Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ronksu - 24.07.2018, 10:53:26
-
En löytäny parempaakaan paikkaa tälle, modit siirtäköön jos haluaa.
Eli tarvisin apuja laakerin vaihtoon. Auto on Volvo S80 2007 ja etupyöränlaakeri pitäis saada vaihdettua.
Ajoin Turusta Rovaniemelle ja täällä huomasin että laakeri väljä. Vaihto onnistuis toki muuten, mutta laakeri luonnollisesti tarvitsee prässin.
Jos täällä Rovaniemellä olis joku ystävällinen joka pystyis tässä auttamaan laitathan yksityisviestiä taikka soittoa niin sovitaan asiasta lisää.
Teemu
0400 955886
-
En löytäny parempaakaan paikkaa tälle, modit siirtäköön jos haluaa.
Eli tarvisin apuja laakerin vaihtoon. Auto on Volvo S80 2007 ja etupyöränlaakeri pitäis saada vaihdettua.
Ajoin Turusta Rovaniemelle ja täällä huomasin että laakeri väljä. Vaihto onnistuis toki muuten, mutta laakeri luonnollisesti tarvitsee prässin.
Jos täällä Rovaniemellä olis joku ystävällinen joka pystyis tässä auttamaan laitathan yksityisviestiä taikka soittoa niin sovitaan asiasta lisää.
Teemu
0400 955886
Joillain se napa on irronnut ilman prässiä. Minulla sen sijaan kuskin puoli oli järkyttävän tiukassa mutta vänkärin puoli helpompi
-
Joillain se napa on irronnut ilman prässiä. Minulla sen sijaan kuskin puoli oli järkyttävän tiukassa mutta vänkärin puoli helpompi
Juu, mutta en ota sitä riskiä että se uus ei menkkään paikalleen.
-
Ei prässillä vaan, tohon alustaan tarkoitetulla laakerityökalulla. Ja siinäkin laakeri pakkaseen ja lämpöä olka-akseliin. Pois vedettäessä irrotusöljyä ja lämpöä.
-
Ei prässillä vaan, tohon alustaan tarkoitetulla laakerityökalulla. Ja siinäkin laakeri pakkaseen ja lämpöä olka-akseliin. Pois vedettäessä irrotusöljyä ja lämpöä.
Millanen työkalu tähän sitten sopii? Eikö saa esim sopivalla hylsyllä? Rikkooko se laakerin!
-
Tässä on väärä tapa vaihtaa näihin Ford-alustaisiin Volvoihin etuakselin laakeri: https://www.youtube.com/watch?v=z7HafdXsFPo
ja tässä oikea: https://www.youtube.com/watch?v=CQxDj7jVidQ
-
Ainakin Focuksessa tuolla "oikean tavan työkalulla" pystyy toimimaan irrottamatta napaa autosta. Laakeripaketti on V70:ssä ja Mondeossa 82mm ja noissa pienemmissä 78 mm, joten samat levyt ei ilmeisesti toimi. Pi eriaate samanlainen ja lähti helposti. Itse inspiroituihin romulaatikon hylsy/kierretanko virityksiin nähden nuo valmiit, mutta helvetin kalliit sarjat asettuu varmasti kohtisuoraan navan kanssa.
-
Kiitoksia näistä infoista. Tämä auttoikin selventämään tilannetta.
-
Jätkät puhuu asiaa, älkää painako suoraan navasta prässillä koska melko varmasti laakeri ottaa siipeensä ja käyttöikä lyhenee varmasti.
Tein itse työkalun yhteen focukseen jolla saa painettua prässissä sieltä ulkokoolista laakerin paikalleen, mutta siitä nyt ei ollut kuin harrastamisen ilo koska korjaamoilla joilla oikea työkalu on pystyvät hoitamaan tosiaan homman autossa paikallaan ja nopeasti.
Oli vaan pakko tilanne sillon kun kaverin oli päästävä liikenteeseen ja korjaamot tukossa ELK