Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: bt-72 - 18.07.2018, 16:53:33
-
Morjes, auto siis 2,4D automaatti -08. Valo syttyi motari siirtymän jälkeen. Paloi pari päivää ja sammui. Ja sitten syttyi taas ja jäi palamaan. Osaako joku sanoa mistä päästä vikaa hakemaan? Saako valoa nollattua kotikonstein? Onko järkevää ajella? OBD-testeri tilattu..
Ville
-
Itsellä sama juttu. Epäilin huonoa diisseliä liettuasta. Tämä siis mutua.
-
Morjes, auto siis 2,4D automaatti -08. Valo syttyi motari siirtymän jälkeen. Paloi pari päivää ja sammui. Ja sitten syttyi taas ja jäi palamaan. Osaako joku sanoa mistä päästä vikaa hakemaan? Saako valoa nollattua kotikonstein? Onko järkevää ajella? OBD-testeri tilattu..
Ville
Yleensä on joku syy, mikä valon sytyttää. Ensin pitää siis poistaa vika ja sitten vikakoodin voi poistaa halvemmillakin obd-testereillä.
-
No onko lisätty öljyä ? Niin pöhlöltä kun kuulostaakin niin Volvoon ei saa laittaa öljyä ylämerkkiin. Tuossa koneessa ja ikäluokassa. :idiot2:
-
No juu, just kävi merkkiliikkeessä vuosihuollossa. En sitten pyytänyt vikajoodeja lukemaan, koska valo ei silloin palanut. Ja siitä luvuvusta kai laskutetaan vielä erikseen. Eli luulis moottoriöljyn tason olevan kohillaan huollon jäljiltä.
-
Ei olis ensimmäinen kerta kun huollon jäljiltä kun on "liikaa" öljyä, mutta äkkiäkös sen tarkistaa tikusta.
Keltainen valo ei ole kriittinen vika, punainen on. OBD testeri on hyvä olla, mutta esim tämä öljyhässäkkä voi näyttää hämäävästi vaikka mitä koodeja. Sama juttu huonolla akulla (jännitteellä)
-
Syttyihän se valo taas ja hommasin vikakoodinlukijan. Näyttää sellaisia kuin P0222 ja P2700. Onko kellään hajua näistä?
-
Kaasuläpän asentotunnistin
https://www.yourmechanic.com/article/p0222-obd-ii-trouble-code-throttle-pedal-position-switch-sensor-b-circuit-low-input-by-andrew-quinn (https://www.yourmechanic.com/article/p0222-obd-ii-trouble-code-throttle-pedal-position-switch-sensor-b-circuit-low-input-by-andrew-quinn)
Voimansiirron ongelmia (vaihteisto)
https://www.yourmechanic.com/article/p2700-obd-ii-trouble-code-transmission-friction-element-a-apply-time-range-performance-by-brady-klopfer (https://www.yourmechanic.com/article/p2700-obd-ii-trouble-code-transmission-friction-element-a-apply-time-range-performance-by-brady-klopfer)
Tässä hieno teksti:
ECU:n tehtävänä on pitää moottorin kierrokset optimaalisina, vakionopeussäädintä käytettäessä. ECU:n kartalle on ohjelmoitu moottorin kierrosluvut määrätyillä vaihteilla, lisäksi varsinaiseen nopeuden mittaamiseen käytetään pyörintänopeusanturia, joka voi sijaita esim, vaihteiston tai voimansiirtoyksikön ulostuloakselilla. ECU säätää moottorin pyörintänopeutta, eli avaa ja sulkee kaasuläppää auton vetovastuksen muutosten mukaan. Kehittyneempi PCM eli voimalinjan ohjausyksikkö (Powertrain control module) huolehtii myös automaattivaihteiston ohjauksesta suhteessa moottorin pyörintänopeuteen. Vanhemmissa järjestelmissä vaihteiston ohjaus on hoidettu esim. mekaanisesti tai ECU:n parametreilla on voitu vaikuttaa myös vaihteiston ohjaukseen.
Voipi olla, että tuo kaasuläpän asento tuo tuon voimansiirron vian myös. tarvit varmaankin volvolle suunnatun testerin jolla voi tuota sopeutusta kaasuläpälle tehdä.
Helpoin on kuitenkin nollata viat ja katsoa jos tulee uudelleen
-
Kiitokset vastauksista! Vikakoodit nollattu ja sit odottelemaan mistä seuraavaksi herjaa.