Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: rsantonen - 21.09.2011, 18:25:14

Otsikko: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
Kirjoitti: rsantonen - 21.09.2011, 18:25:14
Onko luistolle mitään tehtävissä? Ominaisuushan toi on, mut voiko jotenkin "jekuttaa"?  Kolmosella ja nelosella vetää tosi hienosti.

Taas on ikävä keppivaihteistoa kun sai uuden softan autoon.
Otsikko: Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
Kirjoitti: InlineFour - 21.09.2011, 19:36:12
Vai onko näin uusissa laatikoissa volvolla jo turbiinilukko
muillakin kuin vikalla vaihteella, onko kenties kyse tälläisestä asiasta,
että 1. ja 2. vaihteilla ei ole olemassa turbiinilukkoa tehtaan softassa, ja kyselee
olisiko niillekkin vaihteille mahdollista saada sitä?
Otsikko: Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
Kirjoitti: eki_j - 22.09.2011, 09:26:37
Minkä tyypin laatikosta lie kyse?

Ainakaan tuossa Aisinin AW55-50 laatikossa ei turbiinia lukita kuin vasta kolmosella... Tiedä sitten, saisiko jotenkin ohjelmoitua toisin...

Tosiaan, jos laatikko luistaa niin sitten on remppaa edessä hyvinkin pian - tässä kummiskin luulen jotta kyse on momentinmuuntimen ("turbiinin") luistosta.
Otsikko: Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
Kirjoitti: Ribbe - 22.09.2011, 22:14:54
Vai onko näin uusissa laatikoissa volvolla jo turbiinilukko
muillakin kuin vikalla vaihteella, onko kenties kyse tälläisestä asiasta,
3, 4 ja 5 vaihteella saa geartronic-puolella ajaessa laatikon lukittumaan. 3 vaihteella jostain 40km/h vauhdista alkaet. Siitä eteenpäin vaihdotkin on aika napakat kun ei paljoa vaihdossakaan luistata. :)
Otsikko: Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
Kirjoitti: InlineFour - 23.09.2011, 06:54:06
Moni ei edes erota normaalia momentinmuuntimen "luistoa" hajonneen laatikon luistosta.
Vrt. DSG/ muu kaksoiskytkinautomaatti vs. turbiinilla varustettu.
Tuo DSG on liikkeellelähtöä lukuunottamatta kiinteä, kierrokset seuraa orjallisesti nopeutta.

Muta turbiinilla oleva taas ei ole "yhtä puuta", sen on tarkoitus antaa hiukan
luistoa mukavuuden nimissä.

Ja jos vielä jänkkäät, käy koeajamassa uutta mersua perinteisellä automaattilaatikolla. Ei ne o tehtaalta tullessaan rikki
vaikka "luistavatkin". Ja sit jotain kaksoiskytkintä. Ne ei luista.
Otsikko: Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
Kirjoitti: rsantonen - 23.09.2011, 17:59:39
 Jep jep... Arvasinkin että joku tarttuu huonoon sanavalintaan.

Rikki se ei ole. Kyse on juuri tuosta 1. ja 2. vaihteen "lukkiutumattomuudesta". Lähinnä kiinnostaa, miten pikkuvaihteiden toiminta eroaa verrattuna 3, 4 ja 5 vaihteisiin. Ja onko kyse ohjelmoitavasta erosta vai mekaanisesta? Kun en tunne laatikon toimintaa sen kummemmin.

"Vaihda autoa." (Laitoin ennen kuin joku muu kerkeää)
Otsikko: Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
Kirjoitti: Puavo - 29.09.2011, 12:45:15
Pilkun nussimiset ja jänkkäykset poistettu. Jatketaan aiheesta.
Otsikko: Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
Kirjoitti: HRemes - 13.06.2013, 18:04:21
Nostetaas tätä, kun itseäkin kiinnostas tuo, että onko mitenkään mahdollista saada lukittua 1. ja 2. vaihdetta, tai edes "kiristettyä" että ei niin mukavuuspainotteinen olis?

Meinaan vaan että kun "voimaakin" rupeis pikkuhiljaa löytyyn pellin alta, niin oishan tuo kiva saaha se voima napakammin tiehen.

Tuli tuossa mieleen, että eikös nuissa jo ole jonkin sortin väännönrajoittimet 1. ja/tai 2. vaihteilla ohjelmoitu?
Itsellä siis kyseessä tuo sigin s70 AW50-42 lootalla.