Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Retuperä - 09.07.2018, 07:08:08

Otsikko: V70 2,5FT Bi-Fuel sytytystulpat
Kirjoitti: Retuperä - 09.07.2018, 07:08:08
Mikä on oikea sytytystulppa 2,5FT Bi-Fuel moottorille?
Aika paljon on ollut keskustelua vanhemman vapaastihengittävän Bi-Fuel moottorin sytytystulpista, mutta uudempaan malliin en ole onnistunut tietoa saamaan.
Kannattaako tulpat hakea merkkiliikkeestä vai onko tarviketulpissa hyviä vaihtoehtoja?
Otsikko: Vs: V70 2,5FT Bi-Fuel sytytystulpat
Kirjoitti: jmn35 - 14.07.2018, 11:28:01
Itse olen käyttänyt Bi-fuel Volvoissani (ed. V70 ja nyk. V60) Iridium tulppia.
Molemmissa autoissa on sama kahdenlitran kone, mallia B5204T9.

Omani olen ostanut Motonetistä (11-1200) tai Terra gasilta.

Onhan iridium tulpat huomattavasti tyyriimmät kuin normitulpat...
Omiin olen ollut tyytyväinen mutta taas maallikkona en osaisi erottaa niitä ajossa muista, eikä vertailu kohtaa ole hirveästi.
Esittämääsi kysymykseen mikä olisi oikea tulppa, en tiedä vastausta.
Otsikko: Vs: V70 2,5FT Bi-Fuel sytytystulpat
Kirjoitti: Sigu - 16.05.2021, 14:35:36
Kysytääs tässä niin ei tartte uutta ketjua luoda. 2008 V70 2.5T 200hv, onko tämä ronkeli sytytystulppien suhteen? Motonetin valikoimissa löytyy tohon koneeseen Bosch, Denso, NGK, onko käytännön väliä minkä merkin noista ottais? Onko mitään järkeä siniseltä lähteä tulppia hakemaan?
Otsikko: Vs: V70 2,5FT Bi-Fuel sytytystulpat
Kirjoitti: Huikkoster - 16.05.2021, 14:52:20
NGK on alkuperäisten valmistaja jotka on pakattu volvon kalliiseen laatikkoon.
Otsikko: Vs: V70 2,5FT Bi-Fuel sytytystulpat
Kirjoitti: Jaska71 - 16.05.2021, 15:01:17
Mätänetistä otin NGK:n iridiumit omaan bensaturboon, vanhat "Volvot" oli vielä ihan ok näköiset mutta 1. ja 2. pytystä tuli silti sytytyskatkoksia livedataan.
Otsikko: Vs: V70 2,5FT Bi-Fuel sytytystulpat
Kirjoitti: Niclashki - 16.05.2021, 23:28:34
Kysytääs tässä niin ei tartte uutta ketjua luoda. 2008 V70 2.5T 200hv, onko tämä ronkeli sytytystulppien suhteen? Motonetin valikoimissa löytyy tohon koneeseen Bosch, Denso, NGK, onko käytännön väliä minkä merkin noista ottais? Onko mitään järkeä siniseltä lähteä tulppia hakemaan?

On näissäkin eroa. Mulla oli joskus kyseisellä koneella oleva Volvo, johon erehdyin ostamaan Boschin tulpat AD-liikkeen suosituksesta (olivat kallimmat kuin orkkikset). Eihän niillä se kone toiminut ollenkaan. Alavääntö oli ohut ja kun kierroksille konetta käytti esim ohituksissa, niin yli 4000rpm kohdilla alkoi nypytys eikä ollut tehoja. Kävin kiltisti orkkikset (NGK) ja johan auto heräsi henkiin. Enkä ole ainut kenellä on ollut boschin tulppien kanssa ongelmia Volvon kanssa.