Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 21.09.2011, 21:21:20

Otsikko: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Jorma - 21.09.2011, 21:21:20
Ilman mitään varoitusta, naps ja peli selvä.
Oikean puolen käsijarruosista ei jäänyt mitään ehjää. Pinta irti alle 5 v sitten vaihdetuista orkkis-kengästä, toisen pinta puoliksi irti.
Käsijarruvaijeri poikki, levitin ihan solmussa, toppari poikki.
Noita näkyy olevan käytettynä myynnissä, 2-300e.
Liekä oikea osa jos ostan "olka-akseli - laakeripesä".
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Stonehenge - 22.09.2011, 00:12:52
Hetkonen sano kemisti... Napa palasina vai laakeri vai mitä? Vai pelkät käsijarrun kamat?
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Jorma - 22.09.2011, 10:48:00
Siis se tyypillinen, pinta käsijarrukengästä irti, kiilautui toisen kengän ja rummun väliin vauhdissa (n. 50km/h), pyörä lukkiutui. Käsijarrutoppari (valuosa, kiinni tässä napa-olka-akseli -asetelmassa) poikki. Käsijarruvaijeri poikki, levitin muutti muotoaan, jne.
Soitin Biliaan, mitään osia ei hyllyssä (paitsi jousia). Kuulemma käsijarruvaijeri ostettu Biliasta viimeksi v. 2008, ei syytä pitää hyllyssä. 

edit: Olisin kiitollinen jos joku, jolla on pääsy tietokantaan, varmistaa sopiiko '02 S60 D5 sama olka-akseli systeemi kuin on vaikka '00 tai '01 V70? Eli sama vai eri varaosanumero?
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Nortti - 22.09.2011, 12:52:41
Käsijarruvaijeri poikki, levitin ihan solmussa, toppari poikki.
Noita näkyy olevan käytettynä myynnissä, 2-300e.
Liekä oikea osa jos ostan "olka-akseli - laakeripesä".

Kyllä se luultavasti on oikea osa. On kuulemma purkuosanakin ihan "hyvin myyvä tuote" ;). Luultavasti purkuosien myyjät tietävät tarkalleen mistä osasta on kyse. Laakerikaan ei noista kovin usein mene, joten koko pyöränripustuksen voinee sellaisenaan laittaa alle.

Joskus oli korjaamoilla jarrukenkien niittauslaitteet. Jos tuollasiin jarrukenkiin niittaisi pinnat kiinni edes muutamalla niitillä, niin ei tällaista vikaa tulisi koskaan.

Olen muutamia irronneita kenkiä ihmetellyt ihan vaan selvittääkseni, miksi pinta edes irtoaa. Mistään ruosteesta tms. ei ole kysymys, vaan näyttää siltä että liima vaan on irronnut. Olen arvellut, ettei liima kestä lämpöä. Siis ehkä. Silloin kässäri päällä ajaen tuo liima saattaa mennä pilalle.
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: jarit84 - 22.09.2011, 15:40:32
Jos siitä kynkästä ei ole muuta särkynyt kun se toppari mitä vasten käsijarru lepää niin katoppa biltemasta osa numero "66413".
Sitten vaan uudet kengät ja vaijerit kaveriksi niin taas matka jatkuu:)
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Jorma - 22.09.2011, 21:15:49
Löysin yhdestä purkamosta koko paketin 170e ja tilasin sen. Samasta autosta.
Alkuperäisestä tuhoutui levitin, toppari ja mielestäni jarrukilvessä oleva kiinnityspaikka sille jouselle joka pitelee kenkiä paikallaan keskellä ylhäällä, ehkä alhaalla on sama. Jopa se H-rauta oli muuttanut muotoaan, mutta sen nyt saisi oiottua.
Pitäisiköhän kokeilla Motonetin jarrukenkiä. Voiko olla huonommat kuin alkuperäiset? Vaijerikin maksaa motonetissa 17.90 kun sinisellä 83e. Ei ihme, ettei kukaan osta Biliasta.
Pyöränkulmat pitää sitten tarkastaa, mutta pitäisi muutenkin. Tuli nimittäin tunne tuon pyörän lukkiutumisen jälkeen että puoltaisi oikealle. Myös motonet kauppaa murtuneen stopparin tilalle korjausosaa.. onko kukaan kokeillut sitä? Mihin se pultataan?
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Teutori - 24.09.2011, 12:54:38
Löysin yhdestä purkamosta koko paketin 170e ja tilasin sen. Samasta autosta.
Alkuperäisestä tuhoutui levitin, toppari ja mielestäni jarrukilvessä oleva kiinnityspaikka sille jouselle joka pitelee kenkiä paikallaan keskellä ylhäällä, ehkä alhaalla on sama. Jopa se H-rauta oli muuttanut muotoaan, mutta sen nyt saisi oiottua.
Pitäisiköhän kokeilla Motonetin jarrukenkiä. Voiko olla huonommat kuin alkuperäiset? Vaijerikin maksaa motonetissa 17.90 kun sinisellä 83e. Ei ihme, ettei kukaan osta Biliasta.
Pyöränkulmat pitää sitten tarkastaa, mutta pitäisi muutenkin. Tuli nimittäin tunne tuon pyörän lukkiutumisen jälkeen että puoltaisi oikealle. Myös motonet kauppaa murtuneen stopparin tilalle korjausosaa.. onko kukaan kokeillut sitä? Mihin se pultataan?
Tuolle " pommille " ei voi oikeastaan mielestäni mitään ( koska nuo jarrukengät on kaikissa nykyisin liimalla kiinni  :-\ )
Ainoa tapa välttyä tuolta, on se, että käyttää käsijarrua kerran vuodessa, " Katsastuksessa "  :D
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Hutsi - 25.09.2011, 21:03:49
Mihin se pultataan?

Ilmeisesti jarrukilven kiinnityspulttien alle tulee tuo korjaussarja.
Näistä kuvista päättelin sen: kuvia (http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=102241)
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Jorma - 16.10.2011, 22:24:34
Vaihdoin Olka-akselin tänään. Oli toisellakin puolella käsijarrun alempi kenkä irrottanut otteensa pinnasta. Vaihdoin molempiin puoliin ns. vanhanajan kengät. Kaverin tuttu autokorjaaja oli aikoinaan varastoinut pintaa ja liimaa jota ei ole enää myynnissä. Paistoi ja hio oikeankokoiset tarvikerunkoihin kun annoin vielä yhden rummun malliksi. Asensin "hengittämättä".
Otsikko: Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
Kirjoitti: Stonehenge - 20.10.2011, 22:52:35
Asensin "hengittämättä".

Kuinkahan tulikin mieleen  ;D    http://www.youtube.com/watch?v=M8Kf4Yz1izI