Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: NFS - 01.07.2018, 21:09:49
-
Iltoja.
Nyt täytyy nostaa tassut ylös ja kysyä apuva.
Potilaana 2003 D5 XC70 aj.324Tkm
Jo pitemmän aikaa on vaivannut täysin satunnainen ajossa sai parkissa tapahtuva nykäisy.
Jos auto parkissa ja tyhjäkäynnillä niin moottori sammuu.
Ajossa tulee erittäin terävä ja raju nykäisy samalla vilahtaa moottorin häiriön valo.
Eihän tässä mitään, mutta mitään vikakoodeja ei ole tähän mennessä löytynyt.
Kyseinen haamuvika ei jätä muistiin yhtikäs mitään.
Tänään 300km matkalla 4 kertaa rykäs ja kerran sammu kaupan parkissa. :idiot2:
Vaihdettu vasta alkuperäinen kampiakselin anturi. Alkuun vaikutti, että vika oli siinä, mutta ei.
Rykäisy tulee täysin satunnaisesti ihan missä tilanteessa tahansa. Sen perusteella hankala päätellä, että mistä voisi johtua.
Oma veikkaus on johtosarja, mutta sitäkin on tullut heiluteltua moottori käynnissä.
Niin joo polttoaine suodatin vaihdettu eilen. => Ei vaikutusta.
Mistäs lähtis vikaa ehtimään?
-
Täysin villi veikkaus, mutta onko maadoitukset tarkistettu?
-
Voisi kuulostaa myös cem vialta.
Tuleeko vika koskaan ilmi heti kun autolla lähdetään ajamaaan?
Vai onko autolla aina ajettu jonkin aikaa ennen kuin nyläisy ilmenee?
-
Vika ei ilmene heti kun lähtee ajaan. Ilmenee oikeastaan vain moottorin ollessa lämmin.
Vika on vaivannut talvesta asti ja esim 150km ajomatkalla rykäs kerran, mutta seuraavana päivänä samalla matkalla takaisin ei kertaakaan.
Tänään työmatkalla ei taaskaan mitään. Maadoituksia olen tarkistellut ja tänään on tarkoitus tehdä lähempää tuttavuutta johtosarjan kanssa.
-
Sanoisin 99% todennäköisyydellä vika CEM yksikössä useita vastaavia tapauksia korjattu.
-
Sanoisin 99% todennäköisyydellä vika CEM yksikössä useita vastaavia tapauksia korjattu.
voitko avata enemmän tätä cem vikaa ja miten cem vaikuttaa moottorin nykimiseen? olen utelias kun itsellä oli ongelmia luistoneston kanssa kun koetin huojata cem:ä poratulla suntilla ledivalojen vuoksi... eli mihin kaikkeen tuo cem vaikuttaakaan?
-
CEM on auton "päätietokone". Kaikki väyläliikenne kulkee sen valvonnassa.
Kun vikaa syntyy tietyissä osioissa tietoliikenne "katkeaa" tai häiriintyy, jolloin voi syntyä nykäisyjä, kun moottorinohjain ei hetkellisesti ole "tietoinen" mitä tehdä.
Kun vian oire on poissa kaikki toimii normaalisti. Yleensä oireet tulevat pidemmällä ajomatkalla tai kuumalla kelillä. Kun yksikkö jäähtyy auto toimii taas seuraavan pätkän. Ajan myötä oireet tihenevät.
Vian voi paikallistaa CEM-yksikköön lämmittämällä sitä vaikkapa hiustenkuivaajalla silloin kun auto on käynnissä. Toisinaan auto sammuu tai tulee muita herjoja / varoitusvaloja ajotietokoneen näyttöön.
Toimiva CEM ei oirehdi, vaikka sitä keinotekoisesti lämmittää.
-
CEM on auton "päätietokone". Kaikki väyläliikenne kulkee sen valvonnassa.
Kun vikaa syntyy tietyissä osioissa tietoliikenne "katkeaa" tai häiriintyy, jolloin voi syntyä nykäisyjä, kun moottorinohjain ei hetkellisesti ole "tietoinen" mitä tehdä.
Kun vian oire on poissa kaikki toimii normaalisti. Yleensä oireet tulevat pidemmällä ajomatkalla tai kuumalla kelillä. Kun yksikkö jäähtyy auto toimii taas seuraavan pätkän. Ajan myötä oireet tihenevät.
Vian voi paikallistaa CEM-yksikköön lämmittämällä sitä vaikkapa hiustenkuivaajalla silloin kun auto on käynnissä. Toisinaan auto sammuu tai tulee muita herjoja / varoitusvaloja ajotietokoneen näyttöön.
Toimiva CEM ei oirehdi, vaikka sitä keinotekoisesti lämmittää.
OK kiitos, pitääpä tehdä koe omalle CEM:lle
-
Ei tullut tämä kuntoon CEM:n korjauksella/vaihdolla.
Eilen taas 2 terävää nykäystä, jonka yhteydessä vilahtaa moottorin häiriövalo.
Paluu matkalla sitten vauhdista moottori sammui ja rullaten tien sivuun. Lähti kuitenkin käyntiin samantien.
Vian etsintä jatkuu...
-
Onko CEM vaihto tehty missä ja miten?
-
Jos näissä 2003-2004 vaihdon yhteydessä asioita ei tehdä oikein, vika siirtyy mukana vaihtoyksikköön.
Tätä kovin moni ei hoksaa ottaa huomioon.
-
Vanhasta moduulista imastu tiedot toiseen moduuliin.
Kyllä siinä vanhassa CEM moduulissa oli se perinteinen vika.
Ensin kokeiltiin korjata se, mutta ei tullut kuntoon. Sitten vaihdettiin toinen moduuli, johon tiedot siirretty.
-
Tiedonsiirrossa on niksejä, jotka pitää huomioida ja tietämättömyyden vuoksi vikaa ei saada korjattua.
Vika on taidettu nyt siirtää vaihtolaitteeseen.
-
jp_olli
Saat vinkin ;)
Liittyy harmaisiin kiviin.
Määpä soittelen tässä....
-
Selvempi homma, kerään voimia vielä tämän viikon. Ensi viikolla alkaa todellinen työnteko, kun lomat on lusittu. :)