Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: JTurbo - 16.07.2018, 21:13:20
-
Volvo S40 T4 -98 ajettu 340t
Mikä on kun öljyä menee aika reilusti, satasella saatta mennä puolikin litraa. Ei savuta pakoputkesta, mutta tuntuu että sieltä tulee öljyä. Koko auton takamukseen muodustuu aina pesun jälkeen sellainen ohut öljykerros kun on hetken ajellut. Joku venttiili naputtaa myös kun kone lämmin. Ja moottori kun lämpiää niin myös savuttaa jostain kannen välistä hiukan. Myös kun kiihdyttää reippaasti ja 3t kierroksia niin lähtee joku kova muoviletku irti imusarjan kyljestä. Öljyvuotoja ei näyttäisi olevan, ei tiputa alleen. Muuten auto toimii hyvin, ei vikakoodeja, kulkee ihan normaalisti ja tehot tallella. Ei kuitenkaa tunnu kauheen terveeltä ajella kun auton kone tässä kunnossa. Osaako joku auttaa? #alkaahuumoriloppua
-
Ekana mittaisin koneesta puristuspaineet, sitten huohotussysteemi tarkistaa kokonaan läpi ja turbosta kokeilla välykset mikäli päästä irrotetussa ahtoputkessa tai coolerin alaletkussa näkyy paljon öljyä.
Huohotussysteemi letku tai loukku tukos alkaa paineesta tulla esim stefoista ja tiivisteistä öljyä läpi. Yleensä jos työntää öljytikkua ylös käynnissä tai täyttökorkin päällä sopiva kumihanska ei vajene eli puuttuu alipainetta niin tukossa,. Takaiskuventtiili jossain huohotinlinjassa oltava kun on turbo ( alipaine ja ahtopaine on eri kulkusuunta) niin sekin kattoa et pitää.
PS. Meneekö se ahdoissa irtoava putki eteenpäin mihin suuntaan konetta?
Naputtaako varmasti vena vai nostin?
-
Ahtimen öljynpaluuletku lohkon päästä irti. ;)
-
Niin siinähän ahtimen öljynpaluussa laippaliitos ja putkessa o- rengas. Mehineen o- renkaan (5€ sinisellä) omaan uusinut ja laippaliitos (paperitiiviste) mulla oli kyllä kuiva mutta muilla siitäkin vuotanut..Tuo öljypaluu voi kyllä pahasti vuotavana roiskia pakosarjalle ja savuttaa siksi.
Jos vuotaa tuolta se o-rengas on vähän neliskanttinen ja tarkahko asennuksestakin (puhtaat pinnat) joten tavallinen ei käy, paperitiivisteen voi leikata arkista.
-
https://youtu.be/GSW6286E5wE
Tässä videota mistä näkee kuinka tuo letku nousee kun antaa kaasua tarpeeksi. Kuuluu myös naputus, joka siis tulee venttiilinnostimista todennäköisesti. Videossa näkyy myös savuava kohta. Ilmeisesti vuotaa hiukan kannen välistä öljyä. Ja turbo tosiaan on uusi joten siinä pitäisi ongelmia ollu. Koneeseen tehty myös viime syksynä remppa, jossa vaihdettiin kampiakselin laakerit sekä männänrenkaat ja kaikki tiivisteet, kansipahvi yms...
-
Tässä vielä tarkentavaa kuvaa mikä letku kyseessä, joka irtoaa kun hiukan liian kovaa kiihdyttää. Kuvissa näkyy myös öljynroisketta, joka tuli kun otin öljykorkin pois auton ollessa tyhjäkäynnillä. Eli lyö öljyä öljyntäyttöaukosta mutta eikös sen kuulukkin? Öljytikusta ei tule öljyä, hiukan tuntuu puhallusta kun oikein kunnolla antaa kenkää.
(https://thumb.ibb.co/iZWeOd/Snapchat_1386834309.jpg) (https://ibb.co/iZWeOd)
(https://thumb.ibb.co/eqsx9J/Snapchat_1274045328.jpg) (https://ibb.co/eqsx9J)