Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kantti - 20.09.2011, 19:34:33
-
Mistä tiedän onko kannentiiviste hajalla kun hukkaa nestettä.
Kuplia ei tule paisariin käydessä, öljyn seassa ei ole nestettä eikä öljymäärä lisäänny, päin vastoin....Eikä tuo näytä pillaavan mistään pihallekkaan eikä vespumppukaan vuoda. Kaikki letkut tuntuis olevan kunnossa. Ei siis tule lätäkköä alle seisoessa. Kerran tuo teki niin että lämpöisenä 5-10 minuuttia tyhjäkäyntiä niin punnasi vedet paisarista pihalle kun motonetin paisarinkorkki antautui. (lauantai-iltana keskellä kylää parkissa) :'(
Eli tuleeko säiliöön siltikin kova paine jostain syystä vai oliko se korkki vaan paska vaikka oli uusi.
Lämmöt tuossa ei nouse ja käynti on ok. Mitä mieltä onko kannentiiviste paskana vaiko nou? Mihin se vesi siten menee? Lämppärin kennokin voi vuotaa mutta en oikein usko sen olevan kyseessä.
Lisää nesteistä eli öljyistä kun niitäkin vähä häippää mutta ne tuntuvat menevän savuna ilmaan, kysymys kuuluukin paljonko on puristuspaineet b230ft koneessa jos niitä vähän mitailisi. Entäs ovatko ohjarinkumit nopeasti kuluvia näissä????
-
Jos korkki on ostettu motonetistä, niin se on paska.
Jos korkki olisi ostettu jostain muualta, niin oireet viittaavat palaneeseen kannentiivisteeseen.
-
Oli motonetistä kun volvon orkkis korkin venttiilihässäkät päästivät myös nesteitä välillä pihalle kun säilö oli täynnä.
motonetin korkin sisusta meni aivan lommolle ja sisustamuovi oli aivan haperoa tavaraa. Uskomatonta paskaa kamaa tuokin myy. korkki oli ehkä 3 viikkoaa vanha.
-
Oli motonetistä kun volvon orkkis korkin venttiilihässäkät päästivät myös nesteitä välillä pihalle kun säilö oli täynnä.
motonetin korkin sisusta meni aivan lommolle ja sisustamuovi oli aivan haperoa tavaraa. Uskomatonta paskaa kamaa tuokin myy. korkki oli ehkä 3 viikkoaa vanha.
Säiliössä on MIN ja MAX, joiden väliin nestepinta pitää jäädä lämpöisenä.
Paineongelmaa ollut ilmeisesti jo ennen mätänetin korkkia, joten valmistaudu pahvin vaihtoon.
ÄLÄ osta mätänetistä mitään mikä liittyy autoiluun.(pois lukien laatumerkit)
Edit: Tietenkin niin että lämpöisenä maksimissaan MAX, ja kylmänä minimissään MIN.
-
Mulla 960:stä hävisi myös mystisesti nestettä, syyksi paljastui lopulta vuoto syylärin yläosassa. Vuoto oli sen verran vähäinen, että neste haihtui samantien ajon aikana, eikä jättänyt valumajälkeä kennostoon. Vasta paikalla käyttö heti ajon jälkeen paljasti vuotokohdan.
Vaimon käytössä oleva 740 valutti sisäkennon kautta nesteet kuljettajan jalkatilan maton alle.
-
väljä kone? mutta aika todennäköisesti se kannentiiviste. painetta kun tulee paisariin ku tiiviste mennyt. ja/tai hesen majoneesia.
-
Minulla vuoti termostaatin tiiviste. Näkyi vain kun ajon jälkeen moottori jähtyi.
-
Voisi olla myös lämppärinkenno, raota lattiamattyoa ja katso löytyykö märkää..
-
Voisi olla myös lämppärinkenno, raota lattiamattyoa ja katso löytyykö märkää..
Ei ole märkää...
-
Nyt vaan kokeilet että säiliö "täyteen" ja ajat auton lämpöiseksi, jonka jälkeen kone seis ja heti paisarin korkki auki.
Jos purskauttaa nesteet ulos, niin kansipahvi on sökö.
Edit: Varmemman efektin saa kyllä jos ei sammuta moottoria. Itse toimin näin. En suosittele kellekään, mutta se on näyttävämpi diagnoosi.
-
Nyt vaan kokeilet että säiliö "täyteen" ja ajat auton lämpöiseksi, jonka jälkeen kone seis ja heti paisarin korkki auki.
Jos purskauttaa nesteet ulos, niin kansipahvi on sökö.
Teki tuon tuola kesämiitissä kun pääsin parkkiin. Sillon se puski korkista pihalle ja kun korkin aukas niin pulputti ulos.
Tuntuis ettei se tuota kuitenkaan aina tee.... Ehkä ollut vaan niin nesteet vähissä kun kokeillut. No jos kerran tällä tapaa selviää niin ei kai siinä mä haen tiivisteen ja näppään kiinni. Kannattaako mätänettiin katsoakkaan vai haenko siniseltä. Mitä hintaa noilla on?
-
Teki tuon tuola kesämiitissä kun pääsin parkkiin. Sillon se puski korkista pihalle ja kun korkin aukas niin pulputti ulos.
Tuntuis ettei se tuota kuitenkaan aina tee.... Ehkä ollut vaan niin nesteet vähissä kun kokeillut. No jos kerran tällä tapaa selviää niin ei kai siinä mä haen tiivisteen ja näppään kiinni. Kannattaako mätänettiin katsoakkaan vai haenko siniseltä. Mitä hintaa noilla on?
Jos mätänetistä saat Elringin yläpään tiivistesarjan, niin osta sieltä.(älä osta ling-longia(kiinalaista))
Itse olen ostanut useita settejä Elringejä paikallisesta varaosa liikkeestä hintaan ~60€.
-
Pitääkös pultitkin hommata. Jossain topicissa joku kehu että voi vanhoillakin koota. Miksei nuo kannata samalla uusia...
-
Pitääkös pultitkin hommata. Jossain topicissa joku kehu että voi vanhoillakin koota. Miksei nuo kannata samalla uusia...
Kyllä niitä venyviä voi uudestaan käyttää oliko 5 kertaa max. mutta pieni sijoitus kannattaa hommata uudet kannenpultit
-
Motonetista B230K pahvia kun kysyy, saa usein viktorin tai muun merkkipahvin, muilla motonetin tiivisteillä ei juurikaan tee mitään, kun ne perkuleet kelluu... :P
-
Motonetin yläpään sarja oli näköjään vaan 35 euroa, mahtaako tuota viittiä ostaa.
-
Nyt vaan kokeilet että säiliö "täyteen" ja ajat auton lämpöiseksi, jonka jälkeen kone seis ja heti paisarin korkki auki.
Jos purskauttaa nesteet ulos, niin kansipahvi on sökö.
Edit: Varmemman efektin saa kyllä jos ei sammuta moottoria. Itse toimin näin. En suosittele kellekään, mutta se on näyttävämpi diagnoosi.
Älä hitossa avaa kuuman koneen paisarin korkkia, tulee varmuudella kuumat nesteet syliin! :nuhtelu
Jos kone on käyntilämpöinen, niin sen kuuluukin purskauttaa paisarista nestettä, koska kannesta löytyy paikkoja, joiden lämpötila ylittää 100 C astetta. Jolloin jäähdytysjärjestelmän paineen laskiessa vesi kiehahtaa siellä kannessa.
Sitä varmemmin näin käy, jos konetta on hitusen kuormitettu.
Näin toimii omani nykyinen ja edeltäneetkin volvot ja muut takatuupparit. Jopa stilo tekee saman.
Ja vain kahdessa on ollut kansivikaa (molemmat dieseleitä). Joista toisen kansipahvi vuoti jo ostettaessa (mitsu l300) ja toisesta särjin itse antamalla avosandaaliatm -36C pakkasessa heti koneen käynnistyttyä (opel record 2,1L diesel).
Veden kiehumispiste kun riippuu paineesta hyvin voimakkaasti kriittiseen pisteeseen asti.
http://www.simetric.co.uk/si_steam.htm
Toimivassa merikontissa vesi pysyy jäähdytysjärjestelmässä nesteenä 140 C lämpötilaan asti, jonka jälkeen se pyrkii ulos paisarin korkin ventiilistä höyrynä.
Edit:
Aivot ja sormet eivät olleet synkassa, synkronointivirhe korjattu.
-
Motonetin yläpään sarja oli näköjään vaan 35 euroa, mahtaako tuota viittiä ostaa.
Riippuu minkä valmistajan se on.
Älä hitossa avaa kuuman koneen paisarin korkkia, tulee varmuudella kuumat nesteet syliin! :nuhtelu
Jos kone on käyntilämpöinen, niin sen kuuluukin purskauttaa paisarista nestettä, koska kannesta löytyy paikkoja, joiden lämpötila ylittää 100 C astetta. Jolloin jäähdytysjärjestelmän paineen laskiessa vesi kiehahtaa siellä kannessa.
Sitä varmemmin näin käy, jos konetta on hitusen kuormitettu.
Tietenkin varoen se korkki auki. Jokin iso rätti siihen paisarin päälle jonka läpi se avataan.
Voi olla että vähän purskauttaa ehjäkin, mutta kun tiiviste on mennyt niin se puhaltaa sieltä senverran että sen kyllä huomaa.
-
Teen teille videon tapauksesta kun pääsen tallille lauantaina. Saatte sitte päätellä keissin...
-
Riippuu minkä valmistajan se on.Tietenkin varoen se korkki auki. Jokin iso rätti siihen paisarin päälle jonka läpi se avataan.
Voi olla että vähän purskauttaa ehjäkin, mutta kun tiiviste on mennyt niin se puhaltaa sieltä senverran että sen kyllä huomaa.
Jos se kannentiiviste on niin rikki, että se puhaltaa kunnolla, niin testi homman voi tehdä turvallisesti siten, että laittaa koneen käyntiin ja pitää paisarin korkin auki ja tarkkailee sitä lämpenemisen aikana. Jolloin sen puhalluksen taatusti näkee jo ennen varsinaista käyntilämpöä. Eikä systeemistä tällöin tule kiehuviä nesteitä silmille.
-
Hain tiivistesatsin ja pultit mätänetistä. Sarjassa luki että made in eu ja olisko ollu espanjalainen.
joku G:llä alkava merkki oli. Kestäkööt minkä kestää. Tuskin ainakaan huonompi on mitä nykyinen. Sen verran halpa setti että vaikka menis joka kuukausi hajalle. Saa samalla vaihtaa kaikki muutkin tiivisteet. En huomannut katsoa oliko siinä venttilien ohjurikumit. Paketti on autossa joten en sitä nyt pääse luuraamaan. Onko ne muuten paha vaihtaa?
-
Hain tiivistesatsin ja pultit mätänetistä. Sarjassa luki että made in eu ja olisko ollu espanjalainen.
joku G:llä alkava merkki oli. Kestäkööt minkä kestää. Tuskin ainakaan huonompi on mitä nykyinen. Sen verran halpa setti että vaikka menis joka kuukausi hajalle. Saa samalla vaihtaa kaikki muutkin tiivisteet. En huomannut katsoa oliko siinä venttilien ohjurikumit. Paketti on autossa joten en sitä nyt pääse luuraamaan. Onko ne muuten paha vaihtaa?
Merkki taitaa olla Glaser?
Jotta nuo ohjurin kumit voi vaihtaa pitää kansi purkaa atomeiksi. Noo, niitä venttiilejä on vain 8kpl. Kaikki osat takaisin samoihin paikkoihin ja mahdollisimman puhtaassa paikassa kun tekee, niin ei mene hiekan jyviä vääriin paikkoihin. Venatkin voi läpätä samalla?
-
Vain imussa on kumit.
-
Vain imussa on kumit.
P>
-
P>
What?
-
What?
Niin että vain imuventtiileissä on kumit.
Sitä meinasin... :o Kumarsin sua... *taavih->
-
Niin että vain imuventtiileissä on kumit.
Sitä meinasin... :o Kumarsin sua... *taavih->
Vittuilun makua...
Ajattelin nyt pojan remonttia helpottaa sillä tiedolla, jotta ei tartte kaikkia venttiilejä purkaa.(kun meinasi ne kumit vaihtaa)
-
Merkki taitaa olla Glaser?
Jotta nuo ohjurin kumit voi vaihtaa pitää kansi purkaa atomeiksi. Noo, niitä venttiilejä on vain 8kpl. Kaikki osat takaisin samoihin paikkoihin ja mahdollisimman puhtaassa paikassa kun tekee, niin ei mene hiekan jyviä vääriin paikkoihin. Venatkin voi läpätä samalla?
Juurikin tuo merkki. Tiiä sitten laadusta. Sen näkee kun kokeilee.
-
Juurikin tuo merkki. Tiiä sitten laadusta. Sen näkee kun kokeilee.
Nokka-akselin stefaa ei kannata laittaa tuosta sarjasta. SE VUOTAA.
Osta se jostain muualta.
-
Vittuilun makua...
No ei nyt kuitenkaan ole. Komppasin vaan.
Kumit(4kpl) menee helposti vaihtoon kun ottaa nokan irti.
-
Kaikki OK. Alkoholilla oli osuutta vainoharhaisuuteeni. <Kippis>
-
Senkin si... pidit sitten kaikkia jännityksessä.... ;D
-
Laita vain kunnon tavaraa! Hinnassa pieni ero nyt mutta aikanaan iso kustis kun ei toimikkaan!
Juuri laitoin kannentiivisteen ja uusin samalla venyvät pultit ja kaikki yläpään tiivisteet + virranjakan kannen.
Ajoin pikkulenkin Unkariin ja takaisin (4100 km) eikä hukannut yhtään nestettä bensaa lukuun ottamatta ;)
Antza
-
Jees tuli pahvi vaihdettua. Ei näyttäis enää painetta keräävän. Vähän vielä haiskahti öljylle moottoritilassa kun tuli pitkän ajon jälkeen parkkiin. Ei ainakaan näyttänyt venakoppa vuotavan pakosarjan päälle vaikka teinkin tiivisteen silikonilla. Tuon sarjan venakoppatiiviste ei sopinut mitenkään päin sinne. Oli niinkun aivan väärän oloinen. Hermot siinä meni ja samalla tiivistekkin rikki joten pistin gaskettia vaan... Voihan tuossa turbon öljypaluukin vuotaa vähän. Pitänee tarkistaa...
Mutta kertokaas mitä hemmetin virkaa sielä pakosarjan alla on sellasella rautaliuskalla joka kiinnittää pakosarjan lohkoon. Joku värinänvaimennin kenties. Raudan kiinnitysruuvi oli ehkä kokoa 12.5 milliä joten ei mitään avainta sopimaan, vielä ahdas väli muutenkin. Onneksi lohkon kyljestä sai ruuvit pois juuri ja juuri. Takaisin en rautaa laittanut. Oli sen verran vittumaisessa paikassa enkä näe sen olemassaololle mitään syytä.
-
näkykö vanhassa kansipahvissa vuotokohtaa? ja laita vaan se tuki takas sinne pakosarjan alle koska kyllä sillä ihan virka on(tukee sarjaa koska se turbokin painaa jotain)
-
Jees tuli pahvi vaihdettua. Ei näyttäis enää painetta keräävän. Vähän vielä haiskahti öljylle moottoritilassa kun tuli pitkän ajon jälkeen parkkiin. Ei ainakaan näyttänyt venakoppa vuotavan pakosarjan päälle vaikka teinkin tiivisteen silikonilla. Tuon sarjan venakoppatiiviste ei sopinut mitenkään päin sinne. Oli niinkun aivan väärän oloinen. Hermot siinä meni ja samalla tiivistekkin rikki joten pistin gaskettia vaan... Voihan tuossa turbon öljypaluukin vuotaa vähän. Pitänee tarkistaa...
Venttiilikopan tiiviste oli varmaankin moottoreihin, joissa virranjakaja on lohkossa. Ilman tiivistettä mutterit voivat pohjata ennenkuin venttiilikoppa puristuu tiiviiksi ja siitä syystä jossain päin pieni vuoto?
-
Joo juuri tuota venakoppaa oon aatellukkin kun se tiiviste on aika paksu. Pitää hakea volvolta uusi ja näpätä paikoilleen.
Se "tuki" on kyllä niin köppäistä rautaa olevinaan että voiko siitä nyt olla mitään hyötyä. Laitan ehkä joskus jos jaksan.
-
Se kopan tiivistehän on semmonen "liian leveä". Kun laitat sen pultteihin niin takapäähän ja varsinkin eteen jää se nokan ylityskohta kaarelleen. Koppa päälle ja kiinni.
Onhan sulla voinut olla lohkojakajallisen tiiviste, jossa ei ole takapäässä leveyttä tarpeeksi kun koppakin on suora. Kun ei oo nokan ylitystä siinä(jakajan kai paremminkin).
Taas tuli selkee ja havainnollinen kirjoitus... Työmaalla tauolla kiireessä... :buck2:
-
Lainaan aihetta. Isällä on '98 940 B230FK automaatilla, ongelmana on nesteiden katoaminen paisarista 100-150 km:n ajon jälkeen, tätä on jatkunut muutaman viikon ajan. Paisarin korkki vaihdettiin uuteen sinisen korkkiin. Sinisellä Varkaudessa oli tutkittu 3 viikkoa sitten ja oltu sitä mieltä, ettei vika ole kannentiivisteessä. Ulospäin ei näy vuotokohtia. Autossa on ardic, voisiko sen palopesässä olla vuoto?
-
Kurkista sinne lattiamattojen alle ettei vaan vuoda lämppärin kennosta...
Tai sitten jäähdyttimen vuoto, yleensä yläletkun luota. Vaikka sitä ei ole näkynytkään niinkuin sanoit...
-
Kurkista sinne lattiamattojen alle ettei vaan vuoda lämppärin kennosta...
Tai sitten jäähdyttimen vuoto, yleensä yläletkun luota. Vaikka sitä ei ole näkynytkään niinkuin sanoit...
Täytyypä vilkaista, kiitos.
-
Jep ja sitten vielä ne pikkuletkut öljynputsarin lähellä siinä nestekiertoisessa putsarin siirtojalassa. Ne kyllä yleensä kajahtaa kerrasta... :buck2:
-
näkykö vanhassa kansipahvissa vuotokohtaa? ja laita vaan se tuki takas sinne pakosarjan alle koska kyllä sillä ihan virka on(tukee sarjaa koska se turbokin painaa jotain)
Oli siinä seemmonen kohta mitä tutkailtiin että tuosta se varmaan vuotanu on. Ei kovin iso kohta mutta kumminkin...
-
Isän autossa vuotokohta näyttäisi löytyvän paisarin juuresta, se vuotaako letkuliitos vai onko itse säiliö halki selviää, kunhan nesteet jäähtyvät.
-
Lisää vuotoa löyty autosta taas. Lohkossa on entinen katkaistu lohkolämppärin nysä joka tiputtaa pikkuhiljaa muttei radikaalisti. Sitten varmaan se turbon paluu tai joku vielä tiputtaa putken päälle. Ihana käry auton ympärillä kun tulee pitemmän ajon jälkeen parkkiin.... Ristusreino alkaa kyrsimään tuo auto kohta. Haluaako joku ostaa?? lähtis varmaan halvalla.
-
Isän autossa vika oli letkuklemmarissa, se vaihdettiin ja nesteet eivät katoa enää.
-
Terve. Lainaan tämä topiccia kun itsellä alkanut olemaan samoja "murheita.." eli jäähdytin nesteet ruvennut häviämään.. potilaana -98 230FT (252tkm ajettu) maahan ei vuoda, sisätilat "kuivat" (mutta mattoa ei ole nostettu).. Termospullo-ardiccia tulee käytettyä päivittäin n.30 - 40 min.. voiko "haihtua" tuon kautta...?
-
Helpointa on paineistaa järjestelmä kylmänä ja alkaa seurailemaan, mistä vesi löytyy. Jos ei kerta kaikkiaan löydy mistään, pyöräytä startilla alkuun ihan vaan varovasti tönäsemällä ::)
-
Ylävesiletkun lähtö syyläristä, öljynjäähdyttimen vesiletkut, kannen takaa lähtevä vesiletku tai lämppärin kenno. Tai kansipahvi.
-
Moro.
Tarkemmat tutkimukset tehty ja tähän palaan löyty ainakin lämpöhanalta kennolle menevän letkun klemmarit kiristy jonkin verran ja hanan puoleita letkun sauma oli märkä.. ja nestettä oli näppärästi valunu runkopalkille jota myöten oli valunu aika kauas alustaan tehden reiän lumeen mielestäni aika arveluttavaan paikkaan.. klemmareita ei ole tarvinnut aukoa joten tuo kiristys tarve hieman mietityttää..
-
Moro.
Tarkemmat tutkimukset tehty ja tähän palaan löyty ainakin lämpöhanalta kennolle menevän letkun klemmarit kiristy jonkin verran ja hanan puoleita letkun sauma oli märkä.. ja nestettä oli näppärästi valunu runkopalkille jota myöten oli valunu aika kauas alustaan tehden reiän lumeen mielestäni aika arveluttavaan paikkaan.. klemmareita ei ole tarvinnut aukoa joten tuo kiristys tarve hieman mietityttää..
Vanha hana? Kiristyksen jälkeen jos vielä kosteutta ilmestyy, vaihda hana ennen katkeamista.
-
Vanha hana? Kiristyksen jälkeen jos vielä kosteutta ilmestyy, vaihda hana ennen katkeamista.
Siniseltä ostettu n.3v sitten..
-
(https://thumb.ibb.co/hjzYTH/20180220_190216.jpg) (https://ibb.co/hjzYTH)
(https://thumb.ibb.co/k2JhNc/20180220_190201.jpg) (https://ibb.co/k2JhNc)
Märkänä on myös tuo tulipellin luona oleva "vaahtomuovi"... eilinen klemmareiden kiristys ei vielä ainakaan tuottanu tulosta..
-
(https://thumb.ibb.co/hjzYTH/20180220_190216.jpg) (https://ibb.co/hjzYTH)
(https://thumb.ibb.co/k2JhNc/20180220_190201.jpg) (https://ibb.co/k2JhNc)
Märkänä on myös tuo tulipellin luona oleva "vaahtomuovi"... eilinen klemmareiden kiristys ei vielä ainakaan tuottanu tulosta..
Letku kovettunut, ei kiristy tarpeeksi.
Onko ardiccia?
-
Letku kovettunut, ei kiristy tarpeeksi.
Onko ardiccia?
Termospullo-ardic löytyy ja on ahkerassa käytössä..
-
Siniseltä ostettu n.3v sitten..
Kyllä ne useesti tiputtaa ne hyvätkin merkkihanat. Täysillä lämmöillä saattaa tulla kääntöläpän akselin juuresta tippaa tai ruikkii vähän matkan päähän. Ite testasin hanan ottamalla sen pois kokonaan välistä. Mihinkään sitä ei talvella tarvitse. Eikä oikeen kesälläkään.