Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Marimm - 11.07.2018, 00:54:01
-
Ongelmana ettei kuljettajan puoleiset ovet aukene aina tai mene lukkoon. Kun vika päällä näytössä on ilmoitus teksti ”kuljettajan ovi auki”, joka tulee esim. kesken ajon vaikka ovi varmasti kiinni. Samalla ovesta kaikki sähköt pois, eli lasit ei laskeudu/avaudu ja sisävalot syttyy. Ongelman saa joskus poistumaan kuljettajan ovea useasti aukaisemalla ja sulkemalla, jos ovi ei lukossa ja vastaavasti oven ollessa lukossa oven karmia sisäänpäin ”tönäisemällä” ulkoa ja kaukosäätimestä lukituksen nappia painelemalla. Tämä vika ilmenee ainoastaan ilman lämmetessä, vika oli jo satunnaisena viime kesänä ja talvella ei ilmennyt ollenkaan. Nyt aina lämpiminä päivinä (yli +15˚) vika lähes jatkuvasti päällä. Samalla vika vaikuttaa myös kuljettajan puoleiseen takaoveen. Joskus voi olla että, takaoven lukko toimii mutta kuljettajan oven ei.
Vastaavan tyyppisistä ongelmista tännekin kirjoiteltu aiemmin ja ongelman ratkaisu ollut oven johtosarja tai lukko mutta en ainakaan löytänyt kenelläkään aiemmin vastaavan tyyppisissä ongelmissa tuota näytön tekstiä tai vian liittymistä ulkolämpötilaan. Kumpaa kannattaisi lähteä vaihtamaan? Löytyykö vika vikakoodeilla?
-
Kyllä nuo oireet viittaavat erittäin vahvasti etuoven johtosarjan liittimeen joka hapettuu ajan mittaan erityisesti alkupään tuotannossa. Lämpöanturi on vasemmassa ovessa (sekin voi sekoilla) ja ohjauskäskyt takaovelle ovat etuoven kanssa samassa väylässä. Oven aukiolon tunnistin on lukossa sisäänrakennettuna ja tietenkin senkin johdot kulkevat saman liittimen kautta.
Ulkolämpötila ja kosteus voivat vaikuttaa hapettuneisiin kontakteihin.
-
Eli kannattaa oven johtosarjan uusimisesta aloittaa?
-
Johtosarjoissa tuskin mitään vikaa vaan kyse enemmäkin siitä liittimestä mikä näkyy ovi-aukossa..
-
No niin, nyt on pariin kertaan oven välistä liitin puhdisteltu contact cleanerillä ja silmämääräisesti haitarikumen alta tarkasteltu johtojen kunto. Johdoissa ei mitään ulkoisesti näkyviä vaurioita ja liittimen pinnit näyttää kirkkailta.
Vika edelleenkin päällä, olisiko ideoita kuinka jatkaa? Merkkihuollosta kehoittivat oven lukon uusimaan.
-
OK, jos liitin näyttää puhtaalta eikä Contact Cleaner vaikuta, vika on todellakin jossain muualla. Näkemäni kuvat hapettuneista liittimistä ovat niin pahan näköisiä että ongelman aiheuttajasta ei jäänyt epäilystä.
Merkkihuolto on todennäköisesti oikeassa. En tosin ole varma, pitäisikö ikkunan pysähtyä paikoilleen jos ovi on auki mutta muuten oireet voisivat johtua lukosta. Jos vaihtaa lukon itse niin kannattaa samalla tarkistaa oven sisältä koko johtosarja ettei siellä ole jossain joku nirhauma tms. eristeissä mikä voisi aiheuttaa ongelmia.
-
Rupesin Saksan maalta oveen lukkoa tilaamaan, mutta löytyy niitä 2-3 eri varaosa numerolla. Muuten samanlaisia lukkoja paitsi puhutaan ”whith or whitout secured locking position” tai ”whith or whitout deadlocks. Onko jollain tietoa kokemusta kumpi lukko tai oikeaa varaosanumeroa? Autohan s40 -05 2,4
-
Lukko vaihdettu ja ongelma korjaantui. Vaihtotyöhön tälläisellä kokemattomalla YouTubesta katsotulla videoohjeilla meni aikaa noin 4 tuntia. Lukon tilasin Skandix.de Volvon alkuperäisosa yli puolet halvempi kuin paikallisesta Volvo liikkeestä, toimitus nopea ja palautukset onnistuu tarvittaessa.
-
Hyvä että tuli kuntoon! Scandix on minustakin ihan suositeltava ostospaikka. Sieltä saa harvinaisempiakin osia, mm. vetoakseleita manuaalilaatikkoiseen T5:een.
Miten sait selville mikä on oikea lukkoversio?