Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jpajula - 24.07.2018, 23:07:41
-
Mä oon ny tsekkaillu tota lootaöljyn määrää, kun ne vanhat - tiettävästi 160tkm ajetut - vaihdoin mannolin jws3309 luokituksen täyttäviin. Nyt abt tuhannen kilsan ajon jälkeen loota rupesi nykimään niitä vaihtoja. Tänään vielä vidan ohjeilla (vaihteiden renklaus + tyhjäkäyntiä hetki) tarkistin öljytasot ja lootan anturi antoi lämpötilaksi +80C, kun tarkistusta aloitin. Ekoilla koitoksilla oltiin tikun alarajalla siinä hot-kohdalla. Sitte muutama uusintamittaus ja kohta oltiin ylärajalla ja öljyn lämpötila näytti +91C. Turpooko noi tosiaan noin hemmetisti n. 10 asteen muutoksella? Eihän se tosin oo kuin 2dl, mut kuiteski.
Resetoin samalla sen arvon, joka kertoo, monestiko öljyt on käyny ylikuumina. Arvoa en saanu ulos, ainoastaan resetti. Se on myös noissa vidan ohjeissa. Jos tuo vielä tökkii, niin laitan sen sitten uudelleenkoulutukseen.
[EDIT] - tuo em. arvo on "Transmission fluid change counter"
-
Niille, jotka ettii tota counteria vidasta niin se on siellä TCM:n takana advanced välilehdellä. Siihen on kyllä suora linkki siinä lootaöljyn vaihto-ohjeessakin. Sitte TCM:n adaptaatio-ohjeet löytyy helpoiten, kun laittaa hakuun "test drive" ja sitten listasta function group 43:n alta "test drive schedule, description".
-
Itse kanssa vielä tarkkailen öljymääriä, vedin 16l mannoilia läpi ja koeajolla laatikko toimi paremmin kuin varmaan uutenakaan. Pitäis varmaan vidailla kanssa.
-
Pari vinkkiä tähän. Apteekista 100ml lääkeruisku öljyjen hienosäätöön. On tarkka, helppo, eikä sotke. Sitte VIDA:ssa se pidempi ohje käyttöön sen laatikon adaptaatioon. Siellä on lyhyempikin, mutta siinä jätetään monta asiaa käymättä läpi. Ja sit hiljaiseen aikaan suht tasaselle tielle tekemään sitä säätämistä. Muuten on aina joku roikkumassa persuksissa :)
-
Kerran lisäsin 1.5dl ja nollasin laskurin. Hienosti toimii. Ton läpinäkyvä versio oli hommaan sopiva https://m.motonet.fi/fi/tuote/601024/Bahco-BOD301200-kaatosuppilo-sulkijalla-ja-letkulla (https://m.motonet.fi/fi/tuote/601024/Bahco-BOD301200-kaatosuppilo-sulkijalla-ja-letkulla). Siinä on suljettava hana, voi mitata ensin rauhassa ja sitten päästää menemään. Ja letkun pää sopii tiukasti öljytikun putkeen.
Tuo öljytikku on kyllä silleen hauska että kylmänä voi näyttää ylitäyttöä ja lämpimänä alitäyttöä..
-
Lämpimänä öljyjen tarkistus ainakin tuossa S60 2.4T automaatissa vaatii melkein hitsaajanhanskat tai vastaavat, kätensä polttaa kun sitä öljytikkua kuumasta konehuoneesta koettaa poimia! :D
-
Kyllä se dieselissäkin on kuuma, tilaa on ehkä enemmän kun paljain käsin auto käynnissä kuitenkin onnistui. Taskulamppu on hyvä olla. Insinöörin pottuilua tuo suunnittelu epäilemättä
-
Kyllä se dieselissäkin on kuuma, tilaa on ehkä enemmän kun paljain käsin auto käynnissä kuitenkin onnistui. Taskulamppu on hyvä olla. Insinöörin pottuilua tuo suunnittelu epäilemättä
Ilmankos jäi koeajolla laatikon öljyt tarkistamatta! Ja nyt potuttaa vietävästi, koska auto oli muuten OK. 8)
-
Lämpimänä öljyjen tarkistus ainakin tuossa S60 2.4T automaatissa vaatii melkein hitsaajanhanskat tai vastaavat, kätensä polttaa kun sitä öljytikkua kuumasta konehuoneesta koettaa poimia! :D
Ilmanputsarille menevä putki pois. Pitkähihainen paita tms ja hanskat päälle. Vasemmalla kädellä imuputken alta se tikun lukitseva salpa sivuun ja oikeella kädellä tikku irti. Tää oli toimivin ja hanskoissa kannattaa olla pitkät varret nimim. "Ranteitakin polttaa" :)