Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Toonto - 28.07.2018, 08:01:11
-
Eli moottori b230fk josta olisi tarkoitus poistaa ohjaustehostin (älkää kysykö miksi :D)
Ohjaustehostimen poisto aiheuttaa sen että vanha hihna ei enää käy.
Mutta mistä hihna tuhon alla olevan kuvan mukaisesti?
(https://thumb.ibb.co/n8QJ4T/sketch_1532753388799.png) (https://ibb.co/n8QJ4T)
-
Koska opel. ::)
Siirrä laturi ohjaustehostimen paikalle kuten 240:ssä ja sen mukainen hihna.
-
Tuolla systeemillä vähän hankala kiristää kiilahihnaa järkevästi, jos olisi moniura ja siihen sopiva venyhihna niin mikä jottei.
Eihän tuossa ole mitään muuta kuin pitempi hihna kiertämään kampiakseli-laturi-vesipumppu, vai estääkö jokin muu rakenne tuollaisen toteutuksen?
-
Koska opel. ::)
Siirrä laturi ohjaustehostimen paikalle kuten 240:ssä ja sen mukainen hihna.
Tuo ohjaustehostimen paikka on se ongelma, joten jos noin tekisin niin seuraavaksi pitäisi siirtää laturi ;D
-
Tuolla systeemillä vähän hankala kiristää kiilahihnaa järkevästi, jos olisi moniura ja siihen sopiva venyhihna niin mikä jottei.
Eihän tuossa ole mitään muuta kuin pitempi hihna kiertämään kampiakseli-laturi-vesipumppu, vai estääkö jokin muu rakenne tuollaisen toteutuksen?
Niin totta, miksi miettiä aina vaikeimman kautta... Volvolta ei varmaan itseltään löydy moista hihnaa?
-
Kahttoo mitat vesipumppu-laturi-kampiakseli ja varaosa puljun hihna hyllyä tutkimaan.
Tuo vesipumppu-kampiakselin siittä huono että miten hihnan kiristys?
-
Aika pitkä sivu tulee pumpun ja laturin välille, voi lepattaa jonkun verran vaikka ois tiukallakin. Mutta eihän sitä tiedä jos vaikka kestää.
Kampiakselin ja vesipumpun välille saa hihnan kiristymään kun mittaa/arvioi pituuden hihnapyörät paikallaan. Pumpunhihnapyörä löysään ja vähän vinoon pulttien varaan, hihna päälle ja kiristää hihnapyörän paikalleen. Sitten vaihdetaan hihnaa sen mukaan jäikö löysäksi vai liian tiukaksi. Kuluneen hihnan kiristäminen onkin sitten jo hankalampaa muutoin kun uusimalla :D
-
Itse tekisin jonkunlaisen irtolaakeri+hihnapyörä-tyyppisen kiristimen siihen nykyisen tehostimen kiinnitysraudan tilalle, jolla voisi hoitaa tuota kiristelyä. Muistaakseni jakopään koppien kanssa joutui hieman taiteilemaan jos tuommosen yhdellä remmillä toteuttaa, mutta semmosen ratkasun oon nähnyt. Se toimii jakopäänkoppia leikkelemättä muistaakseni sillon, kun on imusarjanpuoleinen apulaitejalka mallia ilman ilmastointioptiota, jolloinka laturi on alempana kun tässä mallissa.
-
Miksei kampiakselilta laturille ja laturilta vesipumpulle? ???
Vesipumpun "kuorma" on kuitenkin senverran pienempi (ilman viskoa), että luulisi pitävän. Kiriminen sitten laturilla, mutta joutuu tosin etsimään sopivat hihtan molemmille väleille, että molemmat ovat tiukalla lopuksi. :2funny:
Kun eikös tässä(kin) ole kaksiurainen laturin hihnapyörä?