Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: mörrimöykky - 05.08.2018, 02:19:02

Otsikko: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 05.08.2018, 02:19:02
Tuli tossa lusekeltua varmaan kaikki voorumin (sekä x40.fin) jutut läpi kyseisestä aiheesta, mutta mikään ei kyllä täysin vastaanvanlainen tilanne ollut enkä täysin itsekkään nyt asiasta varmistunut ???
Eli vika on vastaavanlainen. Kyseessä ph1,5 t4 eli -2000 B4194T2 motti. Auto on tässä parin viime ajokerran aikana tuupannut jäähärinesteet erinäisitä kohdista jäähdytysjärjestelmän letkujen liitkosista pihalle. Ajon aikana ei kertaakaan mutta tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Tänään sitten tuli ilmailtua kaiken osaamisen, ohjeiden ja ymmärtämisen mukaan järjestelmää ja pienen koeajon jälkeen taas löytyi uusi liitos mistä hieman alkoi vuotaa.. No sekin sitten tutkittiin ja siihenkin uusi klemmari ja lisää nestettä ja taas ilmausta..
Käytin autoa samalla ilman paisarin korkkia, ja eipä siinä kun 10min mennyt että nesteet lenteli komeessa kaaressa pihalle paisarista.
Paisari ei kupli muuten, täysin tasainen pinta vedessä auton käydessä, eikä haise pakokaasut seassa. Eikä myöskään glykoolit pakokaasussa.. Ymmärsin että rikkinäinen kansipahvi, halkeama lohkossa / kannessa tai vioittunut (rikkoontunut) pakoventtiili tässä tilanteessa yleisin vika. Mutta jos syy olisi jokin vastaavista, eikös kuplinta paisuntasäiliössä näkyisi koko ajan, kun moottori on käynnissä..? Termari on vaihdettu uuten ja tuntuu aukeavan normaalisti. Syyläri lämpeää eli vesi tuntuisi pääsevän jotenkin ainakin kiertämään.. Muuten auto toimii kuin unelma. Nyt loppuu ideat iteltä ja vähän muiltakin :o
Ehkä vähän sekavasti selitetty, kauhee ketutus päällä, mutta vastaan mielelläni kysymyksiin asiaa koskien. Voi olla että jotain säi mainitsemattakin.. Kiitos kaikille jo etukäteen..  :)
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.08.2018, 18:50:56
Eiköhän sieltä kannentiiviste ole luultavasti hajonnut. Puristusmittauksella se viimeistään selviää. Miten tuo palanut pakoventtiili, muka vaikuttaa jäähdytinestejärjestelmän paineistumiseen ?....jos sieltä venttiili olisi palanut jostakin, niin auto ei kävisi kunnolla. On myös mahdollista että syylärinpaikka aineella tukittu kanavia ja sen takia tulee nesteet pihalle.

Puristukset sylintereistä ainakin kannattaa mitata, onko heittoa...

Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 05.08.2018, 19:15:46
Puristukset sylintereistä ainakin kannattaa mitata, onko heittoa...

Unohtui mainita. Mitattu 1-4 11.6 11.9 11.7 12.1 repsikan puolelta kuskinpuolelle... eikä vuoda myöskään mittarin mukaan.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.08.2018, 19:24:48
Kansi varmaan kannattaisi nostaa pois ja tutkia onko haljennut, tai sitten mennyt jäähdytyskanavia tukkoon esim. paikka-aineen takia. Joku syyhän tuohon on, että tulee nesteet ulos...
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 05.08.2018, 19:32:28
Joku syyhän tuohon on, että tulee nesteet ulos...

Juu niinhän sitä luulisi, ihan sekasin koko auto kun muuten paisarissa ennen kun vedet ryöppyää ulos on tyyntä ja tuntuu että edes mottori ei käy kun pinta ei edes väreile.. yhtäkkiä sitten alkaa tapahtua  :idiot2: pitäis keksiä koittaa vielä kaikkea mahdollista ennenkun kantta alkaa availemaan.. Itellä mielessä että lyö ilmalukon johkin jostainsyystä ja jossainkohtaa paine kasvaa vain liikaa.. sekin mahdollista varmasti 8)
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: kupari s40 - 05.08.2018, 19:57:58
Vesipumpun siivet tallella ja syyläri on kunnolla auki kierron suhteen.
Jos vaihdettu joskus tarvikepumppu ja siinä muovisiivet niin ne voi hävitä ja irronneet palat vesikiertoakin tukkia.
Syyläreitä tukittu paikka- aineilla myös tai muuten limamönjässä, huuhtelua fairyvedellä vois siihen kokeilla.

Itsellä aikoinaan Mondeo 2.5 gt oli edellinen vaihtanut muovisiipisen halpispumpun niin siitä siivet pikkuhiljaa suli ja alkoi vähitellen  keitellä. Keittäminen poltti viimein myös molemmat flektit vajaan 50km viimesel matkalla jonka yritin sinnitellä välillä tienlaidassa jäähdyttäen . Kesti noin 35km ajaa kun flektit lopullisesti hajos ja soitin hinausauton hakee ettei pala kansipahvi.  Tuohonkin sai metallisiipiset ja muihinkin jos löytyy niin metallisiipiset ite kelpuuttanut enää mihinkään.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 05.08.2018, 21:46:43
Joo tuosta tarvike vesipumppu systeemistä kans kueskellu juttua. Nyt käytin n. 40min ilman termostaattia ja hyvin tuntu pelittävän. Termostaatti kyllä aukeaa normaalisti ja ylävesiletku lämpeää sen jälkeen.. Voisko se vaan ennen termostaattia lyödä jostain syystä ilmalukon siihen ja estää nesteiden kierron? ??? Vai voihan sitä kesällä ilman termariakin ajella ::) N. 40min käytön jälkeen paisarissa oli kyllä painetta mutta tuntui että oli aika normaalisti, ei ollut ylävesiletku ainakaan mitenkään erityisen/epänormaalin pinkeä ennen paisarin korkin avaamista. Jotenki vaikuttais tuo nyt syylliseltä tähän hommaan kai?.. Paitti alavesiletkusta kun punasta ilmausnippaa avaa niin aikamoista vaaleeta vaahtoo tulee välillä, mutta paisarin vesi pysyy kyllä ilman kuplia jos käyttää ilman korkkia :o Ihme homma.. Ehdotettiin mulle myös termariin n. 3-5mm ylimääräisen reijän poraamista ja sillä kokeilua, mitä mieltä täällä siitä täällä ollaan?
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.08.2018, 22:01:51
Eihä sitä termostaattia saa laitettua väärinpäin ?...kyllä tuota reikää siihen voi kokeilla, jos se termostaatti aiheuttaa jonkun ilmalukon. Tosin muistelen että mikäli paisuntasäiliön ylivuotoletku syylärille on tukossa, niin sekin aiheuttaa paineen nousun järjestelmään. Järjestelmää voi huuhtoa myös laittamalla pelkkää vettä, sekä konetiskitabletin sinne, ja kierrättää vettä vähän aikaa ja laskee vedet pois. Tuon jälkeen laittaa sinne oikeat jäähdytinnesteet takaisin.

Termostaattikin voi työntää vedet ulos, kun traktoristakin hajosi yhtenä talvena termostaatti niin, että meni jumiin ja vedet tuli kuumana pihalle. Uudella termostaatilla alkoi toimia normaalisti.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 05.08.2018, 22:10:14
Eihä sitä termostaattia saa laitettua väärinpäin ?

Ei se kyllä sinne väärinperin sovi, ottaa muuten termarikopan kansi kiinni.. Ja meinaat vissiin paisuntasäiliön ylivuotoletkulla sitä ohutta pitkää letkua, mikä tulee paisuntasäiliöstä ylävesiletkuun. Pitää se nyt vielä vaikka puhallella läpi vaikka tuntuisi että se ei mitenkään tukossa ole.
Jos sitä sitten kokeilis reijän porata tohon termariin ja huuhtoa tota järjestelmää. Ihmetyttää vaan se vaahtoilu siellä alavesiletkun ilausnipassa. Ei siis oo mitään kunnon ilmakuplaa vaan semmosta valkoista tosi pientä vaahtoa, liekö siitä johtuen että pääsee viileään ulkoilmaan paineen alta. :idiot2:
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.08.2018, 22:21:14
Juuri sitä ohutta letkua tarkoitin, mikä lähtee paisarista syylärille. Minusta tuo vaahto meinaa, että siellä on ilmaa jäänyt järjestelmään, sieltä pitäisi tulla pelkkää jäähdytinnestettä kun ilmat on pois. Kannattaa puristella letkuja vielä käsin ja avata se ilmausnippa.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 05.08.2018, 22:40:40
Kannattaa puristella letkuja vielä käsin ja avata se ilmausnippa.

Juu pitää koittaa. Poraan termariin seuraavaks reijän ja alan sit ilmaan syysteemiä, vaikka automaattinen ilmaushan tossa pitäis olla? Mut voihan sitä käsin avittaa. Katotaan miten käy  8)
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 08.08.2018, 18:12:46
Ny on ton taas auton kanssa taas kaikkea tehty. Testasin paisarinkorkin paineistamalla paisuntasäiliön irrallisena kompressorilla ja 1,5bar:iin jäi max paineet, eli korkki pelaa. Termarin testasin myös kattilassa ja aukes hyvin ennenku rupes vesi kiehuun, eli silmämääräsellä lämpömittarilla aukee siinä n~ 90 asteessa. Vaihdoin myös paisuntasäiliön uuteen kun tuo vanha oli niin järkyttävässä kunnossa, kellastunut jne. Alavesiletkusta hajos sitten se ilmausnipan ympärys ja hain uuden alavesiletkun 2.0T mallista, tuntuis että tulis ylempänä konehuoneessa, joka toki ei haittaa yhtään. Samalla tuli vaihdettua imupuolelle vuotava bensapaineensäädinkin.
Noh, uudet nesteet sisään ja ilmausta, n. 15min käytön jälkeen alavesiletkun ilmausruuvista ei enään kuplia tullut ollenkaan, ja termostaattikin oli jo auennut. Mutta, sitten taas n. 5min päästä aivan yhtäkkiä nestetaso paisariss nousi ihan muutamissa sekunneissa maksimiin, auto pois käynnistä, niin hetken odottelun jälkeen nestetaso tippui melkein min merkkiin asti. Käynnistäessä oli max tasossa. Nyt tosiaan vain käyttänyt pelkkää vettä testailuun, turhaa sitä glykoolia tässä nyt tuhlailee kun nesteitten kansaa romplaa.
Eli mahdollisuuksia ei paljon jää. Kansipahvi? Tukosta syylarissa /muualla jäähdytysjärjestelmässä vielä olen miettinyt eli pitäs varmaan tänään vielä puhallella vesiä eripäin syylaria ja ihmetellä miten se vesi siellä kulkee. :o Mutta kuinka todennäköistä toikin sitten on.
Kalliiks vaan tulee ton ikäseen autoon alkaa kansiremppaa tekeen vaikka itse sen tekisikin, joten kannattaako? Vaikka sekin toki yksilökohtaista.. ::)
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.08.2018, 21:47:55
Normaaliahan se näissä on, jos kuumana nousee pinta paisuntasäiliössä ja jos ei ala työntämään nestettä ulos...painetta sinne järjestelmään tulee normaalistikin vähän. Sitten jos alka tulemaan pihalle nesteet paisarin korkki kiinni, niin sitten on vikaa....
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 08.08.2018, 22:43:18
Tuntu ihan normaalisti pelittävän äsken ku käytti tyhjäkäyntiä. Sitten vähän tossa paisarinkorkkia raotti niin nestepinta hurahti piripintaan ja ylävesiletku veti aivan piukkaan. Nyt sitten täss puolentunnin aikana nestepinta laskenut takasin max rajaan :idiot2: ei sinne varmaan noin paljon painetta kumminkaan kuuluis tulla
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Mikey_Rotten - 08.08.2018, 22:53:31
Mitään en mene varmaksi sanomaan mutta veikkaisin syylärissä olevan jotain häikkää. Aivan toisenlaisessa autossa veti vesiletkut piukaks ja nesteitä pihalle kun syyläristä löytyi tukoksena jotkut vanhat paikka-aineet.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 08.08.2018, 23:00:34
Aivan toisenlaisessa autossa veti vesiletkut piukaks ja nesteitä pihalle kun syyläristä löytyi tukoksena jotkut vanhat paikka-aineet.
Joo tässä just mietittiin että toisella syylärillä vois kokeilla vielä. Eipä siinä mitään häviä kun aikaa  ;D
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.08.2018, 00:12:18
Kyllä tuollainen T4 tekee ehjänäkin vähän painetta järjestelmään, ja nostaa pintaa paisuntasäiliössä lämpötilan mukaan. Pakkasellakin huomasi, että oli paisari vajaampi kylmänä ja lämmettyään nousi pinta. Se paisarihan on lisäksi aika pieni näissä....
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: kupari s40 - 09.08.2018, 00:17:01
Nimikin on paisuntasäiliö, 2.0t pitäny pinnan min- max noin puolivälissä niin kuumana max tasolle kyllä nousee. Muissakin meidän vehkeis kylmän ja kuuman nesteen pinnan eroa on säiliöissä jonkun verran kun puoliväliin viivoja kylmänä täytetty mutta pysyy kuumanakin alle max tason.

Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.08.2018, 01:12:51
Lisäksi on ihan fysiikan laki, että neste laajenee lämmetessään. Eli kyseessä ihan normaali lämpölaajeneminen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mp%C3%B6laajeneminen

Mikäli nesteet kestävät sisällä kuumanakin, niin en huolestuisi vielä...
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 11.08.2018, 07:47:35
Juu oikeassa olette, nestepintahan paisarissa vaihtelee lämpötilan mukaan, ymmärrettävä asia, sekä kyllä, paisari on kyllä aika pieni, joten pieni muutos voi näyttää myös isommalta.

Auton käytöksestä sen verran että kun termari aukeaa tyhjäkäynnillä hetken käytön jälkeen näkyy kuinka paisarissa vedepinta heilahtelee, mutta en siinä sitten korkkia oo viittinyt availla kun painetta alkaa olemaan jo. Pitäskö kokeilla kupliiko ilman termaria, koska kaiken järjen mukaan, sylinterin tekemä paine pääsee vasta paisariin asti kun termari on auennut..?
Muuten autossa potkut yms tallella normaaliin tapaan.

Mutta anyways, eilen sitten päätin taas vaivata päätäni tolla kotterolla.
Ennen auton käynnistämistä tarkastin paisuntasäiliöstä vedenpinnan kohdan, joka näytti olevan min ja max merkin puolivälissä. Tyhjäkäytin autoa noin 20min minkä jälkeen päätin ajella n. 1km päähän, jonka jälkeen ylävesiletku tuntui sopivan kireälle, ja vedenpinta oli noussut vähän alle max rajan. Noh, tilanne vaikutti hyvältä ja päätin käydä vähän seka-ajoa heittämässä. N. 5km 40-50kmh kaupunkiajoa + n. 1km maantieajoa 80kmh ripeillä kiihdytyksillä, ja kaikki tuntui pelaavan normaalisti. Ajelin siinä sitten kotipihaan ja hetken päästä avasin konepellin auton ollessa vielä tyhjäkäynnillä tarkastaakseni nestepinnan paisarista, niin siellähän se oli korkin tuntumassa, eli siis koko paisari täynnä vettä ja ylävesiletku piukassa...
Ei minusta kyllä vaikuta enään siltä normaalilta paineelta / lämpölaajenemiselta verrattuna siihen, että vesi oli min ja max merkin puolivälissä ennen päivän ensimmäistä käynnistämistä.

Kovalchuck33: Vedet ainakin kerran tullu korkin kautta pihalle, pari kertaa letkujen liitoksista. Eilen en jäänyt ihmetelemään mitä tapahtuisi, kun kinkesin autoon ja sammutin auton lämpömittarin näyttäen n. puoltaväliä.

Nestejäähdytteinenhän turbo näissä on mutta kuulostaa taas itsestä ainakin aika kaukaa haetulta että sieltä keräis painetta? Huhhuh..
Eikai se viallinen paisarinkorkki näin paljon voisi aiheuttaa, vaikka sen kotikonsteinkin jo toimivaksi totesin, sekä välillä kuulee kun korkki päästää paineita pihalle, joten kuvittelisin sen kyllä toimivan.

Aikeissa on nyt ollut jo että ton koneen avais ja ihmettelis sitten lisää.

Puristuspaineet mitattiin myös kylmästä koneesta (viimekerralla kuuma ajon jäljiltä) ja tuloksina oli:
12.5 12.6 12.9 12.6.

Kiitos kaikille aktiivisuudesta ja hyvistä vastauksista! :)
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.08.2018, 19:30:08
Jos siellä kuitenkin on kansipahvissa vikaa tai kannessa kieroutta, että alkaa kuumana falskaamaan painetta vesitilaan. Turbon kautta ei painetta voi kertyä, koska vesikierto on vain ahtimen keskiössä öljykierron kanssa, eikä kompurassa...
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Huikkoster - 11.08.2018, 20:28:33
Ei se turbon ahtopaine vaan sen lämpö joka lämmittää vettä ja nostaa painetta.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.08.2018, 21:27:50
En oikein usko että se turbon vesikierto on syyllinen tässä viassa...kyllä tuo vika jossakin muualla täytyy olla. Tietysti jos vielä asian haluaa varmistaa niin voihan ahtimen vesikierron ohittaa väliaikaisesti laittamalla vesikierron letkut yhteen ja kokeilee sitten....

kyllähän ahtimen pakopuoli kuumenee helposti sinne 600-700 asteeseen, mutta ei sen vesikierron pitäisi nesteitä keittää...johan siellä alkaisi öljynkin lämmöt liikaa nousta ahtimen takia...

Tuossa pitäisi olla B4194T moottorille kaavio jäähdytysletkuille:

(https://volvoem.com/images/img/e062201ae588eea18dafaaafa8d401e8.png)

https://volvoem.com/group/INT/1016/1184/1006/1001/0/0/0/8/71/Intake+and+exhaust+system/0b00c8af8020bd0f/81444368

Tästä kuvasta kun katsoo, niin näyttää sille että ahtimen vesikierto tulee alavesiletkusta ja menee siitä jäähdyttimelle...

(https://jserv.pl/dtb/zdjecia/857cc216.jpg)
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 23.08.2018, 11:37:09
Nyt on kone palasina ja kansi seuraavaksi lähdössä koneistamolle tutkittavaksi. Pitääpä vieltä tuo vesipumppukin tarkistaa, että onko muovi- vai metallisiivillä. Päivitän tänne kun asia edistyy.  :)
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Lankku - 25.08.2018, 01:14:38
kyllähän ahtimen pakopuoli kuumenee helposti sinne 600-700 asteeseen, mutta ei sen vesikierron pitäisi nesteitä keittää..
Ei ole ollut mikään poikkeuksellinen vika esim. vinokoneissa jos kone vaikuttaa keittävän nesteitä ihan omia aikojaan. Ja muutamia tinavitosiakin tiedossa samoilla oireilla. Eli vesikierron poisto turbolta tai turbon vaihto on poistanut ongelmat.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.08.2018, 01:19:17
Pelkissä mitsubishin turboissako tuota keittämistä on esiintynyt vai myös garretteissa vesijäähdytyksellä ?...vanhemmissa vinokoneissahan oli myös vesijäähdytteisiä T3 ja T2 garrettejakin muistaakseni.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 26.09.2018, 17:36:42
Jatketaas pitkästä aikaa.
Tuli tosiaan nyt kansi sitten käytettyä koneistamolla, jossa koeponnistivat ja kaikki oli kuulemma kunnossa. Joten eikun plaanaus ja kansi kiinni ja motti kasaan. Kaikki tarvittavat tiivisteet, kannenpultit, yms uusittiin. No ei siinä, auto käynnisty kuin unelma ja eikun ajoon  ;D
Noh, nyt on tullut sitten reilu 600km rullattua rempan jälkeen, ja hyvin on pelittänyt... Paitsi eilen illalla norttia vedin auto tyhjäkäynnillä, niin yhtäkkiä valkonen höyrysuihku vaan kävi, eli paisarista veret pihalle... Lämmöt näytti olevan normaalit.. Letkut taas niin pinkeitä että ei mitään rajaa.... No tuli vedettyä toinenkin nortti.. >:(
Vettä joutui lisäämän n. 2 litraa että sai takasin paisarin rajojen väliin ja sai auton ajettua kotipihaan.
Vesiä olen remontin jälkeen pitänyt noin min-max rajan puolessavälissä.. ja parin ensimmäisen päivän ajojen jälkeen ei ole enään ilmaakaan tullut, sillä veden pinta ei ole enään laskenut ollenkaan. Nyt alkaa ihmetyttää jo, että mikä tässä tosiaan on vikana..  :idiot2:
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: kupari s40 - 26.09.2018, 17:47:03
Syyläri tukossa?
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 26.09.2018, 18:33:58
Syyläri tukossa?

Syyläri kyllä lämpeää normaalisti.. Jännä että vetäis tukkoon sit aina vaan välillä, tai ainakin nostaa liikapaineen järjestelmään vaan välillä, kun nytkin toimi ongelmitta rempan jälkeen viikon verran... Mut pistetään ylös jos sitäkin tässä sitten tutkis..
Muuten puhaltaa lämmintä ja kaikki vedet lämpeää normaalisi eikä tunnu keittävänkään että tuntuis jollaintapaa, että vesi kumminkin kiertää..
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.09.2018, 18:36:58
Flekti ei toimi ?...mites se ahdin, onko sitä tutkittu että keittääkö vesikierron takia. Eihän termostaatti ole jumissa tai väärinpäin ?...viallinen termostaattikin voi aiheuttaa vesien pihalle tulemisen. Traktorista meni toissa talvena melko uudehko termostaatti jumiin ja vedet tuli pihalle.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 26.09.2018, 19:35:52
Flekti ei toimi ?...mites se ahdin, onko sitä tutkittu että keittääkö vesikierron takia. Eihän termostaatti ole jumissa tai väärinpäin?

Flekti toimii kyllä. Aina on lähtenyt pyörimään jos lämmöt on noussut sinne 100°C.
Ahdinta ei sen enempää tutkittu.. Hyllyssä kyllä on yks vaihtoahdin.
Termaria ei saa väärinpäin ja ainakin totesin sen toimivaksi, voihan sen toki vielä vaihtaa..
Joka kerta kun on heittänyt vedet pihalle ei lämpömittari ole noussut puoliväliä ylemmäs.. Ja paisarin korkkia sai eilenkin n~ 5min pitää raollaan että kaikki paine pääsi pois ilman että vedet tuli korkista ylös..
Ei tunnu et ois kertaakaan kumminkan päässy ihan keittään, vaan se vesi vaan höyrystyy kun pääsee pois sieltä paineistetusta tilasta.. ja ku paineet on saanut pois järjestelmästä, niin kuulee kuinka järjestelmä pulputtaa ja ilmaa tulee pois.. voiko olla vaan lohko sökö, vaikka toodella harvinaista näissä 1855cc porauksissa..
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.09.2018, 19:39:59
Luulisi että sylkee vettä halkeamasta ulos, mikäli lohko halki. Onko vesipumppua tutkittu, onko siinä häikkää ?
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 26.09.2018, 20:22:29
Vesipumpun käytin irti tossa rempan yhteydessä ja oli metallisiipinen. Eipä sitä sen enempää tutkittu..Uuden tiivisteen kanssa kasaan vaan..
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 26.09.2018, 20:53:50
Ainoo mitä tulee oikeestaan enään mieleen että sylinteriputki ois halki vesitilaan jostain mitä ei silmämääräsesti huomannut, tai lohko kiero jos päässyt pahasti keittämään esim. aiemmalla omistajalla..  :(
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.09.2018, 19:13:42
Eikös siellä menisi vedet ja öljyt sekaisin, jos sylinteriputki olisi halki. Ettei olisi nyt se ahtimen vesikierto syypää.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 02.10.2018, 15:34:52
Hmm.. voihan sekin toki olla. Ihmetyttää vaan miks ei tekis ajossa moista vaikka kuinka kenkää antais, sillonhan se ahdin lämpöö ottaa kunnolla. Varsinki tommonen pikkufööni vetää heti punahehkuseks ;D. Tai ei ainakaan oo ennen tehny. Tyhjäkännillä vaan.. ???
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 02.10.2018, 17:46:40
Joistain traktoreista ainakin, jos menee sylinteriputket tai niiden tiivisteet niin menee öljyt/vedet sekaisin. Tuo keittäminen tyhjäkäynnillä voi johtua siitä, että vesi ei välttämättä kierrä silloin yhtä tehokkaasti, kuin ajon aikana jossa ajoviima jäähdyttää. Kyllähän jos autoa käyttää paikallaan tyhjäkäynnillä niin ainahan silloin lämmöt nousee.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: kupari s40 - 03.10.2018, 00:56:54
Yleensä vuotanut vedet öljyn sekaan niissä mitä mulla koneen vesivuotojen takia hajonnut, toisessa kannen vesikanava oli syöpynyt puhki öljykanavaan ja toisessa oli lohko halki. Tuo lohko halkinen oli ostettu ja ollu pelkät vedet koneessa sisällä talvella.
Öljyt meni harmaaksi puuromössöksi molemmissa tapauksissa.

Keittäminen ollut mulla viallisen termarin tai vesipumpun, pahastii tukos olevan syylärin tai flektivian takia ja lopulta on yhdestä vielä kansipahvi antautunut, muut kerennyt korjata onneksi ennen.

Kironnut muute noita sementtejä joita jotkut työntää vesikiertoon yrittäen mm jäähdytin tai lämppärinkennon vuotoa ehkäistä. Voi tulla enempi vahinkoa pitemmällä ajalla kuin se ehkä saatu hetken hyöty.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Timi - 17.12.2018, 20:49:40
moi. selvisikö toi paineen aiheuttaja. itsellä sama homma. teki painetta ja vaihdettiin uusi kansi ja sama homma jatkuu.
Otsikko: Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: mörrimöykky - 18.12.2018, 10:58:54
moi. selvisikö toi paineen aiheuttaja. itsellä sama homma. teki painetta ja vaihdettiin uusi kansi ja sama homma jatkuu.

Ei löytynyt ikinä.. kone tosiaan sano tossa itsensä lopullisesti n. 2000km rempan jälkeen, kun motarilla normaalissa ohituksessa katos veto kokonaan kolinan saattelemana, ja kotona sitten hinauksen jälkeen puristukset oli siellä 6bar nurkilla per pytty, ja kävi kahdella..
Kakkospytystä pakoventtiilin lautanen irti ja hakannut männän ja kannen välissä mukavaa tahtia.. tiedä sitten mitä on käynyt, laihalle se ainakin pääs, kun kaikki tulpat oli täysin sulanut ;D Mutta, tohon paineongelman syyksi varmaankin sitten jäi oikeastaan ahdin tai lohko, ja nythän se tossa pihassa on purussa sitten. Itse lähtisin ehkä ahtimen uusimisella ja sen jälkeen kansirempalla jos ei helpota.. Tai suoraa toimiva kone.. ei maksa tänäpäivänä montaasataa....;D
Ajattelin tännekkin nyt päivittää vielä, että asia on kyllä ton auton osalta loppuunkäsitelty, mutta kiitän suuresti kaikkia hyvistä neuvoista. :) :)