Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mikz - 22.09.2011, 17:05:13
-
Kertokaas miten saan vaihdettua kuskin puolelle, tilaa siinä ei ole nimeksikään tunkea uutta ksenonia paikoilleen ainakaan suoraan. Pitääkö koko umpio ottaa irti? Jos pitää niin mitä kaikkea se vaatii? Vai jotenkin muuten?
-
Jos ei käsi taivu sinne väliin niin pitää irroittaa umpio ja sitä varten pitää irroittaa myös puskuri.
-
Millainen homma mahtaa olla puskurin irroitus? Meneekö koko päivä ja hermot siinä samalla?
-
-07 tuli ensimmäiset "08 -malliset uudet XC70:t.
Onko ns. uusi vai vanhakoppainen?
EDIT: voisin melkein vannoa että oli hetkisitten "neliveto" -osiossa..
-
Ilmansuodatinkotelon saa nopeammin ja helpommin irti, kuin puskurin ja umpion, sen jälkeen mahtuu vaikka pää sinne väliin.
Jos siis kyseessä vanhakorinen, kuten olettaa saattaa.
-
-07 tuli ensimmäiset "08 -malliset uudet XC70:t.
Onko ns. uusi vai vanhakoppainen?
Ei ole uusinta koppaa
-
Millainen homma mahtaa olla puskurin irroitus? Meneekö koko päivä ja hermot siinä samalla?
Ei mene. Itse irrotin kesällä puskurin ja umpiot kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla sai vähän säätää, mutta parissa tunnissa meni, ja toisella kertaa kestikin sitten varmaan vartin ottaa puskuri ja umpio irti.
S60:ssä puskuri on ainakin kiinni konepellin alla olevilla muovisilla niiteillä, jotka saa irti keskeltä painamalla. Tämän jälkeen lokareista torxilla irti yksi ruuvi ja sitten siitä lokarin etuosan alapuolelta myös muovinen niitti irti painamalla.
Tämän jälkeen lamppujen alla olevat listat irti, ja niiden alta kaksi mutteria irti. Ei muuta kuin puskuri irti ja sitten näkyykin jo hyvin missä umpiot on kiinni.
Kyllähän sen lampun varmaan saa paikalleen myös ilmanputsarin irrottamalla, mutta kyllä se lamppu vaan oli niin helppo vaihtaa kun umpio on irti, että ihan omia hermoja säästääkseni otan puskurin irti, sormet on ku nippu k*rpiä :P
-
Kokeile joskus irroittaa putsari -saatat yllättyä miten hyvin näkee ja on tilaa.
-
Tohon putsarin irrotukseen...Ainaki S60 putsari on kiinni semmosilla klipsuilla (3kpl muistaakseni) mikkä pitää painaa irti. Ihan pirun hyvä keino on painaa niitä klipsuja sopivan kokoosella hylsyllä+varrella. Yritin kans ekana pelkillä käsillä mutta siitä ei tullu kyllä lasta eikä paskaa :P Aika naurettavaa muuten nämä nykyajan meiningit ku pitää melekeen jesus puoli autoa purkaa ennenku lampun saa vaihretuksi :)
-
Tohon putsarin irrotukseen...Ainaki S60 putsari on kiinni semmosilla klipsuilla (3kpl muistaakseni) mikkä pitää painaa irti. Ihan pirun hyvä keino on painaa niitä klipsuja sopivan kokoosella hylsyllä+varrella. Yritin kans ekana pelkillä käsillä mutta siitä ei tullu kyllä lasta eikä paskaa :P Aika naurettavaa muuten nämä nykyajan meiningit ku pitää melekeen jesus puoli autoa purkaa ennenku lampun saa vaihretuksi :)
Itseasiassa, nykyajan autoissa umpiot irtoaa autosta n. 5 sekunissa, jos oikein hidastelee :)
Se oli tuo välivaihe kun moottoritilat täyttyi kaikella kamalla, eikä jäänyt tilaa lampunvaihdolle, sitemmin tullut helpotusta asioihin, uusien korimallien myötä, kun umpiot on kiinni pikakiinnittimillä.
-
Ei mene. Itse irrotin kesällä puskurin ja umpiot kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla sai vähän säätää, mutta parissa tunnissa meni, ja toisella kertaa kestikin sitten varmaan vartin ottaa puskuri ja umpio irti.
*clip clip*
Kiitti ohjeista 45 min meni lampun vaihtoon ja hienosti onnistui :)