa. Eli ajoitus osuu periaatteessa kohdalleen kun passaa nokkapyörän siten, että pultinkannat peittävät vanhat jäljet ja kampiakselin hammaspyörä merkkiinsä.
Otsikko: Vs: D5 nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: J2K - 30.06.2018, 21:12:57
Esim tällainen setti
https://www.ebay.com/itm/CRANKSHAFT-PULLEY-HOLDING-TOOL-KIT-WITH-CAM-PINS-FOR-VOLVO-5-CYL-DIESEL-ENGINES-/182111776329