Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Riverbeach - 04.08.2018, 19:49:53

Otsikko: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 04.08.2018, 19:49:53
Moro tietäjät,
Meikäl ois volvo v50 2.0D 2007 mallinen kosla. Osaiskohan joku sanoa että mitkä tukikumit vaikuttavat startatessa moottorin liikkumiseen, on myös tyhjäkäynnillä pientä tärinää niin epäilen kumeja koska suuttimet on kunnossa ja kytkimestä ei kuulu epämääräisiä ääniä niin en usko vauhtipyörään. Eli mitkäs tukikumit tuohon vaikuttaa? Kumeja oli niin paljon erillaisia tuolla netissä myytävänä kun katsoin. Onko helppo itse asentaa? Pitääkö kauheasti purkaa tavaraa tieltä että pääsee käsiksi?
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: gRaggi - 04.08.2018, 20:48:39
Just eilen vaihdoin oikea kumi, helppo homma. Pohjapanssari irti ja tunkki moottorin alle. Pultin ja mutterit irti ja vanha kumi pois, uusi kumi paikalle ja pultit ja mutterit kiinni, käytin sinistä kierrelukite.

Tärinä ja kolina loppui lähes kokonaan meidän autossa, seuraavaksi vaihdan alin kumi jos loppuis kokonaan.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 05.08.2018, 11:47:48
Pitääpi katsoa. Saako tuo oikean puoleinen kuljettajan penkiltä katsottuna oleva moottorin kiinnike joustaa yhtään? Tuo mikä näkyy heti kun konepellin aukaisee jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alla. Antaa myöten siitä korvakkeesta  kun moottoria käsin heiluttaa tai kampeaa.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Vulva man - 05.08.2018, 17:10:26
Pitääpi katsoa. Saako tuo oikean puoleinen kuljettajan penkiltä katsottuna oleva moottorin kiinnike joustaa yhtään? Tuo mikä näkyy heti kun konepellin aukaisee jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alla. Antaa myöten siitä korvakkeesta  kun moottoria käsin heiluttaa tai kampeaa.

Se apukuskin puoleinen kumityyny mikä on sen jäähdytysnestesäiliön alla, on hydraulinentyyny, eli sen vaimennustyynyn sisällä on öljyä tai muuta vastaavaa nestettä. Minulla se vuoti ulos nesteet, ihmettelin miksi se kumi on märkä päältä päin ja syyksi selvisi hydraulivaimennuksen vuotaminen. Kyllä mulla ainakin se uusikin tyyny antaa aika paljon periksi kun konetta heiluttaa, tai kun sen käynnistää tai sammuttaa.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: gRaggi - 05.08.2018, 18:00:20
Juuh munkin vanha tyyny oli märkä. Ja kyllä tää uus on aika löysä mutta ei niin loppu että osuu alumiini osat yhteen ku käynnistää ja sammuttaa moottorin.

Tänään ku kävin auton alla niin tutkin sen alakumin ja alkaa olemaan aika loppu sekin.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 05.08.2018, 20:59:07
Missäs kohtaa nää kaikki kumit on jotka vaikuttaa tuohon moottorin tärinän siirtymään. Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alla yksi, onko akun alla jokin siiveke jossa kumi? Auton alla jossain kohtia? Tänään kävin auton alla möyrien kun ei nosturia ole mutta ei vaan pistänyt silmään.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Turbo 242 - 05.08.2018, 21:35:38
Missäs kohtaa nää kaikki kumit on jotka vaikuttaa tuohon moottorin tärinän siirtymään. Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alla yksi, onko akun alla jokin siiveke jossa kumi? Auton alla jossain kohtia? Tänään kävin auton alla möyrien kun ei nosturia ole mutta ei vaan pistänyt silmään.

Jos näissä on samoissa paikoissa moottorista riippumatta, niin ne on juurikin noin kuin itse kuvailit. Auton alla, vaihdelaatikon takapuolella on kolmas tukikumi vaihdelaatikosta apurunkoon.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 05.08.2018, 21:52:04
Jos näissä on samoissa paikoissa moottorista riippumatta, niin ne on juurikin noin kuin itse kuvailit. Auton alla, vaihdelaatikon takapuolella on kolmas tukikumi vaihdelaatikosta apurunkoon.
Joutuukohan tuossa ottamaan akun irti tuon yhden tuen kanssa?
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: anssi68 - 05.08.2018, 21:58:03
Joutuukohan tuossa ottamaan akun irti tuon yhden tuen kanssa?

Joutuu ottamaan putsarin kotelon ja akun pois, jotta saa kannakkeen pultin auki.

Tuossa tuuban videossa otetaan konetta pois V50:sen keulalta:
https://www.youtube.com/watch?v=LLuqNxC_FRw
Näkyy kaikki koneen kiinnityskohdat, vaikka kyseessä bensakone..
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 05.08.2018, 22:15:55
Hei, kiitos vastauksista. Olen taas vähän viisaampi.  :D
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 06.08.2018, 11:32:19
Joutuu ottamaan putsarin kotelon ja akun pois, jotta saa kannakkeen pultin auki.

Tuossa tuuban videossa otetaan konetta pois V50:sen keulalta:
https://www.youtube.com/watch?v=LLuqNxC_FRw
Näkyy kaikki koneen kiinnityskohdat, vaikka kyseessä bensakone..
Et sattuisi tietämään että käykö nuo bensakoneen kannakkeet yks yhteen dieselin kanssa? Löysin vain yhden hyväkuntoisen kannakkeen joka olisi 1.6 bensasta.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: gRaggi - 06.08.2018, 11:45:20
Käytettyjäkö etit?
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 06.08.2018, 12:27:08
Käytettyjäkö etit?
Käytettyä joo jos löytyy sellainen suht hyväkuntoinen. Muuten sitten ostan uuden.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 06.08.2018, 14:35:30
Noniin tilasin tuon öljytäytetukikumin uuden kun ei oikein hyvä kuntoista ja sopivaa käytettynä alkanut löytymään. Nimittäin omastanikin on vuotoa havaittavissa niin parempi laittaa uutta niin kestää varmasti pidempään.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: gRaggi - 06.08.2018, 17:37:22
Saksasta saa uudet kumit 80-100€ riippuen minkä merkkistä ostaa.
Ei ehkä sillä hinnalla kannata käytettyä laittaa.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 06.08.2018, 20:12:11
Saksasta saa uudet kumit 80-100€ riippuen minkä merkkistä ostaa.
Ei ehkä sillä hinnalla kannata käytettyä laittaa.
Pihi kun olen mutta tuli tosiaan saksasta tilattua uudet kun vuntsin asiaa.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: gRaggi - 08.08.2018, 14:52:47
Tähään voisin lisätä nyt pieni tarina, eli minä Autodocilta tilasin febi bilstein moottorityynyn omaan autoon. No ne saksalaiset sit lähettivät Stark merkkinen ja kehui starkia niin hemmetisti. ajattelin että no jos kerran on noin hyvä laatusta tavara niin laitan paikalle. mutta miten kävikään, tänään ku avasin konepellin niin tyyny ihan öljyssä. autolla on ajettu 50km ja asennettu ihan samaan kohtaan ku vanha.
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: Riverbeach - 08.08.2018, 20:36:09
Tähään voisin lisätä nyt pieni tarina, eli minä Autodocilta tilasin febi bilstein moottorityynyn omaan autoon. No ne saksalaiset sit lähettivät Stark merkkinen ja kehui starkia niin hemmetisti. ajattelin että no jos kerran on noin hyvä laatusta tavara niin laitan paikalle. mutta miten kävikään, tänään ku avasin konepellin niin tyyny ihan öljyssä. autolla on ajettu 50km ja asennettu ihan samaan kohtaan ku vanha.
Aika jännä, febin tuotteet olleet tähän mennessä hyvälaatuista niin miten he ees ajattelivat että jokin stark korvaisi febin. Teitkö reklamaation?
Otsikko: Vs: Moottorin tukikumien asennus.
Kirjoitti: gRaggi - 13.11.2019, 18:41:43
Tietääkö kukaan mikä takakumi menee näihin 1.6d manuaaliaskilla, löysin kaks vaihtoehtoa netistä, toinen näyttäis olevan pellistä taivutettu ja toinen alumiinin näkösen. Onko vuosmalleissa eroja? Oma on 2011.

Ja lisätään vielä että löytyy myös 2 eri noita alumiini tukia.