Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kalevizer - 18.07.2018, 10:08:21
-
Xc70 2.4T lurautti vedet lattialle, kun vanha kenno lahosi lopullisesti. Auto ehti seistä melko pitkään koko jäähdytinjärjestelmä tyhjänä. Tämän jälkeen ollaan painittu tuntikausia jäähdytinjärjestelmän ilmaamisen kanssa, kennon letkut pysyvät tyhjänä vaikka koko järjestelmä on varmasti täynnä.
Letkut eivät ole tukossa, sillä kaatamalla vesi menee läpi. Mitkään nesteet eivät ole keskenään sekaisin ja painetta tulee järjestelmään ainoastaan silloin, kun jonkun ilmataskun kohdalla alkaa neste porisemaan. Valkoista savua ei tule, ja lähtee kaikilla käymään viikon seisonnan jälkeen. Vesipumppu on muutama tuhat km ajettu metallisiipinen, jonka luona on myös mystinen nestevuoto, mahdollisesti kanteen menevä vesiputki?
Olen kokeillut ilmaamisessa keulan nostoa ylös, pitkää täyttörattia ja silti en ole ilmaa saanut täysin pois, kuitenkin niin että puhaltaa hieman lämmintä. Lämmöt myös meinaa välillä karata, joten autolla ei ole uskaltanut juuri ajella. Perjantaina vuorossa pakokaasutesti glykolille ja järjestelmän täyttö alipaineella, vaikka näissä ei ilmeisesti ole ilmaus ongelmia ollut?
-
Itse itselleni vastaten, meinaa järki mennä tuon romun kanssa lopullisesti. Pajalla todettu että painetta ei järjestelmään tule, mutta vesi ei vaan kierrä. Ainoana vaihtoehtona vesipumppu mikä on todella vaikea uskoa, koska se on hyvinkin tuore. Kaikki on tietysti mahdollista. :idiot2:
-
Tähän mennessä kaikki on ilmaantuneet viimeistään ajamalla muutaman kilometrin lenkin. Tuleeko lämppärinkennolle menevästä letkusta nestettä jos ottaa letkun irti rintapellistä ja käynnistää?
Vesipumpussa tuskin vikaa jollei sinne ole eksynyt muovisiipistä versiota.
-
Ei tule. Pumpun luota jakokoppa oli märkä ja peilillä katsottuna pumppu hieman märkä myös. Juorureikä kuiva eikä sieltä tule nestettä. Varmaan otettava sisempi koppa pois ja katsottava onko jossain ylhäällä nestevuoto.
-
Hi
hieman vaikuttaa sille,että moottorin jäähdytyksen nestekierron termostaatti
ei toimi oikein,on jumissa ym,ym
,,,vaihda termostaatti ja jos ongelma ei poistu niin sitten vika on syvemmällä.
ps käytä ensisijaisesti alkuperäistä termostaattia tai wahler tai behr merkkisiä!
-
Sekin on vaihdettu, nesteen pitäisi ymmärtääkseni kiertää joka tapauksessa kennolla. Pahoin pelkään kansi/lohkovauriota, tosin muut oireet eivät oikein täsmää. Luulisi että seisomisen jälkeen ilmaantuisi käyntihäiriöitä tai edes kuplintaa paisarissa moottorin käydessä.
-
Sekin on vaihdettu, nesteen pitäisi ymmärtääkseni kiertää joka tapauksessa kennolla. Pahoin pelkään kansi/lohkovauriota, tosin muut oireet eivät oikein täsmää. Luulisi että seisomisen jälkeen ilmaantuisi käyntihäiriöitä tai edes kuplintaa paisarissa moottorin käydessä.
Hi
Kinkkinen juttu kyllä taitaa olla,mutta seuraavaksi kannattaisi mittailla
jäähdytysnesteen pakokaasupitoisuus,taitaakyllä tässä tapauksessa olla ,että
jostain puristuspaineet vuotaa jäähdytysjärjestelmään ( syl kannnen tarkistus )
-
Tähän mennessä jokainen auton nähnyt on ollut sitä mieltä ettei varmasti ole kansi. Perjantaina auto kävi pajalla siinä uskossa, että tekevät pakokaasutestin glykolille. Reissun jälkeen paljastuikin ettei ollut tehty muuta kuin aistinvarainen tarkastus ja ilmausyritys, eli ei todellakaan sitä mitä pyydetty. Osaan kyllä itsekin haistella paisaria ja ihmetellä kupliiko vai ei. Normaalisti en käytä korjaamopalveluita, enkä näköjään jatkossakaan.
Alkaa vaan keinot loppua ja varmaan kohta nostettava se kansi kiltisti pois, jos ei mitään muuta löydy.
Melkein 2h tuota pyöritettiin kierroksilla kennon vaihdon jälkeen, sisään haaleaa ja ei painetta paisarissa normaalia enempää. Heti ajoon lähdössä lämmöt katosivat kennolta ja koneen lämpö nousuun, mutta ei painetta tai turvonneita letkuja. Mitähän helv... >:(
-
Tähän mennessä jokainen auton nähnyt on ollut sitä mieltä ettei varmasti ole kansi. Perjantaina auto kävi pajalla siinä uskossa, että tekevät pakokaasutestin glykolille. Reissun jälkeen paljastuikin ettei ollut tehty muuta kuin aistinvarainen tarkastus ja ilmausyritys, eli ei todellakaan sitä mitä pyydetty. Osaan kyllä itsekin haistella paisaria ja ihmetellä kupliiko vai ei. Normaalisti en käytä korjaamopalveluita, enkä näköjään jatkossakaan.
Alkaa vaan keinot loppua ja varmaan kohta nostettava se kansi kiltisti pois, jos ei mitään muuta löydy.
Melkein 2h tuota pyöritettiin kierroksilla kennon vaihdon jälkeen, sisään haaleaa ja ei painetta paisarissa normaalia enempää. Heti ajoon lähdössä lämmöt katosivat kennolta ja koneen lämpö nousuun, mutta ei painetta tai turvonneita letkuja. Mitähän helv... >:(
Hi
,,, aistinvarainen pakokaasujen pitoisuus mittaus,ei auta diaknosointia.
ettei se vesipumppu ole kuitenkin risa
Tsemppiä
-
Onko kennon letkut oikein päin ja onko lisälämmitintä?
-
On oikein päin ja lisälämmitin löytyy, kokeiltu lämmitin kiinni ja ohitettuna.
Lämppärin kennoon menevä letku lämpenee puoliksi, mitään virtausta siellä ei tapahdu ja vaikka ne irrottaa koneen käydessä, ei letkusta tule yhtään mitään.
-
Vesipumppua itse epäilisin ensiksi. Onko tässä kakkoskoppaisessa ardicin vesipumppu missä välissä, ettei se pysty tukkimaan kiertoa?
Kerran on tullut sellainenkin vastaan (ei tosin Volvo), että webaston vesipumppu taisteli moottorin vesipumpua vastaan (asennettu väärään letkuun). No... muovisesta pumpusta oli siivet sulaneet ja kierto meni sen takia täysin tukkoon.
-
Lisälämmittimen kanssa saattaa olla takaisku jonka sisällä on muovikuula, olisiko kuula karannut tulpaksi?
Käytä moottorilta lämppärin kennolle menevä letku moottorin puolelta irti, kuula voi juuttua letkun ja putken liitokseen.
-
Kaikkien letkujen aukiolo on tarkastettu. Vesipumpusta tuli sellainen mieleen, että hihnasarja on ollut Contitechin, mutta pumppu voi olla mitä vaan. Eli siipien materiaali selviää vaan tarkastamalla pumpun, jotenkin siipipyörävauriolle haiskahtaa kerta kierroksilla lämmöt ei nouse.
-
Auto testattu block testerillä ja ei pienintäkään havaintoa pakokaasusta glykolissa, eli aamulla vesipumppu irti ja mahdollisesti jakopää uusiksi samalla. Jos ei sieltä vikaa löydy, niin jo on ihme.
-
Hei
Kansivuoto on nyt pois suljettu,vahvasti veikkaan,että vesipumpussa vika.
,,, en tiedä montako lapaa on alkuperäisessä pumpussa,mutta tarvikepumpuissa voi olla eri määrä + saattavat olla muovia ym ym.
Tsemppiä
-
Muutama tuhat kilometriä ajetusta metallisiipisestä pumpusta oli siipipyörä irti ja viittä vaille täystuho mahdollisen jumimisen seurauksena. Nyt on koko jakopää laitettu ja huohottimen osat uusittu, lämmintäkin tulee sisälle. 8) Pumpussa on ilmeisesti 5v takuu ja aion olla yhteydessä maahantuojaan.
-
Muutama tuhat kilometriä ajetusta metallisiipisestä pumpusta oli siipipyörä irti ja viittä vaille täystuho mahdollisen jumimisen seurauksena. Nyt on koko jakopää laitettu ja huohottimen osat uusittu, lämmintäkin tulee sisälle. 8) Pumpussa on ilmeisesti 5v takuu ja aion olla yhteydessä maahantuojaan.
Joo, kylläpä noitakin ihmeitä joskus tapahtuu..
No, pääasia että tuli kuntoon :)
-
Mustakoppanen D5. Putsasin egr:n tänään ja egr:n letkuista valui jäähdytinnestettä jonkin verran. Auto takaisin nippuun ja vettä paisariin.
Kerkesin ajamaan noin 5km ja rupesin katsomaan, että lämpömittari nousee yli puolenvälin. Auto parkkiin ja lisäämään nestettä ja ajoa. Sama homma, että lämpömittari nousee.
Alavesiletku tuntuu huomattavasti viileämmältä kuin ylävesiletku. Lämppärin letkut ihan viileinä.
Miten ihmeessä tuolta jostakin saa ilmalukon poistettua? Lähes kaikkea on kokeiltu paitsi paineella vettä putkista sisään. Ylävesiletkusta kaadoin vettä suoraan.
Olisiko jollain vinkkiä heittää, mikä ihme nyt tossa tekee kiusaa?
-
Mustakoppanen D5. Putsasin egr:n tänään ja egr:n letkuista valui jäähdytinnestettä jonkin verran. Auto takaisin nippuun ja vettä paisariin.
Kerkesin ajamaan noin 5km ja rupesin katsomaan, että lämpömittari nousee yli puolenvälin. Auto parkkiin ja lisäämään nestettä ja ajoa. Sama homma, että lämpömittari nousee.
Alavesiletku tuntuu huomattavasti viileämmältä kuin ylävesiletku. Lämppärin letkut ihan viileinä.
Miten ihmeessä tuolta jostakin saa ilmalukon poistettua? Lähes kaikkea on kokeiltu paitsi paineella vettä putkista sisään. Ylävesiletkusta kaadoin vettä suoraan.
Olisiko jollain vinkkiä heittää, mikä ihme nyt tossa tekee kiusaa?
Etupyörien alle rampit, eli ajaa etuset niiden päälle ja odottelee että paisariin tulee ilmakuplia auton käydessä ja täyttää tarvittaessa..
Ainakin ex-D5:ssa onnistui ihan tyhjäkäynnillä saada ilmat pois järjestelmästä.
-
Etupyörien alle rampit, eli ajaa etuset niiden päälle ja odottelee että paisariin tulee ilmakuplia auton käydessä ja täyttää tarvittaessa..
Ainakin ex-D5:ssa onnistui ihan tyhjäkäynnillä saada ilmat pois järjestelmästä.
Tänään on ollu keula ylhäällä ja alhaalla ja vaikka miten, mutta ei lähde vedet kiertämään. Käytin egr:n letkutkin auki ja otin webaston letkut irti ja koitin sulkea vikoja, mutta ei lähde vedet kiertämään. Ylävesiletkun irrotin kuumana ja termarikin toimii näemmä.
-
Eipä tarvinnu enempää ettiä vikaa. Halvin vesipumppu laitettu ja pakeliittiset siivet irrallaan. Eiköhän tuo nyt jaksa alkaaa ilmaantumaan itsekseen kunhan uuden pumpun metallisilla siivillä saa kiinni.
Kaikki siipien palaset nätisti tallessa.
(https://i.ibb.co/QDX2GwW/IMG-20230916-125148-HDR.jpg) (https://ibb.co/QDX2GwW)
-
älkää ostako niitä tarvikepumppuja :nohnoh
-
älkää ostako niitä tarvikepumppuja :nohnoh
Ei vielä minkään auton kohdalla ole tollasilla muovisiivillä varustettua pumppua tullu nähtyä. Jokaisessa on metallisilla siivillä ollut, vaikka olisikin tarvikepumppu.
Välittömästi ilmasi itse järjestelmän ja toimii kuten kuuluukin.
-
Kyllä mulla lähti siivet lentoon mk ykkösessä ja niitä palasia oli mukava kaivaa konehuoneessa S*