Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: joosua - 12.07.2018, 23:28:35

Otsikko: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: joosua - 12.07.2018, 23:28:35
Tervehdys hyvät foorumilaiset!

Talvella vaihdettiin Volvoon  tiellejättämisen takia uusi bensapumppu auton alle, sekä bensansuodatin siihen viereen.  Alkoi toimimaan. Uusi pumppu pitää kuitenkin aika voimakasta kitisevää tai vinkuvaa ääntä.  Vaihdoin tankin sisällä olevan siirtopumpun, uusi Valeon tarvikeosa, mutta pääbensapumpun ääni ei tällä hiljentynyt.  Tankkausaukosta ei myöskään kuulu mitään ääntä moottorin käydessä.  Pitäisi varmaan jotain kuulua?

Onko molempien bensapumppujen virransyöttö saman releen kautta, sen joka on tuhkakupin takana?  Vai mistähän pitäisi vikaa etsiä?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: jen - 12.07.2018, 23:33:42
Tervehdys hyvät foorumilaiset!

Talvella vaihdettiin Volvoon  tiellejättämisen takia uusi bensapumppu auton alle, sekä bensansuodatin siihen viereen.  Alkoi toimimaan. Uusi pumppu pitää kuitenkin aika voimakasta kitisevää tai vinkuvaa ääntä.  Vaihdoin tankin sisällä olevan siirtopumpun, uusi Valeon tarvikeosa, mutta pääbensapumpun ääni ei tällä hiljentynyt.  Tankkausaukosta ei myöskään kuulu mitään ääntä moottorin käydessä.  Pitäisi varmaan jotain kuulua?

Onko molempien bensapumppujen virransyöttö saman releen kautta, sen joka on tuhkakupin takana?  Vai mistähän pitäisi vikaa etsiä?
ainakin niillä eri sulake,toimiko se esipumppu tankissa kun laitoit sen?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: joosua - 12.07.2018, 23:44:20
Hyvä pointti. En sitä vanhaa kokeillut. Täytyy huomenna kokeilla. Sehän selvittäisi jo asiaa. Ja samalla tarkistaa sulakkeet.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: joosua - 13.07.2018, 14:29:19
Kiitokset neuvosta!

Kokeilin vanhaa pumppua, ja kyllä se pyöri. Tarkistin myös sulakkeet, mittasinkin ne varmuuden saamiseksi.  Sitten vaihdoin polttoainepumpun releen, tuhkakupin takana olevan, ja tällä ilmeisesti korjaantui koska alkoi tankista surina kuulua.  Näköjään voi rele kytkeä virran toiselle pumpulle, mutta ei toiselle jos on viallinen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: HembalanD - 13.07.2018, 16:03:13
Kiitokset neuvosta!

Kokeilin vanhaa pumppua, ja kyllä se pyöri. Tarkistin myös sulakkeet, mittasinkin ne varmuuden saamiseksi.  Sitten vaihdoin polttoainepumpun releen, tuhkakupin takana olevan, ja tällä ilmeisesti korjaantui koska alkoi tankista surina kuulua.  Näköjään voi rele kytkeä virran toiselle pumpulle, mutta ei toiselle jos on viallinen.
Samalla sulakkeella ja samalta pinniltä releeltä virrat joten..
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 13.07.2018, 16:35:07
Samalla sulakkeella ja samalta pinniltä releeltä virrat joten..
Kyllä minulla ainakin on kaksi sulaketta polttoainepumpuille? ???
Toinen siirtopumpulle, toinen painepumpulle.

B230FB -91 siis täälläkin.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: joosua - 13.07.2018, 19:31:11
On tuossa omassakin kaksi sulaketta pumpuille. Sulakerasian kannessa olevassa kaaviossa ne on merkitty. Muistaakseni no.1 fuel pump tjsp ja no.11 fuel pump in tank tai jotain sinnepäin.
Mutta se mikä jäi vaivaamaan on auton alla olevan pumpun, talvella vaihdettu Motonetin tarvikepumppu, varsin kova ääni.  Tyhjäkäynnillä pitää aika voimakasta vinkunaa, eikä ääni muuttunut vaikka siirtopumppu tankin sisällä alkoi toimia. Kuuluuko pitää sellaista parkua? Vai onko vain heikkolaatuisen pumpun vika?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 13.07.2018, 19:38:15
Ei ne ihan hiljaisia ole laadukkaatkaan, mutta mikäli kyseessä ei ole mikään "viriviri" -pumppu, niin heikkolaatuisuuden piikkiin laittaisin.

Ääntävä painepumppu voi sitten kestää pitkään tai hajota äkkiä. Minulla orginal 490tkm ajettu edelleen paikallaan ja ulvoo välillä niin maan vimmatusti, mutta niin on ulvonut jo ainakin 50tkm.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: joosua - 13.07.2018, 19:58:50
Ihan Motonetista viime talvena ostettu, Professional Parts Sweden-merkkinen, tarvikepumppu.  Mutta jos se sinunkin auton pumppu vinkuu ajoittain, niin enpä taida sitten enempää siitä välittää.  Nyt on noin neljännestankin verran bensaa, kokeilen jos ääni vähenee kun tankkaa täyteen. Jos se vähentää vinkunaa niin hyvä.

Tankkasin tankin aivan täyteen, ja sillä loppui vinkuminen.  Mielenkiintoista seurata missä vaiheessa alkaa taas ääntää. 

Slerbahuuli, kun sinullakin on -91 B230FB ja olen aikeissa vaihtaa myös ilmamassamittarin, niin jos autossasi on alkuperäinen mittari, siis Bosch, niin mikähän sen numero on? Minulla on paikallaan 0 280 212 016 ja sen ei pitäisi ainakaan Motonetin sivujen mukaan sopia, vaikka auto on sillä toiminutkin.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: tinde - 14.07.2018, 18:33:48
Itsellä on -92 ja kävin katsomassa niin samalla numerolla on siinäkin ja pitäisi tietojeni mukaan olla alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 14.07.2018, 20:14:36
Tuota omaa -91:stä kun tutkittiin reipas vuosi sitten parin foorumilaisen voimin etanolisoinnin aikana, huomattiin semmoinen jännä juttu ettei sähköjärjestelmä vastaa suoraan 940:n sähköjä eikä 740:n sähköjä.

Pääpiirteittään on samanlainen kuin 940/FL740, mutta hieman löytyy semmoisia "sekasoppia", joissa osaan kaaviosta tasmää 740 osaan 940.

Minulla tosiaan kaksi sulaketta pumpuille ja tämän takia on jäänyt tekemättä painepumpun siirto tankkiin (haluan orkkis sulakkeen taakse painepumpun, eli johtoja täytyy jatkaa paljon).
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: joosua - 14.07.2018, 21:52:34
Kiitokset tiedoista. Eli voi jättää Motonetin tiedon huomioimatta, ja ostaa saman numeroisen ilmamassamittarin niinkuin vanhakin.  Tuttu autoasentaja nimittäin sanoi että ilmamassamittarissa on myös lämpömittari, ja jomman kumman sekoilu voisi selittää nykimisen ja sammumisen erittäin kostealla säällä, joka tapahtui kun keväällä lähdin sateella parkissa päivän seisoneella autolla liikkeelle.  Samoin ei käynnistynyt kun muutama viikko sitten kävin autopesussa ja piti ajaa sieltä pois. Kun starttailin, lupaili kyllä muttei käynnistynyt ennenkuin pidin akun miinusnapaa irti pari minuuttia.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: jaippi - 14.07.2018, 23:05:28
Minulla on paikallaan 0 280 212 016 ja sen ei pitäisi ainakaan Motonetin sivujen mukaan sopia, vaikka auto on sillä toiminutkin.
Voin vahvistaa, että B230FB on juuri tuolla IMM alunperin. Kyseinen IMM toimi myös -96 B230FK kaverina ilman mitään ongelmia, vaikka ”sisuskalut” ovatkin eri näköiset.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: joosua - 25.07.2018, 23:58:59
Eipä vielä jääty ilman autoteknisiä harjoitteluja.  Tuon tankissa olevan polttoainepumpun ja bensapumpun releen vaihdon jälkeen alkoi tosiaan auto toimia.
Täydellä tankilla ja 3/4 toimi hyvin, mutta kun alettiin lähestyä puolta tankkia, alkoi auton alla oleva pumppu vinkua selvästi.  Sitten 1/4 tankin kohdalla, kun lähdin liikkeelle, tuntui kiihdyttäessä pientä nykimistä.  Nykiminen paheni ja noin 10km jälkeen moottori sammui nykien. Startatessa pari kertaa jäi hetkeksi käymään ehkä kahdella sylinterillä. Mutta ei sitten käyntiin millään. Kun saatiin n. 12 litraa bensaa, noin puolen tankin verran mittarin mukaan, lähti parin köhäisyn jälkeen käyntiin, ja toimi sitten normaalisti.

Viittaisi vähän siihen että saa jostain ilmaa kun tankki on noin 1/4, tai karvan alle.
Tässä herää epäilys Motonetin halpaa siirtopumppua kohtaan. Voisiko se vuotaa ilmaa?  Tankin sisällä olevaa letkua en uusinut kun ei päällepäin näyttänyt huonolta. Onkohan alkuperäisen letkun kanssa ollut ongelmia?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.07.2018, 01:48:52
Oireet täsmäävät 100% vialliseen tankkipumppuun.

Mutta toki kannattaisi tarkistaa samalla se tankkipumpulta tankkilaitteen kanteen menevä letku.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: HembalanD - 26.07.2018, 15:05:18
Oireet täsmäävät 100% vialliseen tankkipumppuun.

Mutta toki kannattaisi tarkistaa samalla se tankkipumpulta tankkilaitteen kanteen menevä letku.
Sekä itse tankkipumpun virransaanti (ihan sinnne pumpulle saakka)
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: j.kottenberg - 26.07.2018, 18:36:27
Yksi asia, joka noissa tankkipumpuissa vähän myös hämmästyttää, on se että sen paremmin vanhassa alkuperäisessä kuin uudessakaan, Valeon valmistamassa, ei ole mitään merkintöjä, numeroita tai - tai + symboleja virtanavoissa. Ja tietty niihin ruuveihinhan voi yhdistää johdot ihan kumminpäin tahansa. Mutta eikö tasavirtamoottorissa, sellainenhan varmaan pumppua pyörittää, ole aika tarkkaa miten päin kytkennät on?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: jogiin - 26.07.2018, 23:00:08
Yksi asia, joka noissa tankkipumpuissa vähän myös hämmästyttää, on se että sen paremmin vanhassa alkuperäisessä kuin uudessakaan, Valeon valmistamassa, ei ole mitään merkintöjä, numeroita tai - tai + symboleja virtanavoissa. Ja tietty niihin ruuveihinhan voi yhdistää johdot ihan kumminpäin tahansa. Mutta eikö tasavirtamoottorissa, sellainenhan varmaan pumppua pyörittää, ole aika tarkkaa miten päin kytkennät on?
Järjestään kyllä, pyörii se väärinki päin mutta ei se ainetta anna pumpulle ainankaan  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: joosua - 28.07.2018, 20:27:03
Oli sopivaa aikaa niin otin ja purin tankkilaitteen pois vian selvittämiseksi.  Ja kävihän se tällä kertaa helpommin.  Varsin selvä syykin löytyi, että miksi bensan kuluessa alle neljännestankkiin, alkoi nykiä ja lopulta sammui.
Tankin sisäinen bensapumppu on painettu n. 35mm pituisen holkkimaisen muoviosan sisään, joka puolestaan on n. sentin levyisellä ja ehkä puoli milliä paksulla mutkaisella levymäisellä teräsjousella kiinnitetty bensamittarin kohoputken kylkeen.  Jousi oli irronnut kohoputkesta luultavimmin asennuksen yhteydessä, vaikka koetin varovaisesti sovitella. Ei kyllä mikään luotettavan tuntuinen rakenne.
Paransin asennusta kiinnittämällä jousen kolmella klemmarilla kohoputkeen, jolloin tuntui tukevalta. Pitää varovasti kiristää klemmareita että koho ei ala takerrella. Samalla vaihdoin uuden Valeon pumpun, sekä tarkistin kumiletkun huolellisesti. Letku vaikutti erittäin hyvältä, ilmeisen hyvälaatuista materiaalia. Aiemmin asennettu pumppukin oli kyllä luultavasti ihan kunnossa, joten vähän niinkuin varmuudeksi vaihdoin.  Osat paikoilleen ja n. 7 litraa bensaa tankkiin. Hyvin nousi bensa kirkasta letkua pitkin kun kokeilin. Letkut kiinni, ja hyvin käynnistyi vaikka oli reilusti alle 1/4 tankin.  Ei myöskään kuulunut mitään vinkunaa auton alla olevasta pumpusta, joten vaikuttaisi ettei kavitoi ja toimii ok. Täytyy vielä koeajaa kunnolla.
Kun uutta Valeon pumppua hyvässä valossa tutki, niin löytyihän siitä - ja + merkinnät sellaisista koloista. Ei kovin helppo huomata.

Kiitokset neuvoista.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.07.2018, 21:07:54
Se on kieltämättä vähän rimpula se pumpun pitojousi. Jos jää vähääkään "huulille" päästään, voi ja varmasti lähtee irti.


Mutta hyvä juttu jos korjaantui! Ja hienoa kun kerroit tänne mikä oli vikana. O0
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: s73 - 29.07.2018, 08:41:04
Narun ja tikun avustuksella pumppu asennetaan paikalleen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -91 B230FB 365000 km bensapumppujen virransyöttö.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.07.2018, 08:44:26
Narun ja tikun avustuksella pumppu asennetaan paikalleen.
Kertoisitko miten? Minä ainakin ihan vain asensin tankkilaitteen uudella pumpulla ilman naruja tai tikkua.