Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volotes - 22.09.2011, 19:29:24
-
Yks typerys anto d24tdic kunnolla kierroksia ja alakas kuulumaan "säksätystä" no otin venttiilikopan auki ja tuollaasta sielä oli :<a href="http://kuvablogi.com/blog/25614/11/">Volvon kone</a>
Kolmannen sylinterin etummaisen nokan alta oli pyöreä levynpala pois ja rauran paloja löytyi mangneettikynällä.
Onko vakavaa? kannattaako käyttää? Onko helppo korjata? Onko venttiili irti kokonaan? :-\ :-\
En ymmärrä koko koneiston rakennetta kun sielä ei ole edes keinuvipuja.
-
Tossa on kyll nyt mennyt venttiilin paininkuppi palasiksi aika huolella ja nokkakin on entinen :o. mutta sitä en kyllä ymmärrä että miten noin on voinut käydä?
Ei ainakaan kannata käyttää enää yhtään ja uusiksi menee ainakin nokka-akseli, paininkuppi+säätölevy ja yksi venttiili kun varmaan nokka jo syönyt tavaraa venttiilin varresta eli kansi irti ja katsomaan että löytyykö lisätuhoja.
-
Tossa on kyll nyt mennyt venttiilin paininkuppi palasiksi aika huolella ja nokkakin on entinen :o. mutta sitä en kyllä ymmärrä että miten noin on voinut käydä?
Ei ainakaan kannata käyttää enää yhtään ja uusiksi menee ainakin nokka-akseli, paininkuppi+säätölevy ja yksi venttiili kun varmaan nokka jo syönyt tavaraa venttiilin varresta eli kansi irti ja katsomaan että löytyykö lisätuhoja.
Oisko voitelu puolella ongelmaa? Tainnut lähtä nokka-akselista tuho liikkeelle.
-
Tuskin on voitelusta kiinni. Epäilen että tuo nokka on ennenkin kummitellut kun on niin rupinen.
-
Juu, saattanu nokka joskus ottaa damagea.. Missähän kunnossa jouset on?
-
Jousista en tiedä yhtään. Mistähän se nokka olisi voinut ottaa ramagee?
-
Ei kai tuo tartte kun vähän reilunpuoleisen välyksen ja hullua kierrättämistä+huonoa tuuria... Uus nokka, kuppi ja muiden vaurioituneiden osien vaihto ja romut takas tielle.
-
Hommasin tänään korjausoppaan ja kyllä moni asia selekeni niin tottajuma :)
Se tosiaan ei ehkä tartte kun nokka-akseli poistaa niin saa osat vaihdettua ja säätölaattoja taitaa saada lähes joka autotarvikepaikasta. 8)
-
Nokka-akseli, vaurioituneet nostimet ja yhtään kuluneet säätöpalat vaihtoon.
Vaikka nokka-akseli näyttäisi olevan muodossaan ja on vain pari naarmua, ne pari naarmua riittää siihen että se alkaa kulumaan ja kohta nokka on pyöreä eikä venttiilit aukea ::).
Eiköhän tuossa ole käynyt niin että joku säätölevy on halunnut poistua paikaltaan ja sitä myöten alkanut paloja irtoilemaan.
HUOM ÖLJYT VAIHTOON ENNEN STARTTAUSTA
-
ei tainu enään ventiilit pysyä nokan perässä :D tainu sakata :O
-
Pois lähteny säätölevy on kulunu 1.10 mm :idiot2: eli aika huonosti on venttiilin välyksistä huolehdittu :nohnoh
-
Nyt oon purkanu ja saanu hajallisen paininkupin irti. Jotain tosi hämärää siinä kannessa oli kun ei saakeli se rikkinäinen paininkuppi lähteny suosiolla, kysyin "viisaammalta"neuvoa ja se tuumas että hitsaa siihen joku jotta saa naputettua ylöspäin.. no siinä vähä aikaa tuumailin ja kun se ei perkele irronnu niin otin pitkän pultin ja päräytin sen mikillä keskelle paininkuppia ja sitten sain sen naputtamalla irti. ::) Sitten pyörittelin sielä reijässä hiekkapaperia jotta sain uuden paininkupin luistamaa.
-
En halua arvioida korjaustaitojasi, mutta tuollaisen reiän "viimeistely" hiekkapaperilla ei kyllä lupaa pitkää käyttöikää :(.
-
En halua arvioida korjaustaitojasi, mutta tuollaisen reiän "viimeistely" hiekkapaperilla ei kyllä lupaa pitkää käyttöikää :(.
Normaali toimenpide moottorikoneistamollakin jos takertelee nostaja ::)
-
Niin nyt on remontti tehty ja kone rouskuttaa taas ;) Venttiilin säätöpalat näytti siltä että joku edellinen omistaja on niitä rälläkällä hioen ohentanut oikean paksuisiksi ja siksi ne on sitten menny aivan pilalle.
Ja nyt on sitten ennakkokin kohdillaan kun musta savu väheni huomattavasti ja sitten lisäsinkin ainakin puolikierrosta ruokintaa :pomo:
-
Normaali toimenpide moottorikoneistamollakin jos takertelee nostaja ::)
Itse olen kyllä käyttänyt vesihiomapaperia - 600 tai joskus hienompaakin, mutta yritän välttää moottorikoneistamoja ;D.
No, kukin tekee tavallaan. Ehkä teen turhan hienoa :(.