Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: PV 544 - 04.08.2018, 18:01:13

Otsikko: Vaunun veto
Kirjoitti: PV 544 - 04.08.2018, 18:01:13
Onko kenelläkään ihan omakohtaista pitempiaikaista kokemusta miten kestää tuo automaatti vaunun vetoa. Ja käyttääkö automaattia vai vaihtelee käsin ylämäissä.? V70 -07.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Ristus - 04.08.2018, 18:13:36
Onko kenelläkään ihan omakohtaista pitempiaikaista kokemusta miten kestää tuo automaatti vaunun vetoa. Ja käyttääkö automaattia vai vaihtelee käsin ylämäissä.? V70 -07.
Ei koskaan automaatilla vedettäessä aina manualiasennossa ja ei suurinta vaihdetta. Nämä ohjeet on auton ohjeissakin mainittuna.

Itseäni vaivaa uteliaisuus uusista 8-vaihteisista että mikä ohjeistus niillä on mutta tuo minkä kirjoitin pätee 5 ja 6 lovisille automaatilla.

mutta kukin tavallaan. minä olen huonoin sanomaan kuinka pitää vetää kärryä kun en ole karavaanari, en vedä sitä isolla ilmanvastuksella olevaa lootaa. Kiskon ainoastaan autotraileria ja pienoiskaivuria ne on oman autoni maksimi kuormia alle 2250kg. kuorman alla ei ole laatikko valittanut mutta normaalilla maantieajolla olen sen saanut rikki joten en tosiaankaan ole hyvä neuvomaan. lisä jäähdytys voisi olla paikallaan vaunua vedellessä käsittääkseni laatikko ei tykkää kuumista öljyistä ja lämmöt nousee kun laatikko luistattaa vitosella mäkeen.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: jamo57 - 04.08.2018, 18:21:00
Mulla on. On kestänyt, vaikka on jonkunlaista vikaa tomaatissa ollut. Käsivaihto hyvä, nelonen isoin mitä käytän. Vaunu painaa lastattuna n. 1400 kg.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: hessu80 - 04.08.2018, 19:16:41
Itseäni vaivaa uteliaisuus uusista 8-vaihteisista että mikä ohjeistus niillä on mutta tuo minkä kirjoitin pätee 5 ja 6 lovisille automaatilla.
Ohjekirja pyytää ajelemaan kärryn kanssa nimenomaan automaatilla (8-lovinen) ettei suotta vedätä moottoria liian suurella vaihteella. Auto osaa ohjekirjan mukaan valita optimaalisen vaihteen. Eikä tuo kyllä 7 suurempaa silmään laita kuin jossakin pidemmässä alamäessä. Jos tuntuu, että vedättää silti, niin dynamic ajotila pitää vielä pienempää vaihdetta silmässä.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: jen - 04.08.2018, 21:23:07
vedetty on ja paljon ilman mitään ongelmia!
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: PV 544 - 05.08.2018, 07:13:19
vedetty on ja paljon ilman mitään ongelmia!
Oletko vetänyt automaatti vai käsinvaihtoasennossa? Käyttänyt suurinta vaihdetta?
Olen tuossa tutkaillut aihetta monelta kantilta ja on kaksi erittäin vahvaa mielipidettä. Aivan ehdottomasti automaattia ja vähintäänkin yhtä ehdottomasti vain manuaalipuolta .Tietysti parhaiten kestää jos ei vedä ja vielä paremmin jos ei aja ollenkaan
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: PV 544 - 05.08.2018, 07:36:27
Ei koskaan automaatilla vedettäessä aina manualiasennossa ja ei suurinta vaihdetta. Nämä ohjeet on auton ohjeissakin mainittuna.

Itseäni vaivaa uteliaisuus uusista 8-vaihteisista että mikä ohjeistus niillä on mutta tuo minkä kirjoitin pätee 5 ja 6 lovisille automaatilla.
Ajo perävaunun kanssa –
automaattivaihteisto
• Kun pysäköitte mäkeen, kytkekää seisontajarru
ennen kuin siirrätte vaihteenvalitsimen
P- asentoon. Mäessä
käynnistäessänne Teidän tulee siirtää
vaihteenvalitsin ensin ajoasentoon ja
vapauttaa sen jälkeen seisontajarru.
• Valitkaa sopiva pikkuvaihde ajaessanne
jyrkässä mäessä tai vauhdin ollessa
hiljainen. Tällä tavalla estätte vaihteiston
vaihtamasta ylöspäin, jos autossa on
automaattivaihteisto. Vaihteistoöljy pysyy
viileämpänä.
• Jos autossanne on Geartronic-vaihteisto,
älkää käyttäkö suurempaa käsivalintaista
vaihdetta kuin millä moottori " jaksaa "
toimia. Aina ei ole taloudellista aja suurilla
vaihteilla.
HUOM! Joissakin malleissa on oltava
automaattivaihteiston öljynjäähdytin vedettäessä
perävaunua.
Tässä ote käsikirjasta,ei käske mielestäni käyttää manuaaliasentoa. Kuusivaihteinen kyseessä
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Valmet-20 - 05.08.2018, 10:05:09
Olen vetänyt paljon ja painavia lasteja pitkiä matkoja. Useita Legolandin reissuja 1800kg vaunulla ja kymmeniä ellei satoja kertoja mummola/mökkimatkoja 600km/kerta. Autona V70 D5 aut 2003.

Automaatti on automaatti eli en ole puuttunut koskaan vaihteisiin. Nyt jo 426tkm eikä pulmia. Öljyt vaihdettu 80tkm välein. Eilen viimeksi murske- ja hiekkakuorma 2000kg eli jo turhan painavaa kuormaa. Viikko sitten 2 kuutiota juuri sahattuja koivu- ja haapapölkejä eli toista tonnia painoa.

Toki jos nopeus asettuu huonosti jonossa ajaen niin, että jyristää liian pienillä kierroksilla, niin voi vähän avittaa, mutta muuten ei tartte puuttua. Öljynvaihto lienee se ratkaiseva juttu.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: volvotdi - 05.08.2018, 13:00:15
Automaatilla D-asennolla. Automaatti tietää paremmin kuin kuski millä kuuluu vetää.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: jak900 - 05.08.2018, 20:14:44
Jokainen vetää miten tykkää, itse olen vaunua kiskonut ihan ohjekirjan mukaan ja ongelmia ei ole ollut.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: volvotdi - 05.08.2018, 20:29:38
Jokainen vetää miten tykkää, itse olen vaunua kiskonut ihan ohjekirjan mukaan ja ongelmia ei ole ollut.

Eli siis olet kiskonut D:llä.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: jak900 - 06.08.2018, 08:41:36
En vaan 4 alueella niin kuin ohjeistuksessa sanotaan, edellinen vastaaja oli herra D
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.08.2018, 15:17:15
Mäkistä tietä kun venettä vedän niin pakko 4 ja 3 tarpeen mukaan. Öljyt vaihdan 40-60tkm välein.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Valmet-20 - 06.08.2018, 16:30:13
Käyttöohjekirjassa ei taideta mainita vaihdetta, vaan niin, että tarvittaessa pienennettävä vaihdetta. Mutta jos kotimaassa operoidaan, niin D kyllä sopii 99%:sti kaikkeen vetämiseen.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: merkku - 06.08.2018, 18:57:08
Tasasella asfaltilla kun vetää 80km nopeutta niin D asetuksella kierrokset on bensakoneella 2.4T noin 1750 ja neloselle kun vaihtaa niin nousee 2250 ja kolmosella tais olla 3200. En tiedä bensakoneen matalinta hyvää vetokierroslukua kuormituksessa mutta tuntuu 1600kg telillinen kokonaiskuorma tulevan vaivatta. Loivassa ylämäessä vaihtaa neloselle ja aika herkästi myös kolmoselle. Eli näin yhteenvetona jos on tasaista tietä niin vitosella menee nätisti mutta jos on vähänkin loivaa nousua esim Turun motarin alkupätkä viitaten Lohja-Hki -väliin, tuntuu nelonen olevan mukavempi. Ei heitä sitten suoran vitoselta kolmoselle eikä paukauta niin kovasti kuten ainakin mulla tuppaa tekemään kuormattuna.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: merkku - 06.08.2018, 19:02:40
Niin ja pienenä lisäyksenä että itse ajelen yleensä vakionopeudensäädin aktiivisena edellä kuvaillussa skenariossa.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: modsman - 23.08.2020, 09:41:33
Mitenkäs moottoriöljyt, kannattaako vaihtaa esim. 10tkm. välein? Ollaan ostamassa 1600kg telivaunua omamassaltaan.
Auto V70 2.4d -07. aj. 300tkm. Kuusi vaihteinen automaatti.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: paku97 - 23.08.2020, 10:20:22
Minä olen kaikilla autoillani vaihtanu n.10tkm välein.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 23.08.2020, 12:34:33
Ajat niin paljon että kuinka tiuhaan tuo 10tkm tulee? Ei se vaunua vetäessä haittaisi varmaan ainakin puolittaa se 30tkm huoltoväli.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: mulugren - 23.08.2020, 15:57:51
Minä olen kaikilla autoillani vaihtanu n.10tkm välein.

Ottaen huomioon paljonko ajat, niin taidat olla pääsääntöisesti joko autonratissa tahi öljynvaihtopuuhissa :) Siis jos vuorokaudessakin saattaa jo tulla liki parituhatta km.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: jleino - 27.08.2020, 17:24:22
Ekan kerran testasin omalöa D5 XC90:llä vaununvetoa ja ehdottomasti käsin ja se vitonen silmässä paras. Jos antaa olla D:llä, tuntuu ihan pahalta kun jurraa liian iso pykälä päällä eikä turbiini lukitu. Kyllä automies kuulee, milloin paras.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: mulugren - 28.08.2020, 09:41:50
Heitetääs sekaan vielä yksi vaihtoehto eli sport-asento. Minä vetelen sillä. En vaunua vaan kärryä ja sitäkin aniharvoin.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: TonttuX - 28.08.2020, 12:37:52
Aina sportilla vaunulla tai ilman.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: mulugren - 28.08.2020, 14:33:29
Aina sportilla vaunulla tai ilman.

Ei tulisi mieleenkään ajaa ilman kärryä sport asennossa. Aivan karsea 2014 XC60 Volvossa ja niin oli myös 2006 V70 Volvossa.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: modsman - 28.08.2020, 18:12:57
Mitkä kuormajouset/iskarit olis hyvät ilman että perä laskee älyttömästi? Kunhan pysyisi myös normiajossa ilman vaunua tuossa nykyisessä.
Jos paljon porukkaa ja takakontti täynnä menee perä aivan älyttömän alas. Tämä todettu yksiakselisella vuokravaunulla jonka omamassa 1700kg.

Meille tuleva vaunu on 1600kg. kaksiakselinen mikä varmasti helpottaa?

Autossa ei ole nivomat.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.08.2020, 18:35:22
Mitkä kuormajouset/iskarit olis hyvät ilman että perä laskee älyttömästi? Kunhan pysyisi myös normiajossa ilman vaunua tuossa nykyisessä.
Jos paljon porukkaa ja takakontti täynnä menee perä aivan älyttömän alas. Tämä todettu yksiakselisella vuokravaunulla jonka omamassa 1700kg.

Meille tuleva vaunu on 1600kg. kaksiakselinen mikä varmasti helpottaa?

Autossa ei ole nivomat.

jos v70mk2 niin vastaus kiinnostaa myös, mökkitiellä ylikuormalla aika vaikeaa
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: modsman - 28.08.2020, 19:57:08
jos v70mk2 niin vastaus kiinnostaa myös, mökkitiellä ylikuormalla aika vaikeaa

Jeps, kyseessä V70 -07. 2.4d eli mk2. Mökkitiellä pitää varovasti mennä.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Sebastian1 - 29.08.2020, 08:48:01
Mitkä kuormajouset/iskarit olis hyvät ilman että perä laskee älyttömästi? Kunhan pysyisi myös normiajossa ilman vaunua tuossa nykyisessä.
Jos paljon porukkaa ja takakontti täynnä menee perä aivan älyttömän alas. Tämä todettu yksiakselisella vuokravaunulla jonka omamassa 1700kg.

Meille tuleva vaunu on 1600kg. kaksiakselinen mikä varmasti helpottaa?

Autossa ei ole nivomat.

Eikö tuossa ole jo vähän liikaa painoa jos vaunulla omapainoa 1700kg? Mutta totta, näissä menee perä ihan älyttömän alas vaikka aisapaino olisikin ihan kohdallaan. Taakse kaksi henkeä ja konttiin vähän tavaraa niin siinäpä sitä ollaan.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.08.2020, 09:08:15
Mitkä kuormajouset/iskarit olis hyvät ilman että perä laskee älyttömästi? Kunhan pysyisi myös normiajossa ilman vaunua tuossa nykyisessä.
Jos paljon porukkaa ja takakontti täynnä menee perä aivan älyttömän alas. Tämä todettu yksiakselisella vuokravaunulla jonka omamassa 1700kg.

Meille tuleva vaunu on 1600kg. kaksiakselinen mikä varmasti helpottaa?

Autossa ei ole nivomat.

Ei mitään käsitystä mitkä jouset mun autossa on mutta nivoja sielä ei ole. Kaksiakselisen vaunun kokonaismassa 1600kg. Autossa vanteet 18", AWD:n vakio alusta.


(https://i.ibb.co/GR7pLr5/20160714-213142.jpg) (https://ibb.co/GR7pLr5)

Eikö tuossa ole jo vähän liikaa painoa jos vaunulla omapainoa 1700kg? Mutta totta, näissä menee perä ihan älyttömän alas vaikka aisapaino olisikin ihan kohdallaan. Taakse kaksi henkeä ja konttiin vähän tavaraa niin siinäpä sitä ollaan.

Ei paljon tavaraa ladata vaunun kyytiin kun autolle sallittu 1800kg tulee täyteen. Mulla ei ole ollut kuin kolme aikusta autossa kun on vedetty vaunua. Ei juurikaan muuta tilannetta. Kontissa työkalujen, nesteiden ja muun rojun lisäksi grilli.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: modsman - 29.08.2020, 14:59:53
Eikö tuossa ole jo vähän liikaa painoa jos vaunulla omapainoa 1700kg? Mutta totta, näissä menee perä ihan älyttömän alas vaikka aisapaino olisikin ihan kohdallaan. Taakse kaksi henkeä ja konttiin vähän tavaraa niin siinäpä sitä ollaan.

Yksiakseliselle vaunulle tuntuu olevan liikaa painoa mut ilman auton kuormausta siedettävä.

Mitenkäs noi lisäpeilit, ootteko pitäneet kiinni etulokareissa? Auton omissa peileissä kiinni ollessaan tärisevät ja tuntuvat olevan heppoisesti kiinni. Päätä joutuu kääntämään aikalailla että lisäpeileistä näkee.

(https://i.ibb.co/sV1wqDh/V70-Vaunu.jpg) (https://ibb.co/sV1wqDh)
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.08.2020, 15:48:44
Yksiakseliselle vaunulle tuntuu olevan liikaa painoa mut ilman auton kuormausta siedettävä.

Mitenkäs noi lisäpeilit, ootteko pitäneet kiinni etulokareissa? Auton omissa peileissä kiinni ollessaan tärisevät ja tuntuvat olevan heppoisesti kiinni. Päätä joutuu kääntämään aikalailla että lisäpeileistä näkee.

(https://i.ibb.co/sV1wqDh/V70-Vaunu.jpg) (https://ibb.co/sV1wqDh)

Melko juhlavan kokoinen Kabe. :o Mikä tuon kokonaispituus on? Yli 8m?

https://verkkokauppa.bilia.fi/Matkailuperaevaunupeili

Mulla on linkin mukaiset lisäpeilit. On hyvät, ehkä jopa parhaat tuohon korimalliin. Ei halvat mutta sopii autoon täydellisesti. Noilla näkee ~2,5m leveän vaunun kyljet ja riittävän leveälle sivulle päin kuten peilien vaatimukseksi on ilmoitettu. Ja peilien seuraaminen on vaivatonta kun ovat riittävän edessä.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: mcnobody - 29.08.2020, 16:01:06
Mitenkäs noi lisäpeilit, ootteko pitäneet kiinni etulokareissa? Auton omissa peileissä kiinni ollessaan tärisevät ja tuntuvat olevan heppoisesti kiinni. Päätä joutuu kääntämään aikalailla että lisäpeileistä näkee.

Juurikin noista syistä itsekin käytän lokasuojiin tulevia, kunnollisen levyisiä ja kokoisia peilejä. Itsellä ollut käytössä vuosia Hagus Secundo 2 -merkkiset peilit. Ovat tulevat ja näkee kunnolla vaunun kyljet ja taakse. Eikä tarvitse päätä kääntää niin jyrkästi sivuille.

Minulle tärkeimmät peilien ominaisuudet ovat koko, leveys ja tukevuus.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: modsman - 29.08.2020, 16:01:29
Kiitos vinkistä, peilit vaikuttaa tosi päteviltä.
Tämä vaunu oli vuokralla. En tarkalleen muista pituutta mut 8m lienee lähellä.
Pois vieminen ihan harmitti..
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 29.08.2020, 21:08:20
Onko v70 hyvä ton kokoisen kanssa? Pärjäiskö talvellakin?
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.08.2020, 21:17:07
Onko v70 hyvä ton kokoisen kanssa? Pärjäiskö talvellakin?

V70 on hyvä vetoauto. Oma vaunu, 7,8m ja 1600kg, alkaa kyllä olemaan minun mielestä siinä ylärajoilla, mitä viitsii vetää perässä. Jokainen V70 ajanut tietää, kuinka loistava auto on kääntymään pienessä tilassa. Se asettaa pieniä rajoituksia ja ennakointia liikkumiseen. Etu- tai takavetoisella en lähtisi talvella vetämään vaunua.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 29.08.2020, 21:20:07
Kiitos, omat kokemukset rajoittuu 850kg trailerin vetelyyn kesällä tolla etuvedolla.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: modsman - 30.08.2020, 12:48:11
Tuossa klippi Lapin reissulta. Ylämäkeen kohtuu kepeästi nousee ison vaunun kanssa: https://youtu.be/jxmUWAI8dS8
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Sebastian1 - 30.08.2020, 12:58:11
Kyllähän näillä ihan asiallisesti vaunua vetää. Vetopitoa ei kuitenkaan ole kummoisesti. Se on hyvä näissä muistaa.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: modsman - 30.08.2020, 13:34:46
Kyllähän näillä ihan asiallisesti vaunua vetää. Vetopitoa ei kuitenkaan ole kummoisesti. Se on hyvä näissä muistaa.

Jeps, varsinkin vesisateella sutii etuveto. Talvella en ole kokeillut, mietin voisko lumiketjut auttaa tilanteissa jos jää kiinni?
Voi olla melkoista taiteilua kun sutii kokoajan ilman vaunuakin.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Turbo 242 - 30.08.2020, 14:27:58
Kyllähän näillä ihan asiallisesti vaunua vetää. Vetopitoa ei kuitenkaan ole kummoisesti. Se on hyvä näissä muistaa.

Muutaman kerran ollut tilanne, lähinnä nurmikolla tai märällä nurmikolla, että etupyörät kerkiää ruopaisemaan jolloin takapyörät ovat jo leikissä mukana.

AWD. S*
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Sebastian1 - 30.08.2020, 14:44:27
Näinpä. Pelkällä etuvedolla ja kovin raskaalla vaunulla en lähtisi talvella liikenteeseen.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: modsman - 30.08.2020, 15:22:38
Näinpä. Pelkällä etuvedolla ja kovin raskaalla vaunulla en lähtisi talvella liikenteeseen.

Kesälläkin etuvedolla pulassa: https://www.youtube.com/watch?v=EUp4BJwmeYs
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.08.2020, 15:31:53
Huvitti kun tuo yritti ajaa avustajiensa päältä :idiot2:
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: D5GT - 30.08.2020, 17:26:52
Tuolla oli varmasti enemmän korkeuseroa kuin kuvassa näyttää. Enemmän venetrailereiden kanssa leikkineenä on ollut pakko opetella ne kikat satunnaisia pahempia oloja varten.. Esim. aisapainolla kikkailu kävelyvauhdeissa. Trallia vetävien alle, jos ja kun joutuu kesärenkailla pysähtymään johonkin pehmeälle.
Toki nelikko ja sopivankuvioiset renkaat tekee noi kikkailut usein tarpeettomaksi, mutta niitä ei aina ole.

Edit: meinasi unohtua, onko jollakin mennyt OMA auto rikki vetohommien takia ja jos on niin miksi meni rikki..

Edit2: Oma vene-traileripaketti taisi painaa punnituksessa 1880kg täydessä varustuksessa tankit täynnä ja sateen jäljiltä märkänä..
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.08.2020, 19:04:30
Sukulainen omistaa Volvon ja Volkkarin nelivedon mutta tulee venettä jyrkästä rampista nostamaan etuvedolla kun pelkää nelivetojen hajoavan siihen. Ei mulla muuta :D
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: hessu80 - 30.08.2020, 19:38:42
Sukulainen omistaa Volvon ja Volkkarin nelivedon mutta tulee venettä jyrkästä rampista nostamaan etuvedolla kun pelkää nelivetojen hajoavan siihen. Ei mulla muuta :D
Ei dsg-askilla pidä vetohommiin sekaantua, hyvä jos sunnuntaiajelua kestää. Neliveto sen sijaan on parhaimmillaan juurikin venehommissa ja ison kärryn kanssa.
Otsikko: Vs: Vaunun veto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.08.2020, 19:51:48
Ei dsg-askilla pidä vetohommiin sekaantua, hyvä jos sunnuntaiajelua kestää. Neliveto sen sijaan on parhaimmillaan juurikin venehommissa ja ison kärryn kanssa.

Laatikko on kai Tiptronic mut kaikki mikä on Phaetonissa maksaa ;)