Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hatch - 08.08.2018, 08:28:41

Otsikko: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 08.08.2018, 08:28:41
Tuli hankittua 2001 T5 2.3 manuaali. Ajettu 288tkm.

Jo koeajolla tuntui aika tukkoiselta kun liikkeessä kävin koeajamassa. Alta 4000 rpm ei ollut oikein vetoja. Tarkastelin obdn kautta, että ahtaa kyllä 1 bar kierroksilla eli ahtopaineen säädin toimii. Sain tingattua kyseisellä verukkeellakin aika paljon hinnasta pois, niin päätin ottaa riskin

Autoon on vuoden sisään aikaisemman omistajan toimesta vaihdettu:

jakopää + vesipumppu, bensapumppu, ilmamassamittari, tulpat, kaasuläppä, lamda-anturi.

Syytä ei kerrottu, mutta epäilen että tehottomuuden takia on noita palikoita myös vaihdettu.

Vikakoodeja ei ole. Kierrokset nousee punarajalle asti ja auto käy nätisti.

Itse asensin ahtopaineen säätimen tilalle manuaalisen rajapaineventtiilin josta nostin ahtopaineet 1.5-1.6 bar. Paikoin jopa 1.8 bar eli täytyy vähän ruuvata alaspäin. Ilmansuodattimen uusin. Myös re85 kokeiltu, mutta ei käytönnön suorituskykyyn juuri vaikutusta vaikka ehkä inasen pirteämpi.

Tulos kaiken jälkeen: tehot hieman lisääntyi, mutta tukkoista on. 3. Vaihteella jäädään 80-120 km/h tehtaan vakioarvoista 1.5 sek. Vaikka siis ahtaa tuon 1.5-1.6 bar. 100-150 kmh 4. Vaihteella jää noin 3 sek tehtaan arvoista. Tulokset mitattu bensalla. Tällä hetkellä 2s autona oleva vakiokuosinen 01 s60 2.4t on selkeästi tehokkaampi.

Foorumia selailin, niin vanhemmassa T5 vehkeessä katin poisto auttoi. Eli miten tarkistan onko katti tukossa vai ei? Ja ideoita mistä lähteä tehohäviötä metsästämään?
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Valmet-20 - 08.08.2018, 15:43:26
Onko se putki sitten tukossa? Miten päästöarvot, pääseekö niistä kiinni mihinkään?
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 09.08.2018, 06:32:04
Onko se putki sitten tukossa? Miten päästöarvot, pääseekö niistä kiinni mihinkään?

Katsastuslapusta en löytänyt päästöistä tietoa, sillä uusintakatsastettu. Trafin sivuilta myös atuon tiedoista koitin katsella, mutta sieltäkään ei silmiin osunut.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 10.08.2018, 22:11:28
Vielä en ole kattia repinyt irti. Mutta kaverin kanssa kokeiltiin, kun toiselta foorumilta tuli vinkki että toinen menee seisomaan parin metrin päästä putkesta ja toinen kaasuttelee. Jos sinne parin metrin päähän jaksaa pakokaasuja puskea niin että ilmavirran tuntee selvästi niin röörit kunnossa. Ja kyllähän se selvästi sinne parin metrin päähän tuntui. En tiedä onko kuinka luotettava menetelmä 8) , mutta vielä ottaisin vinkkejä vastaan jos vain jotain tulee mieleen. Jos ei muita ehdotuksia niin nappaan sitten katin ja varmaan saman tien ainakin takapöntön irti ja katselen kuinka kulkee.

Edit: tuli muuten mieleen, että autoon vaihdettu jakohihna yksityisen henkilön toimesta. Voisiko auto käyttäytyä tuhnusti jos jakopää ei ole kohdilaan?

Varmaan mittarissa jotain vikaa, mutta kierroslukumittari käyttäytyy tosi oudosti. Kiihdyttäessä ja jarruttaessa se yleensä jossain 4000rpm kohdilla pysähtyy sekunnin murto osaksi ja sitten pomppaa oikeaan kierroslukuun. Tuli mieleen etten olekaan tuollaista mittarivikaa ennen havainnut.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Lankku - 11.08.2018, 13:02:18
Jos jako heittää, niin vaikuttaa yleisesti muutenkin käyntiin. Testerillä ei näy jos imunokka on sivussa, pakonokasta tulee asennosta vikakoodi.

Kannattaa katsoa testerillä miten pakonokan asento muuttuu esim. joutokäynniltä polkastessa ja ajaessa. Joskus rikkinäinen VVT-pyörän ohjaussolenoidi ei näy vikakoodeissa.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 11.08.2018, 16:34:32
Kannattaa katsoa testerillä miten pakonokan asento muuttuu esim. joutokäynniltä polkastessa ja ajaessa. Joskus rikkinäinen VVT-pyörän ohjaussolenoidi ei näy vikakoodeissa.

Mites sen sitten pitäisi näkyä? Torquella löytyisi sytytyksen ennakko. Mahtaisikohan siitä olla mitään apua?

Onkos tuo moniurahihna pakko irroittaa jos aikoo kampiakselia pyörittää ja tarkistaa nuo ajoitukset? Netistä tutkin, niin ilmesesti myös kampiakselin luona on vielä yksi ajoitusmerkki. Voiko tämän virheasento aiheuttaa tuonkaltaisia oireita?

Edit. Lisänä sellainen vaiva että nyt kun käytän re85 lähtee erittäin huonosti käyntiin jopa +10 yläpuolella. Aikaisemmilla volvoilla (2.4, 2,4t) riitti kun vähän painoi kaasua startatessa ja ekalla lähti näillä keleillä. Nykyisellä saa starta sen 6 kertaa että saa käynnistymään.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 15.08.2018, 17:58:29
Päivitystä tilanteeseen.

Bensansuodatin vaihdettu eilen - Ei vaikutusta

Tänään luin tästä ketjusta: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11229.45 ja innostuin tarkistamaan turbon bybass kalvon. Minullahan ahdot on olleet kunnossa, mutta tarkistinpa silti eli puhaltelin keltaisella merkattuun letkuun joka menee turbon kellolle ja vastusta tuntui selvästi.

Samalla päätin tarkistaa sytytystulpat ja niissä 3:stä oli eristeet halki alhaalta ylös asti. 2 Tulppaa oli ehjiä, mutta toinen katkesi todella helposti. Entisen omistajan mukaan tulpat viahdettu vasta hetki sitten. Ei ihan siltä näyttänyt  :P Miksiköhän ne on halki menneen noin?

Hain uudet tulpat, asensin paikalleen. Tyhjäkäynti ihan siisti, mutta kun kaasua antaa enemmän rupee pahasti nykimään ja meno hyytyy kuin seinään. Alkoi jopa se keltainen moottorin vikavalo vilkkumaan. Ajan siis re85:lla, eli normaalisti tuo valo palaa koko ajan. VIkakoodeina tulee etanolista johtuen, että käy vähän laihalla, mutta nykimisestä johtuen ei uusia vikvakoodeja. Ilmeisesti joku tulppa viallinen, eli täytyypä selvittää mikä.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: jak900 - 15.08.2018, 20:48:53
Puolia veikkaan, rikkinäinen tulppa voi rikkoa puolan. Yleensä puolissa näkyy halkeamaa jossain kohtaa = vaihtoon.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 17.08.2018, 04:25:16
Puolia veikkaan, rikkinäinen tulppa voi rikkoa puolan. Yleensä puolissa näkyy halkeamaa jossain kohtaa = vaihtoon.

Syy löytyi tulpasta, eli antoi lopulta vikakoodinkin. Vaihdoin ehjän tilalle ja nyt pelittää siltä osin.

Mutta edelleen tehoja puuttuu.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 24.08.2018, 22:05:49
Preoblem solved (toivottavasti):

Lopulta syy näyttäisi olevan ahtopaineet. Käytin siis Torque Lite ohjelmaa joka näytti paineiksi 1.5 bar. Ostin sitten sen maksullisen PRO version ja kas kummaa, kyseinen ohjelma näytti ahdoiksi maksimissaan 0.5 bar.

Koitin sieltä ilmaisversion asetuksista selvittää miksi näin, mutta asia ei minulle selvinnyt.

Joka tapauksessa, käänsin turboruuvia kierroksen myötäpäivään ja nyt ahtaa PRO version mukaan 1.5 bar. Ja autokin liikkuu nyt aika paljon rivakammin!  :D

MUTTA pieni pelkohan tässä on perseessä, että onko ne ahdot nyt sitten 2.5 bar vai 1.5 bar? Olisiko joku Torque asiantuntija paikalla kertomassa tämän.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: laatikkovika - 24.08.2018, 22:16:49
Mitäpä jos laittaisit siihen ahtopainemittarin?
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Pietilä - 24.08.2018, 23:35:48
Preoblem solved (toivottavasti):

Lopulta syy näyttäisi olevan ahtopaineet. Käytin siis Torque Lite ohjelmaa joka näytti paineiksi 1.5 bar. Ostin sitten sen maksullisen PRO version ja kas kummaa, kyseinen ohjelma näytti ahdoiksi maksimissaan 0.5 bar.

Koitin sieltä ilmaisversion asetuksista selvittää miksi näin, mutta asia ei minulle selvinnyt.

Joka tapauksessa, käänsin turboruuvia kierroksen myötäpäivään ja nyt ahtaa PRO version mukaan 1.5 bar. Ja autokin liikkuu nyt aika paljon rivakammin!  :D

MUTTA pieni pelkohan tässä on perseessä, että onko ne ahdot nyt sitten 2.5 bar vai 1.5 bar? Olisiko joku Torque asiantuntija paikalla kertomassa tämän.

Asetuksissa ainakin jossain versioissa näyttää ahdot + ilmanpaineen.   Esimerkiksi Oulussa nytten ilmanpaine 0.99984bar ja sitten jos ahdot olisi tuon 0.5 bar, niin  olisi juurikin tuo 1.5bar mitä Torque näyttää.  Korjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 25.08.2018, 01:10:46
Mitäpä jos laittaisit siihen ahtopainemittarin?

Hyvä vaihtoehto tuokin. Mutta mietin että kun autossa on jo ahtopaineanturi niin riittäisi että saisin siltä tulevan datan käsiini. Muita ohjelmia kuin torque tähän hommaan?

Asetuksissa ainakin jossain versioissa näyttää ahdot + ilmanpaineen.   Esimerkiksi Oulussa nytten ilmanpaine 0.99984bar ja sitten jos ahdot olisi tuon 0.5 bar, niin  olisi juurikin tuo 1.5bar mitä Torque näyttää.  Korjatkaa jos olen väärässä.

En kummastakaan torque versiosta löytänyt viittausta eli onkos se nyt absoluuttinen paine eli ahto + ilmanpaine tuo josta puhut. Yksiköitä olisi tosin tarjolla bar/psi ja lisäksi vaihtoehto "negatiivisia psi arvoja ei muuteta in/hg arvoiksi." Mitä lie tarkoittaa.

Edit. Töihin kun äsken ajelin niin tämä torquen kokoversio näyttää -0.9 bar kun auto on tyhjäkäynnillä. Ja maksimiahdot  tosiaan sen mukaan 1.5 bar. Omaan silmään näyttää kyllä vähän oudolta.
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: JanMac - 25.08.2018, 10:26:58
Tuo -0.9bar kuulostaa ihan normaalilta, siihen nollaviivaankin saa jo jonkin verran kiihdyttää
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 25.08.2018, 11:59:41
Tuo -0.9bar kuulostaa ihan normaalilta, siihen nollaviivaankin saa jo jonkin verran kiihdyttää

Hyvä kuulla. Joo nollillekin pitää jonkin verran kaasutella. Järjestelmään siis kertyy alipainetta kun turbo ei pyöri?

Sitten vielä noista ahdoista eli miltäs tuo 1.5bar kuulostaa tuolle vehkeelle?
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: JanMac - 25.08.2018, 13:32:13
Aika paljolta, 1.2baria saattas jättää sitä kestokerrointa.  ::)
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 25.08.2018, 18:08:29
Aika paljolta, 1.2baria saattas jättää sitä kestokerrointa.  ::)

Laskin turboruuvilla paineita alemmas. Nyt pienemmillä vaihteilla 1-2 ahdot pyörii nyt siellä 1.2 bar paikkeilla. Mutta huomasin että vaikka 3lla ja isommilla vaihteilla kuinka polkee kaasua niin ahdot ei nouse kuin lähinnä 0.9 bar. Näemmä on heikkoutensa noilla turboruuveillakin  ???

Tällä hetkellä noilla ahdoilla, 17" 225 renkailla ja jonkin verran rojua autossa (muutama työkalupakki) ja tankki täynnä re85 päästään parin kymmenyksen päähän noihin bsr sivuilla oleviin vakioarvoihin. Eli kulkupuoli alkaa olemaan ihan jo asiallinen :)
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: JanMac - 25.08.2018, 22:55:57
Hyvä juttu. Mullakin paineet siinä 0.9-1.0bar joka vaihteella. Ei ole turboruuvia vaan ihan vakio TCV.n kautta virisofta. Tosin turbo on isompi -19t
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 26.08.2018, 09:08:07
Hyvä juttu. Mullakin paineet siinä 0.9-1.0bar joka vaihteella. Ei ole turboruuvia vaan ihan vakio TCV.n kautta virisofta. Tosin turbo on isompi -19t

Aamulla kun ajelin töihin niin nyt paineet nousi 1.3 - 1.4 paikkeille 1 ja 2 vaihteella. Varmaankin ilmanpaineella/lämpötilalla on sitte merkitystä. Eilen iltapäivällä pysyi max. 1.2 bar.

Isommilla vaihteilla ahtoi sen 1 bar.

Olisikohan jotain niksiä millä saisi ahtamaan tasaisemmin eri vaihteilla? Siis kun rajapainevena on paikallaan. Tuli esim. mieleen että jos sitä hukkaportin kellon tankoa kiristäisi/löysäisi ja sitte säätäisi rajapainevenalla ahdot kohdilleen että olisikihan siitä mitään apua ???
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: JanMac - 26.08.2018, 11:38:31
Tuplat pois
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: laatikkovika - 26.08.2018, 14:53:02
Hyvä vaihtoehto tuokin. Mutta mietin että kun autossa on jo ahtopaineanturi niin riittäisi että saisin siltä tulevan datan käsiini. Muita ohjelmia kuin torque tähän hommaan?
Meinaatko että ahtopaineanturit on ikuisia ja aina luotettavia?
Laittaisin itse jonkin 30€ mittarin siihen niin tulisi mielenrauha. Ommmmmmm... :)
Otsikko: Vs: S60 T5 tehot kadoksissa
Kirjoitti: Hatch - 27.08.2018, 05:40:59
Meinaatko että ahtopaineanturit on ikuisia ja aina luotettavia?
Laittaisin itse jonkin 30€ mittarin siihen niin tulisi mielenrauha. Ommmmmmm... :)

Ei varmasti ole ikuinen, varsinkin kun näyttää olevan anturi jo kertaalleen uusittu. Mutta tein aikaisemmankin auton kanssa, että kerran laitoin säädöt kuntoon ja sen jälkeen en niihin enää koskenut.

Nyt tosiaa ahtaa iloisesti, mutta aamulla nousi ahdot taas ihan pilviin pienillä vaihteilla, eli täytyypä ruuvata säädinventiiliä taas vastapäivään.

Onkos se kiertokangille jne. koneelle ja kytkimelle muuten yhtä haitallista tuo ahtojen nousu vaihteesta riippumatta?