Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: rsantonen - 21.09.2011, 18:25:14
-
Onko luistolle mitään tehtävissä? Ominaisuushan toi on, mut voiko jotenkin "jekuttaa"? Kolmosella ja nelosella vetää tosi hienosti.
Taas on ikävä keppivaihteistoa kun sai uuden softan autoon.
-
Vai onko näin uusissa laatikoissa volvolla jo turbiinilukko
muillakin kuin vikalla vaihteella, onko kenties kyse tälläisestä asiasta,
että 1. ja 2. vaihteilla ei ole olemassa turbiinilukkoa tehtaan softassa, ja kyselee
olisiko niillekkin vaihteille mahdollista saada sitä?
-
Minkä tyypin laatikosta lie kyse?
Ainakaan tuossa Aisinin AW55-50 laatikossa ei turbiinia lukita kuin vasta kolmosella... Tiedä sitten, saisiko jotenkin ohjelmoitua toisin...
Tosiaan, jos laatikko luistaa niin sitten on remppaa edessä hyvinkin pian - tässä kummiskin luulen jotta kyse on momentinmuuntimen ("turbiinin") luistosta.
-
Vai onko näin uusissa laatikoissa volvolla jo turbiinilukko
muillakin kuin vikalla vaihteella, onko kenties kyse tälläisestä asiasta,
3, 4 ja 5 vaihteella saa geartronic-puolella ajaessa laatikon lukittumaan. 3 vaihteella jostain 40km/h vauhdista alkaet. Siitä eteenpäin vaihdotkin on aika napakat kun ei paljoa vaihdossakaan luistata. :)
-
Moni ei edes erota normaalia momentinmuuntimen "luistoa" hajonneen laatikon luistosta.
Vrt. DSG/ muu kaksoiskytkinautomaatti vs. turbiinilla varustettu.
Tuo DSG on liikkeellelähtöä lukuunottamatta kiinteä, kierrokset seuraa orjallisesti nopeutta.
Muta turbiinilla oleva taas ei ole "yhtä puuta", sen on tarkoitus antaa hiukan
luistoa mukavuuden nimissä.
Ja jos vielä jänkkäät, käy koeajamassa uutta mersua perinteisellä automaattilaatikolla. Ei ne o tehtaalta tullessaan rikki
vaikka "luistavatkin". Ja sit jotain kaksoiskytkintä. Ne ei luista.
-
Jep jep... Arvasinkin että joku tarttuu huonoon sanavalintaan.
Rikki se ei ole. Kyse on juuri tuosta 1. ja 2. vaihteen "lukkiutumattomuudesta". Lähinnä kiinnostaa, miten pikkuvaihteiden toiminta eroaa verrattuna 3, 4 ja 5 vaihteisiin. Ja onko kyse ohjelmoitavasta erosta vai mekaanisesta? Kun en tunne laatikon toimintaa sen kummemmin.
"Vaihda autoa." (Laitoin ennen kuin joku muu kerkeää)
-
Pilkun nussimiset ja jänkkäykset poistettu. Jatketaan aiheesta.
-
Nostetaas tätä, kun itseäkin kiinnostas tuo, että onko mitenkään mahdollista saada lukittua 1. ja 2. vaihdetta, tai edes "kiristettyä" että ei niin mukavuuspainotteinen olis?
Meinaan vaan että kun "voimaakin" rupeis pikkuhiljaa löytyyn pellin alta, niin oishan tuo kiva saaha se voima napakammin tiehen.
Tuli tuossa mieleen, että eikös nuissa jo ole jonkin sortin väännönrajoittimet 1. ja/tai 2. vaihteilla ohjelmoitu?
Itsellä siis kyseessä tuo sigin s70 AW50-42 lootalla.