Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: macro - 02.07.2018, 13:43:27
-
Ohitukseen lähtiessä alkoi auto tuntumaan vajaatehoiselta ja kertoilee moottorijärjestelmän häiriöstä (mikä se tarkka sanamuoto noissa onkaan). Keltainen kolmio palaa.
Oon kuittaillu noita tämän näkösellä kapulalla, juttelee mukavasti Volvojen kanssa.
(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71q6XGNb6nL._SX425_.jpg)
Häiriö palaa siinä 3000rpm kohdalla takaisin, kevyellä ajolla siis kulkee häiriöttä.
Antaa koodeja
- ECM-2A50 Particle Trap. Defective signal
- ECM-135F Mass air flow sensor
Onko kohtalotovereita tai arvioita vian syyksi? Nöyrästi varmaan ostaisin suosiolla uutta Boschin MAF:ia, mutta tuo hiukkasloukku(?) herja nyt mietityttää.
Edit: Korjasin vuosimallin otsikkoon, josko sillä nyt aiheeseen merkitystä on.
Miten tuli kuntoon (03/08/18):
Foorumilla arvellun mukaisesti löysin ahtovuodon, jonka korjasin, mutta ei tullut riittävän tiivis korjaus ja pienen ajelun jälkeen vika uusi. Merkkihuollossa savukokeella löytyi vuotopaikka, tilattiin uusi ahtoputki ja jäätiin odottelemaan miten käy kun sen vaihtaa. Ei tullut vielä sillä kuntoon, ja varattiin uusi aika.
Toisella tutkimiskerralla merkkiliikeen mies löysi irti olevan, imusarjan läppiä ohjaavan varren, joten uusittiin pallonivel ja varsi, sekä hiukkasloukun paineanturi.
Kaikenkaikkiaan tuli siis uusittua IMM, ahtoputki, imusarjan läppien varsi, ja hiukkasloukun paineanturi. Aikataulusyistä isäukko haki auton molemmilla kerroilla huollosta, mutta minulle kerrotun perusteella sekä IMM että paineanturi oli kalibroitu tms. piuhan päässä Volvon ohjelmalla.
-
Sinulla on todennäköisesti ahtovuoto
Vaihda turbolta lähtevän putken kaksi punaista tiivistettä. Jompikumpi on nyt hajalla.
-
Mä tässä just selvittelin vähän vastaavaa vikaa https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99670.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99670.0)
Mulla vuotaa siis imusarjasta asti. Oireet:
- Tehoja puuttuu
- Kun painaa kunnolla kaasua niin pihinä vuodosta kuuluu autoon sisälle asti ja työntää kunnon savua (koko auton perä on ihan noessa nyt 3000km ajon jälkeen)
- Riittävän pitkään kun ajaa kaasu pohjassa niin tulee tuo sama "moottorijärjestelmä vaatii huollon"
Jos on noita oireita niin mulla vuotopaikan paljasti EGR. Jos vuotaa ennen sitä niin voi olla vaikea paikallistaa.
-
Kiitoksia vinkeistä, pitää huomenillalla purkaa enempi autoa ja katella, rullailin pukeille sen valmiiksi, niin ei tarvihe kuumakoneista tutkiskella.
-
Pari iltaa kädet rasvassa vietetty ja ei ratkaisua ole löytyny.
Ostin uuden ilmamassamittarinkin, alkuperäisen kyljestä Boschin koodi, ja sen perusteella uutta kehiin. Oulun Sähködiesel oli taas harrastajaystävällinen valinta.
Kaikki ahtopuolen letkut on käytetty irti, yhdestä löytyi halkeama, paikkasin sen ja näyttäisi pitävän (uusitaan sitten ku muuten homma kunnossa). Samoin välijäähyn täytin vedellä ja katselin tovin aikaa ettei ala tippasemaan.
Sinulla on todennäköisesti ahtovuoto
Vaihda turbolta lähtevän putken kaksi punaista tiivistettä. Jompikumpi on nyt hajalla.
Vain tulevalla puolella oli yksi punainen tiiviste, semmonen "soviteholkki" heti siinä lähdöllä. On kunnossa, ehjäksi todettu. Mistä toinen pitäs löytyä? Painepuolelta lähti suoraan mustalla kumiputkella.
Vuotamisen paljastavia likapaikkoja ei löytyny muita kuin tuo mainittu korjattu paikka.
Kaikesta huolimatta vikakoodit on ja pysyy samana.
Mietin voiko olla hiukkaspönttö tukossa? Varmuuden vuoksi kaadoin sille jonku puhdistusaineen polttoaineen sekaan, tarvikeliikkeen kauppias väitti auttavan, jos on hiukkaspöntön kanssa ongelmaa.
-
Nämä on sitten arvauksia, mutta:
-Hiukkaspöntön pakkopoltto, jos ei suorita ajon aikana puhdistusta.
-Hiukkaspöntön anturi ?
-
Onko tämä vakio-ohjelmalla vai softattu?
-
Onko tämä vakio-ohjelmalla vai softattu?
Vakio
-
Kannattaa tsekata myös lämpötila-anturit imusarjasta, että näyttävätkö oikeita lukemia. Itselläni oli (2.0d) vastaavanlaista ongelmaa. Syy oli lopulta tuo imusarjassa ollut lämpötila-anturi joka näytti koko ajan -30C. 15€ osa oli...
-
Omat neuvot alkaa olla loppuun kaluttuja, niin varasin ajan siniselle koodien lukuun (jos löytävät jotain muuta) ja samalla todennäköisesti pakkopoltetaan hiukkassuodatin. Saapi nähdä mitä löytävät.
-
Auto 300km testiajon perusteella kunnossa. Aloitusviestiin lisätty tarina väliotsikon alle.