Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jule - 10.08.2018, 23:55:25
-
Onko joku kääntänyt kasijarruvivun toimimaan niinpäin että se menisi vetämällä päälle? Vaatiiko se jotain muuta kuin johtojen uudelleen järjestelyn, ja pääseekö sinne järkevällä vaivalla käsiksi.
Tuo on ihan järjetön systeemi, kuka on keksinyt että käsijarrukahvasta vetämällä lähtee kässäri pois päältä? :idiot2:
-
Seuraan. Tämä on ärsyttänyt minuakin.. Mielestäni toimii ihan nurinpäin.
Lähetetty minun MI MAX 2 laitteesta Tapatalkilla
-
Tuo on ihan järjetön systeemi, kuka on keksinyt että käsijarrukahvasta vetämällä lähtee kässäri pois päältä? :idiot2:
Joo, tätä äimistelin itsekin mutta nyt siihen jo tottunut. Pitää unohtaa perinteinen ja ajatella se vipstaaki napiksi. Kun käsijarru kytketään päälle niin nappi tavallaan painetaan alas ja vapautettaessa nostetaan nappi ylös. Näin sepitin itselleni niin pääsin asiasta yli ;D En aio tuota alkaa modaamaan. Nappia kun tarvitaan vain käsijarrun kytkemiseen. Koskaan en käsijarrua vapauta siitä napista vaan annan auton hoitaa sen vapauttamisen kun lähden liikkeelle
Muuten, onko mahdollista saada käsijarru kytkeytymään automagically aina kun auton sammuttaa? Uudemmissa ainakin on mahdollista
-
Tuota kässärin kytketymistä fiksumpaa olisi jos se vapautuisi automaattisesti.
On vielä mahdollisuuksien rajoissa että käsiharrua ei halua kytkeä pysäköitäessä, mutta tilanne jossa haluaisi lähteä liikkeelle käsijarru päällä on jo todella poikkeuksellinen.
-
Tuskin tuo mikään väyläohjattu nappi on, kun sinne noin monta johtoa menee, mutta ei se myöskään mikään perus keinuvipu ole.
(https://thumb.ibb.co/kfTdY9/Kasijarru.jpg) (https://ibb.co/kfTdY9)
-
Tuota kässärin kytketymistä fiksumpaa olisi jos se vapautuisi automaattisesti.
On vielä mahdollisuuksien rajoissa että käsiharrua ei halua kytkeä pysäköitäessä, mutta tilanne jossa haluaisi lähteä liikkeelle käsijarru päällä on jo todella poikkeuksellinen.
Eikös kässäri vapaudu, kun painaa kaasua? Automaattivaihteisessa riittää pelkkä kaasun painaminen ja manuaalissa pitää painaa hieman kaasua ja alkaa nostamaan kytkintä samanaikaisesti.
-
Eikös kässäri vapaudu, kun painaa kaasua?
Muistaakseni alkupään autoissa ei vapaudu.
-
Muistaakseni alkupään autoissa ei vapaudu.
Itsellä ei ole topicin auto, mutta 2008 mallin S80 ja siinä vapautuu. Pitää vain olla turvavyö kiinni niin vapauttaa. 2007 mallisssa S80 ei vapauta kun oli mekaaninen jarru.
-
Pitää vain olla turvavyö kiinni niin vapauttaa.
Jep. Tuo pitää muistaa. Ikinä en vapauta napista vaan annan van hanaa ja kärijarru vapautuu hyvin sivistyneesti
Edit: mitähän muuten tapahtuu jos vauhdissa painaa käsijarrunappia? Kukaan kokeillu?
-
Ei tuossa -10 mallisessa ainakaan saa muuta kuin perää nostettua jos koittaa käppäri päällä liikkeelle. (siis taaksepäin jos yrittää)
Sen pitäisi vetää käsijarru päälle jos siitä vauhdissa nykäisee. Englanninkielisissä maissahan tuota usein hätäjarruksi myös kutsutaan, sen pitää siis toimia itsenäisesti myös silloin kun varsinaiset jarrut ei jostainsyystä toimi.
-
Mulla toimi -11 mallisessa XC:ssä automaattisesti, mutta tosiaan se turvavyö piti olla kiinni.
Olisikohan tuon nappulan toimintaperiaate jäänne sellaisesta jalalla poljettavasta seisontajarrusta? Nehän vapautettiin vetämällä sitä vipua ???
-
Jep. Tuo pitää muistaa. Ikinä en vapauta napista vaan annan van hanaa ja kärijarru vapautuu hyvin sivistyneesti
Edit: mitähän muuten tapahtuu jos vauhdissa painaa käsijarrunappia? Kukaan kokeillu?
Jarruttaa etu- ja takajarruilla, lukee manuaalissa. Kokeiltu on hiekkatiellä, kandee pitää turvavyöt kiinni.
-
Mulla toimi -11 mallisessa XC:ssä automaattisesti, mutta tosiaan se turvavyö piti olla kiinni.
Täytyy kyllä vielä tarkistaa tuo, en ole 100varma oliko turvavyö kiinni. Jos riittää että käppärin kytkee vaan päälle, niin ehkä sen kanssa oppii elämään.
-
Niin... vaatii vaan totuttelua jarrukytkimen käyttö.
-
Sen pitäisi vetää käsijarru päälle jos siitä vauhdissa nykäisee.
Ei ainakaan V70:ssä kytkeytynyt päälle kuin vasta alle 5 km/h nopeudessa. Tämä varmaankin riippuu vuosimallista ja varustetasosta. Jos on mukautuva vakkari, niin silloin osaa luultavasti jarruttaa kaikilla pyörillä. Muuten vain taka-akseli jarruttaa.
V90:ssä en ole kokeillut kytkeä vauhdissa. Siinä jarru osaa mennä itsestään päälle ja lähtee pois yhtä huomaamattomasti.
-
Jos jarruttaa kaikilla pyörillä niin sehän ei sitten toimi jos jarrujärjestelmä rikki (nesteet karannu tms). Eikö emergency brake ole nimenomaan tuollaisia tilanteita varten. Luulin siksi että jarruttais vain niillä takapään ”suristimilla”
-
Jos jarruttaa kaikilla pyörillä niin sehän ei sitten toimi jos jarrujärjestelmä rikki (nesteet karannu tms). Eikö emergency brake ole nimenomaan tuollaisia tilanteita varten. Luulin siksi että jarruttais vain niillä takapään ”suristimilla”
Näin se täytyy olla. Kässärikäännöstä V70:llä ei pystynyt tekemään, kun toimi tosissaan vasta melkein pysähdyksissä.
Huomasin, että V90:ssä napin toiminta on oikein päin eli nostamalla jarru päälle ja painamalla vapautuu.