Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: martial - 21.09.2011, 16:47:11
-
Moros.
Alkoi tuossa jäähdytysnesteen varoitusvalo vilkahdella silloin tällöin ajossa, varsinkin kiihdyttäessä. Paisuntasäiliössä nesteet MAX-tasossa ihan OK, paisuntasäiliössä painetta avattaessa. Syylärille menevä letku suht koht kuuma, ei meinaa kättä kärsiä.
Olisko paskat nesteet vai anturivikaa..? Alkoi sadekelillä kylläkin tehdä tuota...
V70 -98 turbo
-
Moros.
Alkoi tuossa jäähdytysnesteen varoitusvalo vilkahdella silloin tällöin ajossa, varsinkin kiihdyttäessä. Paisuntasäiliössä nesteet MAX-tasossa ihan OK, paisuntasäiliössä painetta avattaessa. Syylärille menevä letku suht koht kuuma, ei meinaa kättä kärsiä.
Olisko paskat nesteet vai anturivikaa..? Alkoi sadekelillä kylläkin tehdä tuota...
V70 -98 turbo
Eihän oo kuitenkaan pissapojan merkkivalo?
-
taitaa olla kusipojan merkki valo :D en ainakaan muista et autos olis sellasta valoa :D
-
taitaa olla kusipojan merkki valo :D en ainakaan muista et autos olis sellasta valoa :D
En mä tiedä miten on bensa koneisissa mutta kyllä dieselissä ainakin on valo jäähdytysnesteelle.
Sä et muista? :D
Mutta kyllä tuossa tilanteessa nyt saattaa olla kyse pissapojansäiliön varoitusvalosta.
-
Mulla teki kesällä samanlaista, kiihdyttäessä saattoi vilahtaa valo. Nestetaso oli selvästi kumminkin minimitason yläpuolella.
Noh, lisäsin maksimitasoon asti ja ei oo enää valo palanu.
-
taitaa olla kusipojan merkki valo :D en ainakaan muista et autos olis sellasta valoa :D
Kyllä siinä on bensakoneessakin jäähdytysnesteen varoitusvalo, alempi rivi, toinen vasemmalta (öljyvalon alapuolella). Ohjekirja sivu 1:5
:)
-
Ellei nesteen lisäys auta, niin saattaa olla se anturi jumissa siellä säiliössä...
-
oho niinpäs muuten onkin :o en oo ohjekirjaa paljoo lukenut kun se on saksaksi :D
-
Itse sain paisuntasäiliön ( anturi on siellä ) putsatuksi kristallisoodalla huljuttelemalla. Eipä ole enää anturin valo vilkkunut ;)
-
Lisäänpä oman tarinani tähän samaan: Auto on V70 Tdi -99.
Eli jäähdytysnestettä alkoi kadota ja vuodon syyksi paljastui paisuntasäiliön haljennut vaakasauma. Käytettynä hankin vastaavan, tosin myyjän mukaan S80:stä, mutta ulkonäöltään ihan samanlainen kuin entinenkin.
Nyt säiliön vaihdon jälkeen jää jäähdytysnesten varoitusvalo palamaan jatkuvasti, vaikka nestettä on max-rajaan saakka. Edellisen säiliön kanssa valo totteli nesteen pinnan korkeutta. Tietysti ajattelin, että koho on jumittunut pohjaan, mutta se liikkuu aivan vapaasti ja pohjaan painettaessa nousee takaisin ylös rajoittimeen saakka. Otin anturin irti säiliön pohjasta ja valo ei sammunut vieläkään. Otin anturin irti liittimestä ja valo jatkoi palamista.
Mittasin anturin vastuksen irrallaan, vastus oli ääretön. Laitoin anturin kiinni vanhaan säiliöön ja käänsin säiliön ylösalaisin siten, että koho asettuu samaan kohtaan kuin nestettä täynnä olevassa säiliössä. Nyt vastusmittariinkin tuli eloa, joten anturi ei ole mennyt vaihdon yhteydessä rikki. Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi, että koho on uudessa käytetyssä säiliössä viallinen?
-
Kiitos vinkeistä. Kyllä se taitaa vain tuo anturin johto pragata, tekee näemmä tuota vain märällä kelillä. Tarvii katsoa missä kohtaa on heikko liitos...
-
Mulla se palaa kanssa koko ajan. Kun heiluttaa johtosarjaa säiliön alla niin valo katoaa, mutt seuraavassa pompussa se taas syttyy palamaan... Onkohan ne johdot kovettuneet rikki vai itse anturi hajalla.
-
Missäs TDI koneen lohkon jäähdytysnesteet päästetään pois? En nähnyt missään venttiiliä jonka olis voinut aukaista. Ainoa oli kennon pohjassa :-\. Kirjan mukaan pitäisi olla, mutta viittaakohan tuo sitten bensakoneeseen.
-
Missäs TDI koneen lohkon jäähdytysnesteet päästetään pois? En nähnyt missään venttiiliä jonka olis voinut aukaista. Ainoa oli kennon pohjassa :-\. Kirjan mukaan pitäisi olla, mutta viittaakohan tuo sitten bensakoneeseen.
Itse laskenut nesteet pois lohkon alavesiletkusta, edestä päin kun katsoo niin alhaalla siinä vänkärin puolella pitäisi olla letku --> pois niin alka lorisemaan. Vaatii puskurin ja moottorin välisen pohjamuovin irrotuksen.
-
Missäs TDI koneen lohkon jäähdytysnesteet päästetään pois? En nähnyt missään venttiiliä jonka olis voinut aukaista. Ainoa oli kennon pohjassa :-\. Kirjan mukaan pitäisi olla, mutta viittaakohan tuo sitten bensakoneeseen.
Kyllä VAG-dieselissä on toinenkin hana, joka on samanlainen, kuin jäähdytyskennon vasemmassa alanurkassakin. Se on lohkon etupuolella suunnilleen auton keskilinjalla, vaakasuorassa putkessa hanaputki suoraan alaspäin. Auton alta vain suojapahvi pois, niin taskulampulla se sieltä rojujen välistä näkyy suunnilleen termostaattikotelon korkeudella. Hylsyavaimen varsi pitää olla hivenen taipuvaa mallia, koska hanaan ei ole ihan suoraa näkyvyyttä.
-
Kiitos. Pitihän se arvata, että kuvassa väärin. Siinä meinaan koneen takapuolella. :o