Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Volvo_Eija - 01.07.2018, 16:11:27
-
Auto on Volvo 240 ja vaihteistona M47. Vaihteisto alkoi tehdä sitä, että 2. ja 4. vaihteita on vaikea saada päälle eli jotenkin "ahdistaa" kun koittaa laittaa päälle ja sitte vähän voimaa lisäämällä menee päälle "kolahtaen". 5. vaihde menee päälle, mutta sitten kun tarvisi vaihtaa pienemmälle, niin ei oikein saa 5. vaihdetta pois päältä eli vaihdekeppi on hervoton ts. ei ole mitään tuntoa ja 5. vaihde on päällä. Peruutusvaihteen kanssa on samaa vikaa, kuin 5. vaihteen kanssa.
Mikä voisi saada tuollaisen aikaan?
-
vaihdekepin alapään helat?onko kytkin hyvä?
-
Tarviiko noiden helojen vaihdon takia vaihteisto irrottaa? Millainen homma niiden vaihto on?
Mitä tarkoitat tuolla kytkimen hyvyydellä? Autoon on kytkin on suht hiljattain uusittu kokonaisuudessaan.
-
Tarviiko noiden helojen vaihdon takia vaihteisto irrottaa? Millainen homma niiden vaihto on?
Mitä tarkoitat tuolla kytkimen hyvyydellä? Autoon on kytkin on suht hiljattain uusittu kokonaisuudessaan.
sitä että kytkin toimii ok,ei tarvitse irroittaa,nostaa auto ylös ja helat on vaihdekepin alapäässä,2kpl heloja ja 1kpl o-rengas,keskellä kuusioruuvi mikä lukitsee tapin,eli ruuvi pois ja tappi pois ja uudet helat sinne väliin.
-
Tappi oli aivan hirveän kireässä. Sen kai pitäisi tulla ihan helpolla pois... Eikä helat vaikuttaneet kai kuluneilta/väljiltä. Helat ja o-rengas vaihdettu joka tapauksessa. Olikohan helat "kaulus" sisäpuolella vai miten... Nyt ne on molemmat "kaulus" sisäpuolella ja ei voi sanoa, että vika parani jos ei nyt pahentunutkaan.
Tarkennetaan vielä alkuperäistä kuvausta: ainakin 2. ja 4. vaihteilla kepin liike rusautellessa on tosi pitkä eli tanko ottaa sinne koriin kiinni, kun auton alta katseli. Vaihdetta laittaessa vapaalle ei voi olla varma, että onko vapaalla vai ei, kun on jotenkin ihan tunnoton se keppi.
-
helat on juuri oikein nyt ja se kumirengas tulee oikeenpuoleiseen helaan,siellä täytyy nyt olla sitten vaihteensiirtäjässä jotain.
-
Eli siirtäjä jää ikäkuin "lukkoon" kun on vaihteet 1,3 tai 5 päällä. Siirtäjä ei siis liiku eteenpäin normaalisti, näin olettaisin. Vai olisko sit päässy jotenkin keppiteline ottaan osumaa, ettei ole enää suorassa.
-
Onkohan laatikossa öljyä yhtään?
-
Onhan siinä vielä ne kepin pallonivelen muovihelat ja/tai sen siirtotangon ristitapit, mitkä voi olla väleitä.