Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jokopuu69 - 01.08.2018, 06:14:38
-
Ajoon lähtiessä ilmastointi toimi jonkin aikaa ja sitten rupesi tulemaan lämmintä. Kun auton sammutti muutaman minuutin ajaksi niin taas tuli kylmää jonkun aikaa. Kävin kysymässä Avain vaunussa että mikä sen mahdollisesti aiheuttaa niin epäilivät mangeettikytkintä että sen säätö on pielessä. Otin korjauksesta tarjouksen Avain Vaunun omahuollolta joka oli 700€. Kävin kysymässä samaa Vesvel Oy:stä arvio oli max. n. 150€. Vesvelissä säätivät sen mangeettikytkimen jonka jälkeen ilmastointi toimii.Mielestäni merkkihuollon tarjous on törkeä. Ilmeisesti siellä laitetaan vain uutta osaa kun eivät osaa säätöä tehdä.
-
Juuri näin ja hyvä kun ilmoitit muillekin, etteivät menisi merkkihuoltoon viemään rahojaan ;D
-
Tarjoukset kannattaa aina kysyä, merkkihuolto on välillä myös halvin mutta usein tosiaan ihan jossain toisessa ulottuvuudessa.
-
Ite kun olis laittanu, olis maksanu pari peltitölkkiä ;).
-
700e - heh - sisälsikö uuden kompuran? Pelkkä säätö on ensikertalaiselle ehkä 2h työ.
-
Ei tullut kysyttyä että mitä se 700€ sisälsi, sillä kun soittivat siitä tarjouksesta ja kun kuulin sen hinnan niin puhelu loppui lyhyeen. Minulle tuli sellainen kuva että eikö ne osaa säätää sitä kytkintä, mutta jokatapauksessa autoilu avartaa kukkaroa ainakin jos asioi merkkihuollossa. Vesvel Oy:tä pitävät Kuopion alueen parhaana Ilmastointihuolto liikkeenä.Itse säätämisestä ei olisi tullut kuin sanomista sillä en tiedä missä se kytkin on ja miten sekä mihin arvoon se säädetään.
-
Se säätäminen tapahtuu siten, että ilmastoinnin kompuran toisessa päässä on kytkin joka vetää ja saa kompuran pyörimään kun tarvitaan. Hihnapyörä pyörii auton moottorin käydessä koko ajan. Kytkimen ja kompuran välissä akselilla on säätöprikkoja, joista noin karkeasti puolet poistetaan jolloin kytkimen pinta pääsee lähemmäksi vastakappaletta ja systeemi alkaa taas toimia. Tästä on aikaa kun tein tämän, joku saa tarkentaa jos muistan väärin.
-
Kyllä se säätö just noin tapahtuu mutta jos tekee kompuran paikalla ollessa niin ahtaat on paikat.
-
(https://thumb.ibb.co/fUr1GK/IMG_20180730_095424.jpg) (https://ibb.co/fUr1GK)
Tuosta se on helpompaa, mutta pitää tehdä ensin hommaa, kun irroittaa.
-
Kuva on aina kiva! Auttoiko paljon ottaa ECU pois tieltä?
-
Otin vain ECU kuoret. Antoi kyllä tilaa.
-
Mä en saanut viimeksi kun rullia kokeilin ECU:n kuoren etuosaa irti, ei ollut pakko niin luovutin. Näytti että siellä olis vain 1 kiinnike mutta ehkä ei. Tuo kyllä palkitsee sitten jos lähivaloa vaihtaa joskus.
-
Se etupuolen kynsi on aika jämäkkä joo mutta pitkällä ruuvarilla kampeaa sitä niin lähtee kyllä.