Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Hessuhpi - 11.07.2018, 17:59:25
-
Onkohan kellään tullut vastaan seuraavaa ongelmaa, v70 -97 2,5 awd , satunnaisesti kaasu hirttää kiinni ja alkaa pikkuhiljaa kierrokset nousemaan.. kaasupoljin vapautuu kun painaa jarrua tahi kytkintä.. ??? olen kokeillut irrottaa vakkarin sulakkeen, ei auttanut.
-
Onkohan kellään tullut vastaan seuraavaa ongelmaa, v70 -97 2,5 awd , satunnaisesti kaasu hirttää kiinni ja alkaa pikkuhiljaa kierrokset nousemaan.. kaasupoljin vapautuu kun painaa jarrua tahi kytkintä.. ??? olen kokeillut irrottaa vakkarin sulakkeen, ei auttanut.
Olikohan tässä vakkari vaijeri/alipaineyhdistelmällä? Mutta siihen suutaanhan tuo viittaisi, jos tuolla vapautuu. Tai ehkä nopeusanturin signaali jotenkin väärä ja se yrittää lykätä kierroksia luullen että vauhti muuttuu?
Niin tai viiksessäkin voi olla vikaa jos se cruise jää jotenkin "pohjaan" sisältä.
-
Olikohan tässä vakkari vaijeri/alipaineyhdistelmällä? Mutta siihen suutaanhan tuo viittaisi, jos tuolla vapautuu. Tai ehkä nopeusanturin signaali jotenkin väärä ja se yrittää lykätä kierroksia luullen että vauhti muuttuu?
Niin tai viiksessäkin voi olla vikaa jos se cruise jää jotenkin "pohjaan" sisältä.
Eikös se kuskin pyörästä mittaa nopeuden ja kiertää abs-boksin kautta se tieto eteenpäin. Tuolta suunnalta ehkä lähtisin selvittämään, joko abs anturi tai boksin kylmäjuotokset.
Ehkä tyhmä kysymys mutta siis toimiiko vakkari kun vakkarin sulake on pois vai hirttääkö kaasu ihan kun ilman vakkaria ajelee normaalisti myös?
-
97 mallin v70 on mekaaninen kaasuläppä eli kaasulle on vaijeri. Ja cruise vetää kaasurullasta vaijerilla ja lukee vauhtinsa jostain? Jos alkuperäinen cruise.
-
Katso nyt ensin että vaijerissa on vähän vapaaliikettä. Jos ei ole, säädä sieltä kaasuvaijerin moottorin pään säädöstä+ voitelua rullan akseliin ja vaijeriin.
Rulla ei saa liikkua heti kun kaasuun koskee, pitää olla vähän pelivaraa.
Rullalla tark. sitä rullaa mihin vaijeri menee konetilassa.
https://www.youtube.com/watch?v=meyXoHNCvOk
-
Toisen merkkisessä alkoi vastaavasti nostamaan kierroksia, pitämään kierroksia päällä ja kaasua polkaisemalla se taas rauhoittui. Niin oli lisäilmaluisti jumissa, sen uusimalla lähti toimimaan normaalisti.
-
Tollanen on kaasupoljin..
(https://thumb.ibb.co/eAqS5p/DSC_0003.jpg) (https://ibb.co/eAqS5p)
-
Tollanen on kaasupoljin..
(https://thumb.ibb.co/eAqS5p/DSC_0003.jpg) (https://ibb.co/eAqS5p)
Voisko toi kumikuppi, anteeksi maalaisuuteni.. En tiedä nimeä.. Olla niin kueleentunut, kun se lähtee klommolleen kun kierrokset nousee, siis itekseen nousee..
-
Liittynee vakionopeussäätimeen, ei pitäisi vaikuttaa normaaliajossa.
-
Normaaliajossa menee kurttuun koko ajan ja saa laukaista kytkimen hipaisulla, voiko ton jotenkin ohittaa..
-
Niin, ja siis hirttää oli vakkari päälle tai ei, sama laulu.. Sulakkeetta ei toimi vakkari mutta kaasu hirttää edelleen.. Lähtee siis ennen mainitsema "kumikuppi" kaasupolkimen takana kuristumaan kasaan.. :'(
-
Otin kytkinpolkimen juuressa olevan vakkarin anturin pois paikaltaa, järjestelmä luulee nyt(tai ainakin minä luulen) että kytkin on pohjassa, ja pystyy ajelemaan ihan normisti.. Vakkari tietysti ei toimi mutta viis siitä