Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: S80-D5 - 09.07.2018, 22:33:56
-
moi,
poikani Volvo S70 (2,5T) bensa (etanoli) , alkoi käymään kuin Zetor traktori autoa talliin ajaessa.
Kun auto sammutettiin, niin se ei enää jaksanut pyörähtää käyntiin.
Autolla ajettu 320 tkm ja se on toiminut moitteettomasti tähän saakka ( huollettu auto :))
Nyt korjaamolla oli tutkittu vikaa ja oli todettu syyksi, että ykkössylinteri oli täynnä polttoainetta.
Ko.sylinterin ruiskusuutin ei sulkeutunut.
Nyt kun uusi suutin vaihdettiin , samalla myös moottorin öljyt .
Auto oli lähtenyt hyvin käyntiin ja käynyt hetken ongelmitta, mutta sitten moottori oli käynnyt kolisemaan.
Nyt epäillään viaksi kiertokankea / kampiakselin laakerointia eli korjaus ei enää kannata korjaamon mielestä.
Mistä muualta voisi vielä vikaa etsiä vai pitäisikö todeta sama asia kuin korjaamo , että moottori on kaput!
Kiitos etukäteen kommenteista.
-
Hyvinkin mahdolllista.
Palamatonta polttoainetta sylinteri täyteen -> nestepuristus -> kiertokanki mutkalle
-
Öljypohjan saa suht helposti pois, sitäkautta pääsee näkemään onko kanki kierossa.
Jos on tullut nestepuristus, todennäköisesti ainoastaan kanki on rikki.
Eli jos em. on tapahtunut, itse vaihtaisin vain uuden/uudet kanget koneeseen.
Vaatii toki kannen irroittamisen, mutta saa muutoin tehtyä kone paikallaan.
Mitattiinko korjaamolla puristukset koneesta?
-
Täsä nyt tuli äkkiseltään mieleen että kyllähän ne venttiilit aukeaa vaikka suutin olisi auki ja startatessa liika bensa menee p-putkeen ja pilaa katin. Ei luulisi kangen menevän ensimmäisenä ???
En minä varmaan mistään mitään ymmärrä mutta älä nyt ensimmäisenä moottoria auki leväytä..
-
Mutku siellä on se puristustahti jossa venttiilit on kiinni. Ilma puristuu 10x pienempään tilaan mutta polttoaine ei.
Ei ole ensimmäinen moottori josta suutinvian takia menisi kanki mutkalle.
Ja tuohan on todettavissa työntömitalla tulpanreiästä. Mittaa miten ylös mäntä tulee ja vertaa muihin sylintereihin.
-
Täsä nyt tuli äkkiseltään mieleen että kyllähän ne venttiilit aukeaa vaikka suutin olisi auki ja startatessa liika bensa menee p-putkeen ja pilaa katin. Ei luulisi kangen menevän ensimmäisenä ???
En minä varmaan mistään mitään ymmärrä mutta älä nyt ensimmäisenä moottoria auki leväytä..
4-tahtisessa moottorissa on puristustahti, jolloin venttiilit on kiinni, tuolloin ylimääräinen bensa ei pääse mihinkään palotilasta. Neste on kokoonpuristumatonta, eli paine sylinterissä kasvaa todella suureksi, tuolloin yleensä kanki pettää.
Kaikenlisäksi ne venttiilit on palotilan ylin kohta.
E: Hidas taas ;D
-
Kyllä periaatteet ovat selvillä mutta jos virtoja ei ole jätetty päälle niin aika lujaa saa bensaa tulla jos se startissa täyttää palotilan.
Mahdollistahan se on jos on virrat päällä ja suuttimesta tulee niin paljon kuin mahtuu.
Niinkuin sanoinkin, en varmaankaan ymmärrä näitä hommia mutta tutki nyt ensin ennen koneen purkua.
:)
-
moi,
Kiitos vastauksista.
Vastaus kysymykseen, mitattiinko korjaamolla puristukset : ei mitattu.
Onko tuo öljypohja helposti irroitettavissa, sillä olen jostain lukenut , että öljypumppun putkea joutuu vääntämään , jos moottoria ei nosta ylöspäin , onko näin?
Tuo korjaamo ei halunnut lähteä selvittämään vikaa, sillä heidän mielestään se tulee kalliiksi , kun yläkerta ja akakerta avataan ( kannen joutuu käymään koneistamolla ) ja tällöin korjauskustannus kasvaa liian suureksi ja ehdottivat korjaukseksi halpaa vaihtomoottoria. Nyt olen etsimässä moottoria ja Vaasan suunnasta tarjottiin kotiintoimitettuna 400eurolla 177tkm ajettu moottoria , mutta tätä myyjä Sami olikin huijari ( oli ottanut kuvan koneesta , joka oli ollut myynnissä jenkkilässä viime vuoden lopussa) ; onneksi en maksanut mitään ennakkoa ko.kaverille.
Moottorin vaihto-operaatio maksaa noin 600euroa ( tietenkin huolto-osat päälle ) eli moottorin kanssa tähän operaatioon palaa 1000-1500 euroa eli nyt pähkäilen , kannattaako tuota autoa enää korjata ( auto on kyllä muuten hyvässä kunnossa (ruosteeton) ja vieläpä katsastettu 4/2018.
Minulle tarjottiin jo autosta 100 euroa toimitettuna tai haettuna kahvipaketti eli aika naurettava tarjous.
Onko ketään volvo-kaveri Länsi-Uudellamaalla , joka olisi halukas katsomaan /korjaamaan tuon moottorin, maksan kyllä palkan tuosta työstä?
terv, Harri
(https://thumb.ibb.co/fv5SMo/9_7_Volvo_S70_2.jpg) (https://ibb.co/fv5SMo)
-
Se on omassa päässä mikä kannattaa ja mikä ei kannata. Jos auto on mieleinen ja muuten iskussa niin tottakai kuntoon ja takas tienpäälle jos ei muuten niin ärsyttämään uudenautonihanuuttajulistavia. :2funny:
Mutta juu, korjaamolla teetettynä tulee hintoihinsa joten jos joku tekisi puhdetöinä niin silloin tuo 1000-1500e lienee ihan saavutettavissa. Korjaamolla tuohon hintaan saanee sellaista nippusiteillä-kasaan laatua.
Meidänkin pitkäkatto elpyi omin toimin kun automaatti paukahti taannoin, monet ihmetteli mitä tommosta vanhaa Volvoa enää elvyttelemään. Hetki piti kyllä etsiä luovuttaja-autoa yms. kun vaihtoloota oli tyyliin 2-3x auton rahallinen arvo.
Onko mahis odottaa koulujen alkamista ja tarjota projektiksi amikseen?? Jäi oman pojan amiksesta semmoinen kuva että oikeista hommista on huutava pula.
-
No niin, nyt Volvo on jälleen taas liikenteessä.
Laitettiin toinen vastaava moottori apulaitteineen vanhan tilalle . :)
Jos jollakin on tarve tuolle korjausta vaativalle moottorille / lisälaitteille ( mm. ohjaustehostin , laturi , startti , ilmamassamittari ) niin ne löytyvät hyllystä ; osat myydään edullisesti .
t,Harri