Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: linttanen - 03.07.2018, 17:32:49

Otsikko: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 03.07.2018, 17:32:49
Hei.
Eli kyseessä siis -98 B230FT koneella oleva noin 300 t ajettu auto. Ongelmana on pätkiminen/hyytyminen kovemmalla kaasulla. Pintakaasulla hissukseen ajamalla toimii suht ok. Ongelma alkoi sillä että kovempaa vedättäessä alkoi oireilla, siitä kun mentiin eteenpäin niin autolla pystyi ajamaan matkavauhtia kun rauhakseen kiihdytti mutta nyt huiput alkaa olla siinä 60 pintaan kun ei kestä kaasua. Hissukseenkin kiihdyttäessä alkaa oireille siinä 2500 kierroksen jälkeen. Tyhjäkäynti ja käynnistys ok. Auto on pikkuhiljaa alkanut oireilla kunnes oireet on pahentuneet nykyselle tasolle. Vikakoodit on luettu eikä anna mitään koodeja. Lämpömittari näyttää myös seonneen kun kylmänäkin näyttää vähän alle tai puoltaväliä, anturilta taitaa kuitenkin tulla tieto vain mittarille eikä vaikuta muuhun? Bensansuodatin, ilmansuodatin ja tulpat vaihdettu. Noita vaihtaessa huomasin että kannentiiviste taitaa vuotaa kun paisuntasäiliön pinnalla näkyy öljyä ja kerää painetta säiliöön. Voiko vaikuttaa noin paljon kulkuun vai onko joku muu vika syynä ongelmiin?
Ei haittaa vaikka saisi myös hyviä vinkkejä kannentiivisteen vaihtoon ensikertalaiselle. Mitä kaikkei kannattaa tehdä samalla? Mitä kannattaa (tai ei kannata) purkaa että pääsee helpoimmalla? Mitä osia vaihtaa?
Kiitokset jo etukäteen.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 04.07.2018, 20:50:32
Mikä anturi tossa ilmanputsarin letkussa on imm:n jälkeen? Otin töpselin siitä irti eikä tuntunut vaikuttavan mitenkään. Kannen tiivisteen vaihtoon liittyen vielä: muistelen lukeneeni että kannen voi nostaa pois niin että pakosarja ja imusarja jää autoon, onnistuuko? Kyllähän siinä vähän vähemmällä purkamisella pääsis jos se tosiaan noin onnistuisi.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: Acke - 04.07.2018, 21:32:52
Mikä anturi tossa ilmanputsarin letkussa on imm:n jälkeen?
Pelkkä lämmitysvastus huohotusletkussa. Kannen nosto onnistuu kyllä sarjat paikallaan, tosin pakosarjasa on tuki lohkoon ja öljynpaluu, joten ottaisin sen irti. Imusarjan kun ottaa pois niin pääsee putsaamaan huohotuspönttöä kätevämmin jos sitä ei ole tehty.
Vesipumppu voi olla hyvä vaihtaa siinä samalla, tietysti jakopää ja kaikki mahdolliset vuotavat stefat, tiivisteet ja o-renkaat.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: TVS - 04.07.2018, 23:42:13
Pakosarja ahtimineen on mahdollista jättää paikalleen jos purkaa ensin imusarjan irti ja sitten ottaa kannen irti, hitusen tarkkaa puuhaa se on mutta onnistuu ja jos ei sattusi katkeamaan montaa pinnapulttia niin vois jopa päästä helpommalla kun purkamalla sarjoineen koko hoito irti.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: Jambo - 05.07.2018, 01:00:35
Ainakin tämmönen lyhytkätinen rimpula saa välilevyn pullistuman jos koittaa yksin nostaa sarjoineen ahtimineen vinokoneen kannen...  ;D

Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 05.07.2018, 18:00:54
Kattelin imusarjaa ja huomasin että tällänen mustalta kanisterilta (mikä lie nimeltää?) tuleva letku on poikki.

(https://img.aijaa.com/m/00712/14589656.jpg) (https://aijaa.com/pvuOqe)

Otin nysän pois ja laitoin letkun kiinni mutta ei tuntunut vaikuttavan ainakaan merkittävästi kulkuun. ???

Tässä vielä video käynnistä, auto paikallaan täyskaasulla: https://youtu.be/lLVkmhr-Vvw
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: TVS - 05.07.2018, 20:36:20
Bensanpaine vois olla syytä mitata
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 05.07.2018, 21:12:35
Mites tää käytännössä tehdään?
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: sekokupu - 05.07.2018, 21:18:24
Mites tää käytännössä tehdään?

Tuon ikäsessä on jo useempikin mittauspiste, mutta helpointa on siitä suutintukissa olevasta paineliittimestä, siihen käy vaikka parin euron mekaaninen rengaspainemittari.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 05.07.2018, 21:39:42
Ja käynnissä ollessa mitataan?
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: TVS - 05.07.2018, 22:02:32
Juurikin. Kaasua antaessa pitäisi nousta, 3bar +- imusarjan paine pitää löytyä. Oireet sopis sopan loppumiseen videon perusteella.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 06.07.2018, 16:00:37
Suutintukista mitattuna bensapaineet tyhjäkäynnillä karvan alle 2,5 baria kun lisää vähän kaasua on enää reilu 2 baria, täydellä kaasulla paine putoaa 1 barin tienoille. Eli sieltä suunnalta vois vikaa alkaa etsiä? Mitäs ensimmäisenä, pumpun rele?
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 06.07.2018, 17:25:40
PA pumpun rele vaihdettu, ei vaikutusta. Seuraavia tutkiskelun kohteita? ???
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: Chall - 06.07.2018, 17:31:16
paineensäädin tai pumppu itsessään, ei rele vaikuta paineisiin.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 06.07.2018, 17:57:51
Olikos tässä mallissa vaan yks pumppu? Miten pääsee käsiksi?
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: Acke - 06.07.2018, 18:19:34
Olikos tässä mallissa vaan yks pumppu? Miten pääsee käsiksi?
Yks tankissa joo. Takakontissa huoltolukku heti takapenkin selkänojan takana kuskin puolella. Siitä kansi auki, tankin kasi auki ja pumpputelinettä pitää pyörittää n 180 astetta kun nostaa ulos. Mukava homma  :buck2:
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 06.07.2018, 18:43:13
Painoin säätimen paluuletkun lyttyyn eikä silti nostanut paineita eli pumppuun kai sitten viittaisi. Voiko tota pumppua jotenkin testata ettei tarvis arvailla kun uusi maksaa kuitenki 160e luokkaa?

No onneks on edes farkku. :D
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: TVS - 06.07.2018, 19:19:36
Olet juuri testannut pumpun. Toki voithan kokeilla vaihtaa suodattimen ensin, mutta mikäli on tehtaan pumppu vielä niin sopisi aika hyvin kuvaan että nyt se loppuu.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 06.07.2018, 19:35:53
Kuskin penkin kohdilla pohjassa oleva suodatin vaihettu. Tekeekö noilla tarvike pumpuilla mitään vai kannattaako samantien sijottaa boschin pumppuun?
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: Acke - 06.07.2018, 21:41:05
Muutaman vuoden ajoin tarvikkeella ja hyvin toimi, jopa lievästi viritetyssä autossa. Tosin hintaero noissa on niin pieni, että yhtä hyvin olisi voinut laittaa paremman pumpun silloin kuin orkkis kyykkäsi.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: jen - 06.07.2018, 21:55:51
en tiedä mutta harvinaista että pumpuntuotto loppuu kesken matkan(tuottaa vähän),yleensä pumppu sammuu ja matka loppuu siihen,kaikki toki mahdollista.vieläkään en ihan usko että pumppu ois vähä rikki ja noi oireet nämä täysin mahdollista mutta äärimmäisen harvinaista.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 07.07.2018, 09:56:39
Samaa mietin myös itse, mutta mikä sitten on ettei ole painetta? Vuoto bensalinjassa? Onko jotain perus paikkoja mistä yleensä alkaa vuotaa?
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: The_OttoB - 07.07.2018, 10:16:53
Siinä pumpussa taitaa olla joku 5 bar ylipaineventtiili, ehkä se on hajonnut? Tai tankin sisäisessä letkussa on vuoto?

Mutta 300 tkm on about mitä pumppu kestää.

Vikaa voi olla myös paineensäätimessä, niistä on tullut vastaan useita.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 09.07.2018, 22:54:38
Aiheesta toiseen. Rupesin laittamaan tota kannentiivistettä ja nyt kasausvaiheessa rupes mietityttämään että kuinka syvään tuo kampiakselin etupään stefa pitäisi asentaa? Naputtelin sitä sisään olettaen että pohjaa jossain vaiheessa mutta sitten en enää uskaltanu naputella kun pohjaa ei tullut vastaan ja jäi mietityttämään tämä asia.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: jen - 09.07.2018, 23:22:53
Aiheesta toiseen. Rupesin laittamaan tota kannentiivistettä ja nyt kasausvaiheessa rupes mietityttämään että kuinka syvään tuo kampiakselin etupään stefa pitäisi asentaa? Naputtelin sitä sisään olettaen että pohjaa jossain vaiheessa mutta sitten en enää uskaltanu naputella kun pohjaa ei tullut vastaan ja jäi mietityttämään tämä asia.
siihen aika pukin tasalle mutta kannattaa laittaa pikkusen erikohtaan missä oli eli vähän sisempään laittaisin,näkykö pahvissa vikaa?
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 09.07.2018, 23:42:01
No hitto täytyy koittaa onkia ulos sitä ja toivoa että säilyisi ehjänä. Nyt varmaan sentin sisässä. Vanha stefa oli hitusen sisässä ja vähän paksumpi kun volvon orkkis niin uusi meni liian syvälle kun ei siellä pohjaa ollutkaan. ::)
Ei mitään täysin selvää. Kakkos ja kolmospytyn liekkirenkaat oli syöpyny jonkun verran yhdestä reunasta mutta ei kuitenkaan läpi asti. Aika heikon näkönen se pahvi kyllä oli yleisilmeeltään, alkuperänen todennäkösesti. Että ei sen puoleen hukkaan menny.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: jen - 09.07.2018, 23:49:04
No hitto täytyy koittaa onkia ulos sitä ja toivoa että säilyisi ehjänä. Nyt varmaan sentin sisässä. Vanha stefa oli hitusen sisässä ja vähän paksumpi kun volvon orkkis niin uusi meni liian syvälle kun ei siellä pohjaa ollutkaan. ::)
Ei mitään täysin selvää. Kakkos ja kolmospytyn liekkirenkaat oli syöpyny jonkun verran yhdestä reunasta mutta ei kuitenkaan läpi asti. Aika heikon näkönen se pahvi kyllä oli yleisilmeeltään, alkuperänen todennäkösesti. Että ei sen puoleen hukkaan menny.
O0
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 11.07.2018, 00:21:20
Sain auton nyt kasaan pahvin vaihdon jälkeen. Nyt näyttäis kuitenkin siltä että yksi sylinteri ei osallistu karkeloihin ollenkaan :buck2:
Hyviä vinkkejä?

Edit. Käytin rempan aikana suuttimet irti mutta ei ollukkaan laittaa uusia o-renkaita vaikka luulin. Voisko joku suutin vuotaa sen verran että sen takia käy kolmella?
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: The_OttoB - 11.07.2018, 06:23:32
Vaihtele suuttimen johtoja keskenään.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 11.07.2018, 08:29:02
Kertokaa tyhmälle että mitä tän vaihtelun sit pitäis saada aikaan? ???
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: volvertti75 - 11.07.2018, 09:38:07
Kertokaa tyhmälle että mitä tän vaihtelun sit pitäis saada aikaan? ???
Vaihtuu (ko) vika sylinteristä toeseen.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: The_OttoB - 11.07.2018, 14:40:15
Vaihtuu (ko) vika sylinteristä toeseen.
SE on OIKEIN!
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 12.07.2018, 00:11:56
Pikasen tutkimuksen jälkeen selvisi että käykin itseasiassa vaan kahdella. Katoin kipinät ja vaihdoin suuttimen pistokkeita eikä auta. Sen jälkeen totesin ettei voi omiin merkintöihinkään voi luottaa ja 1 ja 2 pytyn tulpanjohdot väärin päin jakajassa. ::)

Kulku ongelmien syyksi selvisi tukkeutunut tankin sisäinen suodatin. Suodatin oli kauttaaltaan sellaisen kirkkaan liman peitossa. Koostumukseltaa lima muistutti sellasta puoli kuivaa liimaa. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Onko se tää nyky bensa joka tätä tekee? :o
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: jen - 12.07.2018, 21:35:15
yleensä näissä autoissa bensankulku on aika rajua,eli ei siis bensa jää tankkiin seisomaan,itse tankkaan ja oon tankannut jo 18 vuotta noin 70 litraa/viikko eli ei pääse vanhenemaan,sen tiedän että nykybensat ihan skeidaa mutta varmasti riippuu miten kauan auto seisoo,vähä tuntuu erikoiselta että kahdelle pytylle kumminkin riittää bensaa saman suodattimen läpi mutta kahdelle ei? mutta hyvä että syy selvisi jos oikeasti noin on.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: linttanen - 12.07.2018, 23:50:47
Kahdella pyttyllä käynti tuli kannentiivisteen vaihdon jälkeen ja johtui tosiaan siitä että 1 ja 2 pytyn tulpan johdot oli ristissä.

Kulku ongelmat esiinty ennen pahvin vaihtoa ja sen jälkee ja syynä tosiaan se ettei saanu bensaa kunnolla kun suodatin oli tukossa. Eli tää suodattimen tukkeuma ei aiheuttanu kahdella käyntiä.
Otsikko: Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
Kirjoitti: jen - 12.07.2018, 23:55:52
Kahdella pyttyllä käynti tuli kannentiivisteen vaihdon jälkeen ja johtui tosiaan siitä että 1 ja 2 pytyn tulpan johdot oli ristissä.

Kulku ongelmat esiinty ennen pahvin vaihtoa ja sen jälkee ja syynä tosiaan se ettei saanu bensaa kunnolla kun suodatin oli tukossa. Eli tää suodattimen tukkeuma ei aiheuttanu kahdella käyntiä.
joo nyt kässään ok!